Habring²-tråden

Heisann!

Har såvidt begynt tankeprosessen rundt en dressklokke til meg selv.
Etter å ha siklet, drømt og funnet ut at jeg ikke gidder å spare penger i 10 år på en dressklokke fra enten Patek, A. Lange, Vacheron eller H. Moser.
Så har jeg stadig kommet tilbake til at Habring er et bedre alternativ den siste tida.
Og da har hodet spinnet rundt tankene om en Foudroyante-Felix eller en "enkel" Erwin.

Til daglig så har jeg en Rolex Explorer 214270 som eneste klokke og trives med hvordan den ligger på håndleddet.

Så da har jeg et par spm. rundt disse.

Hvordan er komforten på disse?
Kan de i det hele tatt "godkjennes" som dressklokker?
Når de trenger service må de vel tilbake til Østerrike(?)
Er det noen andre ting jeg trenger å tenke på rundt disse eller dressklokker generelt så tar jeg gjerne imot tips (er ikke så bevandret innenfor denne kategorien)
Jeg har en Foudroyante- og en Chrono-Felix som begge er 11 mm tykke og sitter behagelig på mitt 17 cm håndledd. Jeg ville tenkt at Erwin på 9 mm ville passe bedre som en slank dressklokke, men jeg har brukt Foudroyanten på svart rem til dress uten problemer. Felix er jo evt. bare 7 mm.
Puristene vil nok mene at en dressklokke skal være i edelt metall :)

På mine to sitter barett-hullene relativt høyt på hornene, og det bidrar til at den ikke ligger så høyt på¨armen.
1651339707795.png


Service bør kunne tas lokalt siden urverket er basert på 7750 som er kjent farvann for alle urmakere. Du får med servicedeler som pakninger, krone og ekstra visere, så det er meningen at du ikke trenger sende den tilbake til Østerrike for service.
1651340197389.png


Jeg har handlet direkte med Habring, det er bare å sende en mail eller ta en telefon, så får du svar fra Maria.
Chrono-Felixen ble montert og levert på fire uker fra bestilling i 2019, men jeg tror kanskje leveringstiden har gått litt opp det siste året.
 
Jeg har en Foudroyante- og en Chrono-Felix som begge er 11 mm tykke og sitter behagelig på mitt 17 cm håndledd. Jeg ville tenkt at Erwin på 9 mm ville passe bedre som en slank dressklokke, men jeg har brukt Foudroyanten på svart rem til dress uten problemer. Felix er jo evt. bare 7 mm.
Puristene vil nok mene at en dressklokke skal være i edelt metall :)

På mine to sitter barett-hullene relativt høyt på hornene, og det bidrar til at den ikke ligger så høyt på¨armen.
Vis vedlegg 288671

Service bør kunne tas lokalt siden urverket er basert på 7750 som er kjent farvann for alle urmakere. Du får med servicedeler som pakninger, krone og ekstra visere, så det er meningen at du ikke trenger sende den tilbake til Østerrike for service.
Vis vedlegg 288672

Jeg har handlet direkte med Habring, det er bare å sende en mail eller ta en telefon, så får du svar fra Maria.
Chrono-Felixen ble montert og levert på fire uker fra bestilling i 2019, men jeg tror kanskje leveringstiden har gått litt opp det siste året.

Takker for glimrende info :)

Får gjøre min vurderinger rundt høyden men den Foudroyante komplikasjonen er noe som frister veldig!
Puristene får bare holde på, møter ikke de så ofte IRL allikevel
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og chrbir
Habring² x Massena LAB Chrono Felix Perpetual - Utsolgt
Vis vedlegg 305762
Vis vedlegg 305763

Den sa jeg "wow" ut høyt da jeg så den på IG på lanseringsdagen. Tror den er litt i minste laget for meg personlig, men som klokke nær perfeksjon til den prisen.

En liten avsporing: Ser ut til at samme modul sitter i min egen B&M, bare snudd oppned :)

IMG_20210909_154206_2.jpg
 
Dette er og blir et fantastisk flott ur! Lyst å dele noen tanker om modellen nå etter en tid i ditt eierskap ? Man skulle jo ønske at den kom i et større opplag eller som fast del av kolleksjonen.
Stadig fornøyd etter 9 måneder. :)

Symmetrien, lumen, struktur i skiven er og ‘top second’ er favoritter.
Det er litt lite forskjell på dag/natt-visningen i dagslys eller når lumen ikke er ladet. Originalremmen har jeg brukt lite, siden en semsket skinnrem ikke er de ideelle til utendørs bruk, men det er enkelt å skifte rem. 42 mm er i grenseland for mine håndledd, men plasseringen av remfester kompenserer.
AC2EA9D4-D4FA-48B0-9E90-F734BFEBBD2D.jpeg


Noe større opplag blir det neppe. Det var sagt da den ble lansert at antallet (33) var begrenset av antallet baseurverk de hadde tilgjengelig, og de tidligere samarbeidsmodellene til Habring har vel heller ikke blitt tatt inn i kolleksjonen.
 
Dere har hatt Habringfest her lenge ser jeg ;)

Stemmer at krona må ut for å trekke COS. Var vel ett kompromiss Habring måtte akseptere. En annen ting som er veldig uvanlig med COS systemet er at reset’en er gradvis, ikke ett rykk slik det er på stort sett alle krono’er med knapp

696F5799-B234-478F-AFD5-2649704D6C51.jpeg
 
Redigert: