Høstdepresjon

Vi fikk det lille runde bordet øverst til høyre i restauranten. Slik at vi har utsikt over hele lokalet. Samme bordet som vi har hatt de siste tre-fire gangene.
At de husker oss og hvilket bord vi har hatt tidligere er all right. Man føler seg litt ekstra velkommen.
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg

Redigert:
Vi gikk begge for set-meny til lunsj med vinpakke.
Som vanlig velger jeg det motsatt av hva madamen bestiller. På den måten kan man smake seg igjennom hele menyen.
17.jpg

Første rett ut ble for meg "Pottet pork", som er skinke av svin, speket fett, picalilli, kapers og mace.
Vinen som ble servert til var en 2012 Bourgogne Blanc fra Pernot-Belicard. frisk og syrlig nok til denne lille kraftkaren av en forrrett.
20.jpg

19.jpg

• Liker
Reaksjoner: JD83 og GrimReaper
Madamen valgte saltet torskehode med syltet løk, og kraft laget på persille og løpstikke.
Noe helt annet enn torskehodet jeg fikk servert hos Farmor da jeg var sneip. Dette var en nydelig frisk forrett, som jeg håper å få smakt igjen. Kraften, eller rettere sagt sausen var også med på å løfte hele denne retten.
Til dette fikk hun ett glass med 2016 Malvazija `Alba`, Matosevic, Goriska Brda, Istria fra Kroatia. Helt ukjent vin for oss begge. Men spille god på lag med retten.
Screen Shot 2017-11-15 at 08.51.50.png

• Liker
Reaksjoner: JD83 og GrimReaper
Min hovedrett var Alaskatheragra, eller Alaska Pollack som den også omtales.
"Alaskatheragra finnes i det nordlige Stillehavet fra kysten av Japan via Alaska til kysten av California. Voksne individer lever vanligvis nær bunn ned til over 1200 m dyp. Nyere forskning har vist at alaskatheragra og berlevågfisk som finnes nord i Atlanterhavet er samme art."
Den ble servert med frumenty som er en type speltgrøt, som var populær i middelalderen.
Kraft laget på blåskjell, portulakk og sanktpeterskjerm.
Alaska Pollack er kanskje ikke den beste hvite fisken jeg vet om. Litt kjedelig torsk. Men smakte absolutt bra. Perfekt stekt der kjøttet skjellet seg pent. Fin crust hadden den óg.
Kraften var nydelig med fin dybde og aroma. Blåskjellene var heller ikke noe å si på.
Sanktpeterskjerm er noe nytt for meg. "(Crithmum maritimum) er en plante i skjermplantefamilien som vokser på havstrender.Den er en lav til middelshøy, grenet og flerårig urt. "
En delikat med smaksfull urt. Minner kanskje litt om salturt som vi kjenner til bedre her hjemme.
Til retten fikk jeg servert ett glass med 2015 Pietrabianca, Castel Del Monte, Tormaresca, Puglia, Italia.
Lekker på nesen med toner av blomster og vanilje. Noe sitrus. Mineralsk og frisk smak, og medium lang ettersmak som sitter. Flott vin som koster langt mindre enn den smaker.
25.jpg

22.jpg

Fruens hovedrett var vaktel, med confitert butternutgresskar, gresskarpurré og bladbeter.
Til retten fikk hun servert ett glass med 2014 Pinot Noir "Herrenstuck", Holger Kock, Baden, Tyskland.
Fruen er ikke den største fanen av druen Pinot Noir. Men denne likte hun. Den var elegant nok til vaktel og de søte, fetet smakene som kommer med gresskar i flere "fasonger". Friskheten og frukten i pinot noir passer meget vel til en rett som denne. Tror hun bare må lære seg å drikke mer Pinot Noir; Det gjerne til mat. "Godt vi nå skal inn i en ny lang vinter der kjelleren skal bli satt på noen prøver."
23.jpg

Til dessert valgte jeg engelske oster, og fruen valgte Chocolat tart, med sitronsyltetøy, fryst yoghurt og kokosnøttiskrem.
giphy.gif

Til desserten fikk jeg servert 2002 Quinta da Roêda, Croft Douro, Portugal
Mens fruen fikk ett glass med 2009 Late Bottle Vintage, Noval, Douro, Portugal.
30.jpg

giphy.gif

På nabobordet holdt de show med flytende nitrogen. Har testet isekremen et par ganger tidligere. Litt mer show enn smak etter min mening. Men er absolutt verdt å teste det ut.

Pass nå på slik at din kulinariske fot ikke blir lengre en din horologiske fot @Edzilla :D
Som vanlig et fortreffelig stykke arbeid du legger ned for oss her ;)
Takk for at du deler.