Høstdepresjon

Madamen hadde tatt på seg sine nye Tricker´s og vi hadde planer om å besøke noen butikker før lunsj.
Et par, ble til mange par, og jeg er gla´dette ikke er midt i juleshoppingen.
Uansett så fortjener hun å få litt shoppingtid. Har jo dratt med henne inn i min klokkeverden et utallige ganger tidligere.
3.jpg
4.jpg
6.jpg
 
Etter å ha vært innom de fleste klesbutikkene i Regent og Oxford Street ruslet vi videre bortover mot Covent Garden.
Screen Shot 2017-02-01 at 10.48.37.png


I Covent Garden er det alltid mye folk, så jeg tryglet om å få en pit stop, eller rettere sagt en time out på en pub.
"The White Lion" som ligger rett ved Covent Garden Station er et gammelt og kjnet vannhull. Da vi tidligere bodde på The Strand Palace Hotel var The White Lion og The Coal Hole mine to faste vannhull.

Screen Shot 2017-02-01 at 10.42.14.png


Puben har helt ok utvalg av bitter, ale og pilsner/lager på fat. Men ikke så mye annet å skryte av.
Er nok en av de mest besøkte pub´ene i området for turister. Så det er ikke sjelden man hører en og annen svenske dele sin livshistorie.
7.jpg

8.jpg
 
Et sted jeg alltid må innom er Fred Perry butikken i Covent Garden. Eller rettere sagt den første butikken deres som nå er flyttet til Henrietta St. Tidligere lå det i samme bygg som Royal Opera House, men mot markedet.
Var heldig å fikk med meg et par skjorter og ullgensere på salg.
Screen Shot 2017-02-01 at 11.07.10.png

9.jpg
10.jpg
11.jpg
 
Utrolig hvordan apetitten på øl er i London.
Hadde hørt om en bar som bare måtte besøkes i Covent Garden. Siden vi var rett i nærheten tok vi turen innom.
The Porterhouse er en stor bar i to etasjer. De har egen ølmerke i tillegg til mange andre mindre håndtverksøl på fat. Utvalget på flaskeøl er også imponerende. Fant faktisk Lervig i ølmenyen med Hoppy Joe, og Lucky Jack.
Screen Shot 2017-02-01 at 11.12.59.png


12.jpg

13.jpg

15.jpg

16.jpg

Ser du oppe til høyre hjørnet på bildet over. Så ser du en stor mekanisk klokke. Fikk dessverre ikke tatt noen bilder av urverket. Men det så skikkelig nasty ut. Spilte også en melodi for hver hele time. Artig for de klokkeinteresserte.
 
Hei @thomask
Beklager, men jeg hadde vist gått glipp av din kommentar.
Nei. Synes ikke Experimental Cocktail Club leverte varene på noen som helst måte. Jakten var spennende. I alle fall for madamen som har lest om stedet i Elle for noen år siden.
Servicen var så som så, og drinkene som fruen bestilte var helt ok. Ikke noe mer enn helt ok. Champagnen ar kanskje høydepunktet.
Fikk meldingen din da dere var på Hélène Darroze. Like bra som tidligere? Artig å bestille mat med klinkekuler :cool:
Er nok litt sent ute. Men mitt tips er nok å bestille sen lunsj, tidlig middag på Copita. For å sitte "alene" som vi er ikke noe stas. Synes også at disse to stedene er så forskjellig at de vanskelig å velge mellom di. Barrafina passer kanskje best når det er stemning for sjømat, og temperaturen er godt på plussiden, mens Copita er kanskje mer for sen ettermiddag, kveld og lekker tapas.
Ikke noe problem! :) Ble nødt til å tenkte selvstendig, men gikk veldig fint det gitt!

Vi styrte unna Experimental Cocktail Club, men endte opp på Opimum kun 30 meter unna; der hadde de god kontroll på sine drinker! Kvelden før hadde jeg noen runder på The Artesian på The Langham. Dit må dere neste gang, utrolig irriterende at man ikke kan bestille bord, men verdt å vente, for det er virkelig experimental cocktails...
Hélène leverer varene gang på gang! Utsøkt mat, drikke, service, ambiance og ikke minst kunst ;) Rakk også en lunsj på Scotts i Mount St; lurer på om det er min nye favoritt for lunsj!

Fikk en litt mindre trivelig beskjed om bortgang i familien, så da tok jeg turen til Palomar for å komme i bedre humør. Var synd å lese om deres siste besøk, men et område Palomar alltid leverer på er den gode, og lette stemningen! Var nøyaktig det jeg trengte for en pick-me-up før jeg møtte en kompis for å gjøre byen utrygg på nattestid!
Ellers var det et vanvittig salg på Smythson så kapret en vanity bag til kjæresten til 60%(!) :D

Kan også anbefale alle å styre unna Blakes Hotel... Utrolig hyggelig betjening, men alt for små, og ikke minst utdaterte rom for å kalle dette et 5*-hotell. Ga opp hele hotellet på natt nummer to og booket de siste nettene på Nadler Soho. Betalte mindre per natt for et bedre hotell som ligger sentralt; en no-brainer for min del!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Edzilla
Ikke noe problem! :) Ble nødt til å tenkte selvstendig, men gikk veldig fint det gitt!

Vi styrte unna Experimental Cocktail Club, men endte opp på Opimum kun 30 meter unna; der hadde de god kontroll på sine drinker! Kvelden før hadde jeg noen runder på The Artesian på The Langham. Dit må dere neste gang, utrolig irriterende at man ikke kan bestille bord, men verdt å vente, for det er virkelig experimental cocktails...
Hélène leverer varene gang på gang! Utsøkt mat, drikke, service, ambiance og ikke minst kunst ;) Rakk også en lunsj på Scotts i Mount St; lurer på om det er min nye favoritt for lunsj!

Fikk en litt mindre trivelig beskjed om bortgang i familien, så da tok jeg turen til Palomar for å komme i bedre humør. Var synd å lese om deres siste besøk, men et område Palomar alltid leverer på er den gode, og lette stemningen! Var nøyaktig det jeg trengte for en pick-me-up før jeg møtte en kompis for å gjøre byen utrygg på nattestid!
Ellers var det et vanvittig salg på Smythson så kapret en vanity bag til kjæresten til 60%(!) :D

Kan også anbefale alle å styre unna Blakes Hotel... Utrolig hyggelig betjening, men alt for små, og ikke minst utdaterte rom for å kalle dette et 5*-hotell. Ga opp hele hotellet på natt nummer to og booket de siste nettene på Nadler Soho. Betalte mindre per natt for et bedre hotell som ligger sentralt; en no-brainer for min del!

Mener du Opium som ligger rett på andre siden av t-krysset?
Tar sjangsen på ett besøk hos The Artesian på The Langham i mars @thomask
Trist å høre om bortgangen. Alltid tungt å miste noen man er gla´i. Men hyggelig at et besøk hos The Palomar hjelper. Stemningen hos de er alltid på topp, og det smitter fort over :)
Screen Shot 2017-02-07 at 09.42.44.png
 
Tilbake til lørdagen i London.

Husker jeg rett så ruslet vi direkte fra The Portehouse opp til The Barbary. Selv med noen øl og crisp i magen begynte vi å tenke på lunsj.
En hyggelig spasertur som knapt tar noe mer enn 8-10 min, så er vi fremme.
The Barbary ligger i gaten Neals yards som er i området Seven Dials. Altså ett kryss med syv gater som møtes.
Området har mange hyggelige kaféer, bakeri, tehus, konditorer, pub´er, klesbutikker og andre mindre nisjebutikker. Anbefaler alle å ta en tur hitt.
Screen Shot 2017-02-07 at 09.51.12.png
Screen Shot 2017-02-07 at 09.51.57.png
 
Man kan ikke booke bord på The Barbarey. Altså walk in only.
Dermed fikk vi pent stille oss i "kø" ved veggen. Men frykt ikke. Får også servert drikke her.
En kort Mumbai Indian Pale Ale, og en Riesling Mittnacht senere fikk vi beskjed om at plassen vår var ledig. Rett ved grillen, slik vi liker det.
17.jpg
20.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby og sunshine
Man merker fort at det er samme folkene bak The Barbary og The Palomar. Vil sette en knapp på at stemningen er hakket vassere hos
Uansett. Barstolene er konfertable, og utsikten er upåklaglig. Selv om det var tidlig lunsj, var det stappfult her. Var sikkert fem seks par som hadde kommet etter oss som nå sto på "venterekka".

Menyen var delt opp i bolker: Bakevarer, mat fra land, sjø og jord.
Så det var rimelig greit å navigere seg gjennom menyen. Fikk også grei hjelp til å bestemme oss siden det var mye som fristet.
21.jpg
22.jpg
24.jpg
 
Første rett ut ble en ny Mumbai IPA, Jerusalem Bagel og Baba Ghanoush.
For de som ikke har spist Jerusalem Bagel så kan det minne om tyrkisk simit, men med sesamfrø og mykere konsistens på brødet. Hvis man ikke har spist simit så tenk på frøhorn. Men med mykere skorpe, og sesamfrø. Baba Ghanoush´n er til nå den beste jeg har spist. Helt epsik. Kunne lett bedt om en ekstra runde.
Fulgte også med en liten papirpose med nytilberedt varmt krydder.
25.jpg
26.jpg
27.jpg
 
Før neste rett måtte jeg på en kort inspeksjon. Hadde hørt at de hadde en liten vinkjeller her. Ikke var den stor. Men den hadde noen spennende viner. Vi startet med en ung Italiensk Sangiovese fra Toscana, og ente på en flaske eldre Spansk Miros de Ribera Reserva Bodegas Peñafiel, fra Ribera del Duero. Denne skulle fungere godt til neste rett. Skulle vi ha behov for noe annet. Så viste jeg nå hvor vinkjelleren var.
18.jpg



Neste rett var lam med yoghurtmintdipp og salvie. Lamb Cutlet Zuzu.
Rimelig perfekt grillet, og godt med krydder. Fin stekeskorpe, og deilig crusty lammefett. #NomNom

30.jpg

 
Neste rett var Terrys Tirshy. Det er en matrett laget av søte gresskar kledd med ristede mandler.
Kan vel egentlig kalle det for en dipp som vi spiste til med Nan. Friske og lekre smaker.
33.jpg

34.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Neste ut er kanskje den beste vegetarretten av de alle: Olesh; som er grillet sikori, glasert med en deddelsirup, smuldret geitost, olivenolje og salvie. Dette var en heftig og en deilig velsmakende og søt avslutning på måltidet.
36.jpg
 
Men det er ikke slutt før den feite dama synger, eller Edzilla vrir seg av magesmerte.
Så dessert måtte til. Barbarys egen Baklawa med pistasj. Dette ble skylt ned med tyrkisk kaffe. Lord nå var jeg mett!
38.jpg
39.jpg
 
Nå tenker dere sikkert at dette ble dyrt..
Men nei. Det synes jeg ikke. Vi har nå riktignok delt alle rettene. For det synes jeg er hyggelig, og da får man også mligheten til å smake på flere retter. Vi har også drukket pr. glass for det er ofte billigere enn å kjøpe ei hel flaske. Ikke alltid. Men det er jo all right å ha muligheten til å bytte vin underveis i måltidet hvis vinen ikke passer alle rettene.

132,25 pund ink. VAT og service er ikke galt. Synes det er meget bra pris for et så bra måltid. Vi satt også ned i over 2 timer og kjedet oss ikke ett eneste sekund. The Barbary leverer på alle måter, og fra første sekund man kommer inn døra.
Hitt skal vi garantert tilbake.
28.jpg

01.jpg
 
Redigert:
Mener du Opium som ligger rett på andre siden av t-krysset?
Stemmer :)

Neste gang du skal på Barbary og har litt tid må du prøve deg på Compagnie des Vins Surnaturels, de hadde noen salig gode Jura-viner (dersom det behager ganen). Homeslice er også gull dersom pizza er hva man er ute etter.

Vi endte opp på Smoking Goat i Denmark st, da alle andre steder i området hadde +2t ventetid og vi hadde et promillenivå (etter å ha vært lenge på Compagnie) som tilsa at vi måtte få i oss mat rimelig hurtig. Var utrolig god "munchemat" og god stemning, men også en høy hipsterfaktor! ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Stemmer :)

Neste gang du skal på Barbary og har litt tid må du prøve deg på Compagnie des Vins Surnaturels, de hadde noen salig gode Jura-viner (dersom det behager ganen). Homeslice er også gull dersom pizza er hva man er ute etter.

Vi endte opp på Smoking Goat i Denmark st, da alle andre steder i området hadde +2t ventetid og vi hadde et promillenivå (etter å ha vært lenge på Compagnie) som tilsa at vi måtte få i oss mat rimelig hurtig. Var salig godt "munchemat" og god stemning, men også en høy hipsterfaktor! ;)

Høres ut som det må planlegges enda en Londontur. Har for mange steder på shortlisten, og magen er
Ikke stor nok. Snakk om dilemma!
Har sagt det før. Men vi må nok få til en klokke, mat og drikke-studietur snart. @Auto sier at han er med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Auto