Høstdepresjon

Jeg er alltid innom William&Son...statusrapport angående sko, så er jeg sykt fornøyd med mine Loakes som jeg kjøpte i Princess Arcade på forrige Londontur.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Da er Höst lag inn på listen @HenrikS
Ser veldig lovende ut
thumbsup.png

Har tidligere bodd endel ganger på Royal Hotel Copenhagen. Er det dette hotellet som fortsatt gjelder. Eller finnes det bedre alternativer i Køben?

Fikk dere tatt noen shots med kjøkkenet?
De byr i det minste på seg selv. Er nesten som å være med i ett show, hvis du forstår hva jeg mener.Vis vedlegg 7160

Jeg har brukt radisson scandinavia, kurrant hotell, men kunne vært litt nærmere sentrum. Fin utsikt fra de øvre etagene!

Fikk desverre ikke bord ved disken på Palomar , men skal helt klart tilbake for å prøve det! :D
 
Jeg har brukt radisson scandinavia, kurrant hotell, men kunne vært litt nærmere sentrum. Fin utsikt fra de øvre etagene!

Fikk desverre ikke bord ved disken på Palomar , men skal helt klart tilbake for å prøve det! :D

Nærhet til sentrum er must. Så "Arne Jacobsen" Hotellet er ganske så genialt. I tillegg så er det kort vei til Brdr Price i Tivoli.
Send Andreina en epost på reservations@thepalomar.co.uk eller ring tel:02074398777 for å reservere bord ved kjøkkenbare ved neste besøk. Vi fikk heller ikke bord ved kjøkkenbaren ved sist drop-in. Så vi måtte en tur på nabopuben for et par ventepils.
 
Er ikke alle disse som er "verdens beste"-klasse, men likevel verdt et besøk av matsnobber og livsnytere. Overordnet sett er det overkommelige priser hos de fleste her, og med det mener jeg at trenden NOMA og Geranium m.fl har lagt seg på, med 1800DKK for en meny er litt ekstrem; spesielt fordi man spiser på Marchal til halvparten av prisen.


Mielcke & Hurtikarl
Restaurant som ligger rett ved skjønne Frederiksberg Have: har ikke, og kommer sannsynligvis aldri til å få en Michelin stjerne, på tross av at maten er absolutt på høyde med andre stjernerestauranter. Konseptet er i det store og det hele at menyen endres veldig ofte ut ifra hvilke råvarer som tilgjengelige, samt hvilket humør kokkene er i. Høres kanskje ut som en hype, men er faktisk ikke keiserens nye klær (som jeg opplever andre København restauranter å være)..

Marchald'Angleterre
I mine (og mange andres) øyne en av de beste restaurantene i København. Her serverer de en god kombinasjon mellom new nordic cuisine og klassiske danske retter. Stivete hvite duker, kunnskapsrik og hyggelig betjening og luksuriøst interiør gjør den overordnede spiseopplevelsen veldig, veldig god. Hotellet må vel betraktes for det beste i København, som bærer mange av de samme kvalitetene Grand i Stockholm gjør, dog er rommene her mer moderne. Eneste negative er at de holder på å utbygge Metroen i København, og det medfører at det ikke er særskilt vakkert på Kongens Nytorv for øyeblikket, men det har ikke noe med hotellet å gjøre.

Sokkelund
Også en klassiker på Frederiksberg, hvor det er veldig uformelt, men fremdeles en hyggelig restaurant. Menyen er begrenset, men man kommer mer for stemningen enn maten. Et naturlig samlingspunkt for mange, og det betyr et høyt støynivå utover kvelden. Her er mørbraden med pommes frittes og bearnaise the way to go, de er vanvittig flinke med kjøttet, jeg anslår jeg har spist der godt over 40 ganger de siste to årene og har alltid fått servert velsmakende, perfekt grillet kjøtt.

Sliders
Unektelig et hipstersted, men her serverer de utrolig digge sliders som får deg til å revurdere alt du trodde du visste om hva som var mulig å gjøre med en liten hamburger. Ikke mulig å reservere bord, for dette er et fancy fast-food sted, hvor man sitter i times tid før man rusler videre. Her er en favoritt og klar anbefaling Sloppy Mama som består av braiseret okse i rødvinssauce, toppet med sprød bacon og syltede rødløg!

HATOBA
Sushirestaurant som ligger på Islands Brygge som serverer velsmakende, innovativ sushi til hyggelige priser. Lokalet er ikke veldig stort og vinmenyen er begrenset, men man sitter i sommerlige omgivelser og spiser fisk med særdeles høy kvalitet.

Kokkeriet
Her bryter jeg litt med hva jeg skrev tidligere i innlegget, Kokkeriet er i den dyrere enden av den gastronomiske skalaen, men her vil jeg faktisk si det er verdt det! Dette er en restaurant som er innovativ fordi de kanongode på å lage spennende retter, og ikke bare innovative for innovasjonens skyld.

Pluto
Motvillig anbefaler jeg Pluto. Dette er et wildcard hvor man tidvis får veldig god mat og service, og tidvis rakner det for kjøkkenet og betjeningen og man sitter å venter i lang tid for å i det hele tatt få mat, og når den endelig kommer, så er det godt over 5 minutters forskjell på når første person ved bordet får mat og siste... Derfor vil min anbefaling for Pluto være at man spiser der mandag-torsdag og styrer langt unna i helgen.

Grønbech & Churchill
Lurer på om dette er Skandinavias billigste stjernerestaurant, hvor man sitter rett ved Amalienborg Slott (og Bruun-Rasmussen for de som liker klokke-auksjoner). Sist gang jeg spiste der følte jeg at det var kun ett alternativ som fortonet seg som "safe" (da de av og til har mye sært på menyen), men til gjengjeld var det jeg ble servert utrolig godt.

Til alle som skal til København og vil spare noen kroner, så har vi et konsept her i DK som heter Earlybird hvor gode (og mindre gode) restauranter legger ut "menyer" til 1/3 rabatt. Dette er som regel en last-minute ting, men kan være verdt å sjekke ut; blant annet har Kokkeriet samarbeid med Earlybird, og da er det ikke nødvendigvis så ille ;)

Som jeg nevnte har Bruun-Rasmussen tidvis rimelig store klokke-auksjoner, men av de to jeg har vært på, har de objektene jeg vurdert som interessante (og lagt inn bud på) gått langt over hva tilsvarende klokker på TS går for. Men gøy å være med på, og de har jo masse annet som auksjoneres bort; familien har kjøpt en del kunst fra BR tidligere. De er behjelpelige med transport, så det var ikke noe stress å sende det til Frankrike etter endt auksjon.

Siden jeg antar at mange drar til Køben med sine kjærester, forloveder og fruer, kan jeg varmt anbefale paralellgatene til Strøget, der finner man blandt annet Kassandra og Louboutin-butikken (som i min erfaring alltid slår svenske, britiske og franske priser). Etter en tur der blir det langt enklere å gå innom Hvelplund, Klarlund og Ole Mathiesen (sistnevnte ser veldig liten ut, men har en VELDIG stor IWC-samling i 2. etasje) som alle ligger rett ved hverandre i Strøget. I forlengelse av en eventuell kjærlighets-tur, vil jeg også varmt anbefale Frederiksberg Have som er en utrolig hyggelig og velholdt park (København Zoo ligger også rett ved, og fra haven kan man se inn til elefantene :) ).


Der, det var i hvert fall noen av mine hotspots i København, har helt sikkert glemt masse, men disse var de jeg kom på on top of my head. Dere får unnskylde kommafeil, har blitt helt hjernevasket av danskene som setter komma'er i hytt og gevær! :)

God torsdag!
 
Tusen takk!
Du får si ifra dersom du kommer til Køben, så kan du overbevise meg om at jeg skal selge Patek'en, JLCen og IWCen for å kjøpe en FPJ CS over et glass! ;)

Skal gi deg heads up @thomask
Vi får diskutere din klokkefremtid under noen bedre flasker vin.
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask
Sikkert flere som har "forstått" at jeg ikke bare er interessert i klokker. Men også mat.
Fikk i går tilsendt umai dry bags for tørrmodning av kjøtt hjemme. Disse er designet slik at fuktighet trekkes ut av kjøttet, men lar ikke luft, eller bakterier trekke inn i kjøttet. Så da får vi se hvordan kjøttstykket er om fem til seks uker.

 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
I og med at du er et matvrak, @Edzilla, så bør du jo prøve "Marv og Ben" i København. Totalt annerledes mat. All retter er laget av "avkappet" man vanligvis spiser. Riktig tilberedt så er faktisk griseører godt.

Bib Gourmand. Prøv den og opplev noe annerledes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og thomask
Sikkert flere som har "forstått" at jeg ikke bare er interessert i klokker. Men også mat.
Fikk i går tilsendt umai dry bags for tørrmodning av kjøtt hjemme. Disse er designet slik at fuktighet trekkes ut av kjøttet, men lar ikke luft, eller bakterier trekke inn i kjøttet. Så da får vi se hvordan kjøttstykket er om fem til seks uker.

Interessant musikkvalg på denne video'n Edzilla, prøver vokalisten her å hoste opp et tørrmodnet kjøttstykke som har satt seg fast?:p
 
I og med at du er et matvrak, @Edzilla, så bør du jo prøve "Marv og Ben" i København. Totalt annerledes mat. All retter er laget av "avkappet" man vanligvis spiser. Riktig tilberedt så er faktisk griseører godt.

Bib Gourmand. Prøv den og opplev noe annerledes.

Lord!
Slik man elsker jeg. Spesielt innvoller og avkapp. Nam nam!