Høstdepresjon

Vinen er flott. Den trenger litt tid i glasset for å åpne seg. På nesen kjennes den krydret og frisk, med hint av sort pepper. I munn er den medium fyldig med bløte til medium tanniner. Smaker av mørke bær, som moreller og bjørnebær. Ikke noen typisk spanjol med andre ord. Kunne med hell blitt dekantert til forretten, og nytet til hovedretten.
Så til kjøttet. Her hadde vi håpet på noe episk godt. Dry age kan enten være himmel, eller rent helvete. Stykket var skåret i skiver på bein, og fargen var som jeg håpet. God og rød. Lukten av dry age kan noen ganger minne om pop-corn, og ost. Litt uvant. Men det kan være riktig så godt.
Denne derimot var nok ikke slik vi hadde håpet. Kjøttet var langt fra så mørt man kunne ønske, og fettet var ikke smeltet skikkelig. Jeg tror også at dette stykke hadde ligget for lenge til tørrmodning, og tippet over fra å være godt med litt pop-corn og ostsmak. Til at dette overdøvet smaken av kjøttet.
Tilbehøret som mac & cheese er jo moro, og stekte gulerøtter skal mye til for å bli feil. Salaten var helt himmelsk. Godt med trøfler og hasselnøtter. Nom Nom. Men kjøttet var faktisk en liten katastrofe. Servitøren la også merke til at madamen gryntet litt på nesa, og lot en del av kjøttet bli igjen på tallerken. Jeg derimot jobbet det ned, og skylte godt.
41.jpg

42.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Vegard
Skuffet var vi, og tenkte så hva gjør vi videre. Skal vi glemme det hele å bestille en liten dessert?
Ja. Madamen fant frem menyen, bestilte opp kaffe og en liten kake. Husker ikke hva som ble bestilt, for jeg satt å bare tenkte på er det meg som er så kresen, eller var det noe virkelig feil med kjøttet....
Kaffen var god, kaken kusker jeg ikke.
49.jpg
50.jpg
51.jpg
52.jpg
 
Regningen ble betalt. Tips er jo lagt til automatisk. Så her får man ikke gjort så mye.
Så nå... Bare å glemme det hele for å fylle på med noen østers og skumpa på kingly court.
Godt alt er innefor 5-10 minutters ganger i Mayfair/SoHo.

Screen Shot 2017-03-02 at 12.14.18.png
53.jpg

54.jpg
 
Tilbake ved bordet fant vi frem vinmenyen og tenkte at en spansk vin fra Ribera del Duero vil passe hovedretten, som var dry aged côte de bœuf fra Lake District, som er en region og nasjonalpark i Cumbria i Nordvest-England. Kjøttet ble servert med mac & cheese, stekte gulerøtter, bønner og foie gras salat med trøfler og hasselnøtter.
På papiret skal dette blir et virkelig festmåltid.
Vis vedlegg 31711

PSI er en herlig vin! Det er forøvrig den danske ønologen Peter Sisseck som står bak, som også er far til Dominio de Pingus sin meget ettertraktede Pingus!
På vår lokale restaurant i København er det alltid PSI som akkompagnerer mørbraden ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: nam_nor og Edzilla
Det største problemet jeg har hatt med PSS er at de henger veldig etter med sesongvarer. Jeg spiste en rett med jordskokker der i juni. Syntes Little Social i samme gate er mye koseligere. Social Wine & Tapas ved Selfridges var også bra når jeg var der med en kollega. Mindre stivt og like bra mat.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Det største problemet jeg har hatt med PSS er at de henger veldig etter med sesongvarer. Jeg spiste en rett med jordskokker der i juni. Syntes Little Social i samme gate er mye koseligere. Social Wine & Tapas ved Selfridges var også bra når jeg var der med en kollega. Mindre stivt og like bra mat.

Har ikke vært innom Little Social eller Social Wine & Tapas. Men Social Eating House i Poland Street var helt fantastisk. Service og mat var helt upåklaglig. Som bonus fikk vi snakket med head chefen som viste oppriktig interesse for hva vi syntes om maten.
BTW: Vi spiste ved kjøkkenbaren i kjelleren.

 
Hva tenker du om såkalt inkludert tips (service charge)?
Selv er jeg lite lysten på å tipse eier av en restaurant, så jeg pleier å be dem utelate service charge - så tipser jeg direkte til kelner.
Mange blir litt forbauset når jeg ber dem om det, men de forstår intensjonen min når jeg blar opp tips i cash til dem.
Kun ved ett tilfelle har en kelner mistet masken og tatt dette særdeles dårlig, droppet tipsen til han.
Synspunkter?

Flott tråd forresten, håper ikke jeg kludrer til den røde tråden - og at noe sporer av.
 
Hva tenker du om såkalt inkludert tips (service charge)?
Selv er jeg lite lysten på å tipse eier av en restaurant, så jeg pleier å be dem utelate service charge - så tipser jeg direkte til kelner.
Mange blir litt forbauset når jeg ber dem om det, men de forstår intensjonen min når jeg blar opp tips i cash til dem.
Kun ved ett tilfelle har en kelner mistet masken og tatt dette særdeles dårlig, droppet tipsen til han.
Synspunkter?

Flott tråd forresten, håper ikke jeg kludrer til den røde tråden - og at noe sporer av.

Er i grunn helt enig med deg @Cagney
Skulle gjerne ha tipset direkte til de som har servert oss. Men slik fungerer det dessverre ikke på de fleste mer fashionable restaurantene. Der går vel alt til felleskassen med en splitt.
Vedr. prosentsats, så synes heg noen gangerat 10% er for lite. Andre ganger kan 10% bli for mye. Spørs hva man spiser, hvor mange som spiser, og ikke minst hva som drikkes.
Men mange er gjerrige å tipser langt mindre enn hva som er kotyme, Har faktisk blitt sittende å diskutere med noen "venner" som nektet å betale tips. Selv om service og maten var bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: OEJ
Synd med kjøttet, vi hadde en magisk kveld der før jul.

Ja det var antiklimaks, og buklanding på kjøttet i alle fall. Men som det ble skrevet litt ovenfor her. Man vinner ikke hver gang. Var nok rimelig uheldig på kjøttet.
 
  • Liker
Reaksjoner: OEJ
Har ikke vært innom Little Social eller Social Wine & Tapas. Men Social Eating House i Poland Street var helt fantastisk. Service og mat var helt upåklaglig. Som bonus fikk vi snakket med head chefen som viste oppriktig interesse for hva vi syntes om maten.
BTW: Vi spiste ved kjøkkenbaren i kjelleren.

Vi spiste også i baren i kjelleren.
Dette må ha vært den restaurantopplevelsen med mest blandede følelser noen sinne.
Har med hånden på hjertet aldri opplevd slik elendig service og samtidig så god mat.
Himmel og helvete.
Her er anmeldelsen min fra Trip Advisor:

The service was just terrible.
The only reason I give this restaurant 2/5 is because of the great food.
The restaurant is located in the middle of SOHO.
If you despite all my warnings decide to ruin your evening by going here you should reserve well in advance.
We had to wait almost an hour to get something to drink.
When trying to tell the waiter that this was unacceptable we got some blurry excuse about the restaurant being undermanned, and started to list up all the double shifts he had been working.
We found this highly unprofessional.
You’re actually telling the guests that your employer is poorly organized. Really?
We do NOT want to know how the shift schedule is organised in the restaurant.
We want something to drink and eat.
The timing between the courses was terrible, and it was impossible to get something to drink.
For example, when ordering coffee it was served cold.
When we pointed this out the waiter simply said: “I didn’t make the coffee”.
WHAT? Ha ha ha. We don’t want your useless excuse. We want hot coffee.
How about: “I’m sorry. I’ll get you a new one straight away sir/madam”.
Jeeez, how hard can it be?
At this point we couldn’t take this place seriously, and we started to suspect that our waiter was losing it a bit.
When we finally finished we had to wait over half an hour to pay. When the waiter still didn’t show up we had to chase him in order to pay for our meal on our way out. What a joke.
We even gave some tip only to avoid waiting another half hour for him to return our change.
If some of the waiters are reading this: If you have any decency in your body you should donate that tip to some charity.
You clearly don’t deserve it.
This place has apparently employed some great cooks, but some dimwitted amateurs as waiters.
Which really is a shame because the food was excellent.
Too bad the entire experience was ruined by poor service.
Shame on you for pulling your great cooks down by offering such poor service.
The food they make deserve so much more.

Protip: Avoid this place.
 
Helt forferdelig å lese @UJU
Som du ser av filmsnutten jeg postet er vår opplevelse det tvert motsatte.
Super service fra start til slutt. Håper det ikke har endret seg til det verre når vi nå skal tilbake.
 
Beklager at jeg ikke fikk postet bildene fr unboxingen i går. Men Nu jäklar, nu kör vi!

Posten sier vel noe...
01.JPG
 
Altså en Omega Boutique klokkeboks. Legg også merke til at teksten er feil til denne boksen. Det står at den er orange, men den er deilig brun :) Old´Zillas gamle Speedy var den første som fikk teste ut sitt nye hjem.
 
Neste unboxing er noe man ikke ser hver dag. Har faktisk ikke sett den i friluft. Bare i monteret hos et par AD´er i London og i Norge. Så når jeg endelig hadde dårlig tid og impulskontroll så ble det slik.
Egentlig skulle jeg bare kjøpe en ny Flik Flak til Lill´Zilla. Men det skjedde jo ikke. Han fikk jo en Casio F91W Aka. Bin Laden watch.

IMG_2374.JPG
IMG_2375.JPG
IMG_2376.JPG
IMG_2378.JPG
IMG_2379.JPG
IMG_2381.JPG
IMG_2382.JPG
IMG_2383.JPG
IMG_2393.JPG