Høstdepresjon

Takk for en meget fin tråd, Edzilla. Herlig å lese.

Ser noen etterspør frokoststed i London. Selv har jeg hatt enorm suksess med St.Johns bread and wine. De har en bacon sandwich som er magisk, og baker eget brød og kaker i lokalet. Nydelige greier - ligger i Shoreditch.

I samme slengen vil jeg jo trekke frem Dishoom i Shoreditch. Fantastisk crossover mellom indisk, iransk og tja - srilankansk mat. Åh London, som jeg savner deg ...

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Takk for en meget fin tråd, Edzilla. Herlig å lese.

Ser noen etterspør frokoststed i London. Selv har jeg hatt enorm suksess med St.Johns bread and wine. De har en bacon sandwich som er magisk, og baker eget brød og kaker i lokalet. Nydelige greier - ligger i Shoreditch.

I samme slengen vil jeg jo trekke frem Dishoom i Shoreditch. Fantastisk crossover mellom indisk, iransk og tja - srilankansk mat. Åh London, som jeg savner deg ...

Hyggelig å høre at du liker tråden min.
Takker for tips. Dessverre så er Shoreditch noe langt å reise for frokost da vi som regel bor Mayfair. Men hvis maten er god nok så er jo det i seg selv verdt en reise @Hreple

Takk for masse god underholdning og inspirasjon i denne tråden, @Edzilla! Og som gjenytelse for at du penset min interesse inn på F.P.Journe, må jeg bare tipse trådens lesere om en fersk review av Chronometre Blue på Monochrome :) https://monochrome-watches.com/fp-journe-chronometre-bleu-review-live-photos-price/

Takk for linken til artikkelen hos Monochrome @pbrekke
Dette ble dagens høydepunkt for min del!
giphy.gif

I love the FP Journe Chronometre Bleu for not being a Patek Philippe or a Vacheron-Constantin
Brice Goulard

Redigert:
The other specificity of the FP Journe Chronometre Bleu is its dial, its impressive, superb, profoundly blue dial. This chrome blue colour is obtained from multiple layers of blue lacquer, applied by hand and each polished to a mirror finish before the next one is applied. From the words of François-Paul Journe, this dial (also made in-house, at the dial manufacture) is the most complicated of the collection and a lot of them (if not the majority) don’t meet the commercialization standards. They are simply destroyed, in order to keep only the perfect ones.

The result is a dial that has an incredible depth, like if you could dive in it. The other effect of these multiple polished layers is to have a dial that changes colour, from an almost black tone to a vivid chrome blue under the sun-light. It is one of the 5 most beautiful dials of the actual production (and I assume my words. It is an assumption, not a personal taste). Apart from this finish and colour, the dial is full of little details that break the usual austerity of dress watches: an off-centered small second (at 7h30), the specific font of the numerals (and the fact that they are all entirely printed and not cut, next to the sub-dial), the milky colour of these numerals that seem to float over the dial, the duck-bill shape of the hands (typical to Journe)… it is extremely simple at first sight but so different when looked closer. It has a strong charm to it, unique to this brand and to this specific watch.

FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-5.jpg

FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-8.jpg

FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-6.jpg

FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-4.jpg

• Liker
Reaksjoner: sunshine
Aaah, det fargespillet! Den og beater. Mer trenger du ikke. Jesus Kristus, for et ur!

Sier som Ludwig Mies van der Rohe: God is in the details.
Ingenting er tilfeldig med noe av det som kommer fra François-Paul Journe.

..The watch is exactly like the man. It's reflection of his karakter. It's a watch that's have certain appeal to some people, and no appeal to others
Sitat av Talking Watches med William Massena

I dag har jeg vært eier av min lille blå i 232 dager. Hver dag har jeg gledet meg til å trekke opp klokka mens jeg studerer detaljene på verket: Main plate som er i grain d’orge (barleycorn) guillochage, broen som er i gull med Geneva stripene og de sykte lekre og polerte "bevelled" hjørnene. Blir aldri lei av å studere dette verket!

FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-2.jpg

FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-1.jpg

Redigert:
Må innerømme at jeg liker tanken bak F.P. Journe: Gull inne og annet (Tantalum) utenpå. Det er jo det indre som teller... ;)

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Bruker du noen annen klokke enn FPJen, @Edzilla? Ser for meg at rotasjon kan bli vanskelig med en Chronomètre Bleu i samlingen;)

Etter at Chronomètre Bleu ble levert på døra den 19. mai 2015 så har jeg nesten slitet litt med å bruke andre klokker.
De dagene noe annet har vært på armen. Har jeg gledet meg til å komme hjem, å få satt på FPJ´n. Men siden FPJ aldri kommer til å lage en badeklokke med skrukrone så er man nødt til å bruke noe annet når man er i bassenget eller på stranda @Horgen

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket og Horgen