Første skikkelig måltid ble hos
Copita.
Store forventninger dukker vi opp presist ved døra 13:00 for lunsj.
Ble litt skuffet da jeg fort la merke til at vi var omtrent alene i lokalet, foruten én servitør og bartender.
Men, men. La gå. Vi fikk plass ved vinduet. To barstoler ved siden av et annet par som hygget seg med sin lunsj.
Servitøren kom straks bor til oss med menyene, og lurte på om vi ville ha noe å drikke. Litt ivirg kanskje. Men vi bestilte bare vann, for så å studere menyene.
Vi bestilte ostetallerken med en upasteurisert manchego, en spansk blåmugg jeg ikke husker navnet på. Men mildere enn både Picón og Cabrales som jeg er veldig gla i, og den mener jeg var Queso de Mahón. Er usikker fordi jeg ikke har smakt Mahón før, og at jeg er usikker på om det var det hun presenterte osten som. Uansett. Deilige var de alle, og til vinen så ble det rimelig godt match. Vinen som vi bestilte ble
2011 Aster Ribera del Duero Crianza
Vi sørget også for å bestille en ladning
Jamón ibérico de bellota. Bellota som er den høyest rangerte Ibéricoskinken skal lagres i minst 36 mnd. Jeg synes denne manglet litt salt, og var kanskje for rå i konsistensen. Kjøttet blir litt for "bløtt". Fikk også servert noen grønne olivens som var marinert med spiskummen. Litt uvant. Men godt. Vi satt lenge å lurte på hva de hadde krydret oliven med. Jodda. Er jo spisskummen man bruker i den gode gamle norske fredagstacoen. Satt å humret litt for oss selv da....
https://www.cellartracker.com/wine....DW2234459_1_K84ecc40e5b372a402da62b112d57deb0