Gullkorn fra Finn.no

Ikke fra Finn riktignok...
_20201217_191500.JPG
 
Dette er ikke nytt. Foreldrene til en kamerat av meg har flippet ‘eget hus’ i sikkert 25 år.
De er gjeldfri og koser ræven av seg. De sa noe om å gi seg da de ble gjeldfri, men ingen av de har ro i nevnte ræv.
Dette driver min svigerfar med også. Han lever i kjønnsrollemuseet, så kona stuller og steller rundt ham mens han snekrer. De kjøpte for 30-ish år siden et 50 kvm stort hus på Nordstrand. Etter at barna var ute for godt for 20 år siden solgte de det som nå var blitt et 180 kvm stort hus på Nordstrand, og flyttet i leilighet. Siden den gang har de vel bodd i et tosifret antall leiligheter, som kontinuerlig er under oppussing. De bor 1-2 år på hvert sted, da rekker han å pusse opp 1-3 bad, bytte kjøkken og generelt overhale hele greia. De tjener vel en million eller to på hver leilighet, noe som finansierer hans ustoppelige trang til ny bil annethvert år samt pensjonisttilværelsen generelt.
 
Forstår ikke problemet..Joda, en vil ha god pris på investeringen sin, og det fikk jeg også for en stund siden med en Rolex. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk bryr seg om hva folk legger klokkene sine ut for? Du trenger ikke kjøpe den? Markedet for brukte Rolexer er sinnsykt for tida, men det at medlemmer her inne «ler seg ihjel» over prissetting av en klokke, forstår jeg ikke. Jeg la selv ut en klokke her inne, og ble møtt av «hånlatteremojis», og et av medlemmene som gav meg tommel opp når jeg trakk annonsen, har i etterkant sagt at han selv aldri ville solgt under markedspris. Dobbeltmoral kaller jeg det, og la nå folk få selge til den prisen de vil selv!
 
Forstår ikke problemet..Joda, en vil ha god pris på investeringen sin, og det fikk jeg også for en stund siden med en Rolex. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk bryr seg om hva folk legger klokkene sine ut for? Du trenger ikke kjøpe den? Markedet for brukte Rolexer er sinnsykt for tida, men det at medlemmer her inne «ler seg ihjel» over prissetting av en klokke, forstår jeg ikke. Jeg la selv ut en klokke her inne, og ble møtt av «hånlatteremojis», og et av medlemmene som gav meg tommel opp når jeg trakk annonsen, har i etterkant sagt at han selv aldri ville solgt under markedspris. Dobbeltmoral kaller jeg det, og la nå folk få selge til den prisen de vil selv!
Hvis det er meg du sikter til som ga deg tommel opp, er det ganske enkelt fordi jeg har en egen Hulk, og jeg håper den fortsetter å stige i pris inntil jeg kanskje skal selge den:) jeg fikk ikke med meg at annonsen din var deaktivert.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
Forstår ikke problemet..Joda, en vil ha god pris på investeringen sin, og det fikk jeg også for en stund siden med en Rolex. Det jeg ikke forstår er hvorfor folk bryr seg om hva folk legger klokkene sine ut for? Du trenger ikke kjøpe den? Markedet for brukte Rolexer er sinnsykt for tida, men det at medlemmer her inne «ler seg ihjel» over prissetting av en klokke, forstår jeg ikke. Jeg la selv ut en klokke her inne, og ble møtt av «hånlatteremojis», og et av medlemmene som gav meg tommel opp når jeg trakk annonsen, har i etterkant sagt at han selv aldri ville solgt under markedspris. Dobbeltmoral kaller jeg det, og la nå folk få selge til den prisen de vil selv!
Jeg kan til dels være enig med deg i poenget om dobbeltmoral. Nå snakker jeg kun for meg selv, men jeg har generalt lite til overs for invistorer. Invistorer i den grad at de kun står på liste, nærmest uavhengig av modell, kun for å selge på vei ut døra. Eventuelt tar opp ballen på finn/forum for så å flippe på direkten for noen høvdinger ekstra. Jeg tror det er dette folket her på sonen reagerer på og som mange syns er festlig/irriterende.

Dersom jeg skulle solgt en av mine egne klokker, så ønsker jeg selvsagt det markedet er villig til å gi. Noe annet vil være lyve, at en heter Robin Hood eller har alt for mye penger og driter i hva en får. Isolert sett ser jeg ingen problemer med å selge en vare for profitt, men det jeg reagerer på er at disse menneskene som egentlig ikke har noen interesse for denne lidenskapen skal igle seg inn på K/S og sko seg på andre som kanskje drømmer om nettopp den klokka de "har tatt/hentet ut". En 3 måneders gammel sub med fire eiere, ubrukt med plasten på er rødt kort!
 
Jeg kan til dels være enig med deg i poenget om dobbeltmoral. Nå snakker jeg kun for meg selv, men jeg har generalt lite til overs for invistorer. Invistorer i den grad at de kun står på liste, nærmest uavhengig av modell, kun for å selge på vei ut døra. Eventuelt tar opp ballen på finn/forum for så å flippe på direkten for noen høvdinger ekstra. Jeg tror det er dette folket her på sonen reagerer på og som mange syns er festlig/irriterende.

Dersom jeg skulle solgt en av mine egne klokker, så ønsker jeg selvsagt det markedet er villig til å gi. Noe annet vil være lyve, at en heter Robin Hood eller har alt for mye penger og driter i hva en får. Isolert sett ser jeg ingen problemer med å selge en vare for profitt, men det jeg reagerer på er at disse menneskene som egentlig ikke har noen interesse for denne lidenskapen skal igle seg inn på K/S og sko seg på andre som kanskje drømmer om nettopp den klokka de "har tatt/hentet ut". En 3 måneders gammel sub med fire eiere, ubrukt med plasten på er rødt kort!

E9
 
Jeg kan til dels være enig med deg i poenget om dobbeltmoral. Nå snakker jeg kun for meg selv, men jeg har generalt lite til overs for invistorer. Invistorer i den grad at de kun står på liste, nærmest uavhengig av modell, kun for å selge på vei ut døra. Eventuelt tar opp ballen på finn/forum for så å flippe på direkten for noen høvdinger ekstra. Jeg tror det er dette folket her på sonen reagerer på og som mange syns er festlig/irriterende.

Dersom jeg skulle solgt en av mine egne klokker, så ønsker jeg selvsagt det markedet er villig til å gi. Noe annet vil være lyve, at en heter Robin Hood eller har alt for mye penger og driter i hva en får. Isolert sett ser jeg ingen problemer med å selge en vare for profitt, men det jeg reagerer på er at disse menneskene som egentlig ikke har noen interesse for denne lidenskapen skal igle seg inn på K/S og sko seg på andre som kanskje drømmer om nettopp den klokka de "har tatt/hentet ut". En 3 måneders gammel sub med fire eiere, ubrukt med plasten på er rødt kort!

Godt sagt @Qwestern !
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern
Ja ja...alt kan selges :D

Galleribilde
selve "diademet" (1/4)






1 har lagt til som favoritt

MEGET rusten kjettinglenke - 300 kr - spesielt

Til salgs

300 kr

Selger en kjettinglenke som har ligget MEGET lenge i sjøen. Den er så rusten at den enkelte ring er helt fastrustet. Veier litt mer enn et kilo og er omtrent 26 cm på det bredeste. Et vitnesbyrd om at "en skigard kan ikkje vara evig". Om du synes prisen er for høy, er du velkommen til å komme med et bud. Kan hentes i Oslo og i Skien. Kan leveres i Oslo og i Skien og i området rundt og mellom de to byene, mot et lite tillegg i prisen. Sendes over hele landet, og muligvis til utlandet. Porto etter postens satser, eventuelt for sending med helthjem.no. Intet ekspedisjonsgebyr. Kanskje et mindre beløp for pakking og pakkemateriell. Har vipps og norsk konto.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Erik_SG
Jeg kan til dels være enig med deg i poenget om dobbeltmoral. Nå snakker jeg kun for meg selv, men jeg har generalt lite til overs for invistorer. Invistorer i den grad at de kun står på liste, nærmest uavhengig av modell, kun for å selge på vei ut døra. Eventuelt tar opp ballen på finn/forum for så å flippe på direkten for noen høvdinger ekstra. Jeg tror det er dette folket her på sonen reagerer på og som mange syns er festlig/irriterende.

Dersom jeg skulle solgt en av mine egne klokker, så ønsker jeg selvsagt det markedet er villig til å gi. Noe annet vil være lyve, at en heter Robin Hood eller har alt for mye penger og driter i hva en får. Isolert sett ser jeg ingen problemer med å selge en vare for profitt, men det jeg reagerer på er at disse menneskene som egentlig ikke har noen interesse for denne lidenskapen skal igle seg inn på K/S og sko seg på andre som kanskje drømmer om nettopp den klokka de "har tatt/hentet ut". En 3 måneders gammel sub med fire eiere, ubrukt med plasten på er rødt kort!

Enig.
Det mange tydeligvis ikke forstår eller tenker over er at det ironisk nok er entusiastene som har bidratt til noe av prisgaloppen.
Entusiastene har stort fokus på samleverdi, variasjoner, sjeldenheter, og andre finurlige ting rundt klokkehobbyen.
Vi har på en måte banet veien for iglene når de nå skor seg på all kunnskapen de har plukket opp av vår nerding.
Selvfølgelig virker dette provoserende.
Late gratispassasjerer som skummer fløten av klokkekunnskap som mange har tilegnet seg gjennom årevis med undersøkelser, graving, diskusjoner og aktivitet på ulike forum.
Jeg har selv ingen problemer med å selge til markedspris. Men, når prisene blir blåst opp hinsides enhver fornuft av kunnskapssnyltende spekulanter blir i hverfall jeg litt kvalm.
Jeg ønsker kanskje å selge et attraktivt ur, men vil ikke fremstå som en hai.
Samtidig vil jeg heller ikke selge billig til en igle som deretter flipper med profitt pga min "redelighet" (eller naivitet?)
Som nevnt over virker det også provoserende at ekte entusiaster ikke får tilgang til sin hobby/klokkedrøm pga spekulanter som kun jager profitt, men ikke bryr seg filla om uret.:mad:
 
Enig.
Det mange tydeligvis ikke forstår eller tenker over er at det ironisk nok er entusiastene som har bidratt til noe av prisgaloppen.
Entusiastene har stort fokus på samleverdi, variasjoner, sjeldenheter, og andre finurlige ting rundt klokkehobbyen.
Vi har på en måte banet veien for iglene når de nå skor seg på all kunnskapen de har plukket opp av vår nerding.
Selvfølgelig virker dette provoserende.
Late gratispassasjerer som skummer fløten av klokkekunnskap som mange har tilegnet seg gjennom årevis med undersøkelser, graving, diskusjoner og aktivitet på ulike forum.
Jeg har selv ingen problemer med å selge til markedspris. Men, når prisene blir blåst opp hinsides enhver fornuft av kunnskapssnyltende spekulanter blir i hverfall jeg litt kvalm.
Jeg ønsker kanskje å selge et attraktivt ur, men vil ikke fremstå som en hai.
Samtidig vil jeg heller ikke selge billig til en igle som deretter flipper med profitt pga min "redelighet" (eller naivitet?)
Som nevnt over virker det også provoserende at ekte entusiaster ikke får tilgang til sin hobby/klokkedrøm pga spekulanter som kun jager profitt, men ikke bryr seg filla om uret.:mad:

AMEN!
 
Enig.
Det mange tydeligvis ikke forstår eller tenker over er at det ironisk nok er entusiastene som har bidratt til noe av prisgaloppen.
Entusiastene har stort fokus på samleverdi, variasjoner, sjeldenheter, og andre finurlige ting rundt klokkehobbyen.
Vi har på en måte banet veien for iglene når de nå skor seg på all kunnskapen de har plukket opp av vår nerding.
Selvfølgelig virker dette provoserende.
Late gratispassasjerer som skummer fløten av klokkekunnskap som mange har tilegnet seg gjennom årevis med undersøkelser, graving, diskusjoner og aktivitet på ulike forum.
Jeg har selv ingen problemer med å selge til markedspris. Men, når prisene blir blåst opp hinsides enhver fornuft av kunnskapssnyltende spekulanter blir i hverfall jeg litt kvalm.
Jeg ønsker kanskje å selge et attraktivt ur, men vil ikke fremstå som en hai.
Samtidig vil jeg heller ikke selge billig til en igle som deretter flipper med profitt pga min "redelighet" (eller naivitet?)
Som nevnt over virker det også provoserende at ekte entusiaster ikke får tilgang til sin hobby/klokkedrøm pga spekulanter som kun jager profitt, men ikke bryr seg filla om uret.:mad:
De fleste medasylantene jeg kjenner sitter på mange om ikke alle de mest hypede klokkene i markedet. Jeg har ofte lurt på hvorfor ikke flere av disse selges da, om vi skal kalle en spade for en spade, det er ofte enkle urverk og masseprodusert stål det er snakk om. Hva jeg tror er nettopp det du skriver @UJU om at de/vi ikke vil fremstå som haier og lar derfor være. Dette ser vi på K/S da slike modeller praktisk aldri legges ut av kjente samlere. De blir heller solgt noe rimeligere innad i lukkede grupper. En annen ting er kanskje redselen for at AD plukker opp at nettopp vedkommende har solgt den og den klokka og risikoen for å bli svartelistet fra ventelister og lukkede eventer.
 
De fleste medasylantene jeg kjenner sitter på mange om ikke alle de mest hypede klokkene i markedet. Jeg har ofte lurt på hvorfor ikke flere av disse selges da, om vi skal kalle en spade for en spade, det er ofte enkle urverk og masseprodusert stål det er snakk om. Hva jeg tror er nettopp det du skriver @UJU om at de/vi

Eller enda enklere, vi har vel alle etter noen år plukket opp nettopp @UJU sin sannhet om hvilke fordeler en Rolex gir - en god grunn til å ikke selge:)

Selv er jeg serieflipper, som negativ diagnose, og misunner dere som har noen få klokker i 5-10+ år. Legger seff ut de klokkene jeg selger videre noen tusenlapper over det jeg kjøpte for, som regel prutes disse lappene ned, men jeg har ikke tapt og neste kjøper blir forhåpentligvis happy. Av og til går jeg i bittelitt pluss. Jeg har allikevel ikke lyst å bli kalt invistor, og jeg føler meg ikke som det. Det er alltid sterk klokkeinteresse som utløser neste kjøp.

Et difinisjonsforslag:
- de som ønsker at prisene på Rolex m.fl. fortsetter å øke i pris = invistor
- vi som savner tilgjengelighet hos AD, og gladelig tar et nykjøptap på 10-15% = entusiist.

Eller hur folkens?

Benytter anledningen til å tilby siste kategori god pris på denne, benytt rabattkode «entusiist»:
https://www.tidssonen.no/forum/thre...t-ocean-blå-43-5mm-2017-norsk-komplett.62796/