Gullkorn fra Finn.no

Ikke klokke, men likevel. Disse skoene skal bli tunge å selge.

165578
 
Ikke fra Finn - men når den ultimate "one watch" er funnet, så må den deles. Her får du alt det gode fra horologiens verden

https://bruun-rasmussen.dk/m/lots/3A21A59601BE?auction_day_id=1006155#image_1

Vis vedlegg 166117Vis vedlegg 166118
Denne var virkelig helt jævlig. Greit nok at Breitling har hatt en del vulgære klokker opp gjennom (og også mange fine), men dette tar kaka. Tror det må være den kjipeste klokka jeg har sett i hele mitt liv. Fysj. Æsj. Fy faen.

The watch works, but we do not guarantee for the functionality.

Oj oj oj...
 
Klar over det. Poenget er at de sterke feltene i LHC/CERN produseres av lave spenninger, men høye strømstyrker (11,8 kA) i superledende magneter hvor flere ledere ligger parallelt.
Nå har jeg ikke eksakte tall i hodet, men gitt en 420 kV høyspentkabel som overfører 1000 A, vil magnetfeltstyrken i 10 cm avstand bare være ca 20 gauss. Men i den avstanden ville jeg vært mer bekymret for overslag enn for et magnetfelt som er svakere enn på overflaten av en kjøleskapsmagnet.
https://www.lhc-closer.es/taking_a_closer_look_at_lhc/0.magnetic_dipoles

Hadde på meg Explorer II i smeltehallen i Øvre Årdal og den stoppa i 45 min.......
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og chrbir
Hadde på meg Explorer II i smeltehallen i Øvre Årdal og den stoppa i 45 min.......
Gikk den normalt etterpå?
Her er det vel også snakk om store strømmer, men lave spenninger.
Etter det jeg kunne finne i farten, ligger feltene i en smeltehall under 1000 gauss/100 millitesla, så med en Milgauss skulle det gått bra.:)

Symptoms of the musculoskeletal system and exposure to magnetic fields in an aluminium plant.

Health hazard evaluation report, Alumax of South Carolina
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Gikk den normalt etterpå?
Her er det vel også snakk om store strømmer, men lave spenninger.
Etter det jeg kunne finne i farten, ligger feltene i en smeltehall under 1000 gauss/100 millitesla, så med en Milgauss skulle det gått bra.:)

Symptoms of the musculoskeletal system and exposure to magnetic fields in an aluminium plant.

Health hazard evaluation report, Alumax of South Carolina

Ja den startet igjen med en gang jeg gikk ut av hallen. Dette var vel en 15-20 år siden nå og den går fortsatt. Husker ikke Gauss tallet fra Årdal men på Sunndalsøra var det på 600 tallet et sted. Burde seff prøvd med en Milgauss.....
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og chrbir
Beklager om jeg tværer ut dette i Finn-tråden, jeg er ingen ekspert, men nysgjerrigheten tar overhånd :)
Hva man definerer som lave spenninger er vel relativt.
Med lave spenninger tenkte jeg på cellespenningen i elektrolysecellene, den er vel ikke mer enn 4-5 V DC, men med flere parallelle celler som hver fører 200 - 600 kA gir det et kraftig statisk felt.
Samlet uttak ved aluminiumsverket i Høyanger var 235kA, ved 11kV.
Det kvartsuret jeg hadde på meg den gangen, fikk aldeles hikke ved arbeid på kablene mellom samleskinnene i gammelt og nytt bryteranlegg. Tok en stund før den kom til hektene igjen og.
Her er det vel snakk om AC, og da er det kanskje 50 Hz EMF-felt ("radiostøy") som slår ut elektronikken i kvartsuret?
De høyeste magnetfeltstyrkene jeg fant (i et raskt søk) ved arbeid i slike miljøer (finske 110 kV stasjoner) var 710 µT = 7,1 G. Regner med du forstår arbeidsbeskrivelsene i tabellen bedre enn meg.

Maximum values, means, and SDs of all the magnetic field measurements at different work tasks at 110-kV substations
fra:
Occupational Exposure to Electric and Magnetic Fields While Working at Switching and Transforming Stations of 110 kV

som er i samme som størrelsesorden som i Alumaxrapporten:

Extremely Low Frequency Levels
Limited measurement of ELF electric and magnetic field levels was made in the switching yard area in the presence of 13.5 kV transformers and other AC sources, that produced 5 to 6 kV per meter (E-field) and magnetic field levels as high as 400 to 500 mG. Attempts were made to make measurements where facility electricians would be located. As the AC field undergoes rectification, levels of AC magnetic fields increased at some places in the rectification room to over 3 G. At locations in the potroom where the DC field was introduced into the potlines there were a few areas where both SMF and AC fields existed simultaneously. It was very apparent to the NIOSH investigators that electricians are the one group that can be exposed to high SMF, high E-fields (ELF) and high H-fields (ELF). Finally ELF electric and magnetic field levels were recorded around pots 301 to 303 ranged from 3 to 5 mG and 1 to 2 V/m respectively.


Hadde vært interessant å se hva de feltene hadde gjort med en Milgauss.
Hvis tallene jeg siterer stemmer, er det bare å be arbeidsgiver sette deg opp med enn Milgauss som arbeidsur. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: FL23883 og Preacher