Gullkorn fra Finn.no

Snu på det - det er trykket så mye penger at det er verdien på cash som er lav, ikke assets som nødvendigvis er høy.
Mange tror neste krise er/kan føre til hyperinflasjon - og en fin hedge til dette er å sitte long i assets (og lån) ikke cash...

on topic: ville"hente ut" SD43 men tok med seg DJ 36 :LOL:



Hyperinflasjon er utløst av verdens markedets mistillit i en nasjon, ikke pengetrykking.
Deretter kommer pengetrykking for å skape funder når ingen på markedet vil låne til nasjonen.
Det er akkurat dette som skjedde i Tyskland mellom 1921 og 23.
Folk som frykter hyperinflasjon akkurat nå tar feil og cash blir ikke trash.
Bare når verdens tilliten i USA skal brytes ned, skal den US$ gå ned, ikke før det.
Trenden som er nå startet er noe som går dypere enn nedstenging skapt krisen og det har jeg snakket om i "bla bla økonomi tråden".

Tilbake på Finn og vekk fra Rolex.
Det har skjedd mye rart i hjemmene gjennom nedstengingene tenker jeg:mrgreen:

st bernard.jpeg
 
  • Haha
Reaksjoner: Mr.Steff og .TP
Hyperinflasjon er utløst av verdens markedets mistillit i en nasjon, ikke pengetrykking.
Deretter kommer pengetrykking for å skape funder når ingen på markedet vil låne til nasjonen.
Det er akkurat dette som skjedde i Tyskland mellom 1921 og 23.
Folk som frykter hyperinflasjon akkurat nå tar feil og cash blir ikke trash.
Bare når verdens tilliten i USA skal brytes ned, skal den US$ gå ned, ikke før det.
Trenden som er nå startet er noe som går dypere enn nedstenging skapt krisen og det har jeg snakket om i "bla bla økonomi tråden".

Tilbake på Finn og vekk fra Rolex.
Det har skjedd mye rart i hjemmene gjennom nedstengingene tenker jeg:mrgreen:


Nei, hyperinflasjon er utløst av verdensmarkedets mistillit til en valuta - som også kan oppstå når det trykkes for mye penger. Altså tilliten til «verdien»forsvinner fordi det trykkes for mye, ikke nødvendigvis motsatt, at det trykkes fordi tilliten allerede er borte..

Feks trykket USA 22% av all sirkulert dollar ila 2020.

Forøvrig synes jeg du uttaler deg altfor skråsikkert på ting hverken du eller noen andre vet noe sikkert om
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Nei, hyperinflasjon er utløst av verdensmarkedets mistillit til en valuta - som også kan oppstå når det trykkes for mye penger. Altså tilliten til «verdien»forsvinner fordi det trykkes for mye, ikke nødvendigvis motsatt, at det trykkes fordi tilliten allerede er borte..

Feks trykket USA 22% av all sirkulert dollar ila 2020.

Forøvrig synes jeg du uttaler deg altfor skråsikkert på ting hverken du eller noen andre vet noe sikkert om

Beklager off topic men de som ikke er interessert kan bare fly over det.

Jeg er sikker på det fordi jeg har brukt mye tid på å verifisere påstandene av en del økonomer.
Og en teori avansert av en person gjorde mest mening med virkeligheten.
Derfra har jeg vært å sjekke sin teori og fant ut at han hadde rett (dette har jeg ikke gjort i løp av bare en dag...)
Historisk sett er pengemengden ikke det som er den første utløserende faktoren på hyperinflasjon eller en valuta sitt fall i verdi.
Hovedfaktoren som fins i nasjonene som oppleve hyperinflasjon er at staten tar full makt over økonomien eller er i ferd med å gjør/oppleve det.
Som Venezuela har gjort og i samme rekkefølge.
Det er det som startet alt i Tyskland også: 1917 Bolsjevik revolusjonen i Russland med staten som tar full makt er fulgt opp i 1918 med den tyske "November" Sosialist revolusjonen (Weimar Republikk) som opplever diverse statskupp forsøker og full overtakelse av et fylke fra kommunistene (1919 Spartakistopprøret) og disse oppsøker hjelp fra Bolsjevikene i Russland (overrasket?).
Verdensmarkedet frykter en lignende stats overtakelse som i Russland og trekker seg ut fra de tyske statsobligasjonene og Mark´n.
Tyskland slitter på grunn av krigs reparasjonene (hovedsakelig til Frankrike) og den politisk og sosial situasjonen i Tyskland er for ustabilt: noe som bryter ned tilliten markedet kunne ha.
Siden de tyske statsobligasjonene og Mark´n er stemplet med frykt på verdensmarkedet blir Tyskland uten fersk kapital.
Derfra og bare derfra den tyske Weimar regjeringen starter å trykke Mark´n til himmelen for å skape kapital selv.
Selvfølgelig blir Mark´n bare mer verdiløs på markedet og hyperinflasjonen starter seg i 1921.
Fra 1918, tok det bare 3 år fra etableringen av den Sosialist Weimar regjeringen (som kjempet i alle retninger mot kommunistene) for å ruinere Mark´n fra 1921 til 1923.
Fakta. Kvantiteten betyr ingenting: tillit er alt.
USA trykker som aldri før og den US$ opplever ingen kollapse fordi verdensmarkedet har fortsatt tillit i det Amerikansk privat markedets beskyttelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
"Elegant" lommeuret er av varemerket Levrette.
Levrette i fransk som er sjelden brukt for å snakke om en vinthund tispe men mest brukt for å beskrive en populær "posisjon".
Kul klokke:LOL:

Levrette som varemerke ble registrert i 1935. Ingen upris for en kvalitetsklokke med pen skive og god urkasse i sølv, så lenge den fungerer.


122E32A7-37DD-4516-A556-FDE97BE3D01D.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Levrette som varemerke ble registrert i 1935. Ingen upris for en kvalitetsklokke med pen skive og god urkasse i sølv, så lenge den fungerer.


Vis vedlegg 246592

Ja sant, jeg tenkte det samme: pen skive etc...
Men skulle jeg kjøpe den, vil jeg ha en rar smil på trynet mitt hver gang jeg tar den ut fra lommen min tenker jeg.:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG