Gullkorn fra Finn.no

Ja det kan være at du har et poeng. Men ang. siste setning tror jeg Rolex fatter avgjørelser langt mer på bakgrunn av perspektivet "merkevare" enn "bedrifstøkonomi". Og de henger ikke alltid like tett sammen, i det minste når man har banken stappfull av penger OG drives som en stiftelse, helt uten sultne aksjonærer å ta hensyn til.
 
Ja det kan være at du har et poeng. Men ang. siste setning tror jeg Rolex fatter avgjørelser langt mer på bakgrunn av perspektivet "merkevare" enn "bedrifstøkonomi". Og de henger ikke alltid like tett sammen, i det minste når man har banken stappfull av penger OG drives som en stiftelse, helt uten sultne aksjonærer å ta hensyn til.

En god betraktning dette.
 
De fleste som selger på Chrono til andre land vil jeg tro selger eks. mva, med mindre operasjonen er for liten til at de får lov eller orker papirarbeidet? Men det varierer kanskje noe på den platformen også. Det varierer jo med ebay og amazon-selgere fra UK om prisen til Norge (før avgifter) er laver enn UK-prisen eller ikke.
At selgere ikke legger mva på salgsprisen betyr dog ikke at det ikke er mva på denne. Hvis vi skal ta ettertraktede rolexmodeller som eksempel:

For eksempelets skyld, la oss anta at de aller fleste ettertraktede Rolexmodeller (med det mener jeg modeller som har en høyere markedspris enn utsalgspris hos AD) selges fra AD til privatpersoner, og at ingen klokker selges til foretak. Da vil det alltid legges merverdiavgift på varen (med noen få unntak, hvor Dubai i alle fall tidligere har vært ett av disse, da deres merverdiavgift tidligere har vært på 0%). Merverdiavgiften vil enten legges direkte på salget, eller så selges varen på eksport, og det må betales merverdiavgift ved import av varen.

Videre nå har vi to alternativer.

1: Varen selges videre av privatperson på chrono24. Kostprisen til Selger er inkludert mva, Selger har ikke anledning til å fradragsføre inngående mva, og heller ikke anledning til å legge til mva på salgsprisen. Ved import av varen til Norge så må det nå betales merverdiavgift, denne kommer på topp av den allerede betalte merverdiavgiften, i motsetning til om du handler varen direkte fra AD, hvor det da trekkes fra lokal merverdiavgift, og tillegges norsk ved import. Verdt å merke seg er det også at det ikke skal tillegges merverdiavgift på varer som er brukt privat, se for eksempel på Bjerkes vintageavdeling når denne åpner. Grunnen til dette er at man ikke skal få mva på mva.

2: Varen selges videre til en forretning som forhandler klokker. I og med at privat Selger her ikke har anledning til å beregne mva på salget, kan heller ikke forretningen kreve fradrag for inngående mva, og skal således heller ikke beregne utgående mva når de videreselger klokken.

Poenget er at dersom man kjøper en klokke fra en norsk selger på Chrono24, så skal det (i teorien) være betalt merverdiavgift på denne ved første gangs salg til privatperson, dermed skal det ikke beregnes ny mva på salgsprisen. Det samme gjelder ved kjøp av klokke fra utenlandsk selger på Chrono24, da kicker derimot reglene om mva på import inn. Derfor er det uriktig å hevde at det ikke er merverdiavgift på klokker på Chrono24. Faktum er dog at for kjøper må man hensynta at man ved å kjøpe fra utlandet må beregne mva på innførsel, det slipper man om man handler lokalt.

Litt rotete innlegg, men håper du forstår tegningen, hvis ikke gi beskjed hva som er vanskelig å forstå så skal jeg prøve å utdype :)
 
Den er kjøpt fra Norsk AD , Bjerke i 2019
Aldri brukt ute . Kun ligget i safen. Bildene er tatt den dagen jeg fikk klokken , jeg tok på meg klokkken fra butikken til hjem.
Etter dette har klokken ligget i safen snart et år.


I så fall var det mye grønt på trærne i desember i fjor.
hulk ute.jpg


https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176870515
 
Redigert:
Derfor er det uriktig å hevde at det ikke er merverdiavgift på klokker på Chrono24.
Poenget med argumentet "uten mva på Chrono24", er vel å forsvare høyere pris ved salg i Norge, enn på Chrono 24? Å sammenlikne en klokke som selges i Norge, med den oppgitte prisen på Chrono24 (der det vil tilkomme 25% moms i forbindelse med import) blir jo skjevt nettopp fordi prisen på Chrono24 er uten moms, som man må betale.
 
Poenget med argumentet "uten mva på Chrono24", er vel å forsvare høyere pris ved salg i Norge, enn på Chrono 24? Å sammenlikne en klokke som selges i Norge, med den oppgitte prisen på Chrono24 (der det vil tilkomme 25% moms i forbindelse med import) blir jo skjevt nettopp fordi prisen på Chrono24 er uten moms, som man må betale.
Jeg forstår veldig godt incentivet med argumentet, men argumentet er som sagt flawed.

I tillegg er det jo det å vise til hva klokker er priset til på finn/chrono/tidssonen/finn etc. som markedspris også bare tull, da salgspris er markedspris, ikke den prisen Selger ber om.

Prisene på Chrono24 er ikke uten mva. De er uten norsk MVA. Hvis man oppriktig mener at det er riktig å tillegge 25% mva på salgspris på klokker i Norge i forhold til salgspris på Chrono24 så bør jo også klokker som selges internt England også tillegges 20% (engelsk mva). Hvis argumentet står seg så er egentlig prisen på alle klokker uendelig høy, fordi man får en ringvirkning som aldri tar slutt.

Om man skal si noe om markedspris så må man for det første snakke om salgspriser, ikke prisen kjøper ber om. Og om man snakker om salgspriser så snakker man ikke om kostnaden ved å kjøpe klokken, mva ved import er ikke en inntekt for selger.
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen og Maz19
@EDirdal

"Verdt å merke seg er det også at det ikke skal tillegges merverdiavgift på varer som er brukt privat, se for eksempel på Bjerkes vintageavdeling når denne åpner. Grunnen til dette er at man ikke skal få mva på mva."

" Varen selges videre til en forretning som forhandler klokker. I og med at privat Selger her ikke har anledning til å beregne mva på salget, kan heller ikke forretningen kreve fradrag for inngående mva, og skal således heller ikke beregne utgående mva når de videreselger klokken."

Dette stemmer ikke. Det skal også beregnes utgående MVA ved salg av brukte varer kjøpt fra private (som ikke krever inn moms ved salg). Men man har under visse vilkår mulighet for å beregne utgående mva. basert på selve avansen.
 
@EDirdal

"Verdt å merke seg er det også at det ikke skal tillegges merverdiavgift på varer som er brukt privat, se for eksempel på Bjerkes vintageavdeling når denne åpner. Grunnen til dette er at man ikke skal få mva på mva."

" Varen selges videre til en forretning som forhandler klokker. I og med at privat Selger her ikke har anledning til å beregne mva på salget, kan heller ikke forretningen kreve fradrag for inngående mva, og skal således heller ikke beregne utgående mva når de videreselger klokken."

Dette stemmer ikke. Det skal også beregnes utgående MVA ved salg av brukte varer kjøpt fra private (som ikke krever inn moms ved salg). Men man har under visse vilkår mulighet for å beregne utgående mva. basert på selve avansen.
Det har du selvsagt rett i. Argumentet står seg fortsatt dog.
 
Vis vedlegg 224108

Møt Geir
Geir har investert pengene sine i dyre klokker i håp om at dette kan gjøre ham enda rikere.
#Geirinvesterer #bjerkesdrømmekunde
Aller først, selv om ingen ble døpt Geir i 2018 er det ingen skam å hete Geir!

1607087547427.jpeg


Så, jeg kjenner godt til Geir. Hyggelig fyr som er mer klokkeinteressert enn de fleste her. De to Daytonaene han har for salg er hverken kjøpt av han
(1) på Bjerke eller
(2) som invistering.

Prisen på 116500 kan sikkert diskuteres, men det er neppe Geirs skyld at de går til ville priser.
 
Aller først, selv om ingen ble døpt Geir i 2018 er det ingen skam å hete Geir!

Vis vedlegg 224112

Så, jeg kjenner godt til Geir. Hyggelig fyr som er mer klokkeinteressert enn de fleste her. De to Daytonaene han har for salg er hverken kjøpt av han
(1) på Bjerke eller
(2) som invistering.

Prisen på 116500 kan sikkert diskuteres, men det er neppe Geirs skyld at de går til ville priser.

Hehe. Ingenting feil med å hete Geir nei, ei heller har denne Geir gjort noe galt. Humoren her gikk mest på at annonsen bar preg av å være veldig standard invistor. Selvsagt skal han få selge klokken sin til den prisen han vil og han er sikkert en fin fyr også. Var ikke meningen å henge han ut og siden bare fornavnet står i annonsen så tenkte jeg denne var innenfor.
 
Om uret er Bjerke-kjøpt, har man også anledningen å uttrykke dette som « tatt ut hos Bjerke», eller det populære «hentet ut hos Bjerke». Hvis uret er Bjerke-solgt, faller det seg ikke naturlig at annenhånds eier uttaler seg om vedrørende uret faktisk er «tatt» eller «hentet» ut.
 
Aller først, selv om ingen ble døpt Geir i 2018 er det ingen skam å hete Geir!

Vis vedlegg 224112

Så, jeg kjenner godt til Geir. Hyggelig fyr som er mer klokkeinteressert enn de fleste her. De to Daytonaene han har for salg er hverken kjøpt av han
(1) på Bjerke eller
(2) som invistering.

Prisen på 116500 kan sikkert diskuteres, men det er neppe Geirs skyld at de går til ville priser.
Hehe, takar Geir :) Skal komme og gi deg en skikkelig bamseklem så fort denne vaksinen kommer og så kan vi preike om gamledager :cool:
 
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Tror det er noe som dette ish:

Bjerkekjøpt = vedkommende som selger den er også den som kjøpte den hos Bjerke, dvs. kun én eier.
Bjerkesolg = vedkommende som selger den har kjøpt den annenhånds, dvs. det kan være flere eiere.
Mao. så veier Bjerkekjøpt som terminologi mye høyere og er mer verdiskapende enn Bjerkesolgt?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel