Gravering

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.610
Sted
Sandnes
Hei. Noen som kjenner til nivået på folk som driver med gravering her til lands?
Når feks de på Urmaker Askeland sier; Å jaja vi graverer,,,, hva legger de i det?

Om det er noen som har erfaringer og bilder å dele så kom med det.

Ja Jolu har en sinnsyk en men da må jeg selge en lunge og sende uret over dammen et halvt års tid. Heller ikke ute etter så detaljert arbeide. Men det må være bra.
 
Hei. Noen som kjenner til nivået på folk som driver med gravering her til lands?
Når feks de på Urmaker Askeland sier; Å jaja vi graverer,,,, hva legger de i det?

Om det er noen som har erfaringer og bilder å dele så kom med det.

Ja Jolu har en sinnsyk en men da må jeg selge en lunge og sende uret over dammen et halvt års tid. Heller ikke ute etter så detaljert arbeide. Men det må være bra.

De fleste gullsmedverksteder kan gravere,- mener jeg. Spørs litt på størrelse, materiale m.m., tenker jeg. I Oslo finnes det også skiltmakere som har avansert utstyr.
Jeg fikk denne stålspennen lasergrsvert i Tyskland.

9509CD01-3E44-44D1-85E6-0E6ED47DE676-74860-000008AF7AEE8D34.jpg
 
De fleste har en graveringsmaskin som kan gravere inn relativt grunne bokstaver.

Dersom du ønsker en håndgravering som er en kunst i seg så sitter det en kar i etagene over favid andersen på egertorgt som graverer med kniv. Mye finere, hvertfall på gifteringer etc.
 
^^^ +1 Han er svært dyktig. Egentlig pensjonist, men jobber 10-2 de fleste dagene så vidt jeg vet.
 
Takker for tilbakemeldinger. Har denne pensjonisten et navn?
En ting jeg også har tenkt på. Har man noen rettigheter om gravøren totalt bommer på jobben?

Jeg kommer på et tidspunkt til å få baklokket gravert. Utrolig kjedelig da om jobben blir gjort av noen som er ustø på hånden.

Har folk bilder av ting de har fått gravert så legg dem gjerne her.
 
Dersom du ønsker en håndgravering som er en kunst i seg så sitter det en kar i etagene over favid andersen på egertorgt som graverer med kniv. Mye finere, hvertfall på gifteringer etc.

Blir trist av å tenke på at når denne personen faller bort så står det ingen der til å overta arbeidet :/
 
@JoLu fikk jo en fin gravering på baklokket på Exp. Vet ikke om han sendte klokken ut av Norge.
 
Redigert av en moderator:
@JoLu fikk jo en fin gravering på baklokket på Exp. Vet ikke om han sendte klokken ut av Norge.

Så vidt jeg husker måtte han sende klokken til unaiten, og prisen var vel i størrelsesorden femsifret.
 
Redigert av en moderator:
Takker for tilbakemeldinger. Har denne pensjonisten et navn?
En ting jeg også har tenkt på. Har man noen rettigheter om gravøren totalt bommer på jobben?

Jeg kommer på et tidspunkt til å få baklokket gravert. Utrolig kjedelig da om jobben blir gjort av noen som er ustø på hånden.

Har folk bilder av ting de har fått gravert så legg dem gjerne her.

Han har garantert ett navn, men jeg husker ikke hva det er.
Gå inn på David Andersen og spør etter gravøren i etagene over.
 
Fjerne gravering på baksiden av armbåndsur

Jeg fikk nylig en klokke med veiledende pris på 25 000 kr. av arbeidsgiver etter å ha vært ansatt i 25 år. Det var ikke mulig å få klokken uten gravering. Jeg har tenkt å selge klokken og da er det kanskje et problem at det er helleristninger på baksiden av den? En mulighet er å sette på ny kasse til klokken (den har ikke lokk, men kasse). Gravøren har foreløpig ikke klart å finne ut hvor mye ny kasse koster, men han antar at det dreier seg om ca. 8000 kr. Er det noen i dette forum som vet om det er mulig å slipe vekk gravering uten at det vises (graveringen er ikke dyp). Hvem kan i så fall utføre slikt arbeid? Eller er det slik at det bare er et lite mindretall som bryr seg om at det er gravering på baksiden av en klokke? Råd og synspunkter mottas med takk.
 
Gratulerer med 25 år i samme jobb.
Hvaslags klokke er det? Hadde jeg vært deg ville jeg lagt ut bilder og også forsøkt å finne ut hva bruktverdien er.
Først da vil du vite om det er ønskelig å selge og andre ting med klokken.
 
Fjerne gravering på baksiden av armbåndsur

Hvaslags klokke er det? Hadde jeg vært deg ville jeg lagt ut bilder og også forsøkt å finne ut hva bruktverdien er.
Først da vil du vite om det er ønskelig å selge og andre ting med klokken.


Uret er en Ebel Classic Sport. Det er lagt ut på finn.no med mye info og informative bilder. (Når potensielle kjøpere kontakter meg vil jeg selvfølgelig informere om graveringen).
 
For å si det rett ut: Bruktverdien på denne klokken er sannsynligvis elendig. Jeg tror du skal ha voldsom flaks dersom du klarer å få de 16.000 kronene du har satt prisen til i annonsen :(

Å pusse ned baksiden tror jeg nok ikke heller gjør saken så mye bedre.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg vurdert å beholde klokken.
 
Enig med Fyrsten. En "gullklokke" fra arbeidsgiver beholder man, om ikke for egen del, så for eventuelle arvinger.
 
Kona er gullsmed og jeg spurte henne om hun kjente til den dyktige håndgravereren. Det gjorde hun, og han er kjent ved navnet Gjertsen, Karl Johans gate 20.
 
Kona er gullsmed og jeg spurte henne om hun kjente til den dyktige håndgravereren. Det gjorde hun, og han er kjent ved navnet Gjertsen, Karl Johans gate 20.
Aha! Kanskje du kan spørre henne hva vi skal bruke for å polere gullklokkene våre, og hvordan vi skal gå frem @MrOcean?
 
Redigert av en moderator:
Aha! Kanskje du kan spørre henne hva vi skal bruke for å polere gullklokkene våre, og hvordan vi skal gå frem @MrOcean?

Da har jeg fått et lynkurs fra den lokale smeden her:

Hun sier du må inn til en gullsmed med ordentlig utstyr. Først poleres ripene vekk. Da må en slipe hele overflaten slik at en kommer ned under nivået på dypeste ripe. Overflaten blir da blank. Ønsker en en matt overflate, må dette "ripes opp" igjen etterpå. Til slutt renses det hele i et ultralydbad. Moroa begynner når en for eksempel har en lenke med matte og blanke detaljer. Da må delene som skal forbli blanke maskeres før en lager den matte overflaten i slipemaskinen.

Ved bruk og slitasje vil en detalj som i utgangspunktet er matt bli blankere. Det motsatte gjelder blanke detaljer - De vil på sikt bli ripete og ergo mattere.

Husk at polering er noe en ikke bør gjøre regelmessig. En fjerner jo faktisk metall fra overflaten (som i ditt tilfelle er gull). Hennes giftering er like ripete som min: Skulle den til enhver tid vært dønn strøken hadde det ikke vært mye igjen av den nå...
 
Redigert av en moderator:
Da har jeg fått et lynkurs fra den lokale smeden her:

Hun sier du må inn til en gullsmed med ordentlig utstyr. Først poleres ripene vekk. Da må en slipe hele overflaten slik at en kommer ned under nivået på dypeste ripe. Overflaten blir da blank. Ønsker en en matt overflate, må dette "ripes opp" igjen etterpå. Til slutt renses det hele i et ultralydbad. Moroa begynner når en for eksempel har en lenke med matte og blanke detaljer. Da må delene som skal forbli blanke maskeres før en lager den matte overflaten i slipemaskinen.

Ved bruk og slitasje vil en detalj som i utgangspunktet er matt bli blankere. Det motsatte gjelder blanke detaljer - De vil på sikt bli ripete og ergo mattere.

Husk at polering er noe en ikke bør gjøre regelmessig. En fjerner jo faktisk metall fra overflaten (som i ditt tilfelle er gull). Hennes giftering er like ripete som min: Skulle den til enhver tid vært dønn strøken hadde det ikke vært mye igjen av den nå...

Tusen takk for forklaring! Oppsummert altså «leave it to the professionals»... Jeg var likevel ute etter hva man bruker for å - om du vil - vaske gull så overflaten ser penere ut, ikke nødvendigvis fjerne riper. Det jeg er ute etter å gi et løft i denne omgang er ikke en klokke men en Fender Stratocaster i gull:
Gullstrat.jpg

Som det går frem av bildet er overflaten ganske stygg. Autosol, som man kan bruke på stålklokker, er for slipende på gull, men jeg antar det finnes et produkt som kan egne seg for gull, enten det er snakk om gullgitarer (ikke så vanlig) eller gullklokker (mer vanlig)?

Velkommen til Tidssonen forresten, @MrOcean!
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for forklaring! Oppsummert altså «leave it to the professionals»... Jeg var likevel ute etter hva man bruker for å - om du vil - vaske gull så overflaten ser penere ut, ikke nødvendigvis fjerne riper. Det jeg er ute etter å gi et løft i denne omgang er ikke en klokke men en Fender Stratocaster i gull:
Gullstrat.jpg

Som det går frem av bildet er overflaten ganske stygg. Autosol, som man kan bruke på stålklokker, er for slipende på gull, men jeg antar det finnes et produkt som kan egne seg for gull, enten det er snakk om gullgitarer (ikke så vanlig) eller gullklokker (mer vanlig)?

Velkommen til Tidssonen forresten, @MrOcean!

Takker! Har snoket rundt her en stund, men nå er endelig investeringen gjort og da er det på høy tid å henge seg aktivt med her.

Det blir utrolig fort riper hvis du begynner å gnukke og gni med noe lurium her. Gullsmeden anbefaler deg å gå til gullsmeden! Du kan fort ende opp med å gjøre vondt verre...
 
Redigert av en moderator: