Gravering

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
4.024
Sted
Sandnes
Hei. Noen som kjenner til nivået på folk som driver med gravering her til lands?
Når feks de på Urmaker Askeland sier; Å jaja vi graverer,,,, hva legger de i det?

Om det er noen som har erfaringer og bilder å dele så kom med det.

Ja Jolu har en sinnsyk en men da må jeg selge en lunge og sende uret over dammen et halvt års tid. Heller ikke ute etter så detaljert arbeide. Men det må være bra.
 
Hei. Noen som kjenner til nivået på folk som driver med gravering her til lands?
Når feks de på Urmaker Askeland sier; Å jaja vi graverer,,,, hva legger de i det?

Om det er noen som har erfaringer og bilder å dele så kom med det.

Ja Jolu har en sinnsyk en men da må jeg selge en lunge og sende uret over dammen et halvt års tid. Heller ikke ute etter så detaljert arbeide. Men det må være bra.

De fleste gullsmedverksteder kan gravere,- mener jeg. Spørs litt på størrelse, materiale m.m., tenker jeg. I Oslo finnes det også skiltmakere som har avansert utstyr.
Jeg fikk denne stålspennen lasergrsvert i Tyskland.

9509CD01-3E44-44D1-85E6-0E6ED47DE676-74860-000008AF7AEE8D34.jpg
 
De fleste har en graveringsmaskin som kan gravere inn relativt grunne bokstaver.

Dersom du ønsker en håndgravering som er en kunst i seg så sitter det en kar i etagene over favid andersen på egertorgt som graverer med kniv. Mye finere, hvertfall på gifteringer etc.
 
^^^ +1 Han er svært dyktig. Egentlig pensjonist, men jobber 10-2 de fleste dagene så vidt jeg vet.
 
Takker for tilbakemeldinger. Har denne pensjonisten et navn?
En ting jeg også har tenkt på. Har man noen rettigheter om gravøren totalt bommer på jobben?

Jeg kommer på et tidspunkt til å få baklokket gravert. Utrolig kjedelig da om jobben blir gjort av noen som er ustø på hånden.

Har folk bilder av ting de har fått gravert så legg dem gjerne her.
 
Dersom du ønsker en håndgravering som er en kunst i seg så sitter det en kar i etagene over favid andersen på egertorgt som graverer med kniv. Mye finere, hvertfall på gifteringer etc.

Blir trist av å tenke på at når denne personen faller bort så står det ingen der til å overta arbeidet :/
 
@JoLu fikk jo en fin gravering på baklokket på Exp. Vet ikke om han sendte klokken ut av Norge.
 
Redigert av en moderator:
@JoLu fikk jo en fin gravering på baklokket på Exp. Vet ikke om han sendte klokken ut av Norge.

Så vidt jeg husker måtte han sende klokken til unaiten, og prisen var vel i størrelsesorden femsifret.
 
Redigert av en moderator:
Takker for tilbakemeldinger. Har denne pensjonisten et navn?
En ting jeg også har tenkt på. Har man noen rettigheter om gravøren totalt bommer på jobben?

Jeg kommer på et tidspunkt til å få baklokket gravert. Utrolig kjedelig da om jobben blir gjort av noen som er ustø på hånden.

Har folk bilder av ting de har fått gravert så legg dem gjerne her.

Han har garantert ett navn, men jeg husker ikke hva det er.
Gå inn på David Andersen og spør etter gravøren i etagene over.
 
Fjerne gravering på baksiden av armbåndsur

Jeg fikk nylig en klokke med veiledende pris på 25 000 kr. av arbeidsgiver etter å ha vært ansatt i 25 år. Det var ikke mulig å få klokken uten gravering. Jeg har tenkt å selge klokken og da er det kanskje et problem at det er helleristninger på baksiden av den? En mulighet er å sette på ny kasse til klokken (den har ikke lokk, men kasse). Gravøren har foreløpig ikke klart å finne ut hvor mye ny kasse koster, men han antar at det dreier seg om ca. 8000 kr. Er det noen i dette forum som vet om det er mulig å slipe vekk gravering uten at det vises (graveringen er ikke dyp). Hvem kan i så fall utføre slikt arbeid? Eller er det slik at det bare er et lite mindretall som bryr seg om at det er gravering på baksiden av en klokke? Råd og synspunkter mottas med takk.
 
Gratulerer med 25 år i samme jobb.
Hvaslags klokke er det? Hadde jeg vært deg ville jeg lagt ut bilder og også forsøkt å finne ut hva bruktverdien er.
Først da vil du vite om det er ønskelig å selge og andre ting med klokken.
 
Fjerne gravering på baksiden av armbåndsur

Hvaslags klokke er det? Hadde jeg vært deg ville jeg lagt ut bilder og også forsøkt å finne ut hva bruktverdien er.
Først da vil du vite om det er ønskelig å selge og andre ting med klokken.


Uret er en Ebel Classic Sport. Det er lagt ut på finn.no med mye info og informative bilder. (Når potensielle kjøpere kontakter meg vil jeg selvfølgelig informere om graveringen).
 
For å si det rett ut: Bruktverdien på denne klokken er sannsynligvis elendig. Jeg tror du skal ha voldsom flaks dersom du klarer å få de 16.000 kronene du har satt prisen til i annonsen :(

Å pusse ned baksiden tror jeg nok ikke heller gjør saken så mye bedre.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg vurdert å beholde klokken.
 
Enig med Fyrsten. En "gullklokke" fra arbeidsgiver beholder man, om ikke for egen del, så for eventuelle arvinger.