Grand Seiko-tråden

Grand Seiko med spring drive står definitivt på ønskelista for neste år, hva er serviceintervallet på spring drive urverk mtp bruktkjøp? :mrgreen:

• Liker
Reaksjoner: Auto
Hvordan er det med nøyaktighet på GS-urverk? Tenker da ikke på SpringDrive eller Quartz.

Flere ganger nære å kjøpe White Birch men etter kontakt med selgere innen- og utenlands lagt på is pga tilbakemeldinger på nøyaktighet. Og tilfelle med andre modeller jeg har forhørt meg om. Både GS og Seikomodeller med GS urverk.

White Birch er noe av det flotteste jeg har sett og endgame delux men de tallene jeg har mottatt imponerer ikke. Forhåpentligvis gjelder dette enkelttilfeller og ikke merket generelt.

Så dere med GS; gjerne legg ut statistikk!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Hvordan er det med nøyaktighet på GS-urverk? Tenker da ikke på SpringDrive eller Quartz.

Flere ganger nære å kjøpe White Birch men etter kontakt med selgere innen- og utenlands lagt på is pga tilbakemeldinger på nøyaktighet. Og tilfelle med andre modeller jeg har forhørt meg om. Både GS og Seikomodeller med GS urverk.

White Birch er noe av det flotteste jeg har sett og endgame delux men de tallene jeg har mottatt imponerer ikke. Forhåpentligvis gjelder dette enkelttilfeller og ikke merket generelt.

Så dere med GS; gjerne legg ut statistikk!
Hvilke tall er det du ikke liker?

Er det 1 ting jeg er opphengt i når jeg betaler oppimot 100.000 for et instrument konstruert for å måle tid så er det nøyaktighet.

Min forrige klokke 0.2 sekund i gjennomsnitt hver dag over 11 måneder. Alltid på uansett. 500mil på sykkel, vedhogging , skyting og livet generelt. Nåværende klokke 0.9/1.0 i gjennomsnitt.

Det jeg finner utfordrende er at det lages highend ur hvor nøyaktighet ikke virker å være prioritet nr1.

Jeg sier ikke at 6+ er totalt rævva. Jeg sier bare at jeg vil ønske å selv ha ur som tikker mye bedre enn det. Det gjelder alle mine syv siste ur. 4 Blancpain og 3 Rolex.

Da jeg begynte å virkelig interessere meg i klokker var det amerikanske railroad approved lommeur som jeg samlet på. Tillatt avvik den gang for 120 år siden var 30 sekunder på syv dager, eller 4+ sekunder dagen. Det ble laget store mengder klokker som møtte denne standarden, og desse måtte inn for regelmessig kontroll. Av de mange jeg har er der rundt 15 som har fått full service de siste 20 årene. Alle kunne reguleres betydelig bedre enn 0 - +4 sekunder per dag.

Av moderne klokker har jeg for eksempel to helt forskjellige Omega, en 20 år gammel og en ett år gammel, begge med identisk +1 sekund per dag.

Om et premium moderne urverk ikke klarer å møte spesifikasjonene sine så er det en feil i enten design eller produksjon. Jeg har jobbet med kvalitetssikring med japanske firma i mange år, både på kunde- og leverandørsiden. Om det blir oppdaget noe under standard, så fikser de det. Jeg stoler på at Grand Seiko har ordnet dette allerede for ny produksjon.

• Liker
Reaksjoner: px200
Det er på grunn av nøyaktighet jeg er så fascinert av mekaniske ur. Og et skikkelig quarts for den saks skyld. Vil gjerne eie en GS med 9Fverket en gang. Jeg har levd godt med svært nøyaktige mekaniske verk de siste 30 årene. Det er i mine ingen motsetning mellom nøyaktighet og mekanikk. Eller finish og nøyaktighet for den saks skyld.

Hadde jeg hatt et ur som gikk 6+/- hadde jeg fått det regulert. Hadde ikke det hjulpet så ville jeg ikke hatt det. Enkelt. Og det har heller aldri vært et problem. Det produseres masse gode verk som tikker inn svært gode tall uavhengig av bruk.

• Liker
Reaksjoner: Klokkegal87 og chrbir
@Walkingdeath15: Nå opererer vel alle moderne Rolex med +2/-2..

En GS på +8 er rett og slett for dårlig i herrens år 2021. Japanerne, av alle, burde vite det ;)

Etter å ha siklet på @gulenissen sin «Blizzard» i flere år, dukket SBGA415 opp på det europeiske markedet nå i høst, og endelig kan jeg melde at jeg etter mange år på gjerdet har fått min første GS i samlinga :mrgreen:

4F93A20D-74A9-4760-912D-5DFC99E560D3.jpeg