Gode råd på kjøp av submariner ønskes

Bra. :) Man vil alltid finne "billige" og "dyre" enkelttilfeller. I snitt så ligger prisene som indikert når man ser her på TS (marked og diskusjoner, inkl. SP).

Ble nettopp solgt en 114060 til 45' fra finn uten at det var en kjempe kamp om å få den så tror nok en kan gjøre gode deals på de:) den var vell ett år eller noe slikt om jeg ikke tar helt feil.

Etter å ha vært en Omegamann i flere år vurderer jeg nå å kjøpe den første Rolexen snart.
Mest sannsynlig vil jeg ha en sort Sub.

Jeg er ikke særlig belest på Submarinere, og ønsker ikke å blakke meg totalt på å kjøpe enda en klokke.

Spørsmålet mitt er derfor rett og slett, "Hva er det beste kjøpet man kan gjøre på en Submariner?"

Mener da ref og alder i forhold til pris man må regne med å legge ut :)
Det du antageligvis kan gjøre beste handel på i dag er en 1680 hvit, 16800 og 168000. 1680 ligger i Norge latterlig lavt i forhold til 5513, 16800 og 168000 er pr.i dag svært lite anerkjente "transitional" kortvarige mellomløsninger Rolex hadde i overgangen til safirglass. Disse er produsert i svært begrenset antall til Rolex å være og jeg vil tro at disse vil prise seg høyt over 16610 i nær framtid. Just my 2cent.
Tom

Det du antageligvis kan gjøre beste handel på i dag er en 1680 hvit, 16800 og 168000. 1680 ligger i Norge latterlig lavt i forhold til 5513, 16800 og 168000 er pr.i dag svært lite anerkjente "transitional" kortvarige mellomløsninger Rolex hadde i overgangen til safirglass. Disse er produsert i svært begrenset antall til Rolex å være og jeg vil tro at disse vil prise seg høyt over 16610 i nær framtid. Just my 2cent.
Tom
Lærer mye om Rolexmodeller av dine poster, så takk! Faren er jo at man får jo lyst på en av disse 'underdogs' :p

Til trådstarter - hva med denne? Den ticker jo de fleste boksene :)
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61651965&q=Rolex+submariner&sort=1&ref=fas

Lærer mye om Rolexmodeller av dine poster, så takk! Faren er jo at man får jo lyst på en av disse 'underdogs' :p

Til trådstarter - hva med denne? Den ticker jo de fleste boksene :)
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61651965&q=Rolex+submariner&sort=1&ref=fas

Jeg vil helst ha med original eske og papirer. Synes som regel det virker suspekt at man bare plutselig skal ha mistet dette "gjennom tidene" som mange skriver.

Etter å ha googlet og søkt en del har jeg startet å tenke på at det kanskje ville vært gøy med en birth year watch.
Det vil da si 1986.
Jeg er enda usikker på om jeg vil ha dato eller ikke, som sagt så laget jeg bare tråden for å få litt generell info :)

Jeg skal stikke innom Bjerke for å titte på en ny en også, bare for å se hvordan den evt er.

Takk for alle svar så langt :)

Jeg vil helst ha med original eske og papirer. Synes som regel det virker suspekt at man bare plutselig skal ha mistet dette "gjennom tidene" som mange skriver.

Etter å ha googlet og søkt en del har jeg startet å tenke på at det kanskje ville vært gøy med en birth year watch.
Det vil da si 1986.
Jeg er enda usikker på om jeg vil ha dato eller ikke, som sagt så laget jeg bare tråden for å få litt generell info :)

Jeg skal stikke innom Bjerke for å titte på en ny en også, bare for å se hvordan den evt er.

Takk for alle svar så langt :)

Det er ikke så uvanlig at boks og papirer mangler på 15+ år gamle klokker.
Det var vanlig å bare la dette ligge igjen i butikken, å forlate butikken med ett smil om munnen og klokka på armen. Å ja dette foregår faktisk enda i meget beskjeden grad ifølge min lokale Ad.

Jeg kjøpte selv en palle med tomme Rolex,JLC og Tudor bokser av en Ad i Oslo for 15 år siden.
Som hadde ligget å støvet i kjelleren i maaange år.

Det er vell på grunn av dette man leser i auksjons beskrivelser av gamle Rolexer :
The box and paper is rearer than the watch. Eller : the Box and papers makes this a very sought after watch.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Heritage og andres
Det er ikke så uvanlig at boks og papirer mangler på 15+ år gamle klokker.
Det var vanlig å bare la dette ligge igjen i butikken, å forlate butikken med ett smil om munnen og klokka på armen. Å ja dette foregår faktisk enda i meget beskjeden grad ifølge min lokale Ad.

Jeg kjøpte selv en palle med tomme Rolex,JLC og Tudor bokser av en Ad i Oslo for 15 år siden.
Som hadde ligget å støvet i kjelleren i maaange år.

Det er vell på grunn av dette man leser i auksjons beskrivelser av gamle Rolexer :
The box and paper is rearer than the watch. Eller : the Box and papers makes this a very sought after watch.

Dette ble jeg akkurat vitne til i Dubai. En kunde som kjøpte gull-Rolex til nesten 50k dollar tok på seg klokken på armen og lot boks, papirer, ekstra ledd og alt annet tilbehør ligge igjen. Uten at betjeningen ble særlig overrasket over det.

Min tanke er at boks og papirer er bonus om det er med. Men jeg forstår godt at ting kan forsvinne.

Egen erfaring + mitt inntrykk fra diverse forumlesing = B&P kåthet blir MINDRE dominerende jo mer bevandret man blir i klokkeverdenen.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Med fare for å avsløre en blytung inkompetanse, men da er det et spørsmål som tvinger seg på: hvordan dokumenterer man at klokken er momset uten noe B&P om man skulle bli stoppet i tollen og ikke har noe annet enn en kjøpskontrakt fra en privathandel å vise til?

• Liker
Reaksjoner: Timewarp
Med fare for å avsløre en blytung inkompetanse, men da er det et spørsmål som tvinger seg på: hvordan dokumenterer man at klokken er momset uten noe B&P om man skulle bli stoppet i tollen og ikke har noe annet enn en kjøpskontrakt fra en privathandel å vise til?
Ha, ha. Evergreentema det der. Hvordan dokumenterer du moms MED B/P? Det spiller ingen rolle om du har B/P. Momsdeklarasjon er ikke en del av "P".

Når du reiser ut av landet fyller du ut dokumentasjon og leverer til tollen før utreise for sjekk og stempling. Så når du kommer tilbake har du "bevis" på at du hadde klokken i Norge i utgangspunktet. Dette beviser dog ikke betalt moms og slik det fungerer i dag er det ingenting som beviser det IMO da det ikke føres serienummer på kvitteringer.

• Liker
Reaksjoner: andres
Men et ur med f.eks papirer og stemplet kort og kvittering fra norsk butikk gjør det vel nokså greit?

Hva er egentlig problemstillingen du vil belyse i denne tråden?