Glemte helter

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.116
Sted
Fredrikstad
Har dratt i gang et nytt fast innslag på Tidssonen-bloggen, om et tema jeg syns er veldig artig.

"Glemte helter" – klokker som er for gamle til å være aktuelle eller hotte, men for nye til å kunne regnes som vintage. Klokker som kanskje ikke blir morgendagens klassikere, men som likevel innehar en unik sjarm og særegenhet. Tenker i utgangspunktet at det bør være klokker som er 10 år eller eldre.

Første klokke ut for meg er Jaeger-LeCoultres Master Compressor Extreme World Chronograph fra 2005: https://www.tidssonen.no/jaeger-lecoultre-master-compressor-extreme-world-chronograph/

Men hva er deres glemte helter?


jaeger-lecoultre-master-compressor-extreme-world-chronograph.jpg
 
Artig tråd!
Vet ikke om IWC Aquatimer 2000 har blitt 10 år, men den oransje er en sjelden fugl blitt. Eide en selv en periode, men solgte den da den rett og slett ble for stor/tung for min lanke. Rålekker, barsk og monumental i en og samme pakke, og FOR en sommerklokke!


DF821F27-9903-4FC1-B632-E7D5F68D41B7.jpeg

:
 
85601_4a56828bf013df7c54f95b954236a84e.jpg


Dette kan bli en artig tråd, mitt bidrag er mitt siste innkjøp: Tag Heuer Aquagraph.

Lansert i 2004 (tror jeg) 500m dykker med kronograf funksjon som kan brukes under vann. Sentral sekund og minuttviser på kronografen. Subdailen til venstre er en 24t funksjon slik at man kan vite om det er dag eller natt når man er nede i dype mørket...

Noe litt annet en de mange 7750 kronografene som var/er på markedet. Og som den glemte juvel den er mulig å få til en gunstig pris
 
Blancpain Air Command serien føler jeg er litt glemte. Disse kommer vel litt i skyggen av FF diverne, men er nydelige klokker som står fint på egne ben.
Som en av flere her inne var jeg så heldig å eie Chronographen en liten stund:)
20160412_140640_zps9iceucv0.jpg
 
Måtte ta en titt i arkivet og fant frem noen klokker jeg sjelden ser nå for tiden, men som jeg var veldig godt fornøyd med den gang da.

Jeg var også svak for JLC en gang i tiden. Dessverre ble fasinasjonen ødelagt av en utrolig lang servicetid og dårlig kundeservice.
Min gamle JLC master compressor dualmatic
IMG_2248.JPG


En annen klokke jeg sjelden ser nå for tiden kjørte jeg en time med tog ut av Køben for å hente. Skulle ikke solgt denne. Omega Seamaster great white

IMG_2249.JPG


Speedy kan ikke avskrives som klassiker, men her er en jeg siklet på lenge og som ikke er like hot må om dagen. Ute av produksjon er den også. Hvit BA med blå markører. Vurderte den opp mot hvit Daytona flere ganger og kjøpte den to ganger.

IMG_2247.JPG
 
Redigert:
camphoto_1903590565.jpg

IWC Ingenieur 3227.
Nå kjenner jeg ikke til hva nyprisen var for drøye 10 år siden, men disse går virkelig for en rimelig penge om dagen. En slegge av en klokke (bad ass ;) ) men utsøkt i detaljene; skive, lenke. Og etter det jeg har lest meg til - inhouse verk :)
 
Har dratt i gang et nytt fast innslag på Tidssonen-bloggen, om et tema jeg syns er veldig artig.

"Glemte helter" – klokker som er for gamle til å være aktuelle eller hotte, men for nye til å kunne regnes som vintage. Klokker som kanskje ikke blir morgendagens klassikere, men som likevel innehar en unik sjarm og særegenhet. Tenker i utgangspunktet at det bør være klokker som er 10 år eller eldre.

Første klokke ut for meg er Jaeger-LeCoultres Master Compressor Extreme World Chronograph fra 2005: https://www.tidssonen.no/jaeger-lecoultre-master-compressor-extreme-world-chronograph/

Men hva er deres glemte helter?


jaeger-lecoultre-master-compressor-extreme-world-chronograph.jpg
Denne klokken har jeg faktisk eid. I disse tider kan kommende utsagn sikkert tolkes i hjel, og det får heller enkelte gjøre. Mener at jeg først leste en artikkel i watch time? Om sønnen til Donald Trump og hans klokke(r).Den han hadde på seg var denne. Jeg husker her og nå ikke hva sønnen heter (til fornavn :D) men jeg husker hvor kul klokken var. Den ble raskt en favoritt. Jeg fikk kikket på den hos Bjerke mener jeg det var. Da den dukket opp på hjemmesiden til Jonny Briljantwarches bare måtte jeg selge og ordne og styre. Dette må ha vært i 2008 eller 2009. Jeg husker enorm kvalitetsfølelse og et ur som selv i brukt tilstand gikk i to måneder med under et sekund i avvik. Vet nå at det kommer av et spesielt godt samspill mellom ur og eier (bruksmønster) men likevel...... Jeg husker ikke hvorfor jeg solgte men tror jeg trengte litt av pengene den representerte, men som alltid ble det jo bare kjøpt og kjøpt nytt. Jeg hadde den dag i dag valgt denne til rett pris. Tvert.
 
Movado har hatt en del fine. Og ikke minst Waltham.
Waltham var med på Apollo 15.
Dermed er dette faktisk en Moonwatch...
Waltham_MoonWatch Aplollo15 (1).jpg


Det er lenge siden jeg undersøkte, men jeg tror jeg endte opp med at det var denne modellen.

Breitling Cosmonaute var med i Mercury-programmet.
Det er også en "må ha" klokke.
1962 Breitling Cosmonaute -Mercury Aurora 7.jpg


8
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ