Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Bilder fra iPhone som lastes opp til TS blir signifikant mer "prosessert, kornete og uskarpe" enn en del andre fora. Dessuten er det forskjell om man laster opp med sRGB eller AdobeRGB. Anbefaler at man bruker sRBG. Detaljene i bildene svekket merkbart, uansett om man laster opp JPEG eller PNG (fra iPhone).

Man må også huske på at bilder tatt med iPhone, ser alltid bedre ut på selve iPhonen pga. prosesseringen på selve telefonen (e.g. mer fargemetning). Det er når man eksporterer bildet til TS, at kvaliteten (i.e. opplevd fargemetning) svekkes. Uansett; fargemetningen kan man kompensere for ved å blåse opp fargene på iPhonen før eksport til TS. Men, uansett, så vil bilder på TS, bli "kornete" etter import til TS. Sikkert løsbart. Det gjelder bare å vite hvor de største endringene ligger i importen.

Hvilket format er bildet i og hvor stor er filen?
Dette var et av dei eg prøvde .

1000025299.jpg

Vurderer å gå til innkjøp av et kompakt kamera for å se om foto kan være en alternativ hobby. Har ingen erfaring fra tidligere. Hva kjøper mann om Fujifilm X100 blir litt overkill?

Vurderer å gå til innkjøp av et kompakt kamera for å se om foto kan være en alternativ hobby. Har ingen erfaring fra tidligere. Hva kjøper mann om Fujifilm X100 blir litt overkill?
Jeg har et Sony RX100 V A som jeg er veldig fornøyd med. Men det er definitivt ikke kameraet som gir mest fotoglede. Der er mitt Fujifilm X-T5 best. Dersom du vil gi fotografering et skikkelig forsøk, så tror jeg at jeg ville valgt et kamera med utskiftbar optikk. F.eks. Micro 3/4-systemet til Olympus. Jeg hadde det i en 5-6 års tid og var veldig fornøyd. Relativt rimelig og lett optikk, manuell kontroll som var mye lettere å håndtere enn på mitt Sony RX100.

Lykke til i jakten :)

• Liker
Reaksjoner: Sciarra
Noen spørsmål tilbake:
Hva ser du for deg å ta bilder av?
Hva ønsker du med kameraet som du ikke får med mobilen?
Skal "kompakt kamera" passe i en lomme eller kan det være større?

Noen spørsmål tilbake:
Hva ser du for deg å ta bilder av?
Hva ønsker du med kameraet som du ikke får med mobilen?
Skal "kompakt kamera" passe i en lomme eller kan det være større?
Det blir først og fremst å ta bilder av hverdagslige ting for å kunne se tilbake på senere. Synes tiden forandrer seg så raskt at jeg faktisk har begynt å se nytten av å forevige det som skjer i livet, selv det som er smått. Så det blir først og fremst gatefot, kanskje noe som grenser til kunstfot på sikt.

Mobilen bruker jeg først og fremst til å ringe og sende SMS. Den vil jeg bruke minst mulig tid på, og derfor er jeg en tilhenger av det "analoge". En mobil vil nok være mer enn bra nok for å ta bildene, men gir meg ikke den helt store inspirasjonen. Det er veldig viktig at kameraet passer i ei jakkelomme slik at terskelen for å ta det med blir så liten som mulig.

• Liker
Reaksjoner: Phenix og seiltid
Da vil jeg si som @seiltid at Sony RX100 er et bra alternativ. Gjerne brukt - så kan du selge det igjen til omtrent det du kjøper for hvis det ikke var noe for deg.

Ricoh GR4 om du ikke vil bli lagt merke til. (Ricoh konkurrerte på et tidspunkt med Seiko i klokkemarkedet så det er en ypperlig sjanse til å nerde med vintage klokker i tillegg.)

Jeg ville absolutt vurdert et systemkamera med utskiftbar optikk - et speilløst er ganske så kompakt, og du har en mye mer fleksibel løsning enn selv det mest fantastiske kompaktkamera.

Se om du kan få prøvd et par kandidater - et Olympus eller et Fuji ville være åpenbare valg. Ikke bry deg for mye om tekniske finesser - alle kameraer er mer enn gode nok for de fleste praktiske formål.

Fokusér (pun intended) mer på hva som føles bra - godt å holde, ikke knotete menyer, god søker, kjapp respons når du trykker på noe osv - det er IMHO langt viktigere at du føler at kameraet spiller på lag enn at det har superduperspec.

Så skaffer du et 23mm objektiv, relativt lyssterkt, og Bob er en nær, mannlig slektning.

Selv er jeg veldig svak for det meste Fuji leverer (Har 'bare' et X100V selv, jeg solgte sjelen min til Nikon F for tredve år siden og kommer aldri til å kunne skifte system...) - Uansett, Fuji leverer mye solide saker, med fysiske kontroller for alt du trenger - lukkertid, blender og kompensasjon - så en fryd å bruke.

Men, prøv selv, jeg ville tro du meget fort finner ut om denne familien var noe for deg, eller om du heller burde prøve en annen.

Om jeg skal forsøke å være bittelitt spesifikk, heller enn bare å si 'Sjekk ut blant et hundretalls kameraer...' -

Se etter en pent brukt Fuji X-T30. Liten og lett, jeg ville tro du lander rundt halvkiloet med en 23mm f/2 på. Koster nok rundt 15' for den komboen i butikken, men brukt? Vesentlig mindre.

Eventuelt om du vil ha en kompakt alt-i-ett-løsning: Se om du finner et Canon Powershot G7X. Ultrakompakt, meget brukervennlig, glimrende optikk (moderat zoom - fra vidvinkel til kort tele) tåler 'alt'. Googlet nettopp, veier like over 300g ferdig til bruk.

Så er det bare å gå ut for å fotografere. Mye. Plutselig har det blitt en vane å ha med seg kameraet, og du trekker det opp av lomma og har komponert et bilde av noe interessant du ser før hjernen din egentlig har rukket å registrere hva kroppen er i gang med.

• Liker
Reaksjoner: Sciarra og seiltid
Ricoh GR4 om du ikke vil bli lagt merke til. (Ricoh konkurrerte på et tidspunkt med Seiko i klokkemarkedet så det er en ypperlig sjanse til å nerde med vintage klokker i tillegg.)
+1 for Ricoh.

Ser at flere foreslår utskiftbar optikk, men tror at fastobjektiv er en bedre bedre startgrop.
Begrensninger i brennvidde pleier ofte å fordre både kreativitet og kjennskap til kameraet.

• Liker
+1 for Ricoh.

Ser at flere foreslår utskiftbar optikk, men tror at fastobjektiv er en bedre bedre startgrop.
Begrensninger i brennvidde pleier ofte å fordre både kreativitet og kjennskap til kameraet.
Gode poenger. Det kjekke med utskiftbar optikk er at man også kan ha ett objektiv med fast brennvidde. Det gir jo en stor fleksibilitet, og man kan dra på reise med ett eller to objekter (selv bruker jeg primært kun 23 mm og 50 mm), men også slå seg løs med f.eks. en telezoom når behovet oppstår.

Men jeg er enig i at det å kun jobbe med en brennvidde gir en flott utfordring.

Og en liten anekdote. Jeg mener det var godeste Robert Capa som ble sitert på at "Er ikke et bilde godt nok, så er du ikke nærme nok".
Setter man det i perspektivet at han var krigsfotograf og fotograferte med 35 mm - så er det jo litt imponerende 😅

• Liker
Reaksjoner: gulenissen
Gode poenger. Det kjekke med utskiftbar optikk er at man også kan ha ett objektiv med fast brennvidde. Det gir jo en stor fleksibilitet, og man kan dra på reise med ett eller to objekter (selv bruker jeg primært kun 23 mm og 50 mm), men også slå seg løs med f.eks. en telezoom når behovet oppstår.

Men jeg er enig i at det å kun jobbe med en brennvidde gir en flott utfordring.

Og en liten anekdote. Jeg mener det var godeste Robert Capa som ble sitert på at "Er ikke et bilde godt nok, så er du ikke nærme nok".
Setter man det i perspektivet at han var krigsfotograf og fotograferte med 35 mm - så er det jo litt imponerende 😅
Låste meg selv i et ti-år til en 28mm. Tidvis frustrerende men en opplevelse/læringskurve jeg ikke ville vært foruten.
I disse dager er det motsatt ethos "Hvor mange 50mm objektiver kan man eie, grunnet ulike rendering/coating?" :ROFLMAO:

Et annet argument for Ricoh-en er størrelsen. Et systemkamera finner man alltids en unnskyldning for å ha hjemme.
En GR kan man ha liggende i jakkelommen eller sekken til enhver tid ;)

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg mener det var godeste Robert Capa som ble sitert på at "Er ikke et bilde godt nok, så er du ikke nærme nok".
Det ble vel også hans endelikt, da han til slutt gikk på en landmine. Greit å ha i bakhodet når man kaster seg hodestups ut i fotograferingens dype tjern…

• Liker
Reaksjoner: Sciarra og seiltid
Jeg ville absolutt vurdert et systemkamera med utskiftbar optikk - et speilløst er ganske så kompakt, og du har en mye mer fleksibel løsning enn selv det mest fantastiske kompaktkamera.

Se om du kan få prøvd et par kandidater - et Olympus eller et Fuji ville være åpenbare valg. Ikke bry deg for mye om tekniske finesser - alle kameraer er mer enn gode nok for de fleste praktiske formål.

Fokusér (pun intended) mer på hva som føles bra - godt å holde, ikke knotete menyer, god søker, kjapp respons når du trykker på noe osv - det er IMHO langt viktigere at du føler at kameraet spiller på lag enn at det har superduperspec.

Så skaffer du et 23mm objektiv, relativt lyssterkt, og Bob er en nær, mannlig slektning.

Selv er jeg veldig svak for det meste Fuji leverer (Har 'bare' et X100V selv, jeg solgte sjelen min til Nikon F for tredve år siden og kommer aldri til å kunne skifte system...) - Uansett, Fuji leverer mye solide saker, med fysiske kontroller for alt du trenger - lukkertid, blender og kompensasjon - så en fryd å bruke.

Men, prøv selv, jeg ville tro du meget fort finner ut om denne familien var noe for deg, eller om du heller burde prøve en annen.

Om jeg skal forsøke å være bittelitt spesifikk, heller enn bare å si 'Sjekk ut blant et hundretalls kameraer...' -

Se etter en pent brukt Fuji X-T30. Liten og lett, jeg ville tro du lander rundt halvkiloet med en 23mm f/2 på. Koster nok rundt 15' for den komboen i butikken, men brukt? Vesentlig mindre.

Eventuelt om du vil ha en kompakt alt-i-ett-løsning: Se om du finner et Canon Powershot G7X. Ultrakompakt, meget brukervennlig, glimrende optikk (moderat zoom - fra vidvinkel til kort tele) tåler 'alt'. Googlet nettopp, veier like over 300g ferdig til bruk.

Så er det bare å gå ut for å fotografere. Mye. Plutselig har det blitt en vane å ha med seg kameraet, og du trekker det opp av lomma og har komponert et bilde av noe interessant du ser før hjernen din egentlig har rukket å registrere hva kroppen er i gang med.
Takk for omfattende tilbakemelding. Dette gir inspirasjon og X-T30 er på blokka.

Takk for omfattende tilbakemelding. Dette gir inspirasjon og X-T30 er på blokka.

-Prøv gjerne å få sjekket ut et, man kjenner gjerne veldig fort om det kjennes 'Riktig (tm)' når man håndterer et litt. Olympus' OM-D serie er også veldig flotte, men for mine svære never er de rett og slett for små til å være komfortable å bruke. (Jeg synes en D5 er akkurat passe, ellers mange takk.)

Det er gode argumenter for et kompaktkamera, også - litt avhengig av hvilken retning interessen går i - men fordelen, i min bok, med et speilløst systemkamera, er at man kan få noe som er (nesten) like kompakt - men om man så finner ut at det ville være moro å kunne fotografere på litt større avstand, fotografere makro eller noe annet, så må man jo kjøpe nytt kamera. Med systemkamera? Vel, nytt objektiv, og du er i gang.

• Liker
-Prøv gjerne å få sjekket ut et, man kjenner gjerne veldig fort om det kjennes 'Riktig (tm)' når man håndterer et litt. Olympus' OM-D serie er også veldig flotte, men for mine svære never er de rett og slett for små til å være komfortable å bruke. (Jeg synes en D5 er akkurat passe, ellers mange takk.)
Men dette er igjen et ganske gammelt kamera, som ingen burde kjøpe nytt i 2025. Egentlig sprøtt at OM System fortsatt har nye OM-D med Olympus branding årevis etter at sistnevnte forsvant.

Er selv fornøyd med OM-5 + Panasonic Leica Summilux linser og et ekstra grep nettopp fordi det er et lite kamera. (25 og 35-100mm, tilsvarer 50 og 70-200 for fullframe.) Men du har helt klart et poeng i at kamerakroppen må passe hendene, det er halve opplevelsen. Blir derfor aldri helt venn med OM-3 og Nikon ZF og lignende såpestykke kamera.

Værforseglingen har reddet meg mer enn en gang så det kan være en lur ting å ha, spesielt i Norge.
Bare vær obs på at XT30 finnes i 3 versjoner, XT30III kom i oktober. Lurt å bruke mer på linsa enn på kamerakroppen.

Anbefaler en titt på denne kanalen, han tar ofte for seg eldre og derfor rimelige kamera:

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sciarra og OddE
Olympus TG-7 er et godt alternativ. Om du interesserer deg for makro har dette fokus ned til 1cm! Det er vanntett (ordentlig vanntett) og robust. Det er en grunn til at undervanns-makrofotografer over hele verden -som ikke orker å drasse med seg tungt og stort fotoutstyr- sverger til TG-4/5/6/7. TG er nærmest blitt standardvalget for undervanns makrofoto og gir ofte imponerende resultater.

Så, om du er aktiv på land, i byen, på fjellet, ved sjøen og i naturen generelt og ønsker et virkelig robust kompaktkamera som er mer enn godt nok ville jeg vurdert TG-7.

Selv bruker jeg det som sekundær/backup-kamera ved siden av Canon R7.

Men dette er igjen et ganske gammelt kamera, som ingen burde kjøpe nytt i 2025. Egentlig sprøtt at OM System fortsatt har nye OM-D med Olympus branding årevis etter at sistnevnte forsvant.
-DET er helt riktig, og det kunne jeg med fordel ha presisert. (Der har jeg for konsekvent å handle i bruktmarkedet - jeg er varm tilhenger av at noen andre får gleden av å tape halve verdien på vei ut butikkdøren... (Ikke fullt så ille for optikk, heldigvis - kjøper man kvalitetsobjektiver, holder de seg godt i pris. Lenge.))

Og selv et gammelt kamera gir jo strålende resulater under ordinære forhold - visst er det moro å kunne ta nær støyfrie actionfotos av flaggermus i kullgruver mens man kun bruker naturlig lys (for å overdrive en smule...), men om man holder seg til 'vanlige' forhold, så vil selv et ti-femten år gammelt kamera gjøre jobben, så lenge det faktisk fungerer og ikke motarbeider deg.