Forslag til konebil

Men... Ikke Fiat 500L herregud, det må være årets styggeste skapning


For meg virker det som at dagens ungdom av en eller annen grunn misliker utssende på Fiat 500, kanskje det rett og slett er slik at om man ikke har opplevd originalen fra 50-60 tallet forstår man ikke hva bilen dreier seg om?

En ting er iallefall sikkert; for de av oss som har vært på ferie i Italia og sett en mørk skjønnhet bak rattet i sidegate i en sjarmerende Italiens by klarer rett og slett ikke la være å bli glad i disse fantastiske småbilene... :cool:
 
Redigert:
Enkelt søk på finn.no fikk jeg disse bilene:
Citroën C1
Citroën C3
Fiat 500
Fiat Panda
Ford Fiesta
Ford Ka
Hyundai i10
Hyundai i30
Kia Picanto
Kia Rio
Mazda 2
Mitsubishi Colt
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 107
Peugeot 208
Skoda Citygo
Toyota Aygo
Toyota Yaris
Volkswagen Polo
Volkswagen Up!

Av disse hadde jeg foretrukket; Ford Fiesta, Hyundai i30, Peugeot 208 og Volkswagen UP!.
 
En ting er iallefall sikkert; for de av oss som har vært på ferie i Italia og sett en mørk skjønnhet bak rattet i sidegate i en sjarmerende Italiens by klarer rett og slett ikke la være å bli glad i disse fantastiske småbilene... :cool:
Ikke for å ødelegge din idylliske ferie, italienske by-minner og våte drømmer om mørke skjønnheter, men.... Ferier glemmes, byer forsøples og kvinner får appelsinhud og legger på seg...

http://stwot.motortrend.com/files/2012/07/2013-Fiat-500L-passenger-side-view-1024x640.jpg

Grøss:)


Men... 500 abarth er en bil kjæresten min kunne hatt anytime.
 
500 er vakker, 500L er horribel.

Svigermor ratter en mini og elsker den, men støtter forslaget om å la konemor teste litt selv.
 
500 er vakker, 500L er horribel.

Svigermor ratter en mini og elsker den, men støtter forslaget om å la konemor teste litt selv.



Ja jøss, 500 med 4 dører er.... eh har ikke ord. Mini lager også noe slikt nå som jeg ikke begriper at noen kan få seg til å vurdere å kjøpe.
 
Nei, har faktisk ikke tenkt på den. Kul bil. Har du erfaring med den?

Vi hadde 5 stk leiebiler på jobben i 3-4 år, bilene fungerte supert og kvaliteten er like som som hva som heslt annet. .

Uansett det viktigste, mye personlighet og særpreg. Du blir lett glad i den ;)
 
Om du føler en ny blir litt over budsjett, blir en litt brukt VW Polo blir aldri feil, også den dagen du skal bytte. Det blir som en Sub, en klassiker det alltid er en arvtager av.

Selv ha vi en MB B klasse som konebil etter 2 MB A klasser, og er kjempefornøyd med det
 
Kjører selv en Skoda Fabia 1,2 TSI på hele 86hk, ingen racer, men liten turbo gjør at den føles kvikkere enn den er, 160Nm sørger for det.

Jeg var og prøvde både Polo, Yaris, Jazz, Swift, Corsa og sikkert noen til.

Min personlige mening er at motoren er langt bedre enn de selvaspirerende motorene som mange av konkurrentene har, eller ihvertfall hadde og det var virkelig en av tingene som gjorde at den ble kjøpt. Den var også en 20-25k billigere enn en Polo og selv om Polo'en er mer "premium" så er den merkbart mindre, spesielt i bagasjerom. Bilen har også ryggesensorer som er helt topp, selv på en liten bil, automatisk kilmaanlegg og endel annet utstyr som er kjekt å ha. Eneste jeg savner er hengerfeste, men det har jeg på en annen bil jeg disponerer.

Den ble kjøpt som demobil fra en forhandler på Hønefoss og kom på under 200k.
 
Hvis man klarer seg med 2 dører så er ikke jeg i tvil om hva som er det kuleste småbilen om dagen!
Var å kikket på denne på Skøyen forrige dagen og den er helt rå! Masse kule detaljer og utstyr til en billig penge. Feks så har den stereo med touchskjerm som man kan koble til smarttelefon og kjøre apps.

861381_359436560839160_1011009069_o.jpg


885242_359436720839144_939912101_o.jpg
 
Følger opp på Fiat 500. Hadde den som leiebil i Italia sommeren 2011, og den var grei nok i starten. Dog var det litt trøbbel etterhvert med den, husker ikke eksakt nå, men mener å huske at det var et eller annet med startmotoren. Den ville ihvertfall ikke starte den ene dagen vi skulle på langtur, og endte opp slik:

1_zps23b9f250.jpg


Fikk en ny tilsvarende som erstatning, som vi ikke hadde noen problemer med. Ville allikevel ikke anbefale Fiat, da dette ikke var første incidenten med en Fiat leiebil som falt sammen. Noen år før 500'en var det en episode med en kliss ny Fiat Croma(?) hvor radiatoren plutselig sluttet å virke :confused: Konklusjonen er at jeg er blitt noe allergisk Fiat
 
La meg komme med et objektivt innspill på Fiat 500.

Jeg synes bilen er drittkul selv, men...
Jeg er medeier i et bilutleieselskap. Vi fikk i fjor returnert samtlige Fiat 500 vi hadde leaset pga et gjennomgående mønster av mye feil på bilene.
Hadde ikke kjøpt noe med så mye feil.

Mitt valg?
Skal du gå for stil/komfort velg noe Tysk.
Skal du prioritere driftsikkerhet og lavt vedlikehold velg noe Japansk eller Koreansk til 1/2-2/3 av prisen på Tysk. Med 4000 km i året er kanskje ikke komfort pri 1.

Den korte kjørelengden er nok sentralt her ja. Er derfor ikke villig til å betale for fancy ekstrautstyr på denne bilen. Fornuften sier vel da japanske eller koreansk, men følelsene tysk. Får vel ta den hun liker best av de fornuftige :)