Forslag til konebil

TomB

Støttemedlem
Medlem
25. jan. 2010
Innlegg
4.312
Sted
Trondheim
Det begynner å nærme seg tid for bytte av bil nr 2 i husstanden. Den vi har fungerer utmerket, men sjefen har funnet ut at hun vil ha ny. Da ender det gjerne slik uansett hva jeg forøker meg på. :)
Kriteriene er ganske enkle. Liten, fin å se på, fire dører, og god nok til å kjøre de fire tusen kilometrene den kommer til å bli kjørt i året. Hovedsaklig skal den kjøpes ny, men noen måneder gammel går bra om prisen gjenspeiler at den er brukt. Med andre ord; større er ikke bedre i denne sammenheng og litt gamlere gir mere bil for pengene er heller ikke et argument all den tid hun har bestemt seg :) Pris bør ikke overstige et par tre Sub'er.
Alternativene som popper oppi mitt hode er da er VW Up eller dens tvilling fra Skoda eller en Toyota Aygo. Er det noen her inne som har erfaring med disse bilene eller har forslag til andre alternativer?
 
VW Beetle, morsom, pålitelig og trygg!

vw_beetle_5.jpg


men 4 dører har den dessverre ikke
 
Og som vanlig kommer det forslag på noe som er langt dyrere enn det trådstarter ber om.

Foreslår at dere tar en titt på den nye Kia Picanto. For 3 Sub Date får dere en bil som har mer enn nok utstyr, ser ganske artig ut, kjører bra og støyer lite, størrelsen tatt i betraktning - og til alt overmål har den syv års fabrikkgaranti. Selvsagt er det fem dører.

I forhold til f.eks. Aygo så er dette MYE bil for pengene. Ta en prøvetur. Du vil bli overrasket.
 
Mange gode forslag. Takker :)
Kia'en må nok inn i vurderingen ja. Garanti er noe jeg liker etter flere år som VAG kunde :)
 
I god TS tradisjon anbefaler jeg selvsagt langt over tenkt pris:) Eller, om subbene du refererer til er Smurfer er tipset godt innenfor:) Mercedes-Benz A-Klasse 200 AMG topp utstyrt! 2013, 7*000 km, Om ikke A-klassen faller i smak hadde jeg kjøpt den siste Polo-Cross modellen med liten og moderne bensinmotor.

:) Artig sak. Med tanke på at den skal rulle drøyt fire tusen i året og at den forrige hadde skraper på alle fire hjørner etter seks måneder (!) tror jeg den utgår :)
 
Først og fremst ville jeg valgt bensin, om den kun skal kjøres korte turer. De nye motor'ne er så effektive og momentsterke, at diesel sitter igjen med færre og færre fordeler.

Mazda med Skyaktiv, Ford - Eco Boost og VAG med TSI, hadde jeg valgt imellom.

Sett av ei hælj med madammen på slep, og prøvekjør ett knippe alternativer. :)
 
2012 mod VW Polo med minste motor:)
Litt mer "bil" enn lillesøsteren Up, og et relativt lavt verditap ved videresalg;)
 
Fiat og småbilene fra Skoda støyer mye, i alle fall på brosten, vaskebrett, grusveier og den slags.

VW og Toyate er priset som om det skulle vært MB.

Ford er boooring. Det er forresten VW og Toyota også.

Det er med bil som det er med fotball. Alle mannfolk, med få hederlige unntak, er eksperter. Støtter forslaget om at du tar med konemor, er åpen for alternativer og finner en bil HUN liker. Med en småbil som skal kjøre 4K i året går det nesten ikke an å bomme. Det du bør ha i bakhodet er at jo dyrere bilen er som ny, jo mer "taper" du den gang bilen skal selges. Garantert.
 
Støtter forslaget om Polo, kjørte en slik nylig som leiebil, liten bensinmotor og manuell kasse, morsom liten sak som i tillegg til å se ok ut er av god kvalitet, ligger godt på veien, er komfortabel, støyer akseptabelt, er praktisk og holder seg i verdi.

Fiat 500 er likevel desidert min personlige favoritt blant småbiler på tross av at den ikke er best på alt :D
 
Kjørte knappe hundre mil Fiat 500 i UK i høst, riktignok rattet på feil side, men veldig positiv til den.
Kjørt mye VW både Golf og Polo (2002/2003-modeller riktignok) - men da syns jeg det var påfallende hvor mye mer bil Golf var enn Polo i mange forstand ... særlig på litt humpete vei, kanskje ikke en issue her :)

Er ikke dette ellers en flott anledning for nyere elbil?
Leaf hadde vel dog vært nok et budsjettsprekksforslag

Ninja

Leste bare side 1, ser at rællykjørern fra Val'ress allerede vært innom Polo
 
Kjørte knappe hundre mil Fiat 500 i UK i høst, riktignok rattet på feil side, men veldig positiv til den.
Kjørt mye VW både Golf og Polo (2002/2003-modeller riktignok) - men da syns jeg det var påfallende hvor mye mer bil Golf var enn Polo i mange forstand ... særlig på litt humpete vei, kanskje ikke en issue her :)

Er ikke dette ellers en flott anledning for nyere elbil?
Leaf hadde vel dog vært nok et budsjettsprekksforslag

Ninja

Leste bare side 1, ser at rællykjørern fra Val'ress allerede vært innom Polo


Har samme erfaring hva det gjelder forrige generasjon Polo, en liten blikkboks med manglende komfort og kvalitetsfølelse. Hadde en ny Polo som leiebil i sommer, og ble positivt overrasket. En meget fin liten småbil med grei komfort, og en god kvalitetsfølelse. Kjøreegenskapene var greie, men man kjøper tvilsomt en slik bil for å få den store kjøreopplevelsen.
 
..Selv om detta ikke sier meg en pøkk. :confused:

Etter en stund på sonen finner du at at svaret på alt er Sub og alt kan måles i Sub :)
Sub = Rolex Submariner = bil i prisområdet ca 100 og 180 k.

Ellers takk for mange gode forslag.
 
Redigert: