Forsikring av klokke

Jeg endte opp med DNB siden de var et av få selskaper som kun krevde innboforsikring for å få verdigjenstandsforsikring. Kom på ca. 1500,- i året for PO (verdi 38') og 116610LV (verdi 59'). 1000,- i egenandel.

Måtte legge ved kvittering på Rolexen siden den hadde verdi over 50', men de godtok et screenshot av en mail fra Lervik om faktisk nypris da kvitteringen viser en lavere pris.
 
Bumper denne her.

Var i kontakt med mitt forsikringsselskap idag, og ble informert om at de trenger kvittering på klokken. Det har jeg ikke, så da er det vel en forsikringstakst som gjelder? Hvordan går jeg frem for å få det? Er en rolex jeg har. Må jeg da til en forhandler av rolex å få det, eller kan hvilken som helst urmaker få gjort det?:)

Jeg fikk gjort en verditakst hos Tidemann i Oslo for min Rolex. Siden han er urmakermester og uten noen "prikker" er det en takst alle forsikringsselskaper aksepterer (mange forsikringsselskaper var, som nevnt under, blitt meget nøye på ekthet av klokken. Til og med klokker solgt av Tidemann med kvittering fra butikk måtte ha takstbrev hos noen). Var litt dyrt (1800) men veldig grundig. Bjerke, som er forhandler av Rolex, har sluttet å skrive verditakst.

Har for øvrig Tryg og det eneste de ville ha var verditakst. Trengte ikke egen kvittering eller noe slikt.
 
Jeg endte opp med DNB siden de var et av få selskaper som kun krevde innboforsikring for å få verdigjenstandsforsikring. Kom på ca. 1500,- i året for PO (verdi 38') og 116610LV (verdi 59'). 1000,- i egenandel.

Måtte legge ved kvittering på Rolexen siden den hadde verdi over 50', men de godtok et screenshot av en mail fra Lervik om faktisk nypris da kvitteringen viser en lavere pris.

Hmm, ser av priseksemplene til DnB at de viser til maleri til 100k (som jo er omtrent samlet verdi på dine to klokker) gir et priseksempel på 559,- i året. Leser det dithen at det er noe veldg liten skrift som ikke synes på nettsiden deres da, for 559,- må vel være med 10k i egenandel eller noe sånt det da ...1500,- i året samt det det i tillegg koster å få en takst/verdivurdering pr klokke, så blir det jo fort penger ut av dette. Men når man først har punget ut så det monner for div klokker så er det vel en "billig" forsikring. Så, må vel ta meg turen til Tideman og få en vurdering på de dyreste klokken i allefall. Har nemlig hatt mareritt om at feks Sea Dwelleren skal ta seg en utisiktet tur over ripa eller noe sånt, og da blir det mulig og observere voksen mann gråtende med hjelpesløst uttrykk i ansiktet. Let´s not:cool:
 
Hmm, ser av priseksemplene til DnB at de viser til maleri til 100k (som jo er omtrent samlet verdi på dine to klokker) gir et priseksempel på 559,- i året. Leser det dithen at det er noe veldg liten skrift som ikke synes på nettsiden deres da, for 559,- må vel være med 10k i egenandel eller noe sånt det da ...1500,- i året samt det det i tillegg koster å få en takst/verdivurdering pr klokke, så blir det jo fort penger ut av dette. Men når man først har punget ut så det monner for div klokker så er det vel en "billig" forsikring. Så, må vel ta meg turen til Tideman og få en vurdering på de dyreste klokken i allefall. Har nemlig hatt mareritt om at feks Sea Dwelleren skal ta seg en utisiktet tur over ripa eller noe sånt, og da blir det mulig og observere voksen mann gråtende med hjelpesløst uttrykk i ansiktet. Let´s not:cool:

Litt synsing fra min side, men tipper at en bruksgjenstand som en klokke vil være dyrere per forsikrede krone enn et maleri. Litt mer som kan gå galt med klokker, er vel sjelden man mister malerier over ripa ;)
 
Jeg fikk nylig forsikret min Sea-Dweller.

Min lokale urmaker baserte verditaksten på nypris av en Deepsea Sea-Dweller (79 300,-), siden Sea-Dweller har gått ut av produksjon, og jeg betaler 817 kroner i året. Egenandel på 10%.

Dette er gjennom landbruksforsikring av alle ting:p
 
Burde vel sikkert spørre forsikringsselskapet om dette. Hvordan er det med skader og uhell man selv kan være uheldig å påføre en klokke som å knuse glasset eller lignende. Gjelder en verdigjenstand forsikring på klokker bare tyveri og skade påført av andre?

Edit* Fant vel svaret på det ved å lese igjennom tråden en gang til. :)
 
Kjøpte en Breitling i butikken deres i New York sist sommer. Har ikke betalt moms for å ta den med inn i Norge. If ba ikke om noe annet enn serie nr osv ved inngåelse av forsikringen. Er dette noe som de vil slå tilbake på ved en eventuell skade-sak?

Skulle forsikre en rolex som er kjøpt i Norge, her skulle de ha verdibekreftelse noe de ikke ville ha på breitlingen.

Høres ut som om det er svært forskjellig praksis med hvilken saksbehandler man får spør du meg!
 
Forsikringstakst er fint å ha uansett. Mtp oppgjør.
Personlig mener jeg mva er kurant å ha dokumentasjon på også
 
Med tanke på dokumentasjon: Har det skjedd at forsikringsselskapet etterspør dokumentasjon som f.eks. mva ved oppgjør?
 
Skal liksom en klokke bli umulig å forsikre om man har tatt den inn på flyttelass eller om den er kjøpt brukt? Neppe..

Man betaler en premie for å forsikre en gitt verdi.
 
Lurer på en liten ting..hvordan løser medlemmer som skifter ur ofte dette med forsikring?
Hvis man til tider flipper/bytter ur høres jo det ut som en klønete prossess mht informasjon og endringer i polisen..

Nå skal det sies at i den prisklassen det gjennomsnitttlige ur her på sonen befinner seg, er det liten tvil om at det lønner seg å ha forsikringspapirene iorden..;)
 
Lurer på en liten ting..hvordan løser medlemmer som skifter ur ofte dette med forsikring?
Hvis man til tider flipper/bytter ur høres jo det ut som en klønete prossess mht informasjon og endringer i polisen..

Nå skal det sies at i den prisklassen det gjennomsnitttlige ur her på sonen befinner seg, er det liten tvil om at det lønner seg å ha forsikringspapirene iorden..;)

Ikke no' problem i det selskapet jeg bruker (Enter forsikring)
Jeg fax'er nødvendig dokumentasjon og ber saksbehnadler foreta de nødvendige endringer. Tar gjerne en kjapp telefon i forkant. Øker verdien på de (den) forskirede gjenstanden (e) mottar jeg en faktura på et beløp, går derimot verdien endel ned, vil jeg motta en kreditt nota.

Dette har jeg gjort i svært mange år, også i et annet selskap,- det har aldri vært noe problem! :) Dog må det nevnes at det forutsettes at du har den nødvendige dokumetasjonen. ( Sertifikat m/modell- og verk betegnelse, kvittering evt. takstbrev eller verdibekreftelse o.l.)

Lykke til!
 
Hei!

Ettersom samlingen vokser og lommeboken minsker så lurer jeg litt på dette med forsikring.

Rolex klokker, er det kun Bjerke i som kan gi meg en verdi attest/ takst på disse? tenker da primært på forhandlere som ligger i oslo/akershus

Er ikke kjempelysten på å sende klokkene, men må jeg så må jeg.
 
Gjelder det rolexene også? Ringte urmaker Larsen i Sandvika og de kunne ikke gi meg på et merke de ikke førte.
 
Tror at Tidemann kan taksere for deg. Jeg gjorde det hos Alf-Lie for en stund tilbake, men hørte noe om at de hadde sluttet med det.

Edit: Det er vell sånn at Bjerke ikke gjør taksering, hvis klokken ikke er kjøpt hos dem.
 
Redigert:
Tror at Tidemann kan taksere for deg. Jeg gjorde det hos Alf-Lie for en stund tilbake, men hørte noe om at de hadde sluttet med det.

Edit: Det er vell sånn at Bjerke ikke gjør taksering, hvis klokken ikke er kjøpt hos dem.

Jeg fikk forsikringstakst på en Omega hos Alf Lie for noen uker siden, så det er fortsatt mulig (også etter at de har gjennoppstått fra konkursen...)
 
Jeg fikk forsikringstakst på en Omega hos Alf Lie for noen uker siden, så det er fortsatt mulig (også etter at de har gjennoppstått fra konkursen...)

Stemmer, det var sånn det var. Jeg som surret litt, da kan du glemme det jeg sa om Alf Lie :)