Formel 1

Sovnet ca halvveis. Sjekket resultatene nå på morgenkvisten. Ser ingenting var endret siden jeg sovnet så jeg gikk ikke glipp av noe tilsynelatende.

Super spennende var det kanskje ikke, men hva F1 løp gjelder var det absolutt ikke så kjedelig som det hevdes - i mine øyne.
Duellene mellom Norris og Leclerc var supermorro. Norris' comeback på softs mot Leclercs mediums var fantastisk!
Litt action bakover i feltet var det også. Dessverre litt for lite fokus på de, som alltid...
Ellers, enig at Pirelli bommet fullstendig på gummiblandingen.
Alt i alt synes jeg det var et underholdene nok løp, og setter virkelig scenen for det som kan bli en forrykende avslutning på sesongen.

Super spennende var det kanskje ikke, men hva F1 løp gjelder var det absolutt ikke så kjedelig som det hevdes - i mine øyne.
Duellene mellom Norris og Leclerc var supermorro. Norris' comeback på softs mot Leclercs mediums var fantastisk!
Litt action bakover i feltet var det også. Dessverre litt for lite fokus på de, som alltid...
Ellers, enig at Pirelli bommet fullstendig på gummiblandingen.
Alt i alt synes jeg det var et underholdene nok løp, og setter virkelig scenen for det som kan bli en forrykende avslutning på sesongen.
Personlig synes jeg dette sier alt om hva som er galt med "F1" for tiden i forhold til å være publikumssport og underholdning.

Om pallplasseringene er så kjedelig og forutsigbare at man må ta til kampen om 4-5 plassen, eller 13-15 plassen for å finne spenning så er noe galt med hele konseptet.

Jeg gidder selv ikke se på skiskyting om Norge kniver om 9 plassen eller noen annen idrett for den saks skyld dersom det er så klart allerede før startskuddet hvem som tar seieren og resten av pallplassene.

Med unntak av noen få race så har egentlig ikke F1 vært særlig spennende siden 2021 sesongen. I grove trekk.

Selv om jeg har fulgt F1 i mange , mange år (før Netflix lagde serie) så merker jeg at motivasjonen for å sette meg ned en søndag for å se på et løp er mindre og mindre, og selv rydde i boden blir ofte å foretrekke.

Personlig synes jeg dette sier alt om hva som er galt med "F1" for tiden i forhold til å være publikumssport og underholdning.

Om pallplasseringene er så kjedelig og forutsigbare at man må ta til kampen om 4-5 plassen, eller 13-15 plassen for å finne spenning så er noe galt med hele konseptet.

Jeg gidder selv ikke se på skiskyting om Norge kniver om 9 plassen eller noen annen idrett for den saks skyld dersom det er så klart allerede før startskuddet hvem som tar seieren og resten av pallplassene.

Med unntak av noen få race så har egentlig ikke F1 vært særlig spennende siden 2021 sesongen. I grove trekk.

Selv om jeg har fulgt F1 i mange , mange år (før Netflix lagde serie) så merker jeg at motivasjonen for å sette meg ned en søndag for å se på et løp er mindre og mindre, og selv rydde i boden blir ofte å foretrekke.
Takk for informasjonen.

• Liker
Reaksjoner: Ivar
Helt teoretisk kan Max klare å hente inn nok poeng til å ta tittelen noke som kjem sjølvsagt ikkje til å skje . Men det skaper jo unektelig litt meir spenning i det når han kjører så bra. Samtidig så har jo Mclaren allerede varslet at dei ikkje kjem med fleire oppdateringer på bilen medan Red Bull muligens har 2/3 til. I tillegg så vil jo resten av banene også være bra for Red Bull bilen.
Piastri har mista litt piffen og Lando seiler opp som den sterkeste av dei førerene. Jada. Kan jo være noken mister litt hodet inn i sving 1 i frå p2 eller p3.

Lando og Piastri skal ikke surre fryktelig mye før Max ser skummel ut. Tor ikke han lar det glippe hvis han puster dem i nakken. Han har jo også en god del mer rutine.

• Liker
Reaksjoner: Friks
Lando og Piastri skal ikke surre fryktelig mye før Max ser skummel ut. Tor ikke han lar det glippe hvis han puster dem i nakken. Han har jo også en god del mer rutine.
Landos to største problem som han har hatt hele sin F1 karriere sliter han fortsatt med:
1. Selvtillit
2. Starten. Han var vel en periode den F1 sjåføren med flest pole position uten seier? Så i helgen også fra P2 hvor utrolig dårlig han er i startene.

• Liker
Reaksjoner: andres
Verstappen var på det meste 104 poeng bak Piastri. Han er nå 40 poeng bak. Det som før var kun en mattematisk og teoretisk mulighet er nå blitt en forholdsvis realistisk sjanse. La oss ikke glemme at dette er ikke første gangen to kranglende McLaren-førere har surret bort et mesterskap til en usannsynlig tredjemann (Raikonnen i... 08?). Det er 5 løp og 2 sprinter igjen. Mao så er det 141 mulige poeng som kan sankes.

Usannsynlig? Ja. Mulig? Absolutt. Selv om jeg innerst inne tror at enten Piastri eller Norris vinner WDC, så kan man ikke avskrive Verstappen. Han har vært bunnsolid hele sesongen og nå leverer han på et skyhøyt nivå. Tror han selv ser at dette faktisk er en mulighet også, noe som muligens har "awoken the beast" i mangel av en bedre beskrivelse.

Piastri har ikke virket helt seg selv siden den horrible løpshelgen i Baku. Virker som om det virkelig har påvirket han og satt en sikkelig støkk i han. Norris virker per nå til å ha overtaket innad i McLaren, men han fortsetter å rote til starten og "racecraft" mangler det litt av også. Se på hvor lang tid han brukte på å komme seg forbi Leclerc i Austin: Veldig forutsigbart kjøremønster som Leclerc enkelt kunne forsvare seg mot. Hadde han kommet seg kjapt forbi så kunne det kanskje blitt litt fighting med Verstappen for seiern. McLaren som lag ser også ut til å være veldig nervøse om dagen. Jeg tror de ser Verstappen i bakspeilet.

I tillegg så er det jo litt mindgames ute å går. McLaren sier de ikke har flere kommende upgrades, mens Marko er ute å stolt proklamerer at de har flere på vei. På den andre siden så spekulerer mange i at RB har ofret litt utviklings-ressurser for 26-bilen for å nåværende til å fungere sikkelig.

Hvis Verstappen mot alle odds skulle klare å vinne WDC i år så gjør han og Red Bull det på ren rutine. Det kan altså bli en VELDIG spennende avsluttning på sesongen.. Jeg håper ihvertfall det, for sesongen i seg selv har ikke vært nevneverdig spennende.

• Liker
Reaksjoner: andres og Barney Ross
Fem løp igjen. Om Verstappen vinner alle fem, og Piastri tar 2. så mangler Verstappen bare fem poeng (syv poeng diff på 1. og 2.). I tillegg to sprintløp.
At det blir den rekkefølgen i fem løp er jo usannsynlig, og enormt mye kan skje underveis her.

Men at det potensielt kan bli en veldig spennende avslutning, til tross for isolert sett kjedelige løp, er det ingen tvil om. Ikke minst når vi vet hvor tøft Verstappen kan kjøre for å forsvare poeng, eventuelt ta mer poeng. Tror vi får se flere DNFer her.

En DNF på Norris eller Piastri med seier til Verstappen er nok til å gjøre det veldig spennende igjen! Så det er på ingen måte avgjort.

Nå er det Mexico denne helgen. Også en bane som er notorisk vanskelig med forbikjøringer.
Sjekket litt statistikk og det er også lite gul flagg, røde flagg og safety car på denne banen.
Ofte endrer de som starter p1-p3 på pallen.

Kan fort bli et nytt kjedelig race og se på hvor kvaliken fort blir vel så viktig som løpet.

Men så håper jeg selvfølgelig at statistikk blir statistikk, og at jeg tar feil og det blir hei-dundrende action.

"No man has won in Mexico more than twice. The drivers with two victories are Jim Clark, Nigel Mansell and Alain Prost."

En stund siden, med andre ord.

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Den banen er litt kjip. Den ligger jo så høyt (2240 moh?) at det ikke er nok luft til å få kjølt ned bilene. Ligge i dragsuget blir enda verre..