Må ikke glemme at det blir nye motorer i ‘26 og, det er utenfor Neweys hender.
Ikke minst. Ikke bare nye biler med ny aero-pakke, men også nye motorer. Så er jo det gigantiske spørsmålet: Hvem nailer det? Mercedes nailet jo hybrid-æraen så det sang etter, med 8 WCC på rappen. Det er 5 leverandører når det kommer til motorer for 26-sesongen: Mercedes (McLaren, Williams og Alpine), Ferrari (Haas og Cadillac), Honda (AM), Red Bull Powertrains (Red Bull og VCARB) og Audi. Siden 26-reglene fokuserer mer på motor enn aero så er AM og Newey 100% avhengige av at Honda leverer varene.
Dagens regler favoriserer aero over motor, noe bevises greit av McLaren. De får motorer fra Mercedes, men er fortsatt raskeste bilen på griden.
Det kan argumenteres for at Tsunoda skulle vært i det sete for lenge siden, men er redd dette er verst tenkelige tidspunkt. Jeg kan liksom ikke forestille meg at han skal gjøre det stort bedre enn sine forløpere
Det har jo blitt åpenbart at problemet til Red Bull ikke er andreføreren, men selve bilen. Hvis Verstappen sier den er vanskelig og at han sliter med å få den til å fungere sikkelig, så sier det seg selv at nesten uansett hvem du setter i bil nr2 så kommer vedkommende til å slite. Men Tsunoda har mer erfaring enn Lawson og foretrekker etter sigende samme type bil som Verstappen (On the nose: Altså at bilen er rask og responsiv, men at den har lett for å overstyre.)
Kan sammenlignes med det som ble sagt her tidligere om et intervju med Albon, hvor han sammenlignet det med å ha muse-sensitivitet på 300%: Ekstremt responsiv, men det kreves også sin sjofør for å håndtere.
Skulle Tsunoda fått sjansen tidligere? Absolutt. Kommer dette til å ende bra for Tsunoda? Jeg håper det. Jeg mener han har fortjent den plassen de siste to årene, så det blir veldig spennende å se hvordan han takler den bilen. Hvis han ikke gjør det så lurer jeg virkelig på hva Red Bull gjør, for de begynner seriøst å gå tom for både ideer og førere om dette ikke fungerer sikkelig.
Også er jo spørsmålet, hva er godt nok for de? Hvis Max er P1, hvor er de fornøyd med at Yuki havner? Podium? Topp 5? Eller vil de være fornøyde med å se begge bilene i Q3? Den som lever får se. Personlig så heier jeg på Tsunoda. Spesielt mtp at neste løp er i Japan! Det må altså bli noen absolutt hinsides scener om Yuki skulle komme seg på podiumet (Insert Hopium(™) here).