Formel 1

Kan bli spennende! Haas har jo allrede et samarbeid med Ferrari, men dette samarbeidet med Toyota gir de tilgang til bla tekniske ressurser hos den europeiske "fabrikken" til Toyota. Dette er fabrikken som Toyota opprinnelig brukte til F1-prosjektet sitt (som feilet rimelig hardt), men som nå bla brukes til WEC or WRC.

Redigert:
Er ikke tid i vinduene begrenset ut fra sammenlagt resultat hvert år? Man får vel ikke mer enn tildelt tid selv om man har tilgang?

Og som en add-on til posten min ang McLaren sine "flexiwings". Den vingen de brukte i Baku som under last klarte å lage en "mini-drs" som mange har reagert på, er funnet til å være ikke i henhold iflg FIA. Har ikke helt detaljene i hodet, men McLaren har fått melding fra FIA om at den vingen de brukte i Singapore ikke skal brukes mer.

Interessant å se hvordan FIA håndterte dette. Når Red Bull hadde flexiwings (som i likhet med MCL sine, besto alle tester og var ansett som lovlige) så var FIA rimelig kjapt ute med å slenge inn et nytt teknisk direktiv. Denne gangen tok det en god del støy til før de gjorde noe.

Så får det jo bli spennende å se hva teamene har brukt disse tre ukene til.

Er ikke tid i vinduene begrenset ut fra sammenlagt resultat hvert år? Man får vel ikke mer enn tildelt tid selv om man har tilgang?
Det er sant. Tid til vindtunnel og CFD er basert på hvor du havner i konstruktør-mesterskapet. MEN, en vindtunnell er ikke bare en vindtunnell. Det finnes gode og "dårlige" vindtunneller. Feks Red Bull sin ryktes å være moden for utskiftning. AM bygger en splitter ny en og MCL har bygd eller driver å bygger en ny en. Så Haas får tilgang til en langt bedre vindtunnell og andre fasiliteter slik jeg forstår det.

Kort fortalt: Like mye tid, men bedre utstyr.

EDIT: Stryk alt ang vindtunnell. Gikk litt fort i svingene på mårran.. Haas vil fortsette å bruke Ferrari sin.

Her er The Race sin forklaring på hvordan samarbeidet vil fungere. De kan nok forklare det bedre enn meg uansett: https://www.the-race.com/formula-1/how-a-toyota-ferrari-haas-f1-set-up-will-really-work/

Redigert:
Kan jo se logisk ut
Screenshot 2024-10-14 at 15.19.20.png

Så forbanna kjedelig at et så morsomt løp skal bli ødelagt av dommerne.
Enig.

Reglene er dessverre reglene, selv om jeg ikke er nødvendigvis enig i de. I etterpåklokskapens navn så burde Norris gitt plassen tilbake umiddelbart og så prøvd på nytt å ta Verstappen. Han hadde hatt større sjans på P3 med den strategien kontra å prøve å dra 5 sec på Verstappen innen løpet var slutt.

Enig.

Reglene er dessverre reglene, selv om jeg ikke er nødvendigvis enig i de. I etterpåklokskapens navn så burde Norris gitt plassen tilbake umiddelbart og så prøvd på nytt å ta Verstappen. Han hadde hatt større sjans på P3 med den strategien kontra å prøve å dra 5 sec på Verstappen innen løpet var slutt.
Ja, det burde han nok ha gjort, da tror jeg uansett han hadde hatt tid til å kjøre forbi igjen. Der synes jeg teamlederen til Mclaren må ta kritikk. Norris spurte jo til og med om han skulle gi den tilbake.

Og regler er regler, men fortsatt synd når det ødelegger god racing. Det er jo det vi vil se.