Formel 1

2026 er året Formel 1 blir vesentlig mindre aktuelt å se på for min del. 50% av drivkraften fra elektrisk motor, det mener jeg er ødeleggende for sporten...

 
2026 er året Formel 1 blir vesentlig mindre aktuelt å se på for min del. 50% av drivkraften fra elektrisk motor, det mener jeg er ødeleggende for sporten...

Mulig ting blir annerledes, men jeg synes det er en veldig pessimistisk holdning før man har sett resultatene.
Jeg føler ikke at motorlyden er i størst fokus når jeg ser Formel 1 på TV, selv om jeg er glad i motorlyd. Det er nok annerledes på tribunene, men tipper at det er og blir moro der likevel. Det var enkelte som "aldri" skulle ha mobiltelefon når dette kom. Det var mange som "aldri" skulle ha facebook. Men de fleste har lært seg å leve med større teknologi-fremskritt og endringer, selv om det ofte innebærer noen ulemper.. Men endringer er ikke til å unngå, for ofte er jo fordelene større enn ulempene...

(EDIT: Ser at motorlyd ikke var nevnt spesifikt, og at jeg tolket det generelt at dette mer elektrisitet betyr mindre motorlyd. Særlig på lengre sikt hvor det kanskje blir kun elektrisk. Det er mulig jeg dermed konkluderte litt raskt i mitt svar, men jeg lar mine setninger om lyd stå, mens resten er vel minst like relevant for også andre faktorer enn lyd...)
 
Redigert:
Hvorfor er det ødeleggende for sporten?
Fordi jeg tror mange ser på motorlyd og følelsen og lukten av bensinmotoren som jobber som en viktig del av sporten.

Kjører selv motorsykkel, og kunne aldri tenkt meg å skaffe meg noe elektrisk. Nettopp fordi lyden, vibrasjonene og følelsene det gir meg er noe av det som gjør det spennende.

De har jobba fælt for å få formel 1 populært igjen de siste årene, mine tanker er at sporten blir mindre populær når elektriske motorer i større grad overtar. Først 50% i 2026, og i 2030 når de er helelektriske ser (noen få) på formel 1 med dubbet motorlyd.
 
Jeg er enig i at lyd er viktig i F1. Men lyden av dagens F1-biler er ikke så veldig spennende og er noe helt annet enn 90 og 00-tallet da selvpustende V12 og V10-motorer regjerte. Akk.

Kall meg sær, men jeg kunne egentlig tenkt meg påbud om manuell 6-trinns girkasse på bilene, slik at mer av kjøringen kommer an på sjåføren. Men det er vel vanskelig å gå baklengs inn i framtida..
 
  • Liker
Reaksjoner: Dexter
Det er bare tragisk hele greiene, men umulig å komme forbi. Vi må bare innse at vi er født en generasjon for sent. Bilglede er historie om få år enten vi vil eller ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dexter
Bilglede er historie om få år enten vi vil eller ikke.
Kutt ut a.. Dummeste jeg har lest på lenge. Bilglede er like mye å ha en bilpark a la Jerry Seinfeld som det å få en halvfeit en av Hongqi. Det blir hva man gjør det til, og om F1 kan fortsette (for alternativet blir jo fort å ikke fortsette med nesten-ren fossil drift) ved å legge om til 50/50 hybrid-drift, så skal jeg fortsette å se med like stor iver som nå.
 
Kutt ut a.. Dummeste jeg har lest på lenge. Bilglede er like mye å ha en bilpark a la Jerry Seinfeld som det å få en halvfeit en av Hongqi. Det blir hva man gjør det til, og om F1 kan fortsette (for alternativet blir jo fort å ikke fortsette med nesten-ren fossil drift) ved å legge om til 50/50 hybrid-drift, så skal jeg fortsette å se med like stor iver som nå.
Hvis du får en halvfeit en av en Hongqi så er du pervers.
 
Jeg tror alle F1 fans savner lyden av 10'erne og 12'erne fra 90 tallet, men alt til sin tid. Selv har jeg fått en ny gnist i år og har ikke fulgt F1 så tett siden Senna sin storhetstid:)

Og så blir jeg litt forundret over alle som mener det ikke er mulig å kombinere elbil med bilentusiasme. Jeg koser meg med stor 4wd, 7 seter og plass til stort hundebur. Ingen sportsbil, men 500+ hk og god komfort. Ny bil til grei pris. Det ville vært en utopi for noen få år siden:)
 
Bilene lager jo allerede "moped-lyder", så det kan vel ikke bli så mye værre? Tror det jobbes med drivstoff som skal være "null-utslipp", satser på at motorlyden blir å høre litt til, på tross av at lyden er noe kjipere sammenliknet med tidligere biler.

Selv så tror jeg det hadde vært rart om de gikk hel-elektrisk, det har vi jo Formula E til.
 
De skal og fjerne MGU-H som henter energi fra eksos. Dette skal vist nok gjøre underverker med lyden, og det er den konfigen de kjører på typ Goodwood og ande showløp. Det var passe grove lyder i de gamle sekserene Senna og Prost ratta, glem ikke det.


Synes og lyden er bedre når de kjører alene. Og kan en ikke som formelnerd erkjenne opplegget med over tusen hk fra en 1,6, pluss strøm (drøyt 160hk) , og at dette spetakkelet skal vare en hel sesong på tre units, men fp1,2,3 , kvalifisering og løp, så må en finne seg noe annet. Det er HELT åndsvakt hvor langt det er kommet. (kommer fra en fyr som har lyd opptak fra Monza utgitt på cd fra 91994
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hva er de beste nettsidene for å lese nyheter om F1 som ikke bare er en ryktebørs m.m.?
 
Jeg har aldri ikke vært imponert over det kjøretekniske. Mannen er et råskinn bak rattet! Men han er sønn til faren sin, og Jos Verstappen er et realt rævhål. Dessverre er han et speilbilde av sin far..

Hvis han var et speilbilde av sin far så hadde han ikke vært god i F1 :)


Hva er de beste nettsidene for å lese nyheter om F1 som ikke bare er en ryktebørs m.m.?

De fleste nettsteder for nyheter er vel ryktebørs, bruker selv reddit.com/r/formula1.