Formel 1

Dette var noke av det mest spennande eg har sett som avslutning på en sesong . I dag bomma Mercedes helt på dekkstrategien under safetycar og tapte vel løpet her .Hadde dei pittet Ham først så hadde rollene kanskje vært Max foran med harde dekk og Ham bak med soft . Kanskje hadde Ham fortjent å vinne akkurat ditta løpet basert på at han kjørte fantastisk , men året sett under et så er det fortjent til Max .

Er det et utslag av tungt, bestemt tysk Mercedes-gjennomsyret «ordning muss sein» vi ser i dag og forsåvidt under flere løp denne sesongen?
Tyske ingeniører som har gjort sine kalkyler og kjørt sine dataprogrammer og fått ut fasiten. Dekkstrategi er derved fastlagt. Når det så skjer noe uventet, som safety car eller red flag så virker det ikke som de evner å omstille hurtig nok men må regne på det igjen. Mens Red Bull virker å være kjappere og mer offensiv i sin tenkemåte og klarer dermed oftere å utnytte hendelser som oppstår til sin fordel?
Som i dag da Ver pittet under begge safety car mens Ham lå ute, etter instruks fra teamet.

Hadde Ham gått i pit kunne Ver valgt mellom det samme eller bli ute. Jeg tror Ham hadde vunnet uansett hva Ver hadde valgt. Epic fail av Mercedes - men de hadde jaggu ikke mye tid og stressfaktoren var ekstrem..

Jeg skulle nok helst sett at Hamilton tok sitt 8 mesterskap, så jeg er nok litt furten over at det glapp på den måten. MEN RBR og Verstappen har vært bedre koblet på i år og fortjente absolutt denne seieren. Håper bare at Merc ikke hauser dette opp for mye, men heller velger å se mot 2022.

Nye biler i 2022 for første gang siden 2014.
Blir nok et «whole new ballgame»
Spennende hvem som klarer å få til de beste nye bilene

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Nye biler i 2022 for første gang siden 2014.
Blir nok et «whole new ballgame»
Spennende hvem som klarer å få til de beste nye bilene
tipper, Russel og Norris vil skinne neste år. Blir utrolig spennende å se hvordan "gamlekara" klarer seg i nye biler. Max har nok mindre problemer med den nye bilen enn en del andre også.

Men når har vel Mercedes brukt mye ressurser i år på 2022 bilen allerede. De stilte jo med 2020 bilen i denne sesongen men noen små forbedringer. Mens Redbull brukte mye cash og ressurser på 2021 bilen. Var vel derfor Redbull hadde taket på Mercedes tidlig i sesongen og før Toto skjønte at de måtte forbedre 2021 bilen skulle det bli noe mesterskap i år. Jeg forventer at Mercedes ligger et hestehode foran allerede i løp 1 i 2022. Håper Russel kan være en litt bedre wingman enn Bottas var i visse løp i år. Men for alt vi vet, kanskje det blir Lewis allerede denne sesongen som blir andrefører :)

• Liker
Reaksjoner: andres og GrimReaper
Men når har vel Mercedes brukt mye ressurser i år på 2022 bilen allerede. De stilte jo med 2020 bilen i denne sesongen men noen små forbedringer. Mens Redbull brukte mye cash og ressurser på 2021 bilen. Var vel derfor Redbull hadde taket på Mercedes tidlig i sesongen og før Toto skjønte at de måtte forbedre 2021 bilen skulle det bli noe mesterskap i år. Jeg forventer at Mercedes ligger et hestehode foran allerede i løp 1 i 2022. Håper Russel kan være en litt bedre wingman enn Bottas var i visse løp i år. Men for alt vi vet, kanskje det blir Lewis allerede denne sesongen som blir andrefører :)

Red Bull stilte også med en "B-bil" i år. Overtaket i starten skyldtes en regelendring som favoriserte high rake-biler.

Jeg tipper McLaren og Ferrari kommer sterkt neste år. De har ikke vært hefter med noen tittelkamp, og burde iallfall ha fokusert hovedsakelig på neste års bil.

Blir utrolig spennende å se hvordan "gamlekara" klarer seg i nye biler. Max har nok mindre problemer med den nye bilen enn en del andre også.

Dette blir veldig spennende å se ja. Mistenker at Hamilton kommer til å slite mer enn de yngre gutta. Håper flere lag får gode biler slik at det blir mer fighting i tet.