Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Redigert:
Har hatt to superkorte overnattinger i år, sammen med en kompis og kona hans. Hovedsaklig for å få startet teltsesongen, men også for å få litt mer erfaring vinterstid. Greit å starte i det små.
Ehh, jo. Vi hadde kjøpt inn nye soveposer. Jeg stilte med WM Lynx Gws, Sverre hadde Puma og frysepinnen Anita hadde hentet ut en Bison.

Første turen var siste helgen i januar. Yr.no melte relativt kjølig, så da var det bare å pakke bilen. Kjørte opp på Golsfjellet og la oss til rett i nærheten av bilene. Sukkersnø rett gjennom snølaget med absolutt null hold, så vi gravde oss helt ned til bakken.
15-16 minus om klokken tyve. Passerte vel tjue blå om natten.

Askeladden gjør opp bål.
DSCF7319_zps80f57f21.jpg

Middagen ble veldig enkel.
DSCF7327_zpsa0041b73.jpg

Hyggelig på tur.
DSCF7330_zps6fa9854b.jpg

DSCF7335_zps0cb30dee.jpg

DSCF7336_zpsa2e8fa7a.jpg

DSCF7342_zps45c33d8c.jpg

Lett snødryss ved leggetid.
DSCF7344_zps72ca7c46.jpg

Morran etter. Sverre gjør opp et lite bål med resten av veden.
DSCF7345_zps92e1654f.jpg

Sykkelen måtte testes.
DSCF7350_zps869729ab.jpg

La casa del Chalshus.
DSCF7351_zps808d184b.jpg

DSCF7360_zpsa4008440.jpg

Takk for nå.

På min neste tur skal jeg bake Bannock, et skotsk turbrød som senere ble populært i Canada blant utforskerne på 17- og 1800-tallet. Ray Mears baker et som ser helt fantastisk ut her:

[video=youtube;7AXYqy5zFLE]https://www.youtube.com/watch?v=7AXYqy5zFLE[/video]

Ingrediensene er mel, bakepulver, melkepulver og "powdered eggs" (eggpulver?). Er det noen som vet hvor man får tak i egg i pulverform her til lands? Jeg har brukt melkepulver fra Vikingmelk før, men eggpulver har jeg aldri sett i butikkene her.

Om jeg skulle få velge gravyre på hagla selv :cool:

tumblr_mhmhtz0ldS1rw5vcwo1_500.jpg
Ja om graveringen gjenspeiler kaliber her så må vel dette kalles en skikkelig storvilltrifle!

Over til noe annet. Hatt min Klattermusen Gere-bukse nå en stund. Fascinerende merke dette her. Har hatt noen jakker og selv om de ikke er skikkelig vantette så er det noe helt spesiellt. Dyrt ja og man finner tettere ting til halve prisen men det er noe med dem.

Buksen er veldig god så langt. Ikke vanntett men den presenteres heller ikke som at den skal være det. Så om noen er ute etter ny bukse så er den absolutt noe jeg ville sett nærmere på
4951931_2067896.jpg

Dobbelunbokset pakke fra Outnorth.no idag, viktig å farvematche:
wRHdSk6.jpg

... dess kjipere at den kom idag og ikke før påske som planlagt, men regner med at det blir fler anlendninger å bruke anorakk, særlig efter @Hopalong 's inspirasjonsutlegg :)

Redigert av en moderator:
Tips til kikkert.

Har nada peiling på kikkert, og det sitter noe langt inne å bla opp for Swarovski o.l.

Derfor ønsker jeg tips om fornuftig priset kikkert/ merker, primært for bruk i båt.

Ser Nautisk Fritid har Steiner og Pentax. Erfaringer med disse?

Takker for evt tips og hjelp med dette, gjerne med link til salgsside.

God kveld