Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Jeg stiller meg bak Hopalongs innlegg. Må bare legge til at Alfa produserer noen herlige sko til jakt, fjell og fritid.

Bever Pro er en membransko, men den beste jeg har hatt på foten min. Da med tanke på å bære tunge bør.

Ellers syns jeg Viking har kommet med flere interessante modeller.

Bever Pro er en membransko, men den beste jeg har hatt på foten min. Da med tanke på å bære tunge bør.

På mine Donaldføtter var Bever Pro en fantastisk sko. Totalt gnagsårfrie selv om de ble tatt rett på langtur. Dessverre mistet de formen ganske fort, sålen løsna etter et halvt år og membranen gikk omtrent samtidig. Samme med par nummer to (det ble ikke flere).

Har man råd til et par par i året er altså Alfaskoene perfekte, hvis ikke ville jeg satset på en solid lærsko uten membran.

Hm. Er det frekt å bruke denne tråden til få litt tips fra dere vise TSere?
Jeg skal begynne å jakte til høsten, og skal jakte både elg og kanskje litt småvilt/fugl. Noen som har innspill til bekledning? Jeg har sett på Norrøna Finnskogen, som jeg syns ser fin ut. Noen andre preferanser blant dere på sonen?

Norrøna Finnskogen er en god allrounddress i sedvanlig Norrøna-kvalitet. Jeg har ikke hatt en slik, men en tilsvarende dress fra en annen produsent. Personlig synes jeg slike dresser med myk overflate og mye for fort blir for varme, og i regn blir de tunge og sjaskete. Jeg foretrekker tynne skallplagg, og regulerer med mellomplagg. De bråker mer enn Finnskogen-typer, men med mindre man driver smygjakt på hjort er det ikke noe problem.

Jeg har brukt en Norrøna Recon-dress i fire sesonger. Den er svært slitesterk og har endel gode løsninger. En høst holdt den meg tørr fire regnfulle jaktdager etterhverandre, noe som er bedre enn andre dresser jeg har hatt. Buksen er (som alle Norrøna-bukser) litt kort i bena for meg, men siden jeg alltid bruker jaktstøvler til den er det ikke noe problem. Passformen, med smalnende ben, passer nok ikke for en med store leggmuskler. Mine pipestilker har god plass. Luftemulighetene er gode.

Jakken er romslig, lang og solid, med lufting under armene og gode lukkinger både rundt hette og ermer. Den strammer ikke, og er dermed god å skyte med. Jeg oppdager nye lommer hver gang jeg er på tur, men frontlommene er dessverre lite praktiske. De består av løsthengende netting, og tunge ting som patroner e.l. gjør at lommeinnholdet blir hengende litt nedenfor jakken. Dum løsning. Radioløsningen kan jeg ikke svare på - som linksskytter er radiolomme på venstre bryst uansett ubrukelig.

Recondressen er kanskje den beste rypejaktdressen jeg har hatt. Den er litt mørk i fargen, og vil kanskje stikke seg ut litt for en kamuflasjeavhengig reinsjeger. I skogen og i lavlandet bruker jeg den når det er kaldt eller mye regn, men på tørre dager liker jeg lettere klær. Jeg kan absolutt anbefale dressen for den som trenger en slitesterk og tøff dress. Prisen er imidlertid for høy. Jeg fikk min til innkjøpspris gjennom en kamerat, og tviler på at jeg hadde betalt full pris for settet. Det oppleves ikke så mye bedre enn Norrønas andre XCR-dresser. Min neste jaktdress blir nok en skalldress med kortere jakke, Härkila Kebne eller tilsvarende.

De aller fleste jaktdagene bruker jeg ikke jaktdress, da Gore-tex fort blir klamt. På milde dager har jeg tettvevde bomullsbukser fra Fjallraven eller tilsvarende, er det kaldere bruker jeg bukser eller nikkers i moleskin. På overkroppen ulltrøye, eventuelt tynn eller tykk vindtett fleece og jaktvest fordi det er praktisk.

f4dd5ec4.png

På andejakt eller annen stillestående jakt tattersallmønstret skjorte, oilskinjakke og tweednikkers fordi jeg er en jålebukk.

_G4A5619-1.jpg

Løper ikke på lange fjellturer heletiden, men blir da ett par ganger i året og der har mine Alfa bever som jeg fikk i forsvaret funket veldig bra. De holder like fint enda på vann og varme, selv med rifter etter priggtråd og andre ting. Har hatt de nå i 6 år og er det grisekaldt på vinteren bruker jeg fotposer utenpå. Uansett, husk å kjøp litt større enn det du trenger for å få plass til tykkere sokker nedi.

Jakken er romslig, lang og solid, med lufting under armene og gode lukkinger både rundt hette og ermer. Den strammer ikke, og er dermed god å skyte med. Jeg oppdager nye lommer hver gang jeg er på tur, men frontlommene er dessverre lite praktiske. De består av løsthengende netting, og tunge ting som patroner e.l. gjør at lommeinnholdet blir hengende litt nedenfor jakken. Dum løsning.

Det er nok det eneste jeg har å utsette på denne dressen, i de lommene går det bare tyggispapir og fiskekort. Siden Reconjakka er utviklet for soldater, er kanskje lommeløsningen der for å skremme fienden til å tro at det er ballene dine.

IMG_9286.jpg

Hadde nettopp jakken hos Norrøna og fikk skiftet et par glidelåsskyvere free of charge (kjøpte dressen i 2002 og det er eneste slitasjeskade) - jeg er ikke oppdatert på hvordan de andre store turtøymerkene opererer, men har alltid vært storfornøyd med servicen fra Norrøna.

Jeg for min del jakter for det meste etter skogsfuggel og bruker Viking Hunter Pro støvler som er de beste jeg noengang har hatt på beina. Meget stabil, vanvittig bra såle og kjempekomfortabel.
Videre bruker jeg Hærkila jaktdress med Goretex i skogen. LuFtig og lett jaktdress.
På høyfjellet og ved sjøfugljakt bruker jeg forsvarets uniform som jeg impregnerer med båtkalesjeimpregnering.

Billig og bra.

Et tips når det gjelder jaktstøvler: Prøv ut så mange produsenter som mulig før du bestemmer deg. Det kan være små forskjeller i passform som enten gjør jaktturen til en positiv opplevelse, eller ett helvete.
Når du er langt til skogs, eller på fjellet, og du er bløt på beina samtidig som foten sklir inne i støvelen så kan det fort bli svært ubehagelig.
Jeg prøvde 5 forskjellige produsenter (Crispi, Alfa, Lundhags, Chevalier) før jeg traff blink med mine Viking (det betyr ikke på noen måte at akkurat denne modellen passer alle).

Og til sist : du får som regel det du betaler for. Legg litt penger i skotøy. Det er viktigere med kostbare sko enn en kostbar hagle...

Skitt jakt !

Steind

Hva støvler angår så kan jeg si at mine La Sportiva Elk ikke var av mine bedre kjøp. Ble veldig tunge synes jeg og Vibramsålen er det nærmeste jeg har kommet skøyter på glatt underlag.

Fint å se litt mer aktivitet i denne tråden :)

Jeg har litt forskjellige støvler til forskjellig bruk. Til lette turer har jeg et par Scarpa halvhøye, de funker fint i marka osv. Hender jeg bruker M77 også, syns de funker ganske bra. Til de tyngste turene bruker jeg Viking Hunter GTX, som jeg er storfornøyd med :)

2258.jpeg

Bretter du vindskjermen, semmern?

Du bør rulle den, for den knekker etterhvert om man bretter den.

Takk for tipset :) Har fundert litt på det der, men ikke tenkt på å rulle den. Skal prøves nå! :)

Cosmo_dud, nydelige bilder! Hvor er de tatt?