Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Sekk - Stor: Arcteryx Arrakis 65 liter. 2,8kilo. Vanlig: Arcteryx Axios 50 liter. 1,6 kilo. Celleplastunderlaget henger utenpå sekkene. Alt annet inni.
[COLOR="##B22222"]Telt[/COLOR] - Hilleberg Unna 2,1kilo. (Har også en Hilleberg Akto på 1,7 jeg ikke har tatt i bruk enda). Det finnes et hav av superlettvektsprodukter på markedet, men velger en noe tung løsning her da jeg vil ha en trygg og solid bolig. Bruker røde telt.
Liggeunderlag - Thermarest Neo Air på 500 gram. Bruker også et 2/3 Thermarest Zlite på omtrent 300 gram i tillegg.
Sovepose - Sommer: Rab dun på 700 gram. Vår/høst: Rab dun på en kilo.
Primus - MSR Whisperlite på 200gram. Gassboks kommer i tillegg. En 110grams boks veier 230 gram og varer i 3-4 dager. 100 gram ekstra i vindbeskyttelse.
Panne -Bruker kjelen som stekepanne.
Kjele - Primus 1,7 liter med varmeveksler til nå. Denne skal byttes ut med en mindre av samme type.
Ildstål - Bruker fyrstikker/lighter.
Snyltekopp - Titankoppen gikk åt skogen, så da blir det en annen eldre Primus stålkopp.
Spork og spisekopp fra Light My Fire, med krydder osv i små beholdere - Samme her.
Jakke og bukse i GoreTex - Norrøna Trollveggen jakke (den kraftigste), Gore regnbukse.
Ekstra sokker og boxer - Ja, i ull.
Mikrofiberhåndkle - Samme her.
Turbukse på kropp hvis det ikke regner, ellers går jeg i GoreTex-bukse - Samme her.
Overkropp - Smartwool/Icebreaker ulltrøye.
Lang underbukse i ull/ullfrotté - Tynn ullunderbukse.
Et lite medkit - Har med Enkelmannspakke, estra kompress, teip, smertestillende og Ibumetinsalve.
Samekniv - Har en liten lett (150g?) kniv med 7cm blad.
Øks ved behov - Samme her.
3l drikkepose med slange - Ja, eller en gammel Olden flaske.
Mat ala Drytech, og gjerne en flaske ferdigblandet pannekakerøre, og litt snacks, sjokolade, nøtter e.l. - Tar også med en klunk brennevin.

I tillegg: kart, mobil, kamera, liten kikkert, strips, hodelykt, bok, tynne vanter, tynn lue, solbriller, toalettsaker (halv tannbørste, nesten tom tannpastatube, tanntråd, lite Sunlight såpestykke.)


Med liten sekk kommer jeg meg ned på en 11-12 kilo. 3-4 kilo ekstra med tung sekk. Er det vått blir det også grovere skotøy. Lette Scarpa sko om sommern.
 
Har forøvrig vurdert å dra på telttur med fatbike, og da skal vekten ned.


Ellers har jeg med meg en lett og varm jakke og fiskeutstyr.
 
Samekniven holder til det meste egentlig, men i skogen er øksen med i tillegg. Den veier bare 1kg-ish.

Kan forresten nevne at jakken min er en HH Odin fra 2008. Dette er den beste jakken jeg noen gang har hatt, med forsterkninger for sekk over skuldre og rundt hoftepartiet. Glidelåsen er den mest robuste jeg noen gang har sett, og helt vanntett. Fantastisk jakke!

HellyHansen.jpg


Dessverre har HH føkket opp og laget Odin Mk.II, hvor de har fjernet alle de beste egenskapene ved Mk.I-utgaven:

66510_980_main_large.jpg
 
Samekniven holder til det meste egentlig, men i skogen er øksen med i tillegg. Den veier bare 1kg-ish.

Jeg syns alltid jeg ender opp med altfor mye og altfor tung last,


Der er vel litt av problemet ditt, noen hundre gram her og der blir fort mamnge kilo når man adderer greiene sammen.

Tenk lett. Trenger jeg å ha med den og den og den? Trenger jeg så stor sekk?

Med mindre sekk tvinges du til å tenke over hva du må ha med deg. Og hvor store/tunge ting du kan ta med.
 
Der er vel litt av problemet ditt, noen hundre gram her og der blir fort mamnge kilo når man adderer greiene sammen.

Tenk lett. Trenger jeg å ha med den og den og den? Trenger jeg så stor sekk?

Med mindre sekk tvinges du til å tenke over hva du må ha med deg. Og hvor store/tunge ting du kan ta med.

+1. Jeg tar veldig lite med meg ut med mindre datteren min på 15mnd er med. Skjelden særlig bytte av klær ol. Jervenduk fremfor sovepose og liggeunderlag året rundt. Pressening fremfor mitt overprisede oransje telt osv. >Fint mulig med komfort selv om man er litt våt. Enkle ting blir mye mer verd når man ikke tar stua med seg ut i skogen.
 
Treer? Hva i alle dager er det cosmo?

Tenk lett. Det er ikke alltid like lett. Selv har jeg en Arcteryx Bora 95. Denne trenger jeg sårt når hele familien skal på tur. Det vil si at jeg bærer tingene til alle. Blir i tillegg nødt til å feste en del ting utenpå sekken. Valget ble denne, da den satt best på ryggen av de sekkene som tåler 30+ kg. De fleste sekker "kollapser" med denne vekten. Heldigvis går vi ikke langt på slike turer :)
Når det er sagt, er den heller ikke ubekvem å bære med liten last, 10-15 kg. Den er en fryd på min rygg, og en får den i forskjellige lengder, slik at den passer forskjellige rygglengder.
Den har og hevbart topplokk, et must når en skal pakke mye. Slik unngår du at lokket blir liggende mot bakhodet ditt, når sekken er stappfull.
Og så har den denne herlige "pukkellommen" i kileform som gir plass til goretex bekledning eller andre ekstra plagg som er ok å ha lett tilgjengelig under turen.

Noen dårlige bilder i farta:
2e2ec5ba-ede7-bc9c.jpg

2e2ec5ba-ef1a-32bf.jpg

2e2ec5ba-ef4e-b4c4.jpg
 
Bora-serien er utrolig gode sekker. Til 30kg+ er jeg av den oppfatning at Norrøna Recon pack er det beste man får. Til 30kg+ altså. Brukte den som jobbsekk endel år. Fatter ikke at jeg ikke kjøpte den også. Bruker selv en Berghaus Vulcan. God gammel britisk klassiker.
 
Der er vel litt av problemet ditt, noen hundre gram her og der blir fort mamnge kilo når man adderer greiene sammen.

Tenk lett. Trenger jeg å ha med den og den og den? Trenger jeg så stor sekk?

Med mindre sekk tvinges du til å tenke over hva du må ha med deg. Og hvor store/tunge ting du kan ta med.

Jeg tar aldri med mer enn jeg trenger. Hvis jeg faktisk trenger en øks tar jeg med den, hvis ikke bruker jeg samekniven. Kniven duger stort sett alltid :)
Syns i og for seg at jeg ikke kan droppe noe særlig fra den listen jeg skrev her tidligere. Må jo ha med et ekstra sett undertøy og utstyr til å lage mat ;) Jervenduk er noe jeg faktisk ikke har, men det kommer! Da kan man jo i og for seg la teltet ligge hjemme på fine sommerdager.

I dag gikk jeg Besseggen for første gang på fire år. Første gang jeg fikk prøvd Viking Hunter Pro GTX-støvlene jeg kjøpte i våres på en skikkelig fjelltur, de andre turene hittil har vært i flatere terreng. De er helt rå! Første gang jeg har kunnet gå en såpass bratt og stenete fjelltur uten å ha en eneste liten vannblemme noe sted, eller antydning til gnagsår. Fantastiske støvler. Jeg har nå funnet støvlene jeg kommer til å fortsette å kjøpe når disse er slitt ut. Samme med løpesko, da jeg i forfjor oppdaget Inov-8 fra England.

Cosmo_dud, angående sekker, så er Bergans Vikingen min også helt fantastisk med mindre last. Den har tre rader med kompresjonsstropper langs sidene og to over baksiden, pluss at lokket er løst. Inn til hytta har jeg klær, mat og en 11kg gassflaske i sekken med lokket høyt, i dag hadde jeg ekstra tøy og tre Kvikk Lunsj i, og komprimerte den ned til noe sånt som 40l eller deromkring. Det funker fint med én sekk, så lenge man kan bruke den til det meste :)
 
Jervenduk er noe jeg faktisk ikke har, men det kommer! Da kan man jo i og for seg la teltet ligge hjemme på fine sommerdager.

Jeg rater mitt kjøp av jervenduk som en av de mest fornuftige ting jeg har gjort i løpet av mine 34år, uansett kategori:p. Har Thermo extrem. Det er den varmeste av dem. Hatt den i ti år snart, ikke brukt sovepose siden den kom i hus.
 
Vi er alle forskjellige. Mens noen ikke vil gå med mer enn 10 kilo i sekken, er det andre som føler at de minst må ha med seg luksus som skikkelig bålpanne, øl, stort telt, etc.

Skal rapportere om hva høstsekken veier. Nærmer meg nok 20 kilo jeg også.
 
Vi er alle forskjellige. Mens noen ikke vil gå med mer enn 10 kilo i sekken, er det andre som føler at de minst må ha med seg luksus som skikkelig bålpanne, øl, stort telt, etc.

Skal rapportere om hva høstsekken veier. Nærmer meg nok 20 kilo jeg også.

Jeg klarer meg på tur med kun samekniv og ildstål, sånn satt litt på spissen ;) Men rundt 20kg er en grei tursekk-tyngde syns jeg. Hva syns man om det? :)
 
Noen bilder fra siste tur.

På vei inn mot Gruvsjøen.

IMG_3468.jpg


IMG_3475.jpg


IMG_3480.jpg


IMG_3484.jpg


IMG_3500.jpg


IMG_3512.jpg


IMG_3519.jpg


Mygg

IMG_3521.jpg


IMG_3523.jpg


Deilig å vakne til slikt vær :)

IMG_3538.jpg


Kjører stormtelt året rundt

IMG_3541.jpg


IMG_3543.jpg


Toplokket på sekken kan fint brukes som rumpetaske. Ingen tvil om at det finnes "småtroll"! Se bjørka.

IMG_3552.jpg


Utsikt mot Gruvsjølangtønna. Her er det mye fin fisk. Kan du se teltet?

IMG_3573.jpg


Rype på flukt

IMG_3584.jpg
 
Er det noen som har erfaring med de avanserte hengekøyeløsningene man får kjøpt som er beregnet å sove i osv? Er litt lysten på å teste det på tur, ser utrolig behagelig ut!
 
Noen som har erfaring med Fällkniven F1? Jeg leter etter en litt tøff brukskniv til generell friluftsliv, ikke en ren jaktkniv.

Har et utvalg norske og utenlandske kniver, men drar ofte med med meg en Brusletto Bamse eller Hunter. Først og fremst av sentimentale grunner, førnevnte er vel ikke spesielt god til noe som helst annet enn spikking, og sistnevnte en ypperlig jaktkniv, om man først og fremst jakter brødskiver. Men den ene fikk jeg av fattern og den andre var fatterns. Begge er vel slipt opp og reprofilert så mye at det bare et 80% av bladet igjen :D

Trenger ikke tips om "billig men bra" alternativer, dette er TS tross alt, jeg vil ha enabling ;)

Men altså, Fällkniven :) F1 virker tiltalende i størrelse og form, men jeg vil helst ha litt triveligere materialer enn gummi og kydex ;) Kniven kommer fra Fällkniven i tre og micrarta også, men jeg har funnet et sted i USA som selger en langt rimeligere og penere customisert utgave med lekre custom micarta grepsplater og en flott håndlaget slire. Alt til bare marginale mer enn gummi og kydex i Norge :D

Noen med erfaringer fra original eller tilsvarende bygg som dette?

2010_FKBK_F1_BCM.jpg