Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Nå ligger jeg i teltet og rabler inn dette.

Godt å være i telt igjen. Fjortende natta i år.

I år ble det nytt liggeunderlag da det ble et mikrohull i Exped underlaget som jeg ikke har fikset ennå.

Thermarest Neo Air er jaggu godt å ligge på. 5 cm tykt og det veier rett over halvkiloen. Du blåser det opp på et minutt eller to. Sammenrullet er det i underkant av en 1-liters melkekartong. Rett å rulle. Ulempen er prisen. Jeg har forrige modell som selges på tilbud i disse dager for omtrent 1400. Fullpris er 2300,-

Therma-R_NeoAir_L_5_333085b.jpg

For å beskytte underlaget bruker jeg 2/3deler av et Thermarest Z-lite som veier kanskje 300 gram. Det funker foran bålet i motsetning til det oppblåsbare. Fin kombo som er meget komfy å ligge på.

IMG_7823-1024x576.jpg

02962033-6c7b-9604.jpg

Ikke alltid man trenger telt heller (skjønt akkurat den natta kunne man trengt det)

Hva pleier dere å pakke for en fjell/skogstur på et par dager? Jeg syns alltid jeg ender opp med altfor mye og altfor tung last, men jeg syns likevel jeg har med det som skal til, og ikke så mye mer.. :)

Her er det jeg pleier å ha med, sånn ca.

Telt
Liggeunderlag
Sovepose, evt. med regntrekk for ekstra isolasjon
Primus Omnifuel m/0.6l flaske
Panne
Kjele
Ildstål
Snyltekopp
Spork og spisekopp fra Light My Fire, med krydder osv i små beholdere
Jakke og bukse i GoreTex
Ekstra sokker og boxer
Mikrofiberhåndkle som tar liten plass
Turbukse på kropp hvis det ikke regner, ellers går jeg i GoreTex-bukse
Ullfrotté/genser til overkropp
Lang underbukse i ull/ullfrotté
Et lite medkit
Samekniv
Øks ved behov
3l drikkepose med slange
Mat ala Drytech, og gjerne en flaske ferdigblandet pannekakerøre, og litt snacks, sjokolade, nøtter e.l.

Sekken min veier rundt 4kg, og er en stor og robust jævel fra Bergans på 110L, og til sammen kommer alt på 18-20kg tenker jeg.

Skifter alltid sokker og boxer når jeg har fått opp teltet og fått tørket meg litt, slik at jeg har et tørt sett til bruk i leir og et "skittent" et til å svette i mens jeg går :p

Hva med dere? :)

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Jeg liker listen din. Den er lik min. Drytech utgår sommerstid. Dette er vintermat for meg. Da det blir litt pes med å vaske kjeler.

Hvorfor ikke bruke gass på sommeren?

Sekk - Stor: Arcteryx Arrakis 65 liter. 2,8kilo. Vanlig: Arcteryx Axios 50 liter. 1,6 kilo. Celleplastunderlaget henger utenpå sekkene. Alt annet inni.
[COLOR="##B22222"]Telt[/COLOR] - Hilleberg Unna 2,1kilo. (Har også en Hilleberg Akto på 1,7 jeg ikke har tatt i bruk enda). Det finnes et hav av superlettvektsprodukter på markedet, men velger en noe tung løsning her da jeg vil ha en trygg og solid bolig. Bruker røde telt.
Liggeunderlag - Thermarest Neo Air på 500 gram. Bruker også et 2/3 Thermarest Zlite på omtrent 300 gram i tillegg.
Sovepose - Sommer: Rab dun på 700 gram. Vår/høst: Rab dun på en kilo.
Primus - MSR Whisperlite på 200gram. Gassboks kommer i tillegg. En 110grams boks veier 230 gram og varer i 3-4 dager. 100 gram ekstra i vindbeskyttelse.
Panne -Bruker kjelen som stekepanne.
Kjele - Primus 1,7 liter med varmeveksler til nå. Denne skal byttes ut med en mindre av samme type.
Ildstål - Bruker fyrstikker/lighter.
Snyltekopp - Titankoppen gikk åt skogen, så da blir det en annen eldre Primus stålkopp.
Spork og spisekopp fra Light My Fire, med krydder osv i små beholdere - Samme her.
Jakke og bukse i GoreTex - Norrøna Trollveggen jakke (den kraftigste), Gore regnbukse.
Ekstra sokker og boxer - Ja, i ull.
Mikrofiberhåndkle - Samme her.
Turbukse på kropp hvis det ikke regner, ellers går jeg i GoreTex-bukse - Samme her.
Overkropp - Smartwool/Icebreaker ulltrøye.
Lang underbukse i ull/ullfrotté - Tynn ullunderbukse.
Et lite medkit - Har med Enkelmannspakke, estra kompress, teip, smertestillende og Ibumetinsalve.
Samekniv - Har en liten lett (150g?) kniv med 7cm blad.
Øks ved behov - Samme her.
3l drikkepose med slange - Ja, eller en gammel Olden flaske.
Mat ala Drytech, og gjerne en flaske ferdigblandet pannekakerøre, og litt snacks, sjokolade, nøtter e.l. - Tar også med en klunk brennevin.

I tillegg: kart, mobil, kamera, liten kikkert, strips, hodelykt, bok, tynne vanter, tynn lue, solbriller, toalettsaker (halv tannbørste, nesten tom tannpastatube, tanntråd, lite Sunlight såpestykke.)

Med liten sekk kommer jeg meg ned på en 11-12 kilo. 3-4 kilo ekstra med tung sekk. Er det vått blir det også grovere skotøy. Lette Scarpa sko om sommern.

Har forøvrig vurdert å dra på telttur med fatbike, og da skal vekten ned.

Ellers har jeg med meg en lett og varm jakke og fiskeutstyr.