Fete slips

For min del er slips noe jeg synes er stilfullt, klassisk, og som både kan dresse ned og opp et antrekk - i de rette anledninger. Trådens topic, "fete slips", er en benevnelse jeg helst ikke bruker om et slikt plagg. Et slips er aldri "fett" - i min ordbok. "Den store slipstråden" hadde da aldeles vært mer passende.

Men, over til det som tråden faktisk handler om. Slips er noe jeg bruker mer eller mindre utelukkende bruker til dress, og i noen anledninger til blazer. Slips er kanskje noe av det morsomste i et antrekk! Personlig bruker jeg slips på rundt 7-8 cm i bredde, four-in-hand, og knyter alltid slipset med en dimple, og 1-2 fingerbredder fra toppen av beltespennen. I tillegg ønsker jeg også noe skjevhet i selve slipsknuten, synes det er litt av sjarmen og gjør "spillet" i slipset mer levende. Bruker selv nesten kun slips i ull og/eller kashmir.

Et eksempel på hva jeg synes er en velykket knute. Her har jeg ikke tatt hensyn til fargekombinasjoner o.l, kun fokusert på selve slipset (bildet er forøvrig uhemmet stjålet fra nettet);

slips 2.jpg


Ser også at det har blitt diskutert skjortkrager. Min favoritt er uten tvil cutaway, selv om de fleste synes turndown er mer anvendelig.

Av merker har jeg meget god erfaring med Drake's, CT og Kiton. En kommer vel heller ikke unna Brioni, Hermes, Charvet og Marinella ved omtalelse av slipsmerker. Synes også Amanda Christensen lager fine slips med tanke på prisen.

Det var mine små ord :)
 
Kjøpte mine to første Berg&Berg-slips for ikke lenge siden, og er veldig fornøyd med både kvalitet og pris. Enda bedre at de jevnlig har salg hvor store deler av butikken går til ca. halv pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Jeg er også svært glad i gode slips, og har med hell kjøpt hos Budd Shirtmaker like ved Jermyn Street, så vel som hos Hermès og Brooks Brothers. I tillegg har jeg kjøpt et par ullslips hos Ralph Lauren, som jeg synes passer fint til tweedjakker. Av knuter, så må jeg innrømme at jeg ofte har gått for en full Windsor, da min tykke hals medfører ekstremt tynne og spinkle four in hand-knuter. Windsoren blir da av langt mer diskré karakter enn den amerikanske maktdemonstrasjonen vi så avbildet lengre opp i tråden. Utfordringen er jo da at slipset fort kan bli for kort med Windsor, noe som medfører en rekke justeringer underveis. Klassisk I-landsproblem.
 
Redigert:
Når det kommer til slips syns jeg man finner fryktelig mye regelrytteri uansett hvor man leser.
Mitt råd er å ikke legge så veldig mye tanke i det, og ta det som det kommer. Knytt en knute 10 ganger så sitter den av seg selv fremover.
Ofte kan en nonchalant knyttet four-in-hand, med asymmetrisk lengde på "bladene" være det som gir ekstra liv til en mørkeblå dress. (så lenge skjorten er strøket og skoene pusset, that is..)

Skal man eie ett slips, bør det etter min mening være et 8cm bredt mørkeblått slips i grenadine veving.

Skjortesnipper velger jeg selv på grunnlag av ansiktsform, skulderbredde og hvor brede slag jeg har på jakken. Proporsjoner er somregel key for et bra antrekk.
Jeg lander ofte på en lang cutaway, eller en litt fyldig button-down til mer avslappede antrekk.
Liker også når snipper og mansjetter er helt myke. :)

SS17_hillevaagshoot-4616-1.jpg
 
Redigert:
Kjøpte et par slips fra Berg & Berg ganske nylig. Imponert over både kvalitet og fargespill på disse. Koster litt men verdt det. Her et blått sommerslips i lin og silke. Four-in-hand såklart. Submarineren må være med :p

IMG_5206.JPG
 
Redigert:
Eg er nok litt konservativ når det kjem til slips - også. Materialet skal vere silke.
Min favoritt knute for tida er Windsor. Kjøpte nettopp dette:
ts_bb_tie.jpg
 
Redigert:
Noen som vet om nettbutikker som selger ekstra lange slips av god kvalitet? Den lokale slipspusheren har sluttet å ta inn xl-slips. Ser flere sider som selger, men er usikker på kvaliteten. Tips?
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen
Noen som vet om nettbutikker som selger ekstra lange slips av god kvalitet? Den lokale slipspusheren har sluttet å ta inn xl-slips. Ser flere sider som selger, men er usikker på kvaliteten. Tips?

Brooks Brothers har i alle fall gode slips, samt mulighet for ekstra lengde.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Noen som vet om nettbutikker som selger ekstra lange slips av god kvalitet? Den lokale slipspusheren har sluttet å ta inn xl-slips. Ser flere sider som selger, men er usikker på kvaliteten. Tips?
Berg and Berg. Gutta som startet det er rundt to meter høye alle sammen og lager klær som passer dem (inkludert slips). Noe mine 175cm har fått erfare! Men jeg har en del venner på 195+ og har aldri hørt de klage på at slips er for korte. Men jeg har greid å banke inn i hodet deres at four-in-hand er greia da, så da sparer man mye lengde sammenliknet med f.eks. dobbel windsor som jo ikke er lov.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost
Berg and Berg. Gutta som startet det er rundt to meter høye alle sammen og lager klær som passer dem (inkludert slips). Noe mine 175cm har fått erfare! Men jeg har en del venner på 195+ og har aldri hørt de klage på at slips er for korte. Men jeg har greid å banke inn i hodet deres at four-in-hand er greia da, så da sparer man mye lengde sammenliknet med f.eks. dobbel windsor som jo ikke er lov.

Haha, jeg har akkurat samme problem med Berg&Berg, dette var en god forklaring.
 
Haha, jeg har akkurat samme problem med Berg&Berg, dette var en god forklaring.

“Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.”

– Ian Fleming, From Russia With Love

The Windsor knot (i.e. double Windsor) requires a lot of necktie material to tie. Therefore, some tall guys need an extra long necktie and those can be difficult to find in some stores.
 
Noen av oss er rett og slett bare tjukke i halsen også... Made With Hart har forøvrig gode slips med fin lengde også.
 
“Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.”

– Ian Fleming, From Russia With Love

The Windsor knot (i.e. double Windsor) requires a lot of necktie material to tie. Therefore, some tall guys need an extra long necktie and those can be difficult to find in some stores.

Ser ingen problemer med en god Winsor. I festlig lag har jeg til og med leflet med Christensen-knuten, eldritch- eller til og med merovingian-knuten, så får jeg heller leve med at Bond ikke stoler helt på meg om jeg skulle snuble over ham. Bær ditt slips med stolthet, og om du ønsker så er bare en lettere ekstravagant knute en god prikk over i-en.

Og om mannen som snobber til en martini så til de grader bør vel være forsiktig med å slenge rundt seg med fraser som "too much vanity".
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen og aksgro
Ser ingen problemer med en god Winsor. I festlig lag har jeg til og med leflet med Christensen-knuten, eldritch- eller til og med merovingian-knuten, så får jeg heller leve med at Bond ikke stoler helt på meg om jeg skulle snuble over ham. Bær ditt slips med stolthet, og om du ønsker så er bare en lettere ekstravagant knute en god prikk over i-en.

Og om mannen som snobber til en martini så til de grader bør vel være forsiktig med å slenge rundt seg med fraser som "too much vanity".

Jeg går i slips daglig og sverger stort sett til four in hand, men dersom jeg bruker en cut away-krage av en eller annen variant så blir ikke four in hand særlig vellykket. Da må en enten gå for en enkel windsor, dobbel windsor eller en plattsburgh. Å si at en Windsor aldri er riktig blir å være for kategorisk etter mitt syn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Tja, kommer an på hva slags slips det er snakk om.

Silkeprint: Hermes og Ferragamo er jo standarder, men liker også Stefano Ricci, Brioni, Bulgari, og Dunhill sine. Av alle de, så er Ricci slipsene utvilsomt de fineste og best lagde - men dog fryktelig dyre. Dersom man er på budsjett, så lager Brooks Brothers og Vineyard Vines noe i samme gate.

For gode all-around slips som skal dekke alt (mønster / stil, tekstiler, konstruksjon) så er jo Drake's, Marinella, Borrelli, og liknende ganske sikre. Liker faktisk Canali sine slips veldig godt, da hver eneste jeg har prøvd og eid lager perfekt four-in-hand knute.

Når jeg kjøper slips, så koker det egentlig ned til hvor fin slipsknuten blir. Dersom jeg får perfekt four-in-hand eller half-windsor med dimple på første forsøk, så er jeg som oftest solgt. Om kantene er håndrullet, og hvor mange fold de har, spiller ikke så stor rolle for meg. 3.25" - 3.5" fungerer perfekt for meg. Bruker skjorter med spread krage, gjerne både høyere (har lang hals) samt lengre i lengden.

I mine yngre dager gikk det gjerne i veldig flashy, nesten horisontal cutaway krage, og veldig tykke slips. Da var favorittslipsene mine Kiton, Pal Zileri Sartoriale Tom Ford, og gjerne i full-windsor. Når jeg ser tilbake nå, så var det noen massive slipsknuter...
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
FIH er tingen og skjortekragene skal være lenger enn 95% av det som selges i butikk. Samtidig hjelper det veldig med skikkelig «collar roll» (se 100hands skjorter).

Utover dette er jeg enig i at lengden er litt personlig pref. Men skjorten bør aldri synes nedenfor tuppen av slipset. Jeg liker at den smale enden er lenger samt henger ved siden av...