Fete slips

"Digger"?
IMG_0269.JPG

IMHO så er slips aldri "fett".
 
Det der er alt som kan være feil ved et slips.
Et korrekt knytt slips - imo - skal stoppe to fingerbredder over beltespennen, og det uansett pondus slipset skal forsere på veien dit.
Et eksempel på slips "done right" -
Vis vedlegg 38196

Elsker slips! Mine two cents:

Må si meg sterkt uenig med begge bilder i tråden så langt. En double windsor med et tykt (ikke bredt altså, men tykt) slips som mannen fra Suits (burde vel kalt programmet Law- & american powerSuits for å tydeliggjøre...) er noe av det mest 90-talls jeg kan tenke meg.

Bredde på slips er selvfølgelig noe som varierer med motebilde osv, men jeg vil påstå at slips med bredde rundt 7-8 cm alltid er best. Slike med maddertrykk og vevede slips i fin ull eller kasjmir er mine desiderte favoritter, er ikke så fan av "glinsende" slips som the Donald bruker.

Slips skal alltid, uansett, og uten unntak knytes i en four-by-hand med dimple.

Lengde er kun et spørsmål om hvor eksentrisk du er, og har i min mening svært lite å si så lenge det ikke ser idiotisk kort eller langt ut.

Om man har lyst å legge noen kroner i et godt slips er det ingen over eller ved siden av Drakes. Norsk/svense Berg & Berg gjør også mye fint.

Slenger inn et bilde av en perfekt knute og det jeg vil tro er en Patek World Time. Ti poeng om du kjenner bæreren :)
41b52396bf47f939c257f67adf30bc8a.jpg
 
Redigert:
Elsker slips! Mine two cents:

Må si meg sterkt uenig med begge bilder i tråden så langt. En double windsor med et tykt (ikke bredt altså, men tykt) slips som mannen fra Suits (burde vel kalt programmet Law- & american powerSuits for å tydeliggjøre...) er noe av det mest 90-talls jeg kan tenke meg.

Bredde på slips er selvfølgelig noe som varierer med motebilde osv, men jeg vil påstå at slips med bredde rundt 7-8 cm alltid er best. Slike med maddertrykk og vevede slips i fin ull eller kasjmir er mine desiderte favoritter, er ikke så fan av "glinsende" slips som the Donald bruker.

Slips skal alltid, uansett, og uten unntak knytes i en four-by-hand med dimple.

Lengde er kun et spørsmål om hvor eksentrisk du er, og har i min mening svært lite å si så lenge det ikke ser idiotisk kort eller langt ut.

Om man har lyst å legge noen kroner i et godt slips er det ingen over eller ved siden av Drakes. Norsk/svense Berg & Berg gjør også mye fint.

Slenger inn et bilde av en perfekt knute og det jeg vil tro er en Patek World Time. Ti poeng om du kjenner bæreren :)
Vis vedlegg 38265


Gianni Agnelli I presume..;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
@Holyman har rett i alt. Og det er four-by-hand som gjelder bare så det er sagt.

Dette er muligens en liten brannfakkel men - jeg tror dette har noe med generasjoner å gjøre. Jeg er selv 30 og bruker slips ofte i jobben. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg liker å gå med det og fordi det løfter antrekket. Får stadig kommentarer på at jeg ofte bruker slips, og generasjonen over meg (40+) bruker altså aldri slips. Nesten uten unntak. Men meg og flere i min generasjon har begynt å "ta det tilbake". Kan det ha noe å gjøre med at det var mer eller mindre slipstvang til langt utpå 90-tallet, slik at de i den generasjonen derfor har en klar aversjon mot å bruke det? For meg er det frivillig, og derfor mer attraktivt. Og nei - det er ikke ubehagelig å gå med. Du har bare ikke riktig skjorte.

Men jeg skal innrømme at jeg nok er litt sær også. For meg er dress uten slips er et ufullstendig antrekk.
 
Men jeg skal innrømme at jeg nok er litt sær også. For meg er dress uten slips er et ufullstendig antrekk.

Enig. Men er fullstendig uenig i at det kun er four-by-hand som gjelder, det går ikke med en cut away-krage og et tynt silkeslips. Men en four-by-hand bør være go-to-knuten, og så får en spe på med en plattsburgh-knute heller enn en double windsor.
 
Elsker slips! Mine two cents:

Må si meg sterkt uenig med begge bilder i tråden så langt. En double windsor med et tykt (ikke bredt altså, men tykt) slips som mannen fra Suits (burde vel kalt programmet Law- & american powerSuits for å tydeliggjøre...) er noe av det mest 90-talls jeg kan tenke meg.

Bredde på slips er selvfølgelig noe som varierer med motebilde osv, men jeg vil påstå at slips med bredde rundt 7-8 cm alltid er best. Slike med maddertrykk og vevede slips i fin ull eller kasjmir er mine desiderte favoritter, er ikke så fan av "glinsende" slips som the Donald bruker.

Slips skal alltid, uansett, og uten unntak knytes i en four-by-hand med dimple.

Lengde er kun et spørsmål om hvor eksentrisk du er, og har i min mening svært lite å si så lenge det ikke ser idiotisk kort eller langt ut.

Om man har lyst å legge noen kroner i et godt slips er det ingen over eller ved siden av Drakes. Norsk/svense Berg & Berg gjør også mye fint.

Slenger inn et bilde av en perfekt knute og det jeg vil tro er en Patek World Time. Ti poeng om du kjenner bæreren :)
Vis vedlegg 38265
Kunne (nesten) ikke vært mer enig. Jeg er dog uenig med deg med tanke på slipslengden. Den skal etter min mening være 1-2 fingerbredder fra toppen av beltespennen. Noe mer eller mindre enn det, synes jeg ikke så mye om. Men det er tross alt bare min mening :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Merkelig at ingen slår et lite slag for en _enkel_ Windsor-knute... Jeg har lært at det er tre slipsknuter en hver selvrespekterende mann i det minste skal _kunne_ knyte: Four-in-hand, Half Windsor (også kjent som "enkel" Windsor) og en Full Windsor ("dobbel" Windsor).

Four-in-hand / Half Windsor blir en smakssak, evt noe man prøver seg fram til. Noen slips ser bedre ut med en Four-in-hand enn en Half Windsor, og vice versa. Noen skjortekrager av stofftype X, Y eller Z kler best det ene eller det andre... Jeg foretrekker en Half Windsor fremfor four-in-hand til de fleste av mine slips (som ikke er så mange, egentlig).

Full Windsor er en power-knute. Brukes av brautende vestlendinger, eiendomsmeglere, advokater, 90-tallshelter... og selvsikre folk som klarer å matche riktig skjortekrage (minimum cutaway til en slik knute...), stoff og slips med en fuck-you-attitude :) Whatever floats your boat!

Jeg slår forøvrig et slag for slipset som et plagg jeg gjerne skulle sett oftere, selv i bransjer hvor selv toppledelsen loffer rundt i jeans... Det sies i dette tiår at man skal gi faen i hva andre synes om hvordan man går kledd, men man blir unektelig sett på som en særing (og det stemmer ikke helt med det "å-fy-faen-se-fyren-kan-kle-seg-bra-og-har-fet-stil-a-folkens"-inntrykket man egentlig ville gi) om man dukker opp med slips og dress på jobb når selv ikke sjefen til sjefen gjør det...