Favoritt TV-Serier... Topp 3

"Top Boy" på Netflix kan anbefales. To korte sesonger av en realistisk og velspilt serie fra britisk narkomiljø - mange av de samme temaene og problemstillingene som i "The Wire", med et tydelig London-preg. Den er noen år gammel, men Netflix er visstnok iferd med å produsere en tredje sesong.

"Black Sails" - Herregud for noe møl. Etter fem episoder ga jeg opp og konkluderte med at man har brukt opp alle pengene på kulisser og CGI og måttet ansette en ikke spesielt begavet tiåring som manusforfatter. Plottet er like tregt som Hotel Cæsar, og samtidig vinglete; en nokså uvanlig kombinasjon, og man har vært like generøs med umotiverte sexscener som i en Wam & Vennerød-film uten at det gjør seeropplevelsen noe mindre uutholdelig. Før tredje episode var slutt, var den eneste følelsen jeg hadde for de uinteressante karakterene et intenst ønske om at den britiske marinen skulle komme og senke skipene, innføre lov og orden og henge alle sammen.
 
"Top Boy" på Netflix kan anbefales. To korte sesonger av en realistisk og velspilt serie fra britisk narkomiljø - mange av de samme temaene og problemstillingene som i "The Wire", med et tydelig London-preg. Den er noen år gammel, men Netflix er visstnok iferd med å produsere en tredje sesong.

"Black Sails" - Herregud for noe møl. Etter fem episoder ga jeg opp og konkluderte med at man har brukt opp alle pengene på kulisser og CGI og måttet ansette en ikke spesielt begavet tiåring som manusforfatter. Plottet er like tregt som Hotel Cæsar, og samtidig vinglete; en nokså uvanlig kombinasjon, og man har vært like generøs med umotiverte sexscener som i en Wam & Vennerød-film uten at det gjør seeropplevelsen noe mindre uutholdelig. Før tredje episode var slutt, var den eneste følelsen jeg hadde for de uinteressante karakterene et intenst ønske om at den britiske marinen skulle komme og senke skipene, innføre lov og orden og henge alle sammen.

Ha ha.
Samme opplevelse her.
Skjønner ikke hvordan jeg klarte å lide meg gjennom en sesong av den.
I samme kategori ligger forøvrig Brittannia og Knightfall på HBO.
Makan til opphypede møkkaserier.
Styr unna.
Hvor ble det av historieoppbygging og karismatiske rollefigurer?
Døde de ut med The Wire og Sopranos?
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Hvor ble det av historieoppbygging og karismatiske rollefigurer?
Døde de ut med The Wire og Sopranos?

Neida. Snart kommer andre sesong av "Westworld", og dersom den er bare halvparten så strålende som den første er det bare å glede seg. I mellomtiden kan du jo ta en kikk på "Gommorah" på HBO. Italiensk serie fra Camorramiljøet i Napoli, med manushjelp fra Roberto Saviano som skrev den avslørende boken med samme navn og har levd med politibeskyttelse siden. Det ble laget en god film basert på boken for noen år siden, men i serieformat kan man gå mer i dybden. Temaene er som man kan forvente fra en serie i gangstermiljø: territorialdisputter, lojalitet, ære og voldslogikk, men i bakgrunnen ligger hele tiden den ødeleggende virkningen Camorraen har på det sivile samfunnet og dem som prøver å leve livene sine midt oppi dette. Serien er godt laget, godt skrevet og godt filmet i et trist og søplete drabantbyItalia langt fra turistbrosjyrene. Som bonus kan man innimellom kose seg med de overdådig grusomme interiørene i bossenes hjem, tenke på huset til Carmela Soprano og konstatere at gangsterstil virker å være universell.
 
Gomorrah. Selvsagt. Fantastisk god film og serie.
Ny sesong av Billions har vel startet også.:)

Har sett sesong 1 & 2 av gomorrah, vanvittig bra! Godt å se noe annet enn amerikanske serier også. Gleder meg til å se sesong 3...

For øvrig akkurat kommet hjem fra Napoli :)


F247B8C2-8D8D-419F-8A32-3D920ECFFBC9.jpeg
 

Vedlegg

  • 0F2AD494-E11D-4633-AACE-57129220CE38.jpeg
    0F2AD494-E11D-4633-AACE-57129220CE38.jpeg
    195,1 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong og CaveMan
Har fått brukt det generelt dårlige været i Bergen godt, og har i alle fall funnet noen nylige favoritter på de store streame-tjenestene. Kvaliteten spriker noe, men alt til sin bruk:

1. Papirhuset (Netflix): Klassisk thriller om et ran av det spanske myntverket. Spennende serie meg godt driv og interessante karakterer.

2. Our Cartoon President (HBO): festlig liten miniserie om det hvite hus i Trump-eraen. Colbert har vært med på manuset, så jeg var positivt overrasket. Ikke revolusjonerende eller noe som vil gå inn i historiebøkene, men herlig absurd er det. 10 episoder på 20 minutter, så denne tar man raskt.

3. The Brave (Viaplay): Dette er så amerikansk at soundtracket burde vært en hvithodet havørn som skriker om våpenrettigheter på en McDonalds. Akkurat passelig underholdning for kveldene man ikke har den mentale kapasiteten til å se noe komplisert. Dette kan vel beskrives som en serie som plasserer seg mellom The Unit og Strike Back rent tonemessig, men som ikke når helt opp til noen av dem.
 
Anbefaler Roeng for de som er på utkikk etter litt lettbeint underholdning med korte episoder.
 
  • Liker
Reaksjoner: ArthurF
Apropos lettbeint underholdning; sjekk ut High Maintenance web series.
Episodene varer mellom 5 og 19 minutter, og er helt hysterisk morsomme og geniale i all sin enkelhet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland
Apropos lettbeint underholdning; sjekk ut High Maintenance web series.
Episodene varer mellom 5 og 19 minutter, og er helt hysterisk morsomme og geniale i all sin enkelhet.

Så hjertens enig. Jeg likte båd web episodene og serien som HBO lagde etterpå. Veldig underholdende og en forfriskende serie rent fortellermessig. Anbefales.

På den helt andre siden av serieskalaen - jeg begynte i går å se den israelske serien Fauda. Høyoktan action med et innblikk hos israelske spesialstyrker og bombemakere på palestinsk side. Sesong 1 ligger på Netflix.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Så hjertens enig. Jeg likte båd web episodene og serien som HBO lagde etterpå. Veldig underholdende og en forfriskende serie rent fortellermessig. Anbefales.

På den helt andre siden av serieskalaen - jeg begynte i går å se den israelske serien Fauda. Høyoktan action med et innblikk hos israelske spesialstyrker og bombemakere på palestinsk side. Sesong 1 ligger på Netflix.

Fauda kan anbefales ja.
Ganske spennende og samtidig forfriskende uamerikansk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Storfornøyd så langt med Fire årstider i Havana.

Dette er en dyster old school (film noire) detektivserie. Den er av det saktegående slaget, og hver episode er på 90min. I motsetning til Hollywood-standarden kan hver episode nytes uten å bli sliten av intense scener og eksplosjoner. Denne serien er faktisk behagelig å sitte å se på - ergo vil den ikke appellere til alle.
iu

Kombinasjonen av en så sjarmerende lokasjon og en slik dyster fremstilling var virkelig midt i blinken for meg.
 
Jeg er nettopp ferdig med to dokumentarserier, og kan anbefale begge. The Staircase og The Keepers, begge på netflix, og begge veldig engasjerende. The Keepers er nokså mørk, og passer sånn sett ikke for alle, men er nok den "viktigste" av de to. The Staircase er noe mer lettbeint, så gjerne start med den hvis du er usikker på hvor mye elendighet du tåler.
 
Jo mer som tiden går og jeg ser nye serier som produseres, jo mer blir det klart for meg at HBOs Rome fra 2005 er en sjelden kombinasjon av forskjellige elementer som gjør den til en nærmest perfekt fulltreffer. Helt klart en av mine topp-tre favorittserier noensinne.



Men, originale Twin Peaks er og blir umulig å toppe for min del. Hver høst når mørketiden setter inn så er det på'n igjen med mysteriet om Laura Palmer. Har etter hvert blitt en liten tradisjon dette. Finnes det en mer stemningsfull serie?



Jeg klarer ikke å velge en førsteplass blant de to foregående. Tredjeplassen er også vanskelig, men tror det må bli The Sopranos, med The Wire og Breaking Bad rett bak.

 
Redigert: