Familiebilde - Hva har dere i boksen?

Her er et bilde av min samling, bygget opp over en ti års tid. Valg av klokker er først og fremst gjort ut fra estetiske, håndtverksmessige og emosjonelle vurderinger. De er kjøpt for å brukes og roteres løpende. Sommerstid går det mest i klokker på lenke. Resten av året har jeg nok en preferanse for klokker på skinnreim.

Nede fra venstre:
F.P.Journe Octa Quantième Perpètuel
Patek Philippe Nautilus 5726
Panerai Radiomir 1936 California Dial PAM 249
Movado Museum Automatic 84 F4 1392

Øverst fra venstre:
Tudor Heritage Black Bay Bronze
Rolex Submariner Date 116610LN
Rolex Yatch-Master 40 116622

Vis vedlegg 107187

Fremdeles klokker man drømmer om der ute, men kjenner at roen har senket seg og fokuset rettet mot å kose seg med det man har.
Med en så flott samling av ur, så er det «tillatt/tilgitt» å ha et Shamballa armbånd i boksen. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Timely
Har tatt litt av kan man si!!
Resultat av et års klokke dilla
20FB8D09-0CB9-4390-A27A-0F5376759DC2.jpeg
 
Vis vedlegg 49105 Vis vedlegg 49106

Da har det gått ca 1 år siden forrige oppdatering her. Har skjedd litt men ikke noe veldig spennende.
Hamilton Viewmatic, Seiko Shogun, Helson Sharkdiver 45, Omega Seamaster 2254 og Orienten har gått videre til nye eiere.
Nytt siden sist er en Seiko Skx007, Helson Sharkdiver 42 brass og en Omega Planet Ocean xl.
Har i utgangspunktet ikke noen store planer men må se meg rundt etter en birthyear om noen måneders tid da det er småfolk på gang. Speedyen er birthyear klokke til guttungen og tradisjonen må nesten opprettholdes.
Vis vedlegg 49105 Vis vedlegg 49106
En stund siden forrige oppdatering her. Tanker om birthyear klokke ble skrinlagt. Tanken om å bli en en-klokke-mann dukket opp i hodet og litt etter litt forsvant klokkene ut, en etter en. Kom meg ikke ned i en men det er tynnet ut såpass at klokkeboksen til 10 ikke var nødvendig lengre.
Sitter igjen med disse to. Kanskje en skal prøve seg på den perfekte trio istedenfor å komme seg ned i en(som er umulig).
E72494E4-9455-48D8-A87E-1BE6A9FA6819.jpeg
 
Fin-fin samling! Hva tenker du selv om samlingen? Hva savnes?
Og hvor har det blitt av nyttårshandelen av Rolex?

Nyttårshandelen måtte vike til fordel for andre klokker.
I denne boksen så er det både mine, konas og barnas klokker. Har en brun boks også...
DJ36 med sort skive er juniors, DJ36 med sølvskive er datteras, Speedy arvet jeg etter Pappa, YM40 TT Chocolate er konas sommerklokke, PP Nautilus 5726 er min all time Nautilus favoritt, Breguet 5277 er det perfekte Breguet´n med masse Breguet DNA. Manuelt verk, slank kasse, Breguet visere, håndgravert tallskive i sølvfarget gull. F.P. Journe Chronomètre Bleu var min første klokke ut av "høstdepresjonen". Ble et lite vendepunkt for min horologiske interesse og hobby. Til sist Laurent Ferrier Galet Square som er neste steg inn i independent watchmaking-verde. Riktignok er dette en limitert utgave for William & Son i hvitt gull. Begrenset i et opplag på fem eksemplarer.
Hva som savnes pt, er ikke godt å si. Men jeg skal vel uansett ha meg en sommerklokke. I tillegg så har jeg par klokker som jeg står på venteliste for å kjøpe.
 
Omega-3 rekken i toppen blir ikke forandret med det første, men et par ekstra ninjaer har kommet til.

Savnet etter Grand Seiko ble for stort, så 9F-quartz GS (SBGX259) kom tilbake, denne gang i hvit urskive (hadde en søstermodell med blå skive i en periode tidligere). Som å ha på seg en japansk zen-hage. Upåklagelig finish. Lenken har ingen mikrojustering men passer perfekt. Den mest behagelige klokken å ha på seg i samlingen min.

Hadde også en SKX013 liggende i skuffen som jeg tenkte å selge, men har oppdaget at den er helt kanon å ha på nato-stropper. Så den fikk bli likevel.

Fint med symmetri: diver-chrono-dress i topp-rekka, og diver-chrono(+++)-dress-ish i bunn-rekka. :)

samling.jpg
 
3E6202DF-06FE-4832-9630-8C917EF9004D.jpeg
Nytt og oppdatert familiebilde! Sikkert flere enn meg her inne som har benyttet formiddagen til å stille familiemedlemmene :cool:

Har vært et dyrt år... Solgte følgende 4 ur i våres:
- Omega seamaster Aqua Terra 36,2 mm
- Meistersinger Circularis 43 mm
- Longines Flagship 60th anniversary 38,5 mm
- Longines Hydro Conquest chronograph 41 mm (kvarts)

Samlingen består nå av keepere. Tror 4 klokker er grensen for min del hvis de skal bli brukt jevnlig, noe jeg synes er et poeng.

Salget av de 4 nevnte urene banet vei for en ny Omega Seamaster Aqua Terra 41,5 mm (blå) - den gamle på 36,2 ble for liten. Montblanc Twincounter Date 40 mm (sølv) ble kjøpt tidlig i 2017, og brukes en god del. Så var det denne høsten da :eek:...
Panerai 510 Luminor Marina 44 mm ble med hjem etter en langhelg i Tigerstaden i september. Og Rolex Yacht-master 40 mm nå før helgen - utvilsomt samlingens grail! Så nå består middagene av macaroni fram til jul...:D
 
Ikke så lett å plukke ut hvem som skulle være med på bilde, men dette er nok favorittene mine.
Rolex 16808 - 84’
Rolex 1665 - 78’
Omega Ploprof - 77/78’
Doxa Sub 300 T Sharkhunter Aqua Lung - 67’

Alle utenom Doxa er kjøpt ny i Norge og samtlige er nylig servet.

8B968AB6-A61F-4C87-A196-30E51230BB9E.jpeg
 
Samlingen reduseres nå til de klokkene som i løpet av høsten har vist seg å faktisk være daily drivers hos meg over lang tid i høst: Speedmaster Pro, Grand Seiko SGBX259, (quartz 9f-verk), og min trofaste G-Shock.

Intet mindre enn to NASA-godkjente klokker! :) Og bare ETT mekanisk ur! :eek:

SKX013, vintage omega, og blå planet ocean på vei ut. (to av dem til salgs i forumet nå). Dels for at de blir brukt alt for lite, dels for å finansiere en annen hobby som plutselig krevde mer kapital. Synd med Planet Ocean, den er flott, men det viste seg å være en sommerflørt gitt.

Plan en gang i fremtiden: få en til mekanisk klokke inn igjen, mest sannsynlig Explorer 39mm. Men akkurat nå er jeg veldig happy med å konsentrere meg om disse tre go'klokkene.

newcollection.jpg
 
Redigert:
Startet året med det jeg planla skulle bli min ordentlige klokke (les: veldig klar for ekte mekanisk og ikke pulsklokke til enhver tid). Det første kjøpet, en Chopard Mille Miglia, er nå på lanken hos en eller annen fyr i London. Det andre, som svir litt mer, en Tudor BBR, måtte ut for å komme på rett vei i det som etter hvert måtte bli en samling (fant jeg fort ut...).Vi får se hvor dette ender, en dykker kommer i hvert fall inn i løpet av 2019. Jeg er nå veldig godt fornøyd med dagens samling:

- IWC Portugieser Chronograph 3714-45 --> dressklokka som er mye med meg på jobben
- Omega Speedmaster Professional (Sapphire Sandwich) --> allrounder som kler alt av remmer fra alligator til nato
- Casio kalkulatorklokke (brukes aldri, men er jo litt gøyal)

klokkeboks nov 18.JPG