Erfaringer rundt New York

Medlem
15. nov. 2014
Innlegg
261
Sted
Bærum
Skal til New York 29.jan - 05.feb

Vurderer Hyatt som hotel, noen som har noen tips og erfaringer de vil dele angående hotel og andre ting?
Har aldri vært i New York før.
Hvilke steder mener dere er et must å dra innom? Helst ikke sånne typiske turistfeller..
 
Jeg var i New York i september i fjor. Var bursdagsgave til kona så truen ble jo selvfølgelig lagt litt opp rundt det. Jeg vil anbefale deg å droppe hotell og heller leie en leilighet via www.airbnb.com. Se etter en utleier med gode tilbakemeldinger så får du et kjempebra opphold. Akkurat leiligheten gjorde turen ekstra hyggelig for oss i alle fall. Mine tidligere erfaringer rundt hotell i NYC er at det er dyrt for høvelig lav standard.

Når det kommer til mat så er vel Per Se noe av det råeste som finnes. 3 stjerners Michelin og noe av det bedre i verden rett og slett. Her bør du ha litt tid da et måltid tar lang tid. Jeg vil anbefale å ta en lunch-meny her både for lommeboken sin del og ikke minst tiden. Bør bookes god tid i forveien dog!

Hvis du liker indisk vil jeg sterkt anbefale http://tamarindrestaurantsnyc.com. Har en kamerat som har reist mye i India og han mente maten der var noe av det beste han noensinne hadde smakt. Hadde vel på et tidspunkt Michelin-stjerne som eneste rene indiske restaurant i USA tror jeg. Er heldigvis ikke stivt og føles som en indisk restaurant bør føles :)

Her har du en oversikt over det som finnes av klokkebutikker: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z-oIm-AVJSNU.krwWKTW2qkwU&msa=0

I forhold til rå skyskraperutsikt er det bare å droppe turistfella Empire State Building og heller ta turen opp i Rockefeller Center. Da får man se utsikten bedre begge veier og ikke minst får man se Empire State Building på en fantastisk måte, noe som er kulere enn å være inne i Empire State Building ;)

@Minuteman kan nok fylle inn litt her da han bor i New York nå og bør vite alle hemmeligheter som finnes om byen :cool:
 
Redigert av en moderator:
Hvis det er første gang må du igjennom turistløypa :) Central Park, Rockefeller , Empire State Building, Ellis Island, Frihetsgudinnen (fra båt, trenger ikke å gå iland). Ta gratis fergen til Staten Island og tilbake, kanskje se Zucca spille i Madison Square Garden ?

Kommer sikkert mer :)
 
Stemmer i med anbefaling av AirBnb, kom tilbake fra NYC på lørdag etter et flott opphold i leilighet i West Village. Anbefaler også å installere Uber på telefonen - det funker langt bedre enn Yellow Cab, og er gjerne billigere også.
 
Nei, AirBnB er nok litt utelukket for samboeren min.. Hun er veeldig skeptisk til sånt :p Og hun er supernervøs for det meste.. :p

Per Se har jeg hørt mye bra om, blant annet på diverse matgrupper på face, så det blir nok en tur innom der hvis vi får spart opp :)
Blir nok en del shopping, både på fruen og meg. Kanskje kjøpe med meg noen billigere klokker hjem? :)
Gleder meg :)

Hadde vært kult å sett en Rangers kamp ja :)
 
Ta med det du har av luer, skjerf, jakker, votter og vanter. Det er garantert kaldt der på den tiden.

Så lenge dere holder dere unna restaurantene på eller like ved Time Square så går det stort sett bra. Drar dere for å spise så kan du slå opp i Michelin, eller surfe litt rundt på nettet. Det er så mye å velge i at man blir svimmel bare av tanken.

Sendte et par anbefalinger til @Pina, og etter hva jeg oppfattet var det klaff. Ikke Michelin, men veldig særegent og nesten litt "hemmelig". Sannelig ikke sikker på om mat/opplevelse gjerne kan være vel så bra andre steder enn de som anbefales av Michelin. Men spis for all del ikke bort tiden.

Tenk deg en iskald vinterdag med skyfri himmel. Ferjetur og kø for å se Gudinnen. Ta heller en tur rundt Manhattan med helikopter. En uforglemmelig opplevelse, og så får du sett Gudinnen på nært hold ovenfra.

Som nevnt av GT, hold dere langt unna Empire State Building. Top of the Rock er stedet. Mange ganger så bra utsikt, lite eller ingen kø - mer effektivitet enn på ESB, rimeligere etc etc.

Når det gjelder tips om "Hole in the Wall" restauranter og vannhull, så kan du sende meg en PM. Vi kan ikke publisere disse hemmelighetene for gud og hvermann :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
En stund siden jeg har vært i New York nå. Men planlegger en tur neste år. Å da skal man selvfølgelig bo på Hotel Chelsea som gjennåpnes etter en større oppussing.
 
Lyst på en dag i NYC som guide @Minuteman? Samboeren og jeg kommer over 28.05-03.06
Bor i Soho.

Send gjerne PM :)
 
Redigert av en moderator:
http://www.timeout.com/newyork

Du finner det meste her. Sjekk arkivene, velg med omhu og ha et fortreffelig opphold.
"Alle" du snakker med vil i høy grad gi deg sine opplevelser. De nevnte "alle", meg inkludert, har bare opplevd en ørliten brøkdel av hva denne byen byr på. Mat og forretninger finner du over hele verden, men her finner du "alt" innenfor et par kvadratkilometer. Men maken til by finner du ingen andre steder.

Skyskrapere og lysreklamer ser på nattetid. Da kan du tillate deg å stanse på et gatehjørne og kikke deg litt rundt. På dagtid er det lua på "travelt" (capsen bak frem), høyt tempo og å holde farten og vikeplikten på fortauene som gjelder.

Edit: @Mathfjeld Dette gleder jeg meg til allerede. Sender PM.
 
Redigert av en moderator:
New York er en fantastisk by! Litt dyrt om dagen, men du kan jo håpe det endrer seg før du drar.

Hvis du er ute etter en opplevelse med mat må Eleven Madison testes. Helt klart en av de aller beste restaurantene jeg har spist på. Der kan man også finne Amerikansk vin på kartet. Fantastisk lokale med en morsom historie, en meny som er ekstremt gjennomarbeidet og god, og en service som er på toppnivå internasjonalt. Det er en perfekt blanding av det trendy innenfor mat med det klassiske.

Har hatt mitt livs beste lunsj på Jean-Georges, så det går også an å anbefale en lunsj der uten at du blir blakk (48 dollar for to retter, men gå for kaviar, eller aller best - en tasting meny). En annen god kandidat for en matopplevelse er Chefs Table at Brooklyn Fare, mye lek med smaksløker. Le Bernadin er god sjømat, men jeg syns ikke det er verdt turen hvis man ikke har testet de andre først. Atera er en outsider som kan være gøy å prøve hvis alle de andre er booka. Veldig hipster og trendy, men god mat. Per Se som er nevnt over har jeg ikke spist på selv, men det er høyt opp på listen over ønskemål, så spiser du der kom gjerne med en rapport.

For å få bord på disse anbefaler jeg at du finner de du vil ha og sjekker hvordan det er med booking. De har forskjellige , f.eks. åpner Eleven Madison booking 28 dager i forveien, mens Brooklyn Fare har seks uker i forveien.

De fleste restaurantene i dette sjiktet har vinkart som er veldig europeiske, og med priser som er hinsides all fornuft når man er vant til x2.5 og Vinmonopolet. Beste er å tråle vinkartet først og velge seg en flaske eller to i samråd med vinkelner.

Vær også obs på at de er strenge på kleskoder. Når man er vant til Europa hvor man kan gå på nesten hvilken som helst restaurant med jeans og sneakers er det rart når det er jakkekrav som standard.

Andre morsomme matopplevelser i det rimeligere sjiktet er Prosperity Dumplings i Chinatown (1 dollar for fire dumplings, alltid lang kø, ingen sitteplass, dårlig engelsk), PokPok for autentisk Issan food fra Thailand (med et veldig avslappet forhold til tid), Katz Delicatessen (test Pastrami-sandwitch) og Baohaus for å være trendy. Generelt er det dårlig Italiensk i Little Italy og dårlig Kinesisk i Chinatown syns jeg.

Dead Rabbit har mye bra drinker. Det kan være litt vanskelig å komme inn på de virkelig morsomme utestedene i NY, mye litt for trendy opplegg for min smak hvor du må ha passord eller vite om metodene for å komme inn. Et godt tips hvis du vil sånne steder er å høre med restaurantene, de som jobber på topprestaurantene er ofte unge folk som liker en fest.

Av musikk er det utrolig mye variert. F.eks. kan man sjekke ut Blue Note jazzklubb for å se om de har noe morsomt som spiller. Det er et mekka for hiphop, så liker du den sjangeren er det alltid noe å finne.

Det er mye kule museer i NY. MoMa eller Metropolitan (helst begge) for kunst, eller Natural History for dinosaurer og annen moro. Det er en uendelig rekke små gallerier med morsomme kunstnere, så her er det bare å søke opp den typen kunst du liker.

T-banen er din venn. Taxi er dyrt i forhold og tar lang tid. Fastpris til og fra JFK flyplass med taxi er ok, ikke gå i fella og kjøp av de som står utenfor og praier men gå i køen.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Kom litt sent til tråden men tenkte å anbefale Yotel. Rimelig og kult hotell nært Times Square.

Og hvis du vil oppleve noe rimelig annerledes kan jeg anbefale "Sleep no more" som er en blanding av teater og performance art. Noe av det kuleste jeg har vært med på

EDIT: Haha vet ikke hva jeg surrer med, ser at tråden ble startet for lenge siden. Men til dere andre som vurderer NYC, dra på sleep no more!
 
Var i New York for et par uker siden, holdt på å fryse ihjel, så sjekk weather.com f.eks fremfor Yr.

Restauranter som virkelig anbefales:
Beauty and Essex
Buddakan

Drinks:
The Back Door. En bar fra forbudstiden for alkohol, autentisk tapet, lamper, kassaapparater osv fra 20-tallet.
Man får da øl i kaffekrus og drinker i te-kopper. Morsom greie!

Musikk og Shuffleboard:
Fat Cat

Var på Rangers-kamp, og det må man bare på hvis går kamper mens man er der.
 
Redigert:
@olejoh

Mange bra tips her, men har en litt annen erfaring når det gjelder følgende:
Taxi til/fra flyplassen? Du får limmo til samme prisen etter at du har betalt tips. Om du lar deg "praie" av gutta med minibuss (som kjører etter lovlige regler og har forsikringene i orden), så koster turen en fjerdedel. Basert på at man er alene, selvsagt. Er det to av dere blir det halv pris osv. I tillegg får du et godt sete og en ren bil. Kan ta et kvarter mer i tid, da de kjører alle til døra.

(Mine erfaringer basert på Newark AirPort)

Og du har selvsagt helt rett i at man skal kjøre subway fremfor taxi når man er i byen. Det er kun midt på natten at taxi er raskere (fortsatt dyrere).
 
Redigert av en moderator:
Var i NY i påsken.
Her er mine tips.
Bo i f.eks East Village eller gjerne Brooklyn! Områdene i midtown er altfor hektisk og fulle av turister. Du kommer deg dit på noen minutter med t-banen uansett. Jeg vil særlig anbefale Brooklyn. Vi bodde noen dager rett ved Bedford Avenue i Williamsburg, og jeg tenker at jeg definitivt skal bo der igjen neste gang jeg skal til NY. Mye hippe folk, men en fantastisk atmosfære, utrolig mye bra restauranter, klubber og cafeer osv.

Se: Book of mormon! Ja, det er dyrt, men verdt hver krone. Beste/morsomte jeg har sett på en teaterscene ever.
Amateur-night på Apollo i Harlem: Stedet (eller i hvertfall et av mange steder) der Michael Jackson og mange andre kjente artister har blitt oppdaget. Til tross for at det er amatører, er det utrolig høyt nivå. Og veldig moro med buing når noe er dårlig, og enormt god stemning når noe er bra. Da vi var der var 80% av publikum afro-amerikanske (eller hva det nå heter om dagen) og det satte sitt preg på stemningen. :D
Jeg er ikke så opptatt av Frihetsgudinnen, Empire State Building osv. Vil heller anbefale MOMA (Museum of modern art) Botanisk Hage i Brooklyn (kanskje ikke i februar) og generelt å bare å gå rundt og ta inn atmosfæren i f.eks Meatpacking District, Soho, Brooklyn, Chinatown osv.

Spise:
Enkel mat: Bareburger. Kjede med flere sjapper rundt i byen. Umamiburger hadde noen legendariske "maple-bacon-sweet-potato-fries", men burgerne var bedre på Bareburger.
Chipotle: meksikansk kjede med kjempegod mat.

The Spotted Pig i Meatpacking District: Hyggelig restaurant med kjempegod mat. Gjerne lunsj. En stjerne i Michelenguiden. Anbefalt av Hellstrøm. ;)

Ja, det var det jeg fikk tid til nå. Kjøp ukeskort på t-banen. Men ta litt buss også. Så får du sett litt. :)