- Medlem
- 5. okt. 2012
Moral og etikk starter i individet, dersom det ikke gjør det får du til slutt et land som f.eks DDR der folk mister respekt for deler av lovverket, ja det er virkelig trist at det utvikler seg slik.
Moral og etikk starter i individet, dersom det ikke gjør det får du til slutt et land som f.eks DDR der folk mister respekt for deler av lovverket, ja det er virkelig trist at det utvikler seg slik.
Sett et par annonser hvor selgeren skriver: "Klokken er kjøpt brukt i Norge så her trenger du ikke tenke på MVA". Tipper tolleren på Gardermoen ikke lar seg overbevise om du serverer den setningen på vei hjem i fra ferie med din nye RM på armen.
Hadde vært spennende å se hvor mange klokker som omsettes i Norge som enten er kjøpt på firma eller som er "eksportert" ut av Norge ifm med kjøpet. Tipper det er ganske mange luringer der uten.
Forrige gang søsteren min (som bor i utlandet) reiste hjem fikk hun tilbake mva på en veske før hun var gjennom sikkerhetskontrollen. Altså trenger man utenlandsk pass og en billig flybilett for å få igjen mva. Og med god mobildekning på flytoget kan den "norske" klokka ligge på Finn.no noen minutter senere, MED norsk kvittering som viser at MVA er betalt.
NB: dette er ikke en oppfording til å bryte loven, men kanskje en tankevekker når du kjøper "norsk" ny klokke på Finn.no (eller TS, eller klokkeriet) til en veldig hyggelig pris.
Det kan ordnes, om det er ønskelig. Hva slags smekk hadde du sett for deg?Er det dog mulig å få en smekk for dette om man kjøper et slikt ur?
Det kan ordnes, om det er ønskelig. Hva slags smekk hadde du sett for deg?
(Seriøst; Ja, se min post lenger oppe. Oppdagelsesrisiko kjenner jeg ikke til, men hjemmel finnes.)
Har ikke sjekket jussen i detalj, men vil anta at avgjørende er om man visste eller burde ha visst at det var MVA-svindel involvert. Dersom det ikke var grunnlag for kjøper å ha slik kunnskap, kan man neppe straffes.
Hvis man derimot, av ulike grunner, burde visst at det var MVA-svindel involvert, så er straffeansvar mulig. Men da blir det et spørsmål om bevis for dette og oppdagelsesrisiko.
Men hva om jeg kjøper en klokke som er kjøpt fra utenlandsk AD, av en utenlandsk statsborger, men handelen skjer F2F i Norge, hva er reglene rundt dette?
-Moms skal betales ved /innførsel/ (Merverdiavgiftsloven §3-29), så med mindre du utfører denne F2F-handelen utenfor tollinjen, er det selger som har ansvaret for å momse den inn.
Om du ved forsett eller uaktsomhet kjøper en vare som ikke er momset inn, KAN du få trøbbel med øvrigheten, selv om jeg ville holde det for minst like sannsynlig å vinne i lotto eller bli truffet av lynet. Dette er hjemlet i Tolloven §2-3.
Spørsmålet du egentlig bør stille deg er vel heller hvor sannsynlig det er at en utenlandsk statsborger som selger en vare fra utenlandsk forhandler i Norge har momset den inn for salg - for så å ha mistet kvitteringen på betalt moms...
Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg ville anta at tolletaten ville mene det var rimelig at du under omstendighetene du skisserer hadde forsikret deg om at moms var betalt - og at om du ikke har gjort det, så er Tolloven §2-3 det neste de kommer drassende med - om du og uret på noe tidspunkt skulle tiltrekke seg deres oppmerksomhet.
I tillegg vil det kunne oppstå komplikasjoner med forsikring osv. om du ikke kan dokumentere at moms er betalt.
Når jeg kjøper klokker brukt i Norge (av norsk statsborger) hvor klokken har opprinnelse fra utenlandsk AD, så tenker jeg at det er betalt mva på denne ved innførsel. Jeg forventer at alle følger loven, jeg kan jo ikke forvente noe annet? Man handler jo i god tro og kan ikke tro at alle er "kriminelle"?
Mye svada i denne tråden.. Her er fasit:
«En klokke blir kjøpt i utlandet, og ved innførsel til Norge blir det ikke betalt 25% i avgift, selv om verdien på klokken oversteg grensen på 6000kr. Klokken blir etter en tid solgt videre på det private marked. Disponerer den nye eieren nå over en ulovlig vare? Hvilke straffebestemmelser har i så fall den nye eieren eventuelt brutt?»
Svaret fra Tolldirektoratet var som følger:
1. Bestemmelser relatert til personer som innfører varer
I det tenkte tilfellet, hvor verdien for klokken overstiger kr 6 000, er vilkårene for toll- og avgiftsfri innførsel av reisegods i medhold av tolloven av 21. desember 2007 nr. 119 (toll.) § 5-1 (1) a), jf. tollforskriften av 17. desember 2008 nr. 1502 § 5-1-1 (1) ikke oppfylt.
Bestemmelsene gjelder tilsvarende for innførselsmerverdiavgift, jf. merverdiavgiftsloven (mval.) § 7-2 (1). Personen som innførte klokken til Norge (heretter: importør) skulle derfor ha lagt denne frem for tollvesenet ved grensepassering. Dermed har importøren overtrådt bestemmelsen om melde- og fremleggelsesplikten, jf. toll. § 3-1 (2) som lyder: «Enhver som bringer en vare til eller fra tollområdet, plikter å melde fra om dette til tollmyndighetene, og å fremlegge eller oppgi varen for kontroll.» Importøren har også overtrådt bestemmelsen om deklareringsplikten i toll. § 4-10 (1): «Enhver som vil disponere over vare som ikke er fortollet, plikter å innhente tollmyndighetenes tillatelse på forhånd.» Fri disponering av ufortollet vare er betinget av tollmyndighetenes tillatelse.
Slik tillatelse gis ved at varen fortolles, jf. toll. § 4-20. Importøren er ansvarlig for å overholde forpliktelsene i nevnte bestemmelser, se toll. § 2-3 (2) som bl.a. sier at ved manglende overholdelse av lovens forpliktelser i f.m. innførsel av varer, er den som er ansvarlig for å overholde forpliktelsene, tollskyldner. Tollskyld er en forpliktelse til å svare toll, se toll. § 2-1 (1) og (3). Samme person er ansvarlig for innførselsmerverdiavgiften, jf. mval. § 11-1 (1) som sier: «Når andre enn avgiftssubjektet innfører varer skal den som etter tolloven er ansvarlig for toll, beregne og betale merverdiavgift.»
2. Bestemmelser relatert til personer som kjøper varer av importør
I det tenkte tilfellet blir klokken solgt videre på det private markedet innenlands i Norge til en ny eier (heretter: ny eier). Du spør om den nye eieren disponerer en ulovlig vare. Svaret er ja, dvs. vedkommende kan holdes ansvarlig for innførselsmerverdiavgift og toll «dersom vedkommende på tidspunktet for mottak av varen visste eller burde ha visst at forpliktelsene eller vilkårene ikke var overholdt», jf. toll. § 2-3 (4). Vedkommende er i så fall også tollskyldner, se toll. § 2-1 (1) og (3) og mval. § 11-1 (1). Importør og ny eier kan følgelig begge holdes ansvarlig for innbetaling av innførselsavgiftene (såkalt solidarisk ansvarlige).
Dersom ny eier visste, eller burde ha visst, at han kjøpte en ufortollet klokke av importør, plikter ny eier å deklarere varen (klokken) for tollvesenet, se toll. § 4-10 (1). Dersom ny eier ikke gjør dette, har vedkommende overtrådt denne bestemmelsen, og disponerer dermed ulovlig over en innført ufortollet vare. Dermed kan tollvesenet anmelde ny eier til politiet med hjemmel i toll. § 16-2 (1) som bl.a. sier at med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov, disponerer over en vare i strid med noen bestemmelse gitt i eller med hjemmel i denne lov.