Er ur kjøpt i Norge uten mva-dok straffbart å kjøpe?

Medlem
28. mars 2018
Innlegg
43
Sted
Oslo
Hei. Har kommet opp i en problemstilling jeg er nysgjerrig på. Er det ulovlig for min del å kjøpe en brukt Rolex fra utenlandsk AD, når klokken ikke er momset inn? Det vil si: jeg har ikke stått for innførsel av klokken, den er omsatt flere ganger i Norge. Tar jeg del i noe ulovlig og kan bli tatt for dette? Hva er i så fall straffen jeg får? Er det noe å tenke over, uten at jeg trenger takst for å få forsikret klokken?

I mitt tilfelle er der snakk om en klokke fra svensk AD, som jeg mistenker ikke er momsen inn. Eier har selv fått denne i innbytte.

Dette er jo en problemstilling som bør være interessant for utrolig mange, da det selges brukte klokker uten mva-dokumentasjon daglig i Norge. Ofte annonseres klokkene uten mva-papirer også.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: bjorngb
Jeg er ikke noe ekspert. Men jeg leste ett innslag i en avis angående innkjøp fra utlandet for noen år siden, og det verste man kunne oppnå var att man ikke fikk varen. Dette var jo da snakk om varer generelt, og ikke superdyre klokker, men generelt.

Jeg mener å ha lest på tidssonen att man kan få problem med å få utbetaling fra forsikringen hvis man ikke kan vise til betalt MVA.
 
Det er kke mva på brukt varer i Norge. Det er den som tar inn klokka som gjør noe ulovlig. Hvis du vet at den ikke er deklarert inn er du litt i gråsonen, men du gjør likevel ikke noe ulovlig. Du kan få problemer med å forsikre klokka men det må du evt sjekke med ditt selskap. Få kontrakt på at du kjøper klokka brukt i Norge og en verditakst. På mange klokker har det vært så mange eiere, og umulig å finne utav om hvem som har tatt den inn. Dermed blir det vanskelig å vite om den er deklarert. Dessverre har tollvesenet heller ingen god rutine om enn noen rutine i det hele tatt på å loggføre dette.
 
Redigert:
Normale folk pleier ikke å spare på bokser og papirer.
Mange hiver det i søpla, setter klokka på armen, og lever lykkelig til sine dagers ende.
Klokkenerder har en tendens til å blåse opp hver minste ting til et stort problem.
Få verditakst hos en AD og kontakt ditt forsikringsselskap.
 
For ordens skyld; Dersom man vet, eller burde vite (jf tolloven § 16-1) at det ikke er betalt mva ved innførsel, kan tolloven komme til anvendelse, jf § 16-4. Heleri av ulovlig innført vare mv.

"Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som transporterer, oppbevarer, skjuler, avhender, overlater til andre eller erverver en vare som er innført eller disponert over i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov."
 
For ordens skyld; Dersom man vet, eller burde vite (jf tolloven § 16-1) at det ikke er betalt mva ved innførsel, kan tolloven komme til anvendelse, jf § 16-4. Heleri av ulovlig innført vare mv.

"Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som transporterer, oppbevarer, skjuler, avhender, overlater til andre eller erverver en vare som er innført eller disponert over i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i denne lov."
Helt klart at loven sier så. Men jeg kontaktet tollvesenet ved kjøp av en klokke. De har ingen rutiner på å finne utav om mva er betalt. De sa til meg at det var bare å kjøpe brukt i Norge. Men så lenge jeg visste kunne jeg være i gråsonen som de sa. Men at de håndhever noe på brukte ur tror jeg er utopi. Fikk heller inntrykk av at de mente dette var umulig å unngå. Men de advarte mot å prøve å ta inn udeklarert selv.
 
Det er vel endel klokker som er tatt inn som flyttegods, da påløper ikke moms.

Uansett er det en uting at det kreves moms for en brukt gjenstand, ny ok, men brukt??

Det finnes selvsagt utrolig mange klokker som er tatt inn uten at de er momset inn, selv har jeg ingen moralske sperrer for å kjøpe en slik fordi staten har laget regler som etter mitt syn faktisk ikke er etisk eller moralsk korrekt, bare se på hvordan staten/tollvesenet opp gjennom årene har behandlet bilkjøpere.

Kjøper man en brukt klokke for penger man har tjent og skattet 40% av allerede er man på moralsk tørr grunn, så får det være uvesentlig hvem som har momset for hva tidligere. Tipper selv de som jobber i tolletaten tenker på samme måte, selv om de selvsagt aldri ville innrømt det på f.eks et forum som dette.
 
Redigert:
Det er vel endel klokker som er tatt inn som flyttegods, da påløper ikke moms.

Uansett er det en uting at det kreves moms for en brukt gjenstand, ny ok, men brukt?

Det finnes selvsagt utrolig mange klokker som er tatt inn uten at de er momset inn, selv har jeg ingen moralske sperrer for å kjøpe en slik fordi staten har laget regler som etter mitt syn faktisk ikke er etisk eller moralsk korrekt, bare se på hvordan man opp gjennom har behandlet bilkjøpere.

Kjøper man en brukt klokke for penger man har tjent og skattet 40% av allerede er man på moralsk tørr grunn, så får det være uvesentlig hvem som har momset for hva tidligere. Tipper selv de som jobber i tolletaten tenker på samme måte, selv om de selvsagt aldri ville innrømt det på f.eks et forum som dette.

Enig! På samme måte som det må være innafor å rappe klokkene til folk som har fire-fem stykker om man selv ikke har en eneste en. De har tross alt antakeligvis tjent pengene på måter som etter mitt syn ikke er etisk eller moralsk korrekt.
 
På samme måte som det må være innafor å rappe klokkene til folk som har fire-fem stykker om man selv ikke har en eneste en. De har tross alt antakeligvis tjent pengene på måter som etter mitt syn ikke er etisk eller moralsk korrekt.

Tror ikke mange er enige med deg i det, selv om de sikkert gladelig påstår at de er det, for politisk korrekthet er jo populært for tiden.
 
  • Haha
Reaksjoner: SpaceCowboy
Det er vel endel klokker som er tatt inn som flyttegods, da påløper ikke moms.

Uansett er det en uting at det kreves moms for en brukt gjenstand, ny ok, men brukt?

Det finnes selvsagt utrolig mange klokker som er tatt inn uten at de er momset inn, selv har jeg ingen moralske sperrer for å kjøpe en slik fordi staten har laget regler som etter mitt syn faktisk ikke er etisk eller moralsk korrekt, bare se på hvordan man opp gjennom har behandlet bilkjøpere.

Kjøper man en brukt klokke for penger man har tjent og skattet 40% av allerede er man på moralsk tørr grunn, så får det være uvesentlig hvem som har momset for hva tidligere. Tipper selv de som jobber i tolletaten tenker på samme måte, selv om de selvsagt aldri ville innrømt det på f.eks et forum som dette.

:(
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Det er vel endel klokker som er tatt inn som flyttegods, da påløper ikke moms.

Uansett er det en uting at det kreves moms for en brukt gjenstand, ny ok, men brukt??

Det finnes selvsagt utrolig mange klokker som er tatt inn uten at de er momset inn, selv har jeg ingen moralske sperrer for å kjøpe en slik fordi staten har laget regler som etter mitt syn faktisk ikke er etisk eller moralsk korrekt, bare se på hvordan staten/tollvesenet opp gjennom årene har behandlet bilkjøpere.

Kjøper man en brukt klokke for penger man har tjent og skattet 40% av allerede er man på moralsk tørr grunn, så får det være uvesentlig hvem som har momset for hva tidligere. Tipper selv de som jobber i tolletaten tenker på samme måte, selv om de selvsagt aldri ville innrømt det på f.eks et forum som dette.

Where to start.....
 
Det er vel endel klokker som er tatt inn som flyttegods, da påløper ikke moms.

Uansett er det en uting at det kreves moms for en brukt gjenstand, ny ok, men brukt??

Det finnes selvsagt utrolig mange klokker som er tatt inn uten at de er momset inn, selv har jeg ingen moralske sperrer for å kjøpe en slik fordi staten har laget regler som etter mitt syn faktisk ikke er etisk eller moralsk korrekt, bare se på hvordan staten/tollvesenet opp gjennom årene har behandlet bilkjøpere.

Kjøper man en brukt klokke for penger man har tjent og skattet 40% av allerede er man på moralsk tørr grunn, så får det være uvesentlig hvem som har momset for hva tidligere. Tipper selv de som jobber i tolletaten tenker på samme måte, selv om de selvsagt aldri ville innrømt det på f.eks et forum som dette.

Dette med staten, lover og demokrati er noe dritt alt sammen :(
 
  • Liker
Reaksjoner: gert og SpaceCowboy
Moral og etikk starter i individet, dersom det ikke gjør det får du til slutt et land som f.eks DDR der folk mister respekt for deler av lovverket, ja det er virkelig trist at det utvikler seg slik.
 
  • Haha
Reaksjoner: SpaceCowboy
Spinn gjerne ut diskusjonen i en egen tråd om politikk/filosofi/personlige overbevisninger.

Også driter vi i å gå så off-topic her – det gjelder både de som tar første steget ut, og de som fyrer opp under...
 
Sett et par annonser hvor selgeren skriver: "Klokken er kjøpt brukt i Norge så her trenger du ikke tenke på MVA". Tipper tolleren på Gardermoen ikke lar seg overbevise om du serverer den setningen på vei hjem i fra ferie med din nye RM på armen.


Hadde vært spennende å se hvor mange klokker som omsettes i Norge som enten er kjøpt på firma eller som er "eksportert" ut av Norge ifm med kjøpet. Tipper det er ganske mange luringer der uten.

Forrige gang søsteren min (som bor i utlandet) reiste hjem fikk hun tilbake mva på en veske før hun var gjennom sikkerhetskontrollen. Altså trenger man utenlandsk pass og en billig flybilett for å få igjen mva. Og med god mobildekning på flytoget kan den "norske" klokka ligge på Finn.no noen minutter senere, MED norsk kvittering som viser at MVA er betalt.

NB: dette er ikke en oppfording til å bryte loven, men kanskje en tankevekker når du kjøper "norsk" ny klokke på Finn.no (eller TS, eller klokkeriet) til en veldig hyggelig pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Sett et par annonser hvor selgeren skriver: "Klokken er kjøpt brukt i Norge så her trenger du ikke tenke på MVA". Tipper tolleren på Gardermoen ikke lar seg overbevise om du serverer den setningen på vei hjem i fra ferie med din nye RM på armen.


Hadde vært spennende å se hvor mange klokker som omsettes i Norge som enten er kjøpt på firma eller som er "eksportert" ut av Norge ifm med kjøpet. Tipper det er ganske mange luringer der uten.

Forrige gang søsteren min (som bor i utlandet) reiste hjem fikk hun tilbake mva på en veske før hun var gjennom sikkerhetskontrollen. Altså trenger man utenlandsk pass og en billig flybilett for å få igjen mva. Og med god mobildekning på flytoget kan den "norske" klokka ligge på Finn.no noen minutter senere, MED norsk kvittering som viser at MVA er betalt.

NB: dette er ikke en oppfording til å bryte loven, men kanskje en tankevekker når du kjøper "norsk" ny klokke på Finn.no (eller TS, eller klokkeriet) til en veldig hyggelig pris.

Har mistenkt et medlem her på sonen som har vært svært aktiv med salg av så godt som nye ur for å drive med dette. Er det dog mulig å få en smekk for dette om man kjøper et slikt ur? Ved utenlandsreiser kan man registrere uret før man drar og ellers har man også en kvittering å vise til som viser betalt moms. Jeg betalte jo moms via posten en gang, og etter å ha vært i kontakt med tollvesenet fikk jeg beskjed om at eneste bevis for det som eksisterer var kassalappen fra posten, og noe mer var ikke mulig å trylle frem til tross for referansenummer på kassalappen.