Endgame

Er det kun jeg som ikke forstår denne ideen om at man kun skal ha én klokke? Har forståelse for at man etter år med flipping har lyst til å slå seg til ro med noe, men det blir vel litt som å slå seg til ro med ett par sko? En viktig del av klokkeinteressen for min del er at forskjellige klokker kan brukes til forskjellige ting, og det vil uansett være umulig å finne en klokke som er perfekt til en hver anledning. Har man ikke klokkeinteresse nok til å bytte klokke fra man skal pynte seg til man skal på fjellet er man vel ikke interessert nok til å betale tier- og hundrevis av tusen for noe så ubetydelig som en klokke.

+1

Er det kun jeg som ikke forstår denne ideen om at man kun skal ha én klokke? Har forståelse for at man etter år med flipping har lyst til å slå seg til ro med noe, men det blir vel litt som å slå seg til ro med ett par sko? En viktig del av klokkeinteressen for min del er at forskjellige klokker kan brukes til forskjellige ting, og det vil uansett være umulig å finne en klokke som er perfekt til en hver anledning. Har man ikke klokkeinteresse nok til å bytte klokke fra man skal pynte seg til man skal på fjellet er man vel ikke interessert nok til å betale tier- og hundrevis av tusen for noe så ubetydelig som en klokke.

Det er det som er diskusjonen her, finnes det en klokke som kan brukes til alt og være fornøyd med denne ?

Jeg selv har kjøpt og solgt min andel av klokker de siste 5 årene og gjennom dette fått prøvd masse forskjellig.
Det har jeg ikke ville vært foruten og lært masse om hva jeg leter etter i en klokke.

Første 5711 jeg kjøpte var for 2-3 år siden. Da hadde jeg hulk og twotone samtidig så vidt jeg husker. Jeg var så redd for å dinge denne at jeg brukte den til finere anledninger og den ble derfor veldig lite brukt. Endte med å selge den pga lite bruk.

Det samme kan sies om helgull sub, helgull gmt, Royal Oak i gull, diverse AP, diverse VC osv osv. Fellesnevneren har alltid vært at jeg har hatt en sub eller lignende som har blitt foretrukket i en vanlig hverdag som består av deskdiving, trening, lek med ungen, hagearbeid osv osv.

Det som appellerer til meg ( som ikke har ubegrenset budsjett ) med å ha en klokke er å ikke trenge å tenke på hvordan klokka ser ut når den skal selges igjen og ikke ha det valget med å ta den klokka du er litt mindre redd for i hverdagen.

Jeg har i alle fall kost meg mye mer med 5711en jeg har nå enn den jeg hadde før da jeg bestemte meg fra dag 1 å bruke denne som en daglig beater.

@Chronodiver Rolex polar, klokka alle elsker å elske (men ingen vil ha) ;).

Det eg merker med meg sjølv er at klokker som er utfordrende mtp design og er veldig i tiden har eg en tendens til å bli raskere lei en kanskje litt meir trauste klokker som har den perfekte ( for meg) kombinasjon mellom byggkvalitet, lesbarhet og størrelse. Den skal gjere jobben uten at en trenger å legge merke til den er der til en kver tid.

Redigert:
Med fare for å gjenta oss selv.... De nye Overseas må da være et utmerket valg her.

Fotor_148839092077431.jpg

kanskje det blir litt som med en partner(e), for noens vedkommende: i ungdommelig overmot prøver man snart den ene, så den andre, så flere på én gang; omsider gifter man seg, er utro, gifter seg med en annen, gifter seg med en tredje - omsider kanskje man treffer den rette! litt sånn, hva? er det ikke den "rette" de fleste higer etter? :D
I denne settingen er jeg en "en- klokke mann", er vel litt som å vinne i lotto men definitivt endgame. På klokkefronten er det harem som gjelder men min første Seadweller er en evig nr.1 uansett hva haremet utvides med.
Tom

• Liker
Reaksjoner: holmby og Preacher
Må ikke finne på å kjøpe Vacheron Overseas. Designmessig lider de under samme problem som mange asiatiske bilmerker: De kan lansere modeller som ser bra ut i ca. fem år. Når det har gått 6-7-8 år, så har de gjort så mange designmessige endringer at forrige modell ser ut som den ble laget i 1994. Overseas er ingen Evergreen! Kan ikke sammenlignes med Nautilus eller Royal Oak. Kjøp ihvertfall brukt. Annenhåndsverdien er det beste med VC (for alle andre enn de som kjøper nytt).

• Liker
Reaksjoner: UJU
De kan lansere modeller som ser bra ut i ca. fem år. Når det har gått 6-7-8 år, så har de gjort så mange designmessige endringer at forrige modell ser ut som den ble laget i 1994. Overseas er ingen Evergreen! Kan ikke sammenlignes med Nautilus eller Royal Oak

omtrent som oss mennesker da :)

forøvrig synes jeg både nautilus og royal oak står solid fast i fortiden, og er designmessig uoppdaterte, men de er superfine likevel - hvertfall den hvite utgaven av nautilus :p

• Liker
Reaksjoner: uret og Christoffer91
Skulle man vurdere en endgame klokke og bli som en monogam svane:rolleyes:.......Så må man for guds skyld ikke handle det som behager øyet i dag. Men legg på den matematiske modningsprosessen siste 15-20 år hva gjelder klokker, og vips har du en endgame klokke 'fram' i tid der dere bisettes sammen;)

Redigert:
Vem vet vad som tilltalar smaken om 2 år, 5 år eller 40 år men mil spec blir en keeper och sista uret jag köper på en väldigt lång stund. Vill nog inte sträcka mig helt till endgame. Men rimligt säker på att detta uret tilltalar mig minst lika mycket om 40 år.

IMG_0476.jpg

På länk kombinerat med nato och sail cloth fyller den fint alla tänkbara behov i min mening.
IMG_0518.jpg

Datum kan kan diskuteras, men är väldigt praktiskt! Indikatorn kl 6 likaså men tror just denna är det som gör att uret alltid kommer upplevas spännande och unikt. I tillägg är ju chansen minimal att du möter någon med ett likt ur :). Om vi inte kör en gtg det vill säga :cool: