Endgame – hva er ditt mål?

"Kvalitet foran kvantitet" er etablert som en absolutt sannhet her på TS, men hva er meningene om verdi kontra opplevd kvalitet, og hvor mange ur trengs for å dekke ethvert behov? :confused:
En problemstilling som plager meg om dagen er et spørsmål jeg fikk av samboeren, da hun ville vite hva som var målet mitt med denne hobbyen. Om jeg ikke har misforstått, så er det vel det som kalles «endgame»? Som rimelig fersk "WIS", så klarer jeg ikke en gang å forestille meg hva det skulle være. –Er målet å kjøpe én hinsides dyr klokke som passer enhver anledning (om det i det hele tatt finnes et slikt ur), eller skal skuffer og skap fylles til randen av forskjellige ur med forskjellige bruksområder, komplikasjoner og farger? Jeg vet i alle fall at det ikke er noe mål å ende opp på TV-programmet «ekstreme samlere». Det må finnes en mellomting tenker jeg, men hva er egentlig den gylne middelvei? Inntrykket mitt etter å ha lest igjennom flere tråder her inne er at mange drømmer om å bli en «one-watch-guy» på sine eldre dager, men det er helt sikkert noen som har andre planer også. Her må en (slags) meningsmåling til!

Mitt spørsmål er altså: hva er ditt mål?
Forslag til svar: Sluttilstand er nådd når jeg har [X antall] ur, beholdningen består av [modell(er) eller kategori(er)], og jeg ser for meg et budsjett på cirka [x kr].

PS. Bilder av klokker er alltid stas.;)

Mitt endelige mål er når jeg har en klokke til enhver anledning.
Jeg har en beater (SKX009) for de gangene jeg vandrer rundt i sørøst Asia. Jeg har en svart dressklokke (Seiko SARB033) for de gangen jeg skal på fest. En Nomos skal anskaffes i løpet av året (eller neste år). Har lyst til å dress klokker i forskjellige farger (svart, hvit, blå, rødbrunt). Har en Seiko alpinist til de gangen jeg vandrer i den norske skauen.

Har lyst på en Explorer (hvis den er bygd for en tur opp Himalay da klarer den en tur ned en slalombakke), en eller annen GMT (London er jo i en annen tidssone og Arsenal vinner jo ikke kamper uten meg på tribunen), speedy (når jeg trenger å time steaken). Og endelig en Omega Master Co-Axial og Grand Seiko Spring Drive, mest fordi jeg elsker teknologiene bak.
 
Mitt endelige mål er når jeg har en klokke til enhver anledning.
Jeg har en beater (SKX009) for de gangene jeg vandrer rundt i sørøst Asia. Jeg har en svart dressklokke (Seiko SARB033) for de gangen jeg skal på fest. En Nomos skal anskaffes i løpet av året (eller neste år). Har lyst til å dress klokker i forskjellige farger (svart, hvit, blå, rødbrunt). Har en Seiko alpinist til de gangen jeg vandrer i den norske skauen.

Har lyst på en Explorer (hvis den er bygd for en tur opp Himalay da klarer den en tur ned en slalombakke), en eller annen GMT (London er jo i en annen tidssone og Arsenal vinner jo ikke kamper uten meg på tribunen), speedy (når jeg trenger å time steaken). Og endelig en Omega Master Co-Axial og Grand Seiko Spring Drive, mest fordi jeg elsker teknologiene bak.
Håper du er på plass på Wembley idag da! :D
 
Hvis jeg en dag slutter å oppdage, drømme og tilslutt kjøpe/bytte meg til nye klokker enten fordi jeg er fornøyd med boksen, eller bare har mistet interessen, så er det mulig det er end game, men det er overhodet ikke et mål i seg selv.

Jakten er halve moroa, og jakten på noe nytt er som regel der hele tiden, selv rett etter å ha kjøpt en Grail. Hvis ikke dukker den trolig opp igjen på et eller annet tidspunkt, og der er dette som gjør det til en hobby.

Jeg er også litt som Tom, selger sjelden, men samtidig er det en nødvendighet, spesielt fordi boksen ikke bare består av grailer/uunverlige modeller.

Jeg grublet også mye i starten for hvordan bygge opp en samling, spesielt med tanke på å ha noen mål/prioriteringer og bergense seg i forhold til bare å kjøpe alt man har lyst på. Jeg har ikke kommet i mål med prinsippene mine, jeg har noen, men som regel er det tilfeldigheter som bestemmer både hvilke klokker jeg drømmer om, og kjøper.

Jeg misunner og respekterer dog veldig de som kjøper seg en eller få klokker, og er fornøyd med den/de resten av livet. (Men da kan det vel diskuteres om det er en hobby?).

Har selv få personlige tilknytninger/jubileer forbindelser til klokkene mine, men noen minner er det selvsagt. Poenget er at en klokke man har fått eller anskaffet ved en milepæl, oppnåelse av mål eller en spesiell hendelse i livet settes mer pris på, og bør aldri selges.

Hva er mitt mål?
-Mitt mål er stort sett en eller flere klokker jeg har fått øynene opp for, tenker på og kanskje drømmer om. Helt til den havner i boksen, da finner jeg et nytt mål.

Hva er meningene om verdi kontra opplevd kvalitet?
-Jeg er selv for en variert samling, og fokuserer på value for money, uansett prisklasse. Og så er det "dessverre" slik at verditap/stigning er faktisk en større del av regnestykket for min del, enn kun kjøpsprisen. Det er EN av grunnene til at jeg har, og har hatt mange Rolex. Men jeg presiserer at det er fordi jeg også LIKER Rolex sine sportsmodeller. Synes også endel andre, f.eks. Omega, Tudor, Oris og seiko modeller gir mye for pengene. Har dog solgt noen av de, da de har blitt lite brukt fordi noen av Rolexene vinner kampen om armtid.

Hvor mange ur trengs for å dekke ethvert behov?
Da må man først definere behov.
-For å lese av tiden - ingen.
-For å ha en av hver kategori/type klokke? Det er ikke et mål i seg selv for min del, og er meget vanskelig å definere kategorier (men jeg har grublet mye på dette).
-For å tilfredsstille behovet om å beholde de klokkene man er mest "glad i"? Tenker selv tanken på å selge mest mulig, men det hadde vært meget vanskelig å prioritere om antallet skulle vært lavere enn 7.

Som jeg begynte med, så har jeg ingen spesielt gode mål i forhold til hva boksen skal inneholde for å bli en "komplett" samling, har både variasjon i merker, prisklasse og type klokke.

Det kan sikkert uansett være lurt å sette seg selv noen begrensninger, spesielt av økonomiske hensyn, f.eks. maks antall i samlingen eller maks verdi.

Når det gjelder mål for enkeltklokker, er det gjerne disse tingene jeg tenker på (ikke alle lar seg forene - ingen regler uten unntak);
  • Gi mye valuta for pengene
  • Ikke tape seg for mye i verdi (for da må jeg finne en annen rimeligere hobby!)
  • Ikke koste mer enn 100k
  • Være komfortabel
  • Være vanntett
  • Ha god lesbarhet og god lume
  • Komme på lenke
  • Ikke være for stor
  • Ikke være for flashy
  • Være noe ikke alle andre har, f.eks. sjelden modell og/eller vintage
  • Ha egenskaper som reflekterer meg/mine interesser, (f.eks. praktisk, moderne teknologi/egenskaper, ingeniør, kvalitet, bil/racing)
Og det er sikkert mer moro og meningsfylt å ha noen litt mer konkrete mål for helhetlig samling, enten en av hver kategori, eller en samling basert på en kategori (som Toms) eller lignende. Men inntil man har definert seg noen slike mål, så er det vel bare å gå for det man føler for underveis? :)
 
Redigert:
Fra min egen galleri tråd, lenke i signatur.

Jeg definerer mitt "behov" eller kanskje heller ønsker for ur, etter følgende kriterier og klasse inndeling:
1) "Hverdags" / fritids-jobb ur; Rolex SD4K gjør for tiden denne jobben.
2) "Dress Down" / fritids-jobb ur; Pam00662 gjør for tiden denne jobben.
3) "Dress Up" / fritids-jobb ur; Venter nå på noe fint til dette bruk;).
4) "Beater"; I dag er dette Tissot T-Touch Titan.

Jeg går omtrent aldri i dress og eier ikke et slips, så jeg er meget komfortabel med og ikke eie et spesielt eksklusivt ur til dress bruk.

Jeg har satt et tak for meg selv og samtidig kun eie maks. 4 ur.
Har jeg flere enn dette, så er min erfaring at enkelte da aldri blir brukt.

Jeg har også satt et tak på at hvert ur ikke skal koste mer enn maks ca. kr 100.000.-
Dette selvfølgelig basert på min økonomi, men også for å holde (forsikrings + service) kostnadene og ikke minst angsten nede.
Mine ur skal nemlig kunne brukes avslappet og være med meg hvor som helst, uten at jeg må gå å være bekymret for skade/tyveri/tap/ran o.l.- de er jo forsikret.
 
Jeg liker den listen!

Mine grails endrer seg hele tiden, men målet er til syvende og sist å ha en variert klokkesamling som dekker alle anledninger.

Jeg prøver å tenke ulike typer -- divers, dress, pilot etc -- men også variasjon i komplikasjoner og farger. Samtidig merker jeg det er litt skummelt å tenkte for mye på helheten, for det kan fort bli til at man kjøper en klokke for å dekke inn et "hull" i garderoben, uten å nødvendivis ha sterke følelser til den konkrete klokken.

I dag har jeg en svart Submariner, hvit Nomas Tangente og mørk Nomos Club Campus.

Har 3 mål:

1. Jeg vet jeg vil ha en blå klokke, men er fortsatt usikker på om dette skal være en billig seiko diver, en flottere omega seamaster, eller noe helt annet.

2. Jeg vil ha en kronograf. Junghans Max Bill Chronoscope frister veldig.

3. Og jeg vil ha en mer tradisjonell kalenderklokke fra en av de 3-4 store. Så langt er favoritten en eldre Vacheron Constantin Patrimony Perpetual Calendar --- de er også priset hyggelig, starter på 100K på chrono24 -- men jeg har på følelsen at service er et enormt tid- og kostnadshelvete... noen som vet?
 
Ja, hva er egentlig målet med en hobby? For det er jo det det er, egentlig? I alle fall for meg. Lese, studere, fundere og holde seg oppdatert om klokker kan lett oppta like mye av en uke som enhver annen fritidsaktivitet. Når det gjelder målet (grailen) så handler det faktisk for min del om å bruke en god del år på å lete etter det perfekte ur jeg kan bruke til alt. Med andre ord, har jeg et konkret mål om å bli en enklokke-mann. Skal man bare ha ett ur så må man nok inngå mange kompromisser, men det er jeg klar for. Håper oppgaven tar meg mange år..... :)
 
havarduf, hvilke klokker er kandidater til Det perfekte ur så langt?

Jeg liker også den jakten, jeg har den liksom i bakhodet hele tiden, og her forleden fikk jeg en sterk trang til å selge vekk alt annet, og bare kjøpe en F.P. Journe Chronometre Bleu.

Herregud. Blir helt skjelven bare jeg tenker på den klokka der.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
...her forleden fikk jeg en sterk trang til å selge vekk alt annet, og bare kjøpe en F.P. Journe Chronometre Bleu.

Herregud. Blir helt skjelven bare jeg tenker på den klokka der.

Samme her! Det kan umulig finnes noe finere i blått?

Du er samtidig inne på en av de tingene jeg ofte tenker på: Når man summerer verdien på samlingen, og finner ut at du kan bytte ut alle klokkene du har mot et (eller flere) ur som du egentlig tenker på som uoppnåelig. - Det er da tålmodighet og viljestyrke virkelig blir testet!
 
Det et ingen mål Eller; Målet er veien Det er bedre
Jeg vil ha løpet jeg trives med, noe som for øyeblikket betyr at jeg ikke er på direkte søken etter noe nå.

J-en ønsker å bli flinkere til å skru. Det er noe. Eller så er største gleden å se, lese, drømme og titte på ulike klokker. Det koster ikke mye og er hyggelig.

Planlegger for tiden "Bil, MC og Klokke treff" (egen tråd) noe dom kommer til å bli virkelig bra i år..

8
 
Mitt mål: 4 klokker. Diver, chrono, dress, digital.

Jeg vil ende på en situasjon der klokkene i alle fire "lukene" gir meg den vedvarende "god-keeper-følelsen" når jeg ser ned på håndleddet. Graden av god-følelse trenger ikke være en funksjon av pris.

Foreløpig har jeg den følelsen på to av dem, med Speedmasteren og G-Shocken. Jobber med saken på diver og kanskje dress. :)
 
Endgame? Solgt for første, går andre - BANG!

28428628_1365834340187497_5026204156956770304_n.jpg
 
Min interesse for klokker er todelt.
Først har jeg en lidenskap for vintage seiko dykkere, som jeg har funnet ut er uhelberedelig ;) (men maks 10 klokker)

Dernest har jeg et mål om å eie tre bruksklokker som jeg ikke går lei. Har hatt Speedmaster Pro og MM300 i eie nå i snart tre år, og de er begge klokker som gir godfølelsen, hver eneste gang.
Jeg bruker mye tid på å finne ut hvilke klokker jeg skal kjøpe, da jeg ikke er særlig til flipper. Tredje klokke er jeg usikker på, men tror det er Explorer 16570 med hvit skive eller Tudor 79090 med blå skive....tror jeg...
 
Redigert:
Jeg har også satt et tak på at hvert ur ikke skal koste mer enn maks ca. kr 100.000.-
Dette selvfølgelig basert på min økonomi, men også for å holde (forsikrings + service) kostnadene og ikke minst angsten nede.
Hvordan går det med angsten nå som 116600 har krøpet nord for 110k? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Poenget med en hobby er vel ikke at du skal bli ferdig med det. Virker ikke som hun vet hva hobby er
Nå høres det ut som at du tar ordene mine litt ut av sammenheng. For min del startet det hele med at jeg hadde lyst til å skaffe meg en "ordentlig" klokke, som etterhvert førte til at jeg plutselig hadde skaffet meg en liten samling med relativt "kostbare" ur. At spørsmålet "hvor f*en skal dette ende" dukker opp i hodet til en som ikke er klokkegal er ikke så overraskende for meg iallefall.

Hvis jeg omformulerer spørsmålet mitt: Hvordan ser du for deg at samlingen eller hobbyen vil være for deg om 10-20-30 år?
 
Nå høres det ut som at du tar ordene mine litt ut av sammenheng. For min del startet det hele med at jeg hadde lyst til å skaffe meg en "ordentlig" klokke, som etterhvert førte til at jeg plutselig hadde skaffet meg en liten samling med relativt "kostbare" ur. At spørsmålet "hvor f*en skal dette ende" dukker opp i hodet til en som ikke er klokkegal er ikke så overraskende for meg iallefall.

Hvis jeg omformulerer spørsmålet mitt: Hvordan ser du for deg at samlingen eller hobbyen vil være for deg om 10-20-30 år?

Ja det blir annerledes. Personlig aner jeg ikke, men erfaring tilsier at det vil endre seg underveis. Prøver å beherske meg litt men ja plutselig er det flere klokker på vei
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Jeg nådde mitt første mål/endgame for flere år siden, som var en Submariner, GMT master og en Speedy. Etter det tenkte jeg at jeg var fornøyd, og interessen falt litt sammen. Jeg var ikke inne her på TS engang på flere år.

Jeg tror at dersom interessen skal holdes ved like må man sette nye mål hele tiden. Det betyr for meg å planlegge nye kjøp. ikke nødvendigvis ofte, men nok til å holde en konstant jakt på noe gående.
Uten jakten faller lysten til til å lese og diskutere klokker ganske raskt for min del.
 
Jeg hater og elsker tanken om endgame (slik jeg definerer det i hvert fall), hvor jakten er over men samtidig er samlingen så 100% gitt de forutsetninger jeg har at jeg ikke "trenger" noe mer eller noe annet. For tiden har jeg en Speedy Pro og en Tudor BBN, som begge er fremtidig arvegods til mine døtre - så de er med andre ord keepers. Jeg kjøpte nylig en IWC Big Pilot Le Petit Prince, og jeg klarer ikke se for meg at den kommer til å selges innenfor de neste 10 år (famous last words, jeg vet). I tillegg er det noe G-Shocks og annet fjas i boksen.

Det som gjenstår er en dressklokke eller noe annet tøft som f eks Panerai - men da er jeg i mål, inntil videre :) Jeg tror ikke jeg noensinne er ferdig, ei heller at jeg VIL bli ferdig. Det er i så fall den dagen klokkeinteressen er helt borte - og jeg ser ikke helt at det skjer. Selv om økonomien skulle rase helt sammen så vil det alltid være noe innenfor budsjettet som må jaktes på :)

Det sagt, the grail of grails for meg er ALS Datograph - men jeg vet jo godt at det aldri kommer til å skje. Med mindre jeg vinner stort i Lotto :)