Endgame – hva er ditt mål?

Medlem
29. april 2017
Innlegg
355
Sted
Hamar
"Kvalitet foran kvantitet" er etablert som en absolutt sannhet her på TS, men hva er meningene om verdi kontra opplevd kvalitet, og hvor mange ur trengs for å dekke ethvert behov? :confused:
En problemstilling som plager meg om dagen er et spørsmål jeg fikk av samboeren, da hun ville vite hva som var målet mitt med denne hobbyen. Om jeg ikke har misforstått, så er det vel det som kalles «endgame»? Som rimelig fersk "WIS", så klarer jeg ikke en gang å forestille meg hva det skulle være. –Er målet å kjøpe én hinsides dyr klokke som passer enhver anledning (om det i det hele tatt finnes et slikt ur), eller skal skuffer og skap fylles til randen av forskjellige ur med forskjellige bruksområder, komplikasjoner og farger? Jeg vet i alle fall at det ikke er noe mål å ende opp på TV-programmet «ekstreme samlere». Det må finnes en mellomting tenker jeg, men hva er egentlig den gylne middelvei? Inntrykket mitt etter å ha lest igjennom flere tråder her inne er at mange drømmer om å bli en «one-watch-guy» på sine eldre dager, men det er helt sikkert noen som har andre planer også. Her må en (slags) meningsmåling til!

Mitt spørsmål er altså: hva er ditt mål?
Forslag til svar: Sluttilstand er nådd når jeg har [X antall] ur, beholdningen består av [modell(er) eller kategori(er)], og jeg ser for meg et budsjett på cirka [x kr].

PS. Bilder av klokker er alltid stas.;)
 
PP5270 MKI
Patek-Philippe-5270G-001.jpg
 
Absolutt ingen mål! Da faller hobbyen fra hverandre.

Jeg hadde et mål, Patek 5711. Den kan brukes til alt. Er eksklusiv, sportslig og klassisk.

Når den var i mål bare måtte jeg ha en Daytona. Så bare måtte jeg ha en eldre sub. Litt kronglete vei via en del andre flotte klokker. Heldigvis!

Nå, som en-klokke-gutt og nådd mitt mål flipper jeg fremdeles pga glede over å eie/testo_O

5711n skal ikke ut før en domstol fradømmer meg alle eiendelene mine. Det er det eneste sikre. Også tviholder kona på Hulken fordi hun er så glad i grønt:D

Dagens samling:
C843D223-FE93-48B3-AF2F-175D0A4CB8EE.jpeg
902E8162-61FC-4013-8908-E03A6A28F1C7.jpeg
4D39D618-AAA7-47F5-AA7F-FE67C5850E8C.jpeg
29941C62-65CF-466B-B832-D05E4E8D1986.jpeg
3F6A36B3-A69C-454B-8CD9-B93C626967D4.jpeg
7B5FA46C-4F9D-47ED-9F67-7638F49D5D93.jpeg
44E5F7BE-DE53-4331-AA14-E3A05272ACCC.jpeg
 
Veien er målet for meg, og gleden av å kjøpe, teste, eie, bytte og selge en stor del av gleden med denne hobbyen for min del. Har vært igjennom i hvertfall 10 ur de siste 15 månedene og akkurat nå sitter jeg igjen med to ur og to nye på vei inn i løpet av året. Da ser jeg for meg at deg blir ro i sjela mi en stund.( Det er selvfølgelig bare noe forbannet tull, men jeg trøster meg selv og samboeren med det foreløpig :D )
Her er mine to pt:
20180208_110836.jpg

Breitling Avenger GMT, jeg har alltid hatt en sweet spot for Breitling og denne synes jeg er veldig pen, har en deilig bærekomfort med sine 43mm og ikke mer enn 11mm høy. I tillegg har jeg en greie for GMT komplikasjoner selv om jeg aldri bruker den :)
1519489096553180920645.jpg

Seiko skx007. Denne er den eneste klokken som har unngått giljotinen det siste året og sannsynligvis den eneste klokken jeg ikke kommer til å vurdere å selge noen gang. Hvorfor? Fordi den er simpelthen genial! Den er rimelig nok til at den ikke binder opp klokkekapital, den er utrolig god med oysterlenke, den er skremmende nøyaktig i forhold til sine dyre konkurrenter, den gir utvilsomt mest klokke for krona punktum, og den er praktisk med day/date. Hvis jeg noen gang blir en enklokkemann så er dette den jeg sitter igjen med, selger alt annet og kjøper meg en sportsbil.:cool:

I tillegg til disse to så er en Batman i bestilling hos Bjerke og en Panerai 422 mest sannsynlig på vei inn i nær fremtid. Så vil tiden vise da ;)
 
Redigert:
Et mål kan jo være å ikke ha noe mål, som dere skriver @GrimReaper, @Genta og @Perilei . Hvilke rammer setter dere da for å unngå at det hele ender opp i en gedigen kjøpefest der armtid til slutt blir et problem? -Spør for en venn... :rolleyes:
 
Jeg har alltid definert mine ur som "Toolwatch" , skal brukes under alle omstendigheter og tåle juling. Det har ført til at jeg stort sett har dykkerur som submariner og sea dweller, ulempen min er at jeg aldri selger. Har jeg brukt et ur i tjeneste over lengre tid har jeg ikke hjerte til å flippe det. Patek, Lange, FPJ og mange andre er flotte ur men tiltaler meg ikke, de blir for "pene" og skjøre.

Finn deg et "tema" og hold deg til dette.

P1040854.JPG
 
Jeg har alltid definert mine ur som "Toolwatch" , skal brukes under alle omstendigheter og tåle juling. Det har ført til at jeg stort sett har dykkerur som submariner og sea dweller, ulempen min er at jeg aldri selger. Har jeg brukt et ur i tjeneste over lengre tid har jeg ikke hjerte til å flippe det. Patek, Lange, FPJ og mange andre er flotte ur men tiltaler meg ikke, de blir for "pene" og skjøre.

Finn deg et "tema" og hold deg til dette.

Vis vedlegg 81027

Denne samlingen er en av Norges råeste! Men til tross for det så er ikke min prioritet lik, og jeg har heller ingen grunnstamme som Tom har med Toolwatches. Jeg trenger variasjon og endring. Men ingen tema. Ergo har jeg ingen klar anbefaling på hvor du bør/skal @Ringeklokke, men poenget er at det er individuelt og kan variere over tid. Start med det du tror er en keeper:)

Angående ramme: overskuddsøkonomi uten innsikt for kona. Trenger jeg penger til et lekk tak så selger jeg en klokke. Får jeg plutselig bonus på jobb eller mer enn beregnet igjen på skatten så blir det kanskje en ny klokke. Dette er definitivt!
 
Endgame må være å ta med seg en gammel Seiko til de evige jaktmarker når den tid måtte komme. I mellomtiden koser jeg meg med de klokkene jeg har som er keepere og de som bare er innom en periode. Det er jo det som er hobbyen, å finne ut hva den neste skal være, få tak i den, nyte den mens jakten på den neste starter. Det står alltid noe på ønskelisten og når økonomien er begrenset må det hele tiden utskiftinger til for at neste klokke skal komme i hus.
Når det gjelder antall er 5-6 klokker maks for meg, både pga økonomi og ikke minst armtid. Hadde mellom 10 og 15 en periode, fikk knapt nok brukt halvparten.
 
Jeg dras også mot toolwatches @Tom Henriksen, så det er nok ikke utenkelig at det fortsetter i den retningen her også.

Det er nettopp det at det er individuelt som gjør at det er så interessant å høre de forskjellige synspunktene som kommer frem her @Genta. Ellers er jo alle mine klokker "keepers", så det begrepet har jeg nok ødelagt for meg selv allerede!:p

Helt enig med deg @Kenneth R! Det blir ikke mye hobby om man ikke gjør utskiftinger.
 
Alle klokkene jeg noensinne har kjøpt har vært keepers...helt til jeg fikk tak i den og jakten på en ny begynner. Dette skjer naturligvis helt sømløst og man blir offer for sin egen mangel på tålmodighet :confused:

En annen ting jeg har tenkt på mange ganger er at jeg spesielt det siste året føler selv jeg har gitt hvert enkelt ur for lite tid til å bli en keeper. Både speedy, aqua terra og spesielt Explorer Polar har jeg tenkt mang en gang at jeg burde gitt mer tid. Men trangen til å utforske nye modeller og andre merker er for stor til å la de bli i boksen lenge nok til å bli keepers. Men det er sikkert en fase i lidenskapen, også tenker jeg som så at da har jeg prøvd og kan kjøpe de tilbake når flippesyken roer seg og jeg vet hva jeg likte og hva jeg ikke liker. Så jeg ser på det som en prosess :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og Ringeklokke
Helt enig med deg @Kenneth R! Det blir ikke mye hobby om man ikke gjør utskiftinger.

Klokker er ikke hobby for meg. Det er en sykelig lidenskap. Siden det tok helt villt av for snart 30 år siden har det minimum gått en time hver dag til fordypelse. Om flipping er en forutsetning? Nei!

Dette er min 4 siden tidlig 90tall. Fordi jeg er fantasiløs? Nei. Vi har alle våre innfallsvinkler. Min er pakk lett. 1 klokke. Da blir det en Aquatimer foran en perpetual. Ville jeg hatt en Blancpain Trilogy Perpetual i gult gull? Å så jævli. Den hadde ikke holdt så lenge. Og å hatt den snurrende i en tørketrommel mens jeg var ute på fant det hadde jeg bare ikke fått til.

Sløkka? Ja så visst. 1000 klokker jeg vil ha. Men jeg vil alltid ha den på meg. Da blir det som det blir.

Hva jeg synes om flippere? Helt topp, de gjør bruktmarkedet spekket med flotte ur. Og så synes jeg det fint at folk gjør det de vil. Det gjør jeg.
 
Jeg har alltid definert mine ur som "Toolwatch" , skal brukes under alle omstendigheter og tåle juling. Det har ført til at jeg stort sett har dykkerur som submariner og sea dweller, ulempen min er at jeg aldri selger. Har jeg brukt et ur i tjeneste over lengre tid har jeg ikke hjerte til å flippe det. Patek, Lange, FPJ og mange andre er flotte ur men tiltaler meg ikke, de blir for "pene" og skjøre.

Finn deg et "tema" og hold deg til dette.

Vis vedlegg 81027
Skulle ønske jeg var som deg, @Tom Henriksen :D

Uoppnåelig grail i 2013/14:
C6A39BFC-8AEE-4B4E-B96A-8BDE000144C3.jpeg


Ble min og trodde jeg var i mål... og jeg er på en måte det, men søken etter neste er der.
Heldigvis :D
BA6CD1EF-0D3A-4B6A-A358-55C505522C6D.jpeg
 
Redigert:
Klokker er ikke hobby for meg. Det er en sykelig lidenskap. Siden det tok helt villt av for snart 30 år siden har det minimum gått en time hver dag til fordypelse. Om flipping er en forutsetning? Nei!

Jeg ser at jeg kunne vært heldigere med ordvalget mitt, og jeg mener selvfølgelig ikke at det er en forutsetning å flippe for å holde liv i hobbyen/lidenskapen. Det er derimot en av flere muligheter for å realisere eventuelle nye anskaffelser, og kanskje også kvitte seg med litt dødvekt ref. det å pakke lett. Flerklokkeri er nok min preferanse pr. i dag, men jeg tror nok at det er som med andre ting at man blir lettere til sinns jo færre av dem man har.