Enabling, eller uskyldige spørsmål? Explorer II

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
809
Sted
Oslo
Hei!

Jeg har sett for mye på instagram og explorertråden her, og hørt for mye på The Grey Nato.
Dette har gjort at jeg plutselig har fått det for meg at Explorer ll Polar er veldig fin.
I tillegg er jeg jo ute i frisk luft rett som det er så en egen klokke for dette hadde gjort seg.
Videre så må jeg kvitte meg med de fleste (dog ikke sørlig mange) andre klokker av noen verdi for å ordne dette. Og å sitte igjen med Grand Seiko quartz og en Explorer ll ser ikke så ille ut for meg nå.

Jeg kan ikke/bør ikke bruke for store klokker, og trives godt med mellomstore saker. Så forrige generasjon på eller den før det burde passe. Altså 40 mm utgavene. Det skulle bli referanse 16570 eller 16550. Jeg ser at den som sagt er 40, mm i diameter (eller 39 eller 39,5 avhengig av kilde) og 12,3 mm tykk. Men jeg ikke klart å finne lengde mellom hornene. Noe som er mer kritisk enn diameter for meg. Noen som har det tallet?

Så videre. Det så ut til å være flere av disse til salgs for litt siden. Nå er det bare de større og dyrere modellene som dukker opp her og på Finn. Så jeg spør her; sånn omtrent hva bør en av de jeg tenker på ligge på? Jeg er i utgangspunktet ikke skremt av noen riper eller "dings" på klokker. Helst vil jeg lage dem selv, men et utgangspunkt som viser bruksspor er ikke farlig. Er det noe særlig skille i pris mellom boks og papir og ikke? Jeg klarer meg fint uten full pakke. Og er det noe særlig risiko for juks og bedrag med Explorer ll? Er det ulike generasjoner av disse referansene?

Noe annet nyttig å vite om denne klokka? Noen som ser mulighet for et raskt salg kanskje?


Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75 og Genta
Hei!
Jeg kjøpte en 16570 i vinter, og jeg har ikke angret et sekund på det. Dessverre har jeg ikke klokka for hånden, så jeg får ikke målt. Jeg finner 47mm og 48mm som oppgitt avstand mellom hornene på diverse nettsider.

For kun klokka med lenke (16570) har jeg sett alt fra 40-47k som prisantydning, og komplette fra 50k. 16550 har jeg forstått at er mer ettertraktet (på grunn av patinering på lume?), og det samme gjelder 16570 med Rolex-gravert "rehaut" og 3186 urverk.

Mitt inntrykk er at det ikke er mye som skiller mellom Explorer II og gmt master, bortsett fra dreibar bezelring, farger og ikke minst pris. Det skal godt gjøres å få mer Rolex for pengene akkurat nå tror jeg.

20171110_135414.jpg
 
Fantastisk klokke med god bærekomfort. Tror alt @Ringeklokke sier er fasiten. Ville ikke vært skeptisk til en klokke uten papirer, så lenge du har kvittering for kjøpet, og prisen reflekterer dette. Etter min mening er servicehistorikk viktigere.
Lykke til med jakten!!

4461E511-3116-47F1-A75E-3B68CF8BF3DA.jpeg
 

Vedlegg

  • EA181554-811B-42B4-AA4F-8B9D9E3296DD.jpeg
    EA181554-811B-42B4-AA4F-8B9D9E3296DD.jpeg
    65,1 KB · Visninger: 0
Fra en annen tråd:

Explorer II 16570:
+Fantastisk alround-klokke, spesielt for "utforskere" friluftsmennesker og reisende...
+En av modellene som gir "mest Rolex for pengene" (Mye billigere enn GMT Master II, selv om det er omtrent samme klokke).
+/- 40mm, dvs. mindre enn sin nyere bror 216570
-/+"Gammel" lenke, men de nyeste kan fåes med SEL.
-Pass på at skive, visere etc. er originalt.

Explorer II 16550:
Som over, men overgangsmodell som trolig vil bli mer og mer ettertraktet (kult å vite at man har en sjelden modell også).
Vis vedlegg 69449

Det som du bør tenke over er om du vil ha en eldre eller nyere 16570/16550 da de kan ha litt forskjellige egenskaper/detaljer. Den ble produsert lenge, du får gamle som gir mer vintage-kvaliteter, f.eks. tritium og patina på markører, "død lume" og skrangle-lenke, mens nyere versjoner har fullt fungerende lume og Solid End Links (SEL) som gjør at klokken/lenken føles mye mer moderne og fast på armen.

Vintage (og 16550) er et eget kapittel, viktigste er at ikke skive og visere har blitt byttet.
16550 er en overgangsmodell og produsert færre av, og koster gjerne litt mer (men ikke alltid). Den kommer i flere varianter ift. skive, og de mest sjeldne koster gjerne dobbelt så mye(cream dial). Se f.eks. her for mer info.

Prismessig for OK eksemplarer har vel ligget på 40-45, kanskje opp mot 50 og mer om de er helt strøkne og/eller komplette. Jo nyere, jo "greiere" at det er komplett pakke - det er ofte raskere å selge. Men prisforskjell komplett/ikke komplett varierer veldig. Jeg vil si anslagsvis 5-10k mindre for en watch only burde være ok, og ville selv ikke gitt mer enn 40 for en watch only.

Men for ca 45 skal det være mulig å få en fin og komplett klokke, og det gir som nevnt over veldig mye Rolex for pengene. Prisen bør også reflektere om det er lenge siden den har vært på service eller om det er behov (så fremt det ikke foreligger kvittering på det). Det er fornuftig å sjekke hos en urmaker før kjøp hvis mulig, og tar bare et par minutter, og hos de en trivelig urmaker er det ikke sikkert du må betale for det heller.

Smør deg med tålmodighet til "riktig" dukker opp - de gjør det stadig vekk, og legg ut en WTB-annonse. :)
 
Takk for innspillene!
Det er omtrent som jeg trodde. Denne delen av Tidssonen er ikke akkurat stedet å få avkreftet at en Rolex er fine greier.
Jeg er ute etter en bruksklokke og vil derfor straks styre klar av 16550 som ser ut til å være akkurat like tøysete som gamle suber når det gjelder skiver, tekst på dem og minutiøse detaljer. I tillegg fikk denne på finn meg til sperre opp øynene : https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=80429931 88 tusen for en med riktig nok mye pen patina, men bezel med tall uten farge. Den styrer vi unna med høye kneløft.

Det er bare å ligge klar i buskene tenker jeg. Og dukker det opp en sånn til førtiognoe så kanskje. I så fall oppdaterer jeg tråden. Og kanskje jeg ber om litt hjelp her om jeg trenger det.

Lars Birger
 
Hei!

Er det noen som har lyst til å si noe om denne her?
Er finishen på lenka litt grov? uoriginal børsting? Annet?
Det er den første som har tittet fram i nærheten siden jeg postet første gang i denne tråden.

https://klocksnack.se/threads/rolex-exp-ii-16570-vit-med-cert-och-box-prisbump-1-av-1.87021/
Vis vedlegg 77244
access-4-jpg



Lars Birger
Den er jo polert, men en av ekspertene kan sikkert si hvor mye. Du må regne med service i tillegg for daglig bruk, dvs 5k i budsjettet. Hvorfor ikke å prøve å finne en nyere?
 
Hei!

Er det noen som har lyst til å si noe om denne her?
Er finishen på lenka litt grov? uoriginal børsting? Annet?
Det er den første som har tittet fram i nærheten siden jeg postet første gang i denne tråden.

https://klocksnack.se/threads/rolex-exp-ii-16570-vit-med-cert-och-box-prisbump-1-av-1.87021/
Vis vedlegg 77244
access-4-jpg



Lars Birger
Den blir veldig dyr om du legger på mva og eventuell servicekostnad. Jeg hadde nok heller kjøpt i Norge mtp. prisnivå. -Det er jo omtrent så du får en brukt 216570 til samme pris.

Om det haster, så kan det hende at det ligger noen ute på watchuseek i nærheten av norske priser inkludert mva. Ellers var det automatisk søk med varsel på finn.no som sikret meg en 16570 for noen måneder siden.
 
Jeg var ikke egentlig seriøst interessert i den, det vært mest en liten sjekk. Jeg reagerte på finishen.

Med moms og service hadde denne blitt for dyr uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Selv liker jeg store klokker som 216570 og PAM514 (47mm). Men jeg har kjøpt en 16570 til konen - hun går med den hver dag. Jeg liker den såpass at jeg enten på kjøpe en Datejust 36 stål/fluted med rett skive til henne eller en 16570 ekstra til husholdningen....