Innkjøp av den første Rolex

Medlem
29. nov. 2017
Innlegg
6
Sted
HAlden
Hei folkens!

Virker som dette er et trivelig forum med mye kunnskap og god smak.
Som tittelen tilsier så er jeg i ferd ved å kjøpe inn min første Rolex klokke.

Har sett litt på ulike modeller og funnet ut at kanskje en Submariner passer mitt bruk best, selv om jeg i utgangspunktet liker et litt røffere utseende som er noe mer "eye-catching". Den skal brukes som en hverdags-klokke, så det skal ikke være for mye dilldall på den heller. Er ikke ute etter å kjøpe en splitter ny klokke, og lurer på hvilke fall-gruer jeg ikke burde gå i.

Skjønner at risikoen blir større om man kjøper den på finn.no istedenfor hos en forhandler, men regner også med at man må betale ekstra for "tryggheten" ved å kjøpe fra en forhandler.

Har en følelse om at man ikke burde kjøpe en Rolex uten papirer, men hva er det som egentlig teller om man eventuelt skal selge den videre? Ser det er mye rart på finn.no så blir litt skeptisk. Har ikke kontaktet en forhandler enda, så regner med at jeg må finne noen forhandlere på Østlandet.

Hva vil en slik klokke ligge på i pris og er det noen årstall/modeller man burde unngå?
Tenker å ikke bruke mer enn 100K på min første klokke. Det blir en slags 30 års gave til meg selv, men det er ingen hast med å kjøpe den :)

Kom gjerne med anbefalinger og tips. Tar imot alle kommentarer med åpent sinn, selv om det skulle være kritikk eller personangrep :D

På forhånd takk!
 
Sørg for at klokken har alle bokser og papirer.
Ellers er det å "kjøpe selger" som gjelder.
Finn en erfaren og pålitelig selger som kan svare på alle "dumme" spørsmål du måtte ha.

Hvis du vil ha noe mer iøynefallende enn en vanlig Sub kan du gå for stål/gull varianten.
Disse er det gjerne en litt større "bruktrabatt" på da de ikke er like populære som stålmodellene.
En fin til rundt 100k burde ikke være umulig å oppdrive med litt tålmodighet.

Kanskje denne er tilgjengelig?
Selger er i hvertfall en gammel traver og good guy her på TS.
 
Redigert:
Liker du Submariner og ønsker en "toolwatch" , så kommer du ikke utenom Seadweller, som er enda tøffere enn Sub.

Personlig ville jeg gått etter en "Norsk solgt" med alle papirer, eller en med dokumentert legal inførsel.
Dette pga senere service hos Norsk AD, forsikring og retur etter egne kommende utenlandsreiser med uret på armen.
Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver og TaxDog
Du har et rommelig budsjett som gir bra valgmuligheter. Selv er jeg en svoren fan av ‘’5-digit’’ Rolexer, altså modeller med 5 siffer i referansen. De har moderne funksjonalitet og klassisk look og i denne kategorien kan du gjøre mye damage med 100k. Jeg har en liten samling ur, alle har B&P. Men om jeg skulle gjort det om igjen så hadde jeg bygget opp en samling kun på tilstand og bevisst unngått B&P. Can’t wear B&P og de tar bare unødig plass i skapet. Uansett, her er mine anbefalinger i kategorien sporty med litt mer wrist prescence enn sort sub:

16610Lv ‘’Kermit’’
16613 Bluesy
16710 Pepsi
18238 bark finish
16660
16713 Root beer
16760
 
Med 100 i lommeboka har du mye å velge i ja. Smak og behag selvsagt, men personlig ville jeg ikke gått for en gull-stål modell (two-tone). Det stemmer overens med dine ønsker om et 'røffere utseende'. Dato er jo fint, spesielt om det ikke er en klokke som kan rotere med andre. Og så har en variantene med et litt særegent fargevalg - tenker på den grønne Sub 116610LV , men også denne mener jeg blir for "sær" om det er en allround klokke.
Selv om jeg er mye enig med 2fast ang 5-digit serien vil jeg likevel anbefale deg en av følgende som matcher kriteriene;
- Explorer 2 ref 216570
- SeaDweller 4k ref 116600
- Submariner 116610LN
- GMT Master II 116710LB/LN

På såpass nye klokker er boks/papir relativt viktig mener jeg. Hvem roter bort dette på en 3 år gammel klokke en har spart seg opp 100.000,- for å kjøpe?
Om klokken er passert 10-15 år så kan jeg være mer sådär.. Da er tilstanden og selger gjerne viktigere.
Som 2fast nevner, dette blir plassert langt bak i et skap uansett og gjerne kun hentet frem den dagen du selger den videre (evt gir den bort til dine etterfølgere ;)



Rolex-GMT-Master-II-Ref-116710-BLNR.jpg



zRolex-Sea-Dweller-116600-Black-Dial-Stainless---110197.jpg



zrolex-explorer-white-dial-216570-106044.jpg
 
Hei!
Velkommen til forumet!
I forhold til valg av klokke kan du gjerne skrive litt mer om bakgrunnen din (jobb/fritidssysler), og hvorfor du vil ha en Rolex-klokke. Det finnes også mange andre merker, selv om Rolex aldri er feil. :)

Når det gjelder råd ift. valg av modell, så kan det også være kjekt å vite om du har normalt, mindre, eller større håndledd.

Moderne 6-sifret Rolex (f.eks. submariner 116610 med dato eller 114060 uten dato) gjør litt mer ut av seg størrelsesmessig og komfortmessig (og tildels også litt mer shiny/bling enn eldre modeller). Har du normale/store håndledd ville jeg absolutt kikket nærmere på de to nevnte, evt. også sea-dweller.

Har du mindre håndledd, så ville jeg vurdert å se etter forrige generasjon eller eldre modeller som er litt mindre og kan være mer komfortable. Det kan dog være mer tålmodighetskrevende, men desto mer moro, å "jakte" på riktig klokke, spesielt jo eldre den skal være.

Husk uansett å bruke god tid på jakten, sett deg inn i modeller, prøv hos forhandlere eller andre, og undersøk markededet/priser før du slår til på noe. Det er mange som kjøper/selger Rolex bare for å tjene raske penger, og de prises ofte høyt for å "prøve" markedet og evt. ha flaks, spesielt kjøpere som er "nybegynnere" som f.eks. ikke er klar over at det er mulig å få rabatt hos forhandlere betaler gjerne litt ekstra. Vær tålmodig og vent til riktig modell til riktig pris dukker opp, vit hva man bør betale og være rask på avtrekkeren - så kan du etter hvert sikre deg riktig klokke til fornuftig pris.

Følg med på tidssonen, finn.no og facebook-forum. Legg gjerne ut ønskes-kjøpt(WTB) annonse her på forumet. Når det gjelder trygghet, så bør du ikke kjøpe noe usett og ikke forskuddsbetale (oppgjør kontooverføring med straksbetaling er best). Referanser er bra, se i good-guy tråden her på forumet. Det er også mye lettere å unngå falske klokker ved å se og kjenne på de, men viktigst er å stole på sin magefølelse også overfor selger, samt spør gjerne her på forumet om råd hvis du har funnet en.

Om du er ute etter en ny sub eller tilsvarende, så sett deg gjerne på venteliste hos flere forhandlere, men kjøp gjerne brukt. Spesielt siste halve året har de mest populære modellene vært vanskelig å få tak i (Submariner, GMT BLNR), og enkelte brukte (men relativt nye) har gått for (mer enn?) nypris/veilledende priser på bruktmarkedet.

Det beste er selvsagt også å kjøpe med boks og papirer, helst norsk. Spesielt nye/moderne modeller så skurrer det litt om dette ikke følger med, og er litt vanskeligere å selge (tar lenger tid), og samtidig sparer man ikke sååå mye på å kjøpe "watch only". Jo eldre klokkene er, jo vanligere er det uten boks/papirer, og på ettertraktede vintage-klokker kan boks og papirer utgjøre ganske mye kroner. Men da er man uansett inne på en smal og krevende sti i forhold til å kjøpe riktig og originalt.

Anbefaler også å forsøke i det lengste å aldri selge din første klokke, spesielt om det blir en sub, da du trolig kommer til å angre på det en vakker dag. Det beste er faktisk å kjøpe din første Rolex, og så logge deg av alle klokkeforum og leve lykkelig resten av livet. I motsatt fall blir det fort en besettelse, og på tross av verdiøkninger ender man med å bruke mye penger på hobbyen. Du er herved advart. :)

Ble selv medlem her i 2014 og har vært gjennom endel klokker, deriblant mange Rolex sportsmodeller i stål, her er noen av mine tips/tanker (men er absolutt ingen ekspert etter 3 år, spesielt på vintage blir man aldri utlært):

Submariner no-date 114060:
+En av mine absolutt favoritter
+Cleant og pent design.
+Tåler alt, kan brukes til alt (men en dressklokke er alltids kjekt å ha i tillegg).
+Besel kan faktisk brukes i hverdagen til timing av alt mulig småting.
+Fantastisk kvalitetsfeeling på klokke og lenke
+"Shiny" nok til å være eye-catching! ;)
+Veldig mange starter med en sub, og når de oppdager at den er veldig vanlig prøver man mye annet, inkl vintage, men veldig mange kjøper sub igjen på et eller annet tidspunkt.
-/+ Litt "Kjedelig", men ta en uke pause, så er den plutselig magisk igjen!
-Stor i forhold til forrige modell, og baklokk bygger litt mer enn f.eks. GMT 116710, så det finnes mer komfortable/pene klokker til små håndledd.
-Litt brede/kantede lugs (ikke så kul som eldre 5-sifrede på reimer).

07-Zawatch-2080030.jpg


Submariner date 116610LN
Som no-date, men med dato, ikke fullt så cleant design og cyclops er smak og behag..

05-Zawatch-230781.jpg


GMT Master II 116710 LN / BLNR
+Sort LN er undervurdert og kan gi mye for pengene brukt
+Sort/blå BLNR gir det lille ekstra, og er meget populær (holder seg godt i verdi, og kan fort være overpriset og vanskelig, men ikke umulig, å få tak i ny)
+BLNR er også en av mine favoritter, og kandidat om jeg kun skulle hatt en moderne Rolex (gjerne sammen med en vintage sub).
+Meget komfortabel
+Fungerer til det meste, også bading!
+Bedre på diverse reimer/nato enn sub, men ikke like kul som eldre 5-sifrede.
+/-Litt mer "bling" pga. polerte midtledd. Smak og behag.

07-Zawatch-Rolex116710BLNR-130050.jpg


Explorer 1 214270 :

+Meget undervurdert modell (virker som om mange virkelig setter pris på denne etter å ha prøvd mange forskjellige Rolex sportsmodeller!)
+/- "Kjedelig" men går til absolutt alt
-Ingen ekstra funksjoner/designelement

20170624_213607.jpg


Explorer II 216570:
+/- 42mm som gir den noe større look enn sub
+Likevel "anonym" Rolex
+ Bygger lavt (flatt baklokk, så på tross av større diameter er den meget komfortabel
-Stål besel som kan bli ripete fortere (men hey - klokker er til for å brukes!)

23-Zawatch-1101780.jpg
01-Zawatch-8240234.jpg


Submariner no-date 14060/14060M

+En av klokkene jeg selv har brukt aller mest
+Cleant design
+Komfortabel
+Perfekt beater
+Litt mindre og diskret enn moderne sub
+Kler alt av reimer, lugholes gjør det også lett å bytte.
-Mangler justering av lenke som moderne sub, men mer fleksibel lenke veier det ganske bra opp.
-Fåes ikke med "SEL" Solid End Links (som gir nesten moderne feeling på lenke).
Info: Finnes i både 2-liner(penest i mine øyne) og 4-liner, og de tidligste har tritium som gir mindre lys etter årene, men en varm tone i markører.

01-Rolex14060M-4301554.jpg


Submariner date 16610LN:
+Som over, men med dato og, og KAN fåes med SEL

Submariner 16610LV (Grønn besel)
+Større markører fra 6-sifret
+Begrenset antall år i produksjon, ettertraktet. Dyrere enn "vanlig" men vil troli fortsette å stige raskere i verdi.
+Et perfekt kompromiss mellom gammelt og nytt; Slank kasse, maxi-dial med store markører, SEL for moderne feeling på lenke.
(Besel kan også byttes med sort for variasjon)

01-Zawatch-5100230.jpg


Submariner date 16800/168000:
Som 16610LN, men;
+Overgangsmodell og straks vintage. Vil bli mer og mer ettertraktet.
+De tidlige modellene fåes med markører uten WG (white gold) som gir vintage-look. (vanskelig å få tak i)
+Safir-glass er mer solid i forhold til eldre 1680 submariner med plexi-glass
-Vit hva du kjøper, pass på at skive og visere er originalt og har lik patina (farge).

02-Zawatch-9091236.jpg


Submariner date 1680:
+Vintage! :)
-Pass på at skive, visere etc. er originalt. Research kreves.
-Har begynt å bli dyre, spesielt komplette.

Submariner 5513:
+Vintage! :)
+Klassisk, clean look.
-Pass på at skive, visere etc. er originalt. Research kreves.
-Har begynt å bli dyre, spesielt komplette, men de senere årsmodellene (spesielt med WG-markører) er fortsatt veldig oppnåelige i pris. :)

30-Zawatch-060833.jpg


GMT Master II 16750/16760/16710:
+GMT for de som reiser mye.
+Kan variere look med besel (sort, pepsi, coke)
+Kan også variere med oyster-lenke vs. jubilee-lenke.
+Bygger mindre enn sub
-/+"Gammel" lenke, men de nyeste kan fåes med SEL.
-Pass på at skive, visere etc. er originalt.

17-Zawatch-4280343.jpg


Explorer II 16570:
+Fantastisk alround-klokke, spesielt for "utforskere" friluftsmennesker og reisende...
+En av modellene som gir "mest Rolex for pengene" (Mye billigere enn GMT Master II, selv om det er omtrent samme klokke).
+/- 40mm, dvs. mindre enn sin nyere bror 216570
-/+"Gammel" lenke, men de nyeste kan fåes med SEL.
-Pass på at skive, visere etc. er originalt.

Explorer II 16550:
Som over, men overgangsmodell som trolig vil bli mer og mer ettertraktet (kult å vite at man har en sjelden modell også).

40-16550-6050115.jpg




Siden du fyller 30 ville jeg absolutt vurdert en "birth-year" som gjør jakten mer spennende og klokken enda mer personlig. Fra 1987 er aktuelle kandidater sub 16610LN, GMT 16750, Explorer II 16550, sub 16800/168000 og 5513, dvs. flere spennende overgangsmodeller. Kanskje de to sistnevnte er mest spennende/aktuelle om du vil ha sub, selv om 1987-modeller "dessverre" har WG-markører - men det betyr også at de fortsatt kan kjøpes for en hyggelig pris i forhold eldre vintage. Spørsmålet er om du vil ha dato og safir, eller clean look og plexi-glass. :)

Dette var bare litt av det jeg kom på i farten, og som du skjønner er det er ekstremt mye detaljer i forhold til historikk og modell-variasjoner, så ikke ta noe for gitt. Spesielt vintage/semi-vintage bør man researche endel. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite, før du kjøper. :)

Lykke til med valget!
 
Redigert:
Wow dette er bra! Mange engasjerte mennesker her inne, takk for alle svarene.

Bakgrunnen for at valget faller på Rolex er at jeg i bunn og grunn ønsker en stødig klokke som tilsynelatende kan vare livet ut. Vet at det er mange andre klokker som er fine til en brøkdel av summen, men siden jeg er ganske fersk så er Rolex en av de merkene som ringer best i mine ører akkurat nå.

Kan fortelle litt mer om meg selv og hva som ligger bak valg av klokke.

Da min far gikk bort etterlot han seg en "Citizen Eco-Drive", jeg har nå brukt den i et par år og har ikke villet bytte klokke. Nå som det har gått en stund er jeg klar for å legge denne på hyllen og oppgradere. I utgangspunktet så jeg på en Citizen F100, da jeg tenkte at jeg skulle kjøpe samme merke. Begynte å se meg litt rundt og lese om klokker, det gjorde ting letter og jeg kunne da legge disse følelsene litt bak meg. Tenker at det er bedre å investere litt ekstra i en ordentlig klokke som høyst sannsynlig vil være med meg en god stund.

Blir fascinert av tanken på at klokken i seg selv er en delikat liten maskin som går og går. Som @Zawatch nevner så stoler jeg på at man aldri burde selge sin første ordentlige klokke da man sannsynligvis kommer til å angre, men vil uansett ha papirer og alt i orden. Det har litt med følelsen og stoltheten av å bære klokken.

Har en typisk kontorjobb i privat sektor. Det er ikke kutyme å gå i dress og bruke dyre klokker, men det er jo alltids stas å ha litt lidenskap i hverdagen :D På fritiden blir det en del trening og løfting av skrot. Klokken får eventuelt bli hjemme når jeg er på trening, ønsker ikke å skrubbe den opp på diverse manualer. Jeg er ingen kjempe, men har nok litt større håndledd enn de fleste så en "sea-dweller" er nok et godt alternativ også!

Igjen takk for alle flotte innlegg!
 
6-sifrede Rolex med Maxi kasse gir mer wristpresence enn de 5-sifrede. Også mindre fallgruver. Ny 116610 eventuelt om mulig en brukt 116600 kjøpt her på TS av en gg. Nye Red Sea er også flott om en har store lanker.

Litt av sjarmen er å gå å glede seg til en klokke for meg. Kjøp gjerne brukt, men som skrevet over, kjøp selgeren uansett uavhengig om det er foreligger b/p eller ei. Om jeg hadde vært deg, ville jeg droppet innom en AD og skrevet meg opp på venteliste på en vanlig sub. Den kommer nok raskere enn forventet, og kommer ikke til å angre i etterkant :) My 2 Cents
 
  • Liker
Reaksjoner: TaxDog
For brukthandel kan jeg vel også nevne Brilliant Watches på finn (Johnny Rolex Larsen). Han har holdt på i åresvis og er seriøs. Ellers er nok også TS en meget bra plass å handle brukt. Diverse Facebook grupper også men uansett er det lurt å gjøre research. I alle fall på pris. Enkelte priser sin "som ny" klokke nærmest mer enn nypris...(ja, en kan skylde på venteliste osv, men uansett..)
 
  • Liker
Reaksjoner: TaxDog
@ragamuffin ser hva du mener. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt til å kjøpe en ny Rolex, men etter å ha sett meg litt rundt så ser jeg at prisene for en 10år gammel Rolex kan ligge ute for tilnærmet ny pris. Har god erfaring med kjøp og salg fra før, men Rolex markedet er noe uvant. Ganske betryggende på en måte, men jeg finner det noe snodig :D

Blitt sikrere på hva jeg vil ha siden tråden ble startet og valget faller antagelig vis på en original gull/sort eller blå/gull Submariner. Har blitt frarådet å kjøpe disse variantene med tanke på at de ikke er så lette å få solgt i forhold til stål-varianten, samt at gull blir ripete fortere? Syntes at "two tone" variantene spriter opp den litt "plaine" Submarineren.
Uansett, har ikke noe hastverk enda så ting kan endre seg.

Hva tenker dere angående "two tone"?
 
Eg kan egentlig ikkje gje deg noken gode råd anna en at du bør kjøpe den klokka som du ser for deg at du kan ha som einaste klokke resten av livet . Den som oppfyller dei punkter/krav du meiner må være til stede for at det skal være aktuelt. Det krever nok at en er særdeles ærlig med seg sjølv om ka en verdsetter mest med en klokke og at en til tider ser forbi både merke, eventuell salgsverdi og svingninger i motebildet.

Det er ikkje dermed sagt at du skal kun ha den klokka :)

Skal du ha en Rolex kun for å ha en Rolex å prøve så vil nesten ka som helst av dei duge. TT eller LN er sikre . Kermit og gmt 2 (coke /pepsi ) Raskt inn raskt ut vist en ønsker det ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: TaxDog
116613LB er min «verdagsklokke», det er den tredje LB’en jeg har :D

Jeg har også hatt 116713LN som hverdagsklokke i en årrekke, jeg synes TT er lekkert. For mange er vel TT selve symbolet på alt som er galt med Rolex, med det skal du ikke bry deg om. Kjøp den klokken du liker, selv om den oser «bruktbilselger» ;)

0947A758-D007-4096-9945-941423E63039.jpeg


TT holder seg ikke like godt i verdi som stålmodellene, men det gir bare mulighet til hyggelig priset bruktkjøp! Og ja, gullet får fort hairlines - akkurat som polerte flater på stålmodellene.
 
116613LB er min hverdagsklokke, det er den tredje jeg har :D

Jeg har også hatt 116713LN som hverdagsklokke i en årrekke, jeg synes TT er lekkert. For mange er vel TT selve symbolet på alt som er galt med Rolex, med det skal du ikke bry deg om. Kjøp den klokken du liker, selv om den oser «bruktbilselger» ;)

Vis vedlegg 69805

TT holder seg ikke like godt i verdi som stålmodellene, men det gir bare mulighet til hyggelig priset bruktkjøp!

Den er jo nydelig!
 
Hei!
Velkommen til forumet!
I forhold til valg av klokke kan du gjerne skrive litt mer om bakgrunnen din (jobb/fritidssysler), og hvorfor du vil ha en Rolex-klokke. Det finnes også mange andre merker, selv om Rolex aldri er feil. :)

Når det gjelder råd ift. valg av modell, så kan det også være kjekt å vite om du har normalt, mindre, eller større håndledd.

Moderne 6-sifret Rolex (f.eks. submariner 116610 med dato eller 114060 uten dato) gjør litt mer ut av seg størrelsesmessig og komfortmessig (og tildels også litt mer shiny/bling enn eldre modeller). Har du normale/store håndledd ville jeg absolutt kikket nærmere på de to nevnte, evt. også sea-dweller.

Har du mindre håndledd, så ville jeg vurdert å se etter forrige generasjon eller eldre modeller som er litt mindre og kan være mer komfortable. Det kan dog være mer tålmodighetskrevende, men desto mer moro, å "jakte" på riktig klokke, spesielt jo eldre den skal være.

Husk uansett å bruke god tid på jakten, sett deg inn i modeller, prøv hos forhandlere eller andre, og undersøk markededet/priser før du slår til på noe. Det er mange som kjøper/selger Rolex bare for å tjene raske penger, og de prises ofte høyt for å "prøve" markedet og evt. ha flaks, spesielt kjøpere som er "nybegynnere" som f.eks. ikke er klar over at det er mulig å få rabatt hos forhandlere betaler gjerne litt ekstra. Vær tålmodig og vent til riktig modell til riktig pris dukker opp, vit hva man bør betale og være rask på avtrekkeren - så kan du etter hvert sikre deg riktig klokke til fornuftig pris.

Følg med på tidssonen, finn.no og facebook-forum. Legg gjerne ut ønskes-kjøpt(WTB) annonse her på forumet. Når det gjelder trygghet, så bør du ikke kjøpe noe usett og ikke forskuddsbetale (oppgjør kontooverføring med straksbetaling er best). Referanser er bra, se i good-guy tråden her på forumet. Det er også mye lettere å unngå falske klokker ved å se og kjenne på de, men viktigst er å stole på sin magefølelse også overfor selger, samt spør gjerne her på forumet om råd hvis du har funnet en.

Om du er ute etter en ny sub eller tilsvarende, så sett deg gjerne på venteliste hos flere forhandlere, men kjøp gjerne brukt. Spesielt siste halve året har de mest populære modellene vært vanskelig å få tak i (Submariner, GMT BLNR), og enkelte brukte (men relativt nye) har gått for (mer enn?) nypris/veilledende priser på bruktmarkedet.

Det beste er selvsagt også å kjøpe med boks og papirer, helst norsk. Spesielt nye/moderne modeller så skurrer det litt om dette ikke følger med, og er litt vanskeligere å selge (tar lenger tid), og samtidig sparer man ikke sååå mye på å kjøpe "watch only". Jo eldre klokkene er, jo vanligere er det uten boks/papirer, og på ettertraktede vintage-klokker kan boks og papirer utgjøre ganske mye kroner. Men da er man uansett inne på en smal og krevende sti i forhold til å kjøpe riktig og originalt.

Anbefaler også å forsøke i det lengste å aldri selge din første klokke, spesielt om det blir en sub, da du trolig kommer til å angre på det en vakker dag. Det beste er faktisk å kjøpe din første Rolex, og så logge deg av alle klokkeforum og leve lykkelig resten av livet. I motsatt fall blir det fort en besettelse, og på tross av verdiøkninger ender man med å bruke mye penger på hobbyen. Du er herved advart. :)

Ble selv medlem her i 2014 og har vært gjennom endel klokker, deriblant mange Rolex sportsmodeller i stål, her er noen av mine tips/tanker (men er absolutt ingen ekspert etter 3 år, spesielt på vintage blir man aldri utlært):

Submariner no-date 114060:
+En av mine absolutt favoritter
+Cleant og pent design.
+Tåler alt, kan brukes til alt (men en dressklokke er alltids kjekt å ha i tillegg).
+Besel kan faktisk brukes i hverdagen til timing av alt mulig småting.
+Fantastisk kvalitetsfeeling på klokke og lenke
+"Shiny" nok til å være eye-catching! ;)
+Veldig mange starter med en sub, og når de oppdager at den er veldig vanlig prøver man mye annet, inkl vintage, men veldig mange kjøper sub igjen på et eller annet tidspunkt.
-/+ Litt "Kjedelig", men ta en uke pause, så er den plutselig magisk igjen!
-Stor i forhold til forrige modell, og baklokk bygger litt mer enn f.eks. GMT 116710, så det finnes mer komfortable/pene klokker til små håndledd.
-Litt brede/kantede lugs (ikke så kul som eldre 5-sifrede på reimer).

Vis vedlegg 69438

Submariner date 116610LN
Som no-date, men med dato, ikke fullt så cleant design og cyclops er smak og behag..

Vis vedlegg 69440

GMT Master II 116710 LN / BLNR
+Sort LN er undervurdert og kan gi mye for pengene brukt
+Sort/blå BLNR gir det lille ekstra, og er meget populær (holder seg godt i verdi, og kan fort være overpriset og vanskelig, men ikke umulig, å få tak i ny)
+BLNR er også en av mine favoritter, og kandidat om jeg kun skulle hatt en moderne Rolex (gjerne sammen med en vintage sub).
+Meget komfortabel
+Fungerer til det meste, også bading!
+Bedre på diverse reimer/nato enn sub, men ikke like kul som eldre 5-sifrede.
+/-Litt mer "bling" pga. polerte midtledd. Smak og behag.

Vis vedlegg 69441

Explorer 1 214270 :

+Meget undervurdert modell (virker som om mange virkelig setter pris på denne etter å ha prøvd mange forskjellige Rolex sportsmodeller!)
+/- "Kjedelig" men går til absolutt alt
-Ingen ekstra funksjoner/designelement

Vis vedlegg 69450

Explorer II 216570:
+/- 42mm som gir den noe større look enn sub
+Likevel "anonym" Rolex
+ Bygger lavt (flatt baklokk, så på tross av større diameter er den meget komfortabel
-Stål besel som kan bli ripete fortere (men hey - klokker er til for å brukes!)

Vis vedlegg 69442 Vis vedlegg 69443

Submariner no-date 14060/14060M

+En av klokkene jeg selv har brukt aller mest
+Cleant design
+Komfortabel
+Perfekt beater
+Litt mindre og diskret enn moderne sub
+Kler alt av reimer, lugholes gjør det også lett å bytte.
-Mangler justering av lenke som moderne sub, men mer fleksibel lenke veier det ganske bra opp.
-Fåes ikke med "SEL" Solid End Links (som gir nesten moderne feeling på lenke).
Info: Finnes i både 2-liner(penest i mine øyne) og 4-liner, og de tidligste har tritium som gir mindre lys etter årene, men en varm tone i markører.

Vis vedlegg 69447

Submariner date 16610LN:
+Som over, men med dato og, og KAN fåes med SEL

Submariner 16610LV (Grønn besel)
+Større markører fra 6-sifret
+Begrenset antall år i produksjon, ettertraktet. Dyrere enn "vanlig" men vil troli fortsette å stige raskere i verdi.
+Et perfekt kompromiss mellom gammelt og nytt; Slank kasse, maxi-dial med store markører, SEL for moderne feeling på lenke.
(Besel kan også byttes med sort for variasjon)

Vis vedlegg 69445

Submariner date 16800/168000:
Som 16610LN, men;
+Overgangsmodell og straks vintage. Vil bli mer og mer ettertraktet.
+De tidlige modellene fåes med markører uten WG (white gold) som gir vintage-look. (vanskelig å få tak i)
+Safir-glass er mer solid i forhold til eldre 1680 submariner med plexi-glass
-Vit hva du kjøper, pass på at skive og visere er originalt og har lik patina (farge).

Vis vedlegg 69444

Submariner date 1680:
+Vintage! :)
-Pass på at skive, visere etc. er originalt. Research kreves.
-Har begynt å bli dyre, spesielt komplette.

Submariner 5513:
+Vintage! :)
+Klassisk, clean look.
-Pass på at skive, visere etc. er originalt. Research kreves.
-Har begynt å bli dyre, spesielt komplette, men de senere årsmodellene (spesielt med WG-markører) er fortsatt veldig oppnåelige i pris. :)

Vis vedlegg 69446

GMT Master II 16750/16760/16710:
+GMT for de som reiser mye.
+Kan variere look med besel (sort, pepsi, coke)
+Kan også variere med oyster-lenke vs. jubilee-lenke.
+Bygger mindre enn sub
-/+"Gammel" lenke, men de nyeste kan fåes med SEL.
-Pass på at skive, visere etc. er originalt.

Vis vedlegg 69448

Explorer II 16570:
+Fantastisk alround-klokke, spesielt for "utforskere" friluftsmennesker og reisende...
+En av modellene som gir "mest Rolex for pengene" (Mye billigere enn GMT Master II, selv om det er omtrent samme klokke).
+/- 40mm, dvs. mindre enn sin nyere bror 216570
-/+"Gammel" lenke, men de nyeste kan fåes med SEL.
-Pass på at skive, visere etc. er originalt.

Explorer II 16550:
Som over, men overgangsmodell som trolig vil bli mer og mer ettertraktet (kult å vite at man har en sjelden modell også).

Vis vedlegg 69449



Siden du fyller 30 ville jeg absolutt vurdert en "birth-year" som gjør jakten mer spennende og klokken enda mer personlig. Fra 1987 er aktuelle kandidater sub 16610LN, GMT 16750, Explorer II 16550, sub 16800/168000 og 5513, dvs. flere spennende overgangsmodeller. Kanskje de to sistnevnte er mest spennende/aktuelle om du vil ha sub, selv om 1987-modeller "dessverre" har WG-markører - men det betyr også at de fortsatt kan kjøpes for en hyggelig pris i forhold eldre vintage. Spørsmålet er om du vil ha dato og safir, eller clean look og plexi-glass. :)

Dette var bare litt av det jeg kom på i farten, og som du skjønner er det er ekstremt mye detaljer i forhold til historikk og modell-variasjoner, så ikke ta noe for gitt. Spesielt vintage/semi-vintage bør man researche endel. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite, før du kjøper. :)

Lykke til med valget!
I svarte, blitt arbeidsledig?
 
Takk @Consigliere , du gjør mitt valg litt lettere. Har bestemt meg for å gå for en komplett, brukt 116613LB fra nyere tid som er kjøpt i Norge. Er det noe spesielt jeg burde se etter med tanke på dokumentasjon?
 
  • Liker
Reaksjoner: bjorngb
Takk @Consigliere , du gjør mitt valg litt lettere. Har bestemt meg for å gå for en komplett, brukt 116613LB fra nyere tid som er kjøpt i Norge. Er det noe spesielt jeg burde se etter med tanke på dokumentasjon?

Et glimrende valg :)

Det er vel alltid greit å kjøpe komplett pakke, pass på å få med boks, tags, sertifikat og evt. original kvittering. Sjekk også at sertifikat og klokkens serienummer stemmer overens. Du finner serienummeret gravert i klokkens "rehault", der det står "rolexrolexrolex" mellom skiven og glasset.

Et annet tips er å sjekke at kantene på lenkelås og kasse er skarpe og fine, så slipper du å kjøpe en klokke som er polert i hjel for å se fin ut. Heller en bruktklokke som ikke er polert med litt hairlines, enn en som ser strøken ut og som er polert (for mye).

Lykke til!