En tråd om kaffe

Ritualet har absolutt verdi. Jeg har i svake øyeblikk vurdert å kjøpe en trakter, men jeg har så mye annet ræl og vi har et svært lite hus.

Jeg har faktisk bestemt meg for å kutte ut elkverna. Jeg har vært veldig fornøyd med den (Wilfa Uniform, fikk ny i fjor høst på garanti), men trenger mer plass og er lettere skeptisk til alt som har enkle elektriske komponenter. Jeg vil ikke være avhengig av noe som kan slutte å fungere ganske brått og uten forvarsel. Forøvrig brukte jeg håndkvern de første 4 årene jeg drakk kaffe og er både vant til, og liker metoden. Det er taktilt og enkelt. Jeg liker å kjenne på motstanden i håndtake for å få litt ekstra informasjon ut av bønnene.
Hvis noen trenger en nokså ny kvern for en tusenlapp, gi lyd.

Jeg fikk espresso-håndkverna fra 1Zpresso (J-ultra) i mai, men har fortsatt ikke fått prøve den med espressomaskinen, da vi er malplasserte pga. husbrann. Jeg lurer på om jeg skal hente espressomaskinen min i dag, slik at jeg endelig får prøvd den til intendert bruk.

Til tross for dette gav den et veldig sterkt kvalitetsinntrykk, og jeg har brukt den til andre typer brygging. Da feriepengene kom besluttet jeg å bestille en modell som heter ZP6 Special fra samme produsent. Den har jeg prøvd ut litt denne uken, og er så langt ganske fornøyd med resultatet. Jeg befinner meg på et frustrerende punkt med denne kverna, hvor jeg kjenner på smaken at jeg er veldig nært en veldig spesiell og eksepsjonelt god kaffe, men det er et eller annet jeg må finjustere. De siste 5% er ikke til å spøke med. Selv om jeg har hatt den beste koppen jeg har laget siden påsken i dag, er det nesten som om det ikke var godt, fordi jeg kjenner så tydelig at det fins et eller annet jeg kan gjøre for å få det til å bli ENDA bedre.

Jeg liker veldig godt at disse kvernene kan jeg pakke vekk etter hver bruk, og så kan jeg ta med meg et godt oppsett på reise. Det blir nok Aeropress og ZP6 for å holde det smått.

En stor frustrasjon jeg har hatt de siste par årene er at Kenya-kaffe ikke er like godt som det var da jeg begynte å interessere meg. Jeg husker at for noen år siden, kunne man til og med kjøpe Kolonihagen-bønner på Rema 1000 og få veldig tydelige, friske, saftige bærsmaker fra en Kenya-bønne. Det ble nesten garantert en god kopp. Slik har jeg ikke opplevd det de siste par årene. Jeg liker at jeg må utforske andre arenaer, men jeg savner veldig den tydelige, saftige solbærsmaken som jeg likte så godt. I det siste har det blitt mye mellomamerikansk, og selv om det er godt, savner jeg litt syrlig fruktighet. Prøver litt forskjellig fra Kaffebox.no, hvor jeg har kjøpt kvernene. Veldig fornøyd med den butikken.

redigert:

Må legge til at disse 1Zpresso-kvernene har en mekanikkfaktor som jeg tror enhver på Tidssonen ville likt. Jeg tror det er både innafor og riktig å si at folk flest her liker mekanikk og bevegelige deler, og presist maskinerte metaller. Det minner meg om Pentax-kamerahus fra gamle dager. :)

En stor frustrasjon jeg har hatt de siste par årene er at Kenya-kaffe ikke er like godt som det var da jeg begynte å interessere meg. Jeg husker at for noen år siden, kunne man til og med kjøpe Kolonihagen-bønner på Rema 1000 og få veldig tydelige, friske, saftige bærsmaker fra en Kenya-bønne. Det ble nesten garantert en god kopp. Slik har jeg ikke opplevd det de siste par årene. Jeg liker at jeg må utforske andre arenaer, men jeg savner veldig den tydelige, saftige solbærsmaken som jeg likte så godt. I det siste har det blitt mye mellomamerikansk, og selv om det er godt, savner jeg litt syrlig fruktighet. Prøver litt forskjellig fra Kaffebox.no, hvor jeg har kjøpt kvernene. Veldig fornøyd med den butikken.
Har kjent litt på det samme. Husker enda den magiske opplevelsen med TeKanGu fra Jacu for mange år siden. Nå kjøper jeg fast lysbrent Kenya direkte fra Stavanger Kaffebrenneri på Forus. Ring og bestill og plukk opp utenfor butikken. Det rullerer litt eksakt hvilke bønner de får inn men jeg får stort sett veldig god kvalitet derfra. Under 300,- for en kilo.

Har kjent litt på det samme. Husker enda den magiske opplevelsen med TeKanGu fra Jacu for mange år siden. Nå kjøper jeg fast lysbrent Kenya direkte fra Stavanger Kaffebrenneri på Forus. Ring og bestill og plukk opp utenfor butikken. Det rullerer litt eksakt hvilke bønner de får inn men jeg får stort sett veldig god kvalitet derfra. Under 300,- for en kilo.
Vi har prøvd oss på Stavanger Kaffebrenneri, men det er så varierende kvalitet synes jeg. Av lokale foretrekker vi nå Austråt eller aller helst Koko i Stavanger. Men vår faste leveranse kommer fra Wendelboe i Oslo. Godt og variert, prisen er helt ok når du kjører abonnement og vi har enda ikke fått noe vi ikke synes var helt i toppen på skalaen.

• Liker
Reaksjoner: jonska og mr.quick
Faktorene det innebærer for å få ut dei 5% krever ganske mykje merarbeid og tid . Dessuten er eg ikkje sikker på forskjellen er så stor en gang om en samenligner kun smak .
Ikkje det at eg ikkje skjønner gleden med å bruke god tid med fersk kverning, nøyaktig oppvarming , sirkulære hellebevegelser nøye koordinert med tidtaker på smaksmodningen . Litt som gleden ved å trekke opp en klokke som krever verktøy . Opplevelsen av å lage koppen teller vel kanskje for et par % av total opplevelsen .
Ja absolutt . Eg er ingen motstander av pour over og vi har jo en slik flotte glasskarafler og filterholder stående på kjøkkenet.
Men det er også det som gjer en skikkelig kaffitrakter så god . Den er så å sei like god kver einaste gang. Og det krever absolutt ingen ting annet en å trykke på play .
Joda, det er helt klart mer arbeid å få ut de siste prosentene, og vi må jo alle finne hvor vi vil legge lista mellom Fjordland og full gallimathias faux Michelin-kjøkken hjemme, eller hva nå tilsvarende blir på kaffefronten. Det at noen gjør det ene betyr ikke det er noe galt med det andre, og hvorvidt det er verd den tiden du legger ned i det er jo selvsagt helt individuelt, for oss er det det.

Smak må læres, det å drikke mye kaffe betyr ikke nødvendigvis du blir god på å kjenne nyansene i smakene. Du må kjenne etter de ulike smaksnotene når du drikker, prøve å plukke dem fra hverandre, du må variere og kjøre bønnene til ytterpunktet for å få ut nyansene av dem og du må ha kvernet en del kaffe for fint og fått ut den del nyanser av usmak for å kjenne den igjen og vite hva du skal gjøre for å unngå den, og du må til dels gå gjennom den prosessen for hver ny batch du kverner for å finne hvor du får mest mulig ut av den uten å gå for langt og få mye usmak.
Hvis du eller andre ikke kjenner forskjell på den ene og den andre betyr det ikke du har dårligere smak enn meg, det betyr bare du ikke har brukt den tiden på å eksperimentere, teste ut og lære smakene som jeg har. Men på spørsmålet om jeg kjenner forskjell på en god og dårlig pourover eller en god og dårlig maskin, der er jeg sikker. Og jeg er langt fra utlært, jeg er egentlig ganske i starten på denne utviklingen, så ting jeg ikke kjenner forskjell på er det de som lett kunne plukket fra hverandre og sagt hva jeg har gjort galt.
Og en god og dårlig maskin er også ikke helt sort/hvitt. En Moccamaster lager helt grei kaffe hvis du har gode bønner, god kvern og lager fulle kanner, men den når ikke helt opp, og fra halv kanne og nedover skranter den litt, da kommer det tydeligere frem den trakter på en litt enklere måte enn noen alternativer.

Er det verd tiden og pengene jeg har brukt på det? Tja... Om ikke annet er det vanskeligere for meg å nyte en kopp kaffe når jeg er på jobb og har glemt thermokoppen hjemme, eller når jeg er på besøk, men du må bare lære å skru av smaksløkene. Gleden er derimot stor når jeg treffer helt og lager en kopp fantastisk kaffe hjemme, det er helt på høyde med gleden ved en god friele morgenkaffe før jeg begynte med galskapen her! Om gleden nå er større skal jeg ikke si sikkert, men gjort er gjort og vi er nå her vi er.

P.S. Vi prater veldig mye om maskin her og kvern blir nevnt her og der, men jeg vil også si at kvernen ofte er vel så viktig som maskinen. Kvernen vår koster det dobbelte av trakteren og det var etter vi fikk den vi virkelig begynte å kjenne nyansene.

Redigert:
Vi har prøvd oss på Stavanger Kaffebrenneri, men det er så varierende kvalitet synes jeg. Av lokale foretrekker vi nå Austråt eller aller helst Koko i Stavanger. Men vår faste leveranse kommer fra Wendelboe i Oslo. Godt og variert, prisen er helt ok når du kjører abonnement og vi har enda ikke fått noe vi ikke synes var helt i toppen på skalaen.

Jeg har også opplevd litt variabel standard fra Stavanger. Noen ganger veldig godt, andre ganger litt kontorkaffe. Malabar-kaffen likte jeg veldig godt, tror jeg må være den eneste kaffefeinschmeckeren i Norge som setter pris på monsun-kaffe.

De siste dagene har jeg drukket Austrått. Spilte jo på Austrått IL i gamle dager, ingen tvil om at nostalgien trekker opp. Forøvrig har kvaliteten bare gått opp synes jeg. Mye jevnere og lysere brenningsgrad på de lysbrente enn det jeg opplevde for noen år siden.

Da jeg oppdaget kaffe bodde jeg i Oslo. Veldig lett liv for en kaffeelsker; 1 kg "test roast" hos Wendelboe til 299,-. Alltid godt. Den aller beste kaffen jeg noen gang har laget var test roast fra Wendelboe, som de ansatte dessverre ikke visste hva var. Den var helt magisk, som å drikke melkesjokolade og jordbær. Selv med mitt simple studentoppsett. Den dag i dag er fortsatt den smaken mitt ideal.

Jeg drog innom Wendelboe i fjor, da jeg ikke hadde vært i Oslo siden studietiden. Ble dessverre skuffet med en ganske alminnelig espresso.

Jeg har også opplevd litt variabel standard fra Stavanger. Noen ganger veldig godt, andre ganger litt kontorkaffe. Malabar-kaffen likte jeg veldig godt, tror jeg må være den eneste kaffefeinschmeckeren i Norge som setter pris på monsun-kaffe.

De siste dagene har jeg drukket Austrått. Spilte jo på Austrått IL i gamle dager, ingen tvil om at nostalgien trekker opp. Forøvrig har kvaliteten bare gått opp synes jeg. Mye jevnere og lysere brenningsgrad på de lysbrente enn det jeg opplevde for noen år siden.

Da jeg oppdaget kaffe bodde jeg i Oslo. Veldig lett liv for en kaffeelsker; 1 kg "test roast" hos Wendelboe til 299,-. Alltid godt. Den aller beste kaffen jeg noen gang har laget var test roast fra Wendelboe, som de ansatte dessverre ikke visste hva var. Den var helt magisk, som å drikke melkesjokolade og jordbær. Selv med mitt simple studentoppsett. Den dag i dag er fortsatt den smaken mitt ideal.

Jeg drog innom Wendelboe i fjor, da jeg ikke hadde vært i Oslo siden studietiden. Ble dessverre skuffet med en ganske alminnelig espresso.
så trist med skuffelse fra wendelboe. husker godt den unge dreng vant vm i barista, for det var på samme tid jeg nerdet omkring kaffe for siste gang. wendelboe hadde øvet seg opp på en enkel men grei rancilio.

en gang jeg var på maemo fikk jeg tilbud om kokekaffe komponert av wendelboe; inn kom en portabel komfyr, og alt ble laget i en tradisjonell kaffelars av kobber. hele seansen kostet kr 80,- ekstra, og husker jeg tenkte det var helsprøtt at ikke denne relative puslesummen var inkludert i menyen; skuffelsen ble nokså stor da kaffen overhodet ikke holdt mål. derimot ble jeg litt ivrig med å lage kokekaffe etter dette, og det er min eneste metode for mine kanskje 8 kopper kaffe. per år :geek::coffee:

er jeg innom oslo tar jeg gjerne en dagens dobbel espresso på stockfleths i grensen. gjennom alle år har dette aldri skuffet.

L8zFsyj.jpg

Ikke veldig imponert over jevnheten til Gringo nordic. Ble ikke en spesielt interessant kopp av dette.

g026jWL.jpg

Strålende fornøyd med kverna, i det minste. Se så fint og jevnt, ser ingen grunn til å beholde en stor elektrisk kvern når resultatet er like godt. Om jeg syntes det var plagsomt å kverne manuelt, hadde det selvfølgelig vært en annen sak.

• Liker
Reaksjoner: jonska
L8zFsyj.jpg

Ikke veldig imponert over jevnheten til Gringo nordic. Ble ikke en spesielt interessant kopp av dette.
For en som såvidt har kikket ned i kaninhullet som er kaffe, med skikkelig Wilfa-kvern og ferskbrente bønner, hva er det med de bønnene som ikke er bra? Hva ser du etter for å avgjøre god eller dårlig kvalitet?

For en som såvidt har kikket ned i kaninhullet som er kaffe, med skikkelig Wilfa-kvern og ferskbrente bønner, hva er det med de bønnene som ikke er bra? Hva ser du etter for å avgjøre god eller dårlig kvalitet?

Det så veldig ut som om bønnene hadde veldig ujevn brenningsgrad.
Jeg leste meg kjapt opp om det nå, og det ser ut som om ja, jeg snakker med baken. Er visst helt normalt og å forvente.

Jeg forsker litt på smak og kverningsgrad for tiden, og fikk overraskende resultat i dag. I går opplevde jeg kaffen som kjedelig og "brun" i smaken. Jeg tenkte jeg skulle bruke et tregere filter og mye grovere kaffe fra samme posen, og det ble dødsens kjedelig! Om noe smakte det brunere og bitrere.

Nå har jeg laget samme kaffen med samme oppskrift, og brukte vanlig Hario-filter, og kvernet kaffen mye finere. Smaken ble litt bedre, men jeg fikk litt tørr bitterhet. Ikke godt det heller.

Jeg går fort voldsomt lei av å forske hvis jeg ikke føler at jeg er inne på noe. Grovere ble dårlig, finere ble dårlig, føler meg derfor like lite klok.
Tror jeg skal få renset espressomaskinen i kveld, sånn at den er klar til i morgen. Jeg har endelig min første espressokvern og trenger å finne litt motivasjon i å gjøre et brått kvalitetshopp i koppen...!

Oppdatering:

Det var en god plan. Lagde meg et par espresso nå når jeg kom hjem fra jobb etter å ha renset maskinen i går kveld. Brukte lysbrente filterbønner, liker ekstra syrlig espresso. Første kopp ble veldig god, men manglet litt dybde. Gikk litt finere, den ble "perfekt" men var fortsatt litt lett, prøver mellombrent i morgen. Nå må jeg finne de rette bønnene! Deilig å ha et enkelt oppsett. Maskinen trenger litt tid for å få god varme, så da passer det faktisk helt fint å ha håndkvern. Litt tungt å kverne, men det blir jeg helt sikkert vant til.

Jeg elsker filterkaffe og å sitte med en kanne, men det er mer å kose seg og å slappe av. Sola stråler uvanlig varmt langs Jærkysten, og jeg vil ut på sykkeltur. Perfekt med espresso.

oppdatering 2:

Jeg hadde noen etiopiske "Coffee of the World"-bønner fra Meny som jeg fikk i en bursdagsgavepakke. Dette skal være lysbrent filterkaffe, men jeg syntes den ble ganske bitter og mørk i koppen uansett hva jeg gjorde med oppskriften. Selv om det er "single origin" er det nokså industrielt bearbeidet.
Den passet derimot helt perfekt til espresso! Det ble fantastisk godt. Syrebombe med litt god, mørk dybde.

Det tok meg tilbake til den aller første spesial-espressoen jeg hadde, som var Supreme Roastworks i Oslo i 2017. En av mine studiekamerater mente at jeg aldri hadde hatt ordentlig kaffe. Hun sa "nå skal jeg vise deg SKIKKELIG kaffe", og tok meg med til toppen av Løkka. Kjøpte min første kvern og en pose bønner etter én slurk. Det var helt magisk.
Alle har sine egne preferanser, men for meg er det fortsatt den espressoen som er idealet. Mye syre- og bærsmak.

Dette skal jeg eksperimentere mer med i dag. Morsomt hvis det er løsningen på espresso. Det smakte oppriktig svindyrt.

Redigert:
Det så veldig ut som om bønnene hadde veldig ujevn brenningsgrad.
Jeg leste meg kjapt opp om det nå, og det ser ut som om ja, jeg snakker med baken. Er visst helt normalt og å forvente.

Jeg forsker litt på smak og kverningsgrad for tiden, og fikk overraskende resultat i dag. I går opplevde jeg kaffen som kjedelig og "brun" i smaken. Jeg tenkte jeg skulle bruke et tregere filter og mye grovere kaffe fra samme posen, og det ble dødsens kjedelig! Om noe smakte det brunere og bitrere.

Nå har jeg laget samme kaffen med samme oppskrift, og brukte vanlig Hario-filter, og kvernet kaffen mye finere. Smaken ble litt bedre, men jeg fikk litt tørr bitterhet. Ikke godt det heller.

Jeg går fort voldsomt lei av å forske hvis jeg ikke føler at jeg er inne på noe. Grovere ble dårlig, finere ble dårlig, føler meg derfor like lite klok.
Tror jeg skal få renset espressomaskinen i kveld, sånn at den er klar til i morgen. Jeg har endelig min første espressokvern og trenger å finne litt motivasjon i å gjøre et brått kvalitetshopp i koppen...!

Oppdatering:

Det var en god plan. Lagde meg et par espresso nå når jeg kom hjem fra jobb etter å ha renset maskinen i går kveld. Brukte lysbrente filterbønner, liker ekstra syrlig espresso. Første kopp ble veldig god, men manglet litt dybde. Gikk litt finere, den ble "perfekt" men var fortsatt litt lett, prøver mellombrent i morgen. Nå må jeg finne de rette bønnene! Deilig å ha et enkelt oppsett. Maskinen trenger litt tid for å få god varme, så da passer det faktisk helt fint å ha håndkvern. Litt tungt å kverne, men det blir jeg helt sikkert vant til.

Jeg elsker filterkaffe og å sitte med en kanne, men det er mer å kose seg og å slappe av. Sola stråler uvanlig varmt langs Jærkysten, og jeg vil ut på sykkeltur. Perfekt med espresso.

oppdatering 2:

Jeg hadde noen etiopiske "Coffee of the World"-bønner fra Meny som jeg fikk i en bursdagsgavepakke. Dette skal være lysbrent filterkaffe, men jeg syntes den ble ganske bitter og mørk i koppen uansett hva jeg gjorde med oppskriften. Selv om det er "single origin" er det nokså industrielt bearbeidet.
Den passet derimot helt perfekt til espresso! Det ble fantastisk godt. Syrebombe med litt god, mørk dybde.

Det tok meg tilbake til den aller første spesial-espressoen jeg hadde, som var Supreme Roastworks i Oslo i 2017. En av mine studiekamerater mente at jeg aldri hadde hatt ordentlig kaffe. Hun sa "nå skal jeg vise deg SKIKKELIG kaffe", og tok meg med til toppen av Løkka. Kjøpte min første kvern og en pose bønner etter én slurk. Det var helt magisk.
Alle har sine egne preferanser, men for meg er det fortsatt den espressoen som er idealet. Mye syre- og bærsmak.

Dette skal jeg eksperimentere mer med i dag. Morsomt hvis det er løsningen på espresso. Det smakte oppriktig svindyrt.
Jeg har holdt meg til 'raskere' filtere some cafec abaca og medium roast. Får jevnt gode resultater med de. Anbefales.

Ang TW så syntes jeg de har gått nedover de siste årene. Var abonnent i et par år hvor jeg syntes at kvaliteten var jevnt god. Men så for kanskje 1.5 år siden syntes jeg kaffen hadde blitt mer og mer brent, med mindre nyanserte smaker. Abonnerte meg for moroskyld for denne julimåned hvor jeg fikk 3x kenya. Fortsatt skuffa. Hva skjedde, Tim..? Jule-kiahia fra 2022 sitter høyt på min personlige kaffetrone enda, men det de selger i dag er i skyggen av den.

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Jeg har holdt meg til 'raskere' filtere some cafec abaca og medium roast. Får jevnt gode resultater med de. Anbefales.

Ang TW så syntes jeg de har gått nedover de siste årene. Var abonnent i et par år hvor jeg syntes at kvaliteten var jevnt god. Men så for kanskje 1.5 år siden syntes jeg kaffen hadde blitt mer og mer brent, med mindre nyanserte smaker. Abonnerte meg for moroskyld for denne julimåned hvor jeg fikk 3x kenya. Fortsatt skuffa. Hva skjedde, Tim..? Jule-kiahia fra 2022 sitter høyt på min personlige kaffetrone enda, men det de selger i dag er i skyggen av den.

Tar til meg det tipset. Opplever du noen forskjell mellom abaca og Hario?

Jeg hadde samme opplevelse hva det gjelder kaffe-abo. Avbestilte vel i 2022 eller noe sånt, klarte aldri lage kaffe som smakte mer enn bare kaffe. Jeg blir nesten alltid skuffet av nesten all kaffe, virker det som. Jeg vil helst ha en veldig klar, frisk, syrlig kopp.

Tar til meg det tipset. Opplever du noen forskjell mellom abaca og Hario?

Jeg hadde samme opplevelse hva det gjelder kaffe-abo. Avbestilte vel i 2022 eller noe sånt, klarte aldri lage kaffe som smakte mer enn bare kaffe. Jeg blir nesten alltid skuffet av nesten all kaffe, virker det som. Jeg vil helst ha en veldig klar, frisk, syrlig kopp.
Det er en stund siden jeg sist brukte hario så det er vanskelig å si hvordan abaca er sammenligna med de. Dog, james hoffmann la ut en video nylig som tilsier at de er merkbart raskere. Jeg føler jeg har bedre kontroll på sluttresutlatet med raskere filter, siden kvernjustering da har større innvirkning. Anbefaler å prøve en pakke om du kan få tak i. Tror ironisk nok at TW selger de på nettsiden dems?

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Det er en stund siden jeg sist brukte hario så det er vanskelig å si hvordan abaca er sammenligna med de. Dog, james hoffmann la ut en video nylig som tilsier at de er merkbart raskere. Jeg føler jeg har bedre kontroll på sluttresutlatet med raskere filter, siden kvernjustering da har større innvirkning. Anbefaler å prøve en pakke om du kan få tak i. Tror ironisk nok at TW selger de på nettsiden dems?
Takk for tipset. Bestilte fra Kaffebox.no nå, bør få dem i morgen eller på onsdag. Bestilte litt jålete espresso-ræl for anledningen, nå når jeg endelig lager espresso jeg stolt hadde servert til de mest pretensiøse kjennere som meg selv.

I dag prøvde jeg litt grovere + de raskeste filtrene jeg har, fikk fortsatt ikke noe spennende smak - utenom et lite hint av koriander, som var merkelig og morsomt. Kaffen ble ikke så frisk som jeg hadde håpet på, men det smaker helt oppriktig som om det sitter en del koriander fast i tennene mine. Spennende!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Takk for tipset. Bestilte fra Kaffebox.no nå, bør få dem i morgen eller på onsdag. Bestilte litt jålete espresso-ræl for anledningen, nå når jeg endelig lager espresso jeg stolt hadde servert til de mest pretensiøse kjennere som meg selv.

I dag prøvde jeg litt grovere + de raskeste filtrene jeg har, fikk fortsatt ikke noe spennende smak - utenom et lite hint av koriander, som var merkelig og morsomt. Kaffen ble ikke så frisk som jeg hadde håpet på, men det smaker helt oppriktig som om det sitter en del koriander fast i tennene mine. Spennende!
koriander : verst av det verste! 🧼🤮
nei, alle kan ikke lære seg like koriander:

jeg har forsøkt tvinge meg til akseptere det; har spist koriandersuppe på vietnamesisk restaurant, bedt om ekstra koriander på indisk mat - men nei. ufyselig. det er et nederlag for meg ikke kunne spise alt av mat, men jeg innser at min royale gane ikke takler koriander. og kråkeboller 😅

• Haha
Reaksjoner: Pollux