En tråd om kaffe

Tar opp igjen en gammel tråd :)

Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.

Jeg vil slå et slag for perkulator. Selv har jeg en Bodum Pebo(se bildet under). Disse er nette, enkle å holde rene, og ikke minst kjempelette å bruke. Et minus er at de ikke fungerer nevneverdig godt på induksjon, da glasskolben går rett på platen/gassblusset.

I likhet med aeropress og pour over har perkulering litt show-faktor, og kan brukes som lett underholdning.

1208-01_b.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Chalshus
Jeg bruker en Chemex til filtermalt. Har også en Aeropress for enkelthetens skyld.
Skal jeg ha espresso eller noe med melk i, står det en Izzo Vivi pid og en Mazzer Mini på kjøkkenbenken
 
Så lenge du har en kvern, er det ikke nødvendig å fryse bønnene. Bare kjøp inn en pose av gangen.

http://drinks.seriouseats.com/2010/09/should-you-freeze-your-coffee-beans.html

Det trodde jeg også, men dette har jeg testet grundig selv på flere typer og det er ingen tvil. Jo ferskere brente bønner jo mer vinner du på frysing. Jeg både smaker og ser degradering (på crema, nødvendig malingsgrad osv) ganske raskt. Kanskje bare etter en uke, husker faktisk ikke siden jeg har frosset så lenge, men det var ikke veldig mange dagene. Når jeg betaler en del i frakt så må jeg kjøpe litt, gjerne 3-4 kg om gangen, så da må det i frysen. Klarer ikke smake degradering på frossen vs fersk, altså er det ingen ulemper. Ulempen med å bare male så fersk kaffe til stadighet er at kverna blir så oljete at du må ta drittjobben med fulldemontering oftere enn ellers.
 
Opptiningen er mer kritisk enn selve frysingen.

Putter nybrent kaffe i fryser jeg også og har kun opplevd én gang at det kom fukt til under tiningen. Da gikk kaffebønnene føyken. Så frysing er fint - men tin dem ordentlig slik at man ikke får kondens inne i posen. Unngå for stor dT.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tore
Godt poeng. Jeg heller de rett i reservoiret på kverna, bare noen dL om gangen, så det pleier å gå fint. Det du sier fikk meg til å tenke på en ting: Lokket på kverna bør ligge av en stund etterpå. Implementeres fra nuh.
 
Kan absolutt anbefale en håndkvern dersom man har tålmodighet til å bruke litt lenger tid når man lager kaffe (tålmodighet man gjerne har når man begynner å snakke om håndbrygg, Aeropress etc.). Sjekk ut Feldgrind fra Knock som Tim Wendelboe nettopp har begynt å selge. Man slipper å bruke penger på elektronikk, det aller meste går direkte på kvernene slik at man får mye bedre kvalitet. Tar litt lenger tid naturlig nok, men garantert mye bedre resultat enn nevnte Wilfa-kvern lenger oppe til omtrent samme pris.
 
Inverted.
Og når det gjelder håndkvern: ja, når jeg skal lage meg én kopp. Men å stå og håndkverne til en liter kaffe, det blir jeg gæren av.
 
Selvsagt, alt kommer an på situasjonen. Brygger man ofte store mengder kaffe så kjøper man en elektrisk kvern, men lager man seg en eller to kopper et par ganger om dagen derimot, så vil en håndkvern ofte kunne være et bedre valg.

Til AeroPress bruker jeg også alltid inverted. For et par år siden lastet jeg ned en app som heter "AeroPress Timer" hvor det ligger mange forskjellige oppskrifter på forskjellige måter å brygge med AeroPress på (forskjellig kverningsgrad, tid, inverted, vanlig etc) også teller det ned en timer som forteller deg når du skal helle vann, røre, ekstrahere osv. Var gratis før men koster litt nå tror jeg. Litt spesielt kanskje, men artig å kjenne forskjellen på to kopper brygget med samme bønner og utstyr hvor kun framgangsmåten er forskjellig.
 
Btw: Jeg har denne kvernen fra Hario, og selv om den absolutt er ok, så kverner Wilfaen mye jevnere. Men mulig at den Feldgrinden er i en annen liga. Den bør den kanskje være, til den prisen.
Hario-Skerton-kvern.png
 
Den er helt OK ja, men det stemmer at Feldgrind er i en annen liga ja. Kan sammenlignes med langt dyrere elektriske kverner.
 
Jeg har også den Hario kvernen. Den funker fint til å ha med på reiser, aeropress med nykvernede bønner på fjelltur er fantastisk, men også hos meg kverner Wilfa mye jevnere. Den er virkelig en no-brainer den Wilfa-kvernen for alle som skal ha en rimelig kvern til filtermalt og aeropress, husker jeg rett betalte jeg under 500kr for min for en stund siden.
 
Jeg ga 380 på tilbud på komplett for et par år siden. Men nå koster de stort sett 699,-
Det er de verdt. :)
 
Hario Skerton kvernen er en god tur og hytte venn. Maler absolutt godt nok for filter/v60/presskanne og kokemalt. Følger med et lite lokk som kan settes på glassbeholderen dersom man er på tur, og har kvernet litt for mye. Feldgrind er i en helt annen liga, men så er prisen også en annen. :)
 
Jeg og min kone har etter mange års kaffe interesse endelig tatt steget videre, og startet eget kaffebrenneri. Vi holder til i et lite lokale på Hisøy i Arendal, og garanterer ferskbrent kaffe.

Akkurat nå tilbyr vi kaffe fra Etiopia, Brasil og Rwanda, hvor sistnevnte også selges som espresso brent.

Hvorfor smake Mukasa kaffe?

Vi brenner kun kaffe av utmerket kvalitet, med høy cupping score. Vi har stort fokus på at kaffen vi tilbyr både skal være rettferdig, og smake fantastisk!

I tillegg til at Mukasa Kaffebrenneri er genuint opptatt av at bøndene får rettferdig betalt, står vi også bak den norske organisasjonen Adolph Mukasa Nursery & Primary School.

Dette er en barne og ungdomsskole i Lwezo – Uganda, med over 500 elever, som drives av ren veldedighet.

Mukasa Coffee AS støtter i den anledning skolen og barna med kr. 5,- pr. solgte pose (250g) kaffe til private kunder.
Bygden Lwezo har mye kaffeplanter, og vi drømmer om å en gang kunne tilby dere smaken av "Afrikas perle".

Lyst til å prøve?

Vi gir alle medlemmer på Tidssonen 25% * avslag på første kjøp . Brukt rabattkoden: klokkekaffe2017
*gjelder ikke kaffe-abonnement og frakt.

Kaffen kan kjøpes på www.mukasa.no (og tilbys i ulike størrelser og kverningsgrad).
Her kan du også kjøpe utstyr for brygging (Hario v60), kaffe abonnement, og grønne kaffebønner - om du ønsker å prøve deg selv på kjøkkenbenken J

Besøk oss gjerne på Facebook:

https://www.facebook.com/mukasacoffee/

Mvh
Mukasa kaffebrenneri

(Etter å ha lest gjennom hele tråden, føler jeg det var ok å poste dette. Om det ikke er greit må admin gjerne slette posten, eller kontakte meg).
 
Spennende @akorsvik! Har du satt en frist for hvor lenge koden er aktiv? Legger inn en bestilling om en to ukers tid. :)

Takk for det @raknes , og veldig hyggelig du vil bestille! :) Rabattkoden gjelder tom. 30 september 2017, så du er godt innafor med 2 uker! Rabatten på 25% gjelder også på alt av bryggerutstyr m/tilbehør (Hario v60 serie) på sidene våres.
 
Hva anbefaler de høye kaffeherrer når det gjelder bryggeutstyr til en nybegynner? Har fått opp øynene for skikkelig brygget kaffe, og det jeg før kalte kaffe kaller jeg nå rottegift. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for en Chemex, Aeropress, presskanne eller Hario V60. Nå finnes det nødvendigvis ikke noe "best" men hva foretrekker dere?
 
  • Liker
Reaksjoner: akorsvik
Hva anbefaler de høye kaffeherrer når det gjelder bryggeutstyr til en nybegynner? Har fått opp øynene for skikkelig brygget kaffe, og det jeg før kalte kaffe kaller jeg nå rottegift. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for en Chemex, Aeropress, presskanne eller Hario V60. Nå finnes det nødvendigvis ikke noe "best" men hva foretrekker dere?

Jeg foretrekker v60. Synes det er veldig enkelt, og det er raskt å brygge seg en kopp, samt at kaffen smaker veldig godt.
Har ikke smakt eller traktet med Chemex før, så kan ikke sammenlikne med det. Har dog prøvd Aeropress og presskanne, og foretrekker klart v60. Det er veldig mange i de større mesterskapene i brygging som bruker v60, og det er sikkert ikke uten grunn. Kan legge til at kvalitetsfølelsen (som i klokkeverden) oppleves som høy på de ulike v60 produktene.
Bruker du god, fersk kaffe, gjerne kverner selv, samt blander i korrekt forhold - vil du få et godt resultat uavhengig av hvilke system du går for.
Selv har jeg helautomatisk kaffemaskin, manuell espressomaskin, Moccamaster og v60. Jeg foretrekker v60!
Synes resultatet blir "rent" og delikat. Lett i bunnen, og de særegne kjennetegnene fra kaffens opphav kommer lettere frem.
Jeg er kanskje ikke helt objektiv eller nøytral iom at jeg selger v60 (du har sikkert sett posten min litt over her). Uansett hva du går for blir kaffen fantastisk om alle forhold ligger til rette for det.
Legger til at kampanjekoden i nettbutikken vår for medlemmer her inne (25%) også gjelder på alt av Hario v60 utstyr :) Ordre over 1000kr har fri frakt.

For å trakte med v60 MÅ du ha selve trakten og filter som passer. Utover dette er det jo praktisk med v60 kannen under (men du kan også plassere trakten på en kopp, eller annen kanne). Vekt trenger du ikke dersom du har en vanlig kjøkkenvekt med "tare" funksjon (som de fleste har), og en stoppeklokke/timer.
Alltid et pluss med kvern, men kvernet kaffe holder seg en liten stund, dersom kaffeposen har oneway valve.

Bare å spørre om noe er uklart, eller du lurer på noe annet før du bestemmer deg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla
Hva anbefaler de høye kaffeherrer når det gjelder bryggeutstyr til en nybegynner? Har fått opp øynene for skikkelig brygget kaffe, og det jeg før kalte kaffe kaller jeg nå rottegift. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for en Chemex, Aeropress, presskanne eller Hario V60. Nå finnes det nødvendigvis ikke noe "best" men hva foretrekker dere?
V60 og Chemex er hipp som happ, synes jeg, men har mest erfaring med Chemex. Har ikke smakstestet Chemex og Aeropress opp mot hverandre, men tror faktisk jeg synes aeropress er aller best. Men det er litt hyggeligere å brygge på Chemexen, så det blir litt av hvert. Til hverdags går det mest i (hyppig renset) trakter. Presskanne synes jeg blir for mye grut.
Det er forøvrig masse videoer av ulike brygg og fremgangsmåter på Youtube, med masse tips osv.
Kjøp en V60, en ordentlig kvern og en narkovekt, og du er i gang. Så kan du kjøpe deg en vannkoker med svanehals og valgfri temperatur osv. når du blir enda mer hekta. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla og akorsvik