En tråd om kaffe

Bestilte Colombia Hacienda San Alberto Geisha og jeg synes ikke den forsvarer prisen i forhold til f. eks. Yirgacheffe til under 1/3 av prisen. Nå er imidlertid Yirgacheffe min favorittkaffe da, så jeg bryr meg ikke så mye om å finne så mye annet lenger.

• Liker
Reaksjoner: Sjø
Noen som har smakt Caballero Geisha fra Tim Wendelboe?

https://www.timwendelboe.no/coffee/caballero-geisha

(På papiret står det faktisk at jeg drakk den i september, men siden jeg ikke tok smaktsnotater har jeg nå glemt hva den smakte...)

Alternativt får man jo en meget god vin for disse kronene, altså 325,- + frakt. Så kan godt hende det heller går den veien.

Ellers har jeg store forhåpninger til denne månedens Nacimiento SL28, som ligger klar til å åpnes i romjulen.

Smakt, på ingen måte verdt prisen for midt behov.

• Liker
Takk for tilbakemeldinger :) Står over Geisha i denne omgang. Satser heller på matcha té. Aldri prøvd tidligere, men liker det som sies om den, særlig dette med aminosyren L-theanine som bidrar til en endret koffeinrus. (Beskrives som avslappende med forhøyet awareness.)

F2F8BFDD-5AEF-4116-9517-A2DCC938E6FD.jpeg

Forhåpentligvis komplementerer den fastende morgenmeditasjon og yoga. Noe jeg ikke synes at kaffe gjør.

Why Matcha’s Caffeine Is Better Than Coffee’s

Neste stopp "té tråden"?

Da har jeg kommet halvveis igjennom posen med etiopisk "Gedeb" fra Tim Wendelboe. Her er noen kjappe tanker jeg vil skrible ned.

timwendelboe_gedeb_filter.png

Den er god, men så mye er vel egentlig bare å forvente av en kaffe fra TW. Dessverre når den ikke Hunkute opp til anklene en gang. Den minner meg faktisk ganske mye om den vanlige yirgacheffen fra "Coffee Of The World" som man får kjøpt i nærbutikken. For all del, dette er jo en helt grei hverdagskaffe som jeg ofte har i bakhånd, men det er litt skuffende at Gedeb ikke stikker seg mer ut hva gjelder kompleksitet og dybde. En morgen begynte jeg faktisk å lure på om jeg hadde kvernet fra rett pose, og tuslet inn på kjøkkenet igjen for å dobbeltsjekke.

Brenningen er som vanlig på den lette siden, og igjen kjenner man en kvalitet og renhet i smaken som gjør det tydelig at det er godt håndverk bak det hele. Men, dette er nok den kjedeligste kaffen jeg har smakt fra TW så langt, og etter min mening er den ikke verdt 163kr for en 250g-pose. Yirgacheffe fra nærbutikken gir 90% av smaken, og koster vel rundt en hundrelapp for et halvt kilo bønner.

Jeg håper virkelig at de får Hunkute inn på lager igjen så fort som mulig.

Redigert:
Et lite tips til deg som er på jakt etter Hario V60 utstyr eller digg ferskbrent kaffe.
Vi kjører 20% rabatt på alt av kaffe, Hario V60 og gavekort tom. fredag 25/1 i nettbutikken
Flat frakt på 49,- og fri frakt på ordre over 600,-

Rabattkode: januar19
www.mukasa.no

Det er dessverre litt "halvribba" for Hario utstyr, men fremdeles noen gullkorn på lager :)
Hva angår kaffe kan jeg varmt anbefale Colombia El Llanete som er i den lyse enden av medium brent. Saftig, søt og floral. Ellers er Etiopia Dhilgee fra Guji distriktet en favoritt. Unik smak hvor den typisk fruktige øst afrikanske kaffesmaken avrundes med en toffee liknende sødme i avslutningen.

Vi tilbyr alle kaffe i både 250g og 1 kg poser.

• Liker
Reaksjoner: darkcho
Noen som vet om et sted som selger reservedeler til Hario Skerton? Jeg greide å knuse glassbeholderen...
Selger dere, @akorsvik ?

Så leit! Alle (som ikke driver grå/paralell import) av Hario i Norge, kjøper av samme leverandør. Etter hva jeg kan se har de ikke reservedeler til Hario i sin bestillingsliste.
Tipper du finner den til rundt en hundrelapp + frakt på f.eks ebay UK. Ser den koster 8 pund hos Hario UK:
https://www.hario.co.uk/skerton-hand-grinder-jar/

Ellers har vi komplett kvern på lager til kr 529 minus 20% rabatt.

• Liker
Reaksjoner: Nicolai
Så leit! Alle (som ikke driver grå/paralell import) av Hario i Norge, kjøper av samme leverandør. Etter hva jeg kan se har de ikke reservedeler til Hario i sin bestillingsliste.
Tipper du finner den til rundt en hundrelapp + frakt på f.eks ebay UK. Ser den koster 8 pund hos Hario UK:
https://www.hario.co.uk/skerton-hand-grinder-jar/

Ellers har vi komplett kvern på lager til kr 529 minus 20% rabatt.

Takk for svar! Da får jeg prøve der :=)

• Liker
Reaksjoner: akorsvik
Da har jeg kommet halvveis igjennom posen med etiopisk "Gedeb" fra Tim Wendelboe. Her er noen kjappe tanker jeg vil skrible ned.

timwendelboe_gedeb_filter.png

Den er god, men så mye er vel egentlig bare å forvente av en kaffe fra TW. Dessverre når den ikke Hunkute opp til anklene en gang. Den minner meg faktisk ganske mye om den vanlige yirgacheffen fra "Coffee Of The World" som man får kjøpt i nærbutikken. For all del, dette er jo en helt grei hverdagskaffe som jeg ofte har i bakhånd, men det er litt skuffende at Gedeb ikke stikker seg mer ut hva gjelder kompleksitet og dybde. En morgen begynte jeg faktisk å lure på om jeg hadde kvernet fra rett pose, og tuslet inn på kjøkkenet igjen for å dobbeltsjekke.

Brenningen er som vanlig på den lette siden, og igjen kjenner man en kvalitet og renhet i smaken som gjør det tydelig at det er godt håndverk bak det hele. Men, dette er nok den kjedeligste kaffen jeg har smakt fra TW så langt, og etter min mening er den ikke verdt 163kr for en 250g-pose. Yirgacheffe fra nærbutikken gir 90% av smaken, og koster vel rundt en hundrelapp for et halvt kilo bønner.

Helt enig, dette er den kjedeligste afrikanske jeg har smakt fra TW. Tyder på at vi har lignende preferanser. Prøvd Kiawamururu? Håper å få smakt denne ved siden av Hunkute ila året, husker i alle fall Kiawamururu som en helt fabelaktig kaffe med kompleksitet.

Fant denne kommentaren fra Tim på nettsiden, ang Hunkute.
"(...)But with some patience we always find the coffee to taste better and better throughout the year. The coffee from Hunkute also tends to taste fresh for a very long time most likely because of the dense beans and slow drying. These are the reasons why I feel that it is a good thing to wait a bit with releasing this coffee. It means we start selling it when it is at its best and also in a period of the year when we are starting to sell out of many of the other coffees we carry throughout the year."

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Helt enig, dette er den kjedeligste afrikanske jeg har smakt fra TW. Tyder på at vi har lignende preferanser. Prøvd Kiawamururu? Håper å få smakt denne ved siden av Hunkute ila året, husker i alle fall Kiawamururu som en helt fabelaktig kaffe med kompleksitet.

Fant denne kommentaren fra Tim på nettsiden, ang Hunkute.
"(...)But with some patience we always find the coffee to taste better and better throughout the year. The coffee from Hunkute also tends to taste fresh for a very long time most likely because of the dense beans and slow drying. These are the reasons why I feel that it is a good thing to wait a bit with releasing this coffee. It means we start selling it when it is at its best and also in a period of the year when we are starting to sell out of many of the other coffees we carry throughout the year."

Jeg har ikke prøvd Kiawamururu enda (dette navnet var forøvrig litt en munnfull!), men denne skal jeg notere meg for fremtiden. Takk for tipset!

• Liker
Hvor lang tid fra brenning kan man kalle kaffebønner ferskbrent? Og hvor mye forskjell er det hvis kaffen ikke er lenger ferskbrent. Som f.eks hele kaffebønner fra store kjeder har jo ofte en holdbarhetsdato i type 6 mnd. Regner med det er smaken som avtar etter hvert og at kaffen ikke blir dårlig.

• Liker
Reaksjoner: akorsvik