En tråd om GT – Gin & Tonic

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.917
Etter en GTG i år, så var det ingen vei utenom enn å utforske GT-ens smale - men dog mange veier. Leste en del. Smake noe. Og kjøpte inn en del for å lære.

Er fremdeles helt i startfasen, og innser at "Gin" er ikke en såpass smal kategori som jeg trodde. På samme måte som whisky er såpass mye mer enn Ballatines fra 80-tallet. :)

Har kjøpt ulike typer gin og ulike typer tonic og laget ulike typer isbiter - med og uten smak. Etter noen uker var det tid i kveld til å starte litt utradisjonelt:

Skin Gin fra Tyskland

Artig annerledes enn de andre gin jeg har smakt i starten på denne reisen. Anbefales for de som liker å eksperimentere. :)

Jordan og tyskerne vet tydeligvis hvordan.

20170818212632-01.jpeg
 
Endelig får gin sin velfortjente tråd!

Hva smakssetter du isbitene med @Loevhagen ? Har ikke prøvd dette selv, men det må jo være et smart triks for å sette litt ekstra smak på sakene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
@trippelj - Har vært innom ulike forhandlere for å finne løsninger på iskuler. Fant noen jeg vil forfølge og ande jeg ikke vil anbefale. Stikkordet her er å unngå hardplast (søppel), og satse på alt av silikon (brukes om og om igjen).

Uansett - så er det merkbart smaksmessig å kutte opp (separate biter av fersk) lime, sitron og appelsin - og lade blåbær - i en kule fylt med vann eller tonic. Før "driden" fryser, vil blandingen ha fått en egensmak av det man putter i midten. Så, man får både pynt og smak av isbiten når den smelter. :)

Har ulike kuler med enten sitron - eller lime - eller appelsin - eller blåbær osv. Har valgt å stappe matchende urter inni samme kule; sitrontimian kjøpt på Plantasjen er inni samme iskula som sitronstykkene. Sitrontimian må ha en av verdens aller beste dufter...

tl;dr - iskuler med "pynt" setter smak foruten å bare vanne ut drinken som andre isbiter gjør.
 
@trippelj - Har vært innom ulike forhandlere for å finne løsninger på iskuler. Fant noen jeg vil forfølge og ande jeg ikke vil anbefale. Stikkordet her er å unngå hardplast (søppel), og satse på alt av silikon (brukes om og om igjen).

Uansett - så er det merkbart smaksmessig å kutte opp (separate biter av fersk) lime, sitron og appelsin - og lade blåbær - i en kule fylt med vann eller tonic. Før "driden" fryser, vil blandingen ha fått en egensmak av det man putter i midten. Så, man får både pynt og smak av isbiten når den smelter. :)

Har ulike kuler med enten sitron - eller lime - eller appelsin - eller blåbær osv. Har valgt å stappe matchende urter inni samme kule; sitrontimian kjøpt på Plantasjen er inni samme iskula som sitronstykkene. Sitrontimian må ha en av verdens aller beste dufter...

tl;dr - iskuler med "pynt" setter smak foruten å bare vanne ut drinken som andre isbiter gjør.

Heldigvis er utvalget innen isbitformer blitt mye bedre. Selv måtte jeg bestille fra Japan da jeg ble hekta på sånt for noen år siden. Så slapp jeg å bla opp for Macallans sinnsyke device...
dsc_6864.jpg
...
 
De siste årene har jeg drukket Monkey 47 og Skin Gin om hverandre og det siste tilskuddet på ginfronten i barskapet er en flaske Harahorn. Skin Gin er utvilsomt en kvalitetsgin, men har kanskje en litt for utpreget myntesmak for min del. Harahorn er nok den nye favoritten, samt Stig Barekstens "Botanical Gin".
Nesten like viktig som en god gin er kvalitetstonic. En av favorittene er Fever Tree, som endelig er blitt lett tilgjengelig i Norge.
Aldri mer Gordon´s Gin og sur Schweppes tonic!
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp og hanse
Fantastisk tråd!

GT har gått litt under radaren hos meg. Det er noe jeg liker veldig godt, men aldri har studert særlig.

Det er en deilig følelse når en innser at en hel upløyd mark ligger foran seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og hanse
Fantastisk tråd!

GT har gått litt under radaren hos meg. Det er noe jeg liker veldig godt, men aldri har studert særlig.

Det er en deilig følelse når en innser at en hel upløyd mark ligger foran seg.

Kjør på! Både Bareksten og Harahorn, samt Fever Tree tonic, er hyllevare på Kvadrat
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Kona ber meg ødelegge den med 1/3 av hver: Gin, Tonic og kokosvann. Mye is, litt lime og mynteblader.
Konas favoritt, ikke min, men frisk er den ;)
 
For meg er er Dodd's Gin, small batch fra London, kombinert med Fentiman's tonic det beste. Ellers synes jeg det er mye spennende på markedet nå, deriblant Schweppes premium i ulike varianter.
 
Liker denne tråden! Dagens Næringsliv kjørte en test tidligere i sommer. Kan leses her: https://www.dn.no/smak/2017/06/30/1502/Brennevin/stor-test-av-90-gin

Agurk ja. Jeg var helt enig med deg @c--f inntil for et par år siden, og nå er min favoritt Hendricks med en god tonic og agurk og pepper. Fikk denne servert på No Stress i Bergen som lager noen ganske sinnsyke gin-drinker. Like enkel som klassisk GT med sitron, bare mye bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
@aksgro Jeg foretrekker min GT med lime. Og for Guds skyld, ikke drikk GT med sugerør. 95% av alle GTer som serveres i dette landet servers med sugerør. Det er i og for seg greit nok, til å røre med. Men ikke drikk av sugerøret :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro