En tråd om barbering

Ingenting kan måle seg med en god DE shave. Kjøpte selv for ett års tid tilbake Merkur Futur settet. Som inneholder høvel, kost, skål og stativ. Kunne aldri i verden tenkt meg å gått tilbake til plasthøvel med fem blader og en trasig trykkboks med såkalt skum. Får en mye tettere, bedre og behagligere shave med en DE høvel og de rette produktene.

Selv så kjører jeg med Derby blad da Feather var litt for aggressive mot huden, og komboen ifra The Gentlemens Refinery (Pre shave oil, barberkrem og etterbarberings krem), da blir ansiktet som nytt enten jeg har tre dagers eller samlet opp i en uke eller to :D
 
Idiotcheck - DE = Double Edge? :)

Første runde med Feather idag, synes det var konge, haft litt småkjip erfaring med Derbybladene i det siste
 
Jepp, det stemmer. En egg å hver side :)

Jeg synes også feather bladene er best, men det er fordi jeg har ganske kraftig skjeggvekst og da trengs det noe som kutter godt :)
 
Fikk Merkur Futur av kjæresten til bursdagen min forrige mandag, og sammen med Edwin Jagger grevlingbørste som jeg kjøpte i Oxford i sommer har jeg nå oppnådd barberingsnirvana.

Merkur 34C, og den gamle Gillette butterfly-høvelen jeg fant på hytta etter pappa var greie, men Futuren er jo helt rå. Uttrykket "som kniv i varmt smør" stemmer bra her. Med de andre høvelene kunne jeg vente max 2-3 dager før jeg barberte meg uten å måtte gå over med maskin først. Denne spiser alt! Bruker både Derby og Feather-blader i den. Har Derby på innstilling 3, og Feather på 2-3 (av 6). Helt rått, rett og slett.
 
Beste tråden på snikksnakk forumet :D

Har laget en brukerprofil på barbershop.no. Må bare lese meg opp på produktene og teorien så blir det nok en bestilling.

Aldri mer Gillette! :D

Edit: Aldri mer contemporary Gillette that is. Er veldig sugen på å prøve vintage Gillette DE høvler.
 
Redigert:
Jeg begynte med såpe og kost for ca 1.5 år siden. Barberte meg for første gang med vanlig barberskum her forleden for å kjenne forskjellen. For noe drit!!
 
Jeg har brukt Gillette høvel og skum/gel i alle år. Jeg kjenner ikke til noe annet, så dette skal bli veldig spennende med skikkelige saker.

Etter å ha satt meg inn i prosedyrer og teknikker innser jeg at jeg har gjort feil i alle år og. Haha...!

Endelig skal det kjedeligste jeg vet bli noe å glede seg til :D
 
Jeg har brukt Gillette høvel og skum/gel i alle år. Jeg kjenner ikke til noe annet, så dette skal bli veldig spennende med skikkelige saker.

Etter å ha satt meg inn i prosedyrer og teknikker innser jeg at jeg har gjort feil i alle år og. Haha...!

Endelig skal det kjedeligste jeg vet bli noe å glede seg til :D

Et tips: Bestill Merkur Futur med en gang. Det er den beste høvelen jeg har prøvd noensinne. Ellers er det bare å glede seg! Barbershop er uhorvelig flinke til å tappe kortet mitt..hehe. Next up derfra er barbersåpe fra Fitjar Såpekokeri. Må prøves! :)
 
Bestemte meg for å prøve dette da jeg liker å gjøre det meste "på gamlemåten", etter å ha sjekket litt så jeg på det som er tilgjengelig av justerbare høvler, det blir da de tre modellene fra Merkur, likte utseendet på Progress best men ikke plasten i enden, Futur ser litt for moderne ut etter min smak. Etter endel sondering kom jeg fram til at jeg skulle heller prøve en gammel modell fra Gillette, Fatboy fra 1958-60 som skulle være det ultimate og enda bedre kvalitet enn nye DE høvler, justerbar og det hele. Fant et strøkent eksemplar fra Ebay, den kostet endel men er bygget som en tanks... den oser kvalitet og er en drøm å bruke med Derby blader og skikkelig såpe, resultatet er veldig bra, jeg har egentlig aldri hatt noe problemer med vanlig våtbarbering men har til gode å få et godt resultat med maskin. Selv om dette er litt mer omstendelig måte å barbere seg på går jeg aldri tilbake til det moderne plasthelvete :cool:
 
Jeg hadde min første fulle DE-barbering i går da jeg fikk høvel og blader i posten fra en ebayselger! Det tok over en halvtime, men jeg var heldig/forsiktig og unngikk å kutte meg. På den andre siden ble det ikke så forferdelig glatt heller, selv om jeg hørte lyden av hår som ble kuttet og vet at noe skjedde... Det blir sikkert glattere etter et par ukers trening tenker jeg :)
 
Jeg kjører som oftest 2 runder med skum og barbering til daglig og noen ganger til og med 3 runder. Da blir det glatt, så prøv gjerne flere runder. Dessuten så må finne ut hvilken vei hårene vokser slik at du vet hvilken vei du skal dra høvelen, det hjelper også på resultatet.
 
Jeg kjører som oftest 2 runder med skum og barbering til daglig og noen ganger til og med 3 runder. Da blir det glatt, så prøv gjerne flere runder. Dessuten så må finne ut hvilken vei hårene vokser slik at du vet hvilken vei du skal dra høvelen, det hjelper også på resultatet.

Godt poeng, jeg skal sjekke vinkelen på hårene bedre i kveld... Jeg hadde faktisk 2-3 runder komplett med ny krem, men siden det var første gang var jeg nok i overkant forsiktig for å ikke kutte meg.
 
Mistenker linken ligger tidligere i tråden her,
selv om det er litt corny å sitte å se på så finnes det en bra youtube-serie med steg-for-steg innstruks.

Det er helheten det står på, skarpe blad - tykkt skum - forarbeid - vokserettning.

Min rekkefølge (les: rituale) er:
1) dusjer først for å "varme"/rense fjeset
2) på med forbarberingskrem - uklar effekt, men lukter friskt av mint:)
3) koster opp skum fra såpen (har gel, men den er vanskelig å få like tykk)
4) barberer medhårs og er litt pirkete rundt hake-kjeve-vinkeln, her jeg som oftest skjærer meg
(er glissent nok til at en runde holder og slepper å barbere 90 grader mot vekst og mothårs)
5) kaster litt vann i fjeset og på med efterbarberings-creme.
6) går ut som om jeg eier verden!
 
Hva slags forbarberingskrem er det du bruker Adam? Er dette en krem du vasker av, lar være på eller bare drar av med hånda feks?

Selv så bruker jeg Trufitt & Hill preshave oil og ultimate comfort krem. Oljen hjelper ekstra på gli og kremen er den enste av de jeg har kjøpt som jeg snart har brukt opp. Den fungerer gang på gang.
 
Hva slags forbarberingskrem er det du bruker Adam? Er dette en krem du vasker av, lar være på eller bare drar av med hånda feks?

Selv så bruker jeg Trufitt & Hill preshave oil og ultimate comfort krem. Oljen hjelper ekstra på gli og kremen er den enste av de jeg har kjøpt som jeg snart har brukt opp. Den fungerer gang på gang.

Proraso Pre/Post krem - Eukalyptus og menthol
(er fortsatt på mitt Barbershop.no-startkit :) )
 
Gillette 1930 New Type open comb

Kjøpte denne i forrige uke, kostet bare ca 100 kroner inkludert metallboksen. Jeg har også tre andre typer Gillette vintage; Fatboy fra 1960, Slim fra 1962 og Super Adjustable fra 1969.

Alle disse gir fantastiske barberingsopplevelser, men jeg må si at denne 82 år gamle gullbelagte høvelen produsert i England er noe helt spesielt, krever bedre?/en annen teknikk enn de nyere høvlene men resultatet er fantastisk, meget tett barbering, ikke noe irritasjon/blod. For de som ønsker å prøve vintage høvler må jeg bare si at høvlene produsert før krigen er små presisjonsunderverker som fortjener respekt!

Denne var matt og skitten da jeg fikk den men etter vask, rens og polering ser den fantastisk ut! :)

Xtake.jpg


Ufco0.jpg


sRYoF.jpg