En tråd om barbering

Har også begynt med merkur 34C. Merkur super platinum blader og Truefitt & Hill Luxury Shave Soap.

Om dette er bedre enn annet på DE fronten vet jeg lite om for jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men bedre enn Gillettehelvete er det i hvertfall. For meg i hvertfall.

Blir veldig mye "denne har jeg kjøpt", i tråden. om noen som har tips for en nybegynner for hvordan dere går frem så er det meget velkomment.

Selv er dette måten jeg gjør det på: Skummer opp såpe eller Lather eller hva det heter rett på ansiktet. Altså ikke via såpekopp eller hånden (bortsett fra at såpen ligger i en liten trakopp fra produsent da). Har liksom ikke fått dreisen på det.

Når det gjelder pass så blir det veldig bra hvis jeg tar tre. to holder om morgenen når man er trøtt i tryne. blir fortsatt bedre enn en vanlig barbering. og ved veldig dårlig tid så slipper jeg unna med ett, men da jukses det litt og legges litt mer trykk på bladet.

Uansett god eller dårlig tid blir resultatet bedre enn med gillette, og ikke minst irritasjonen er borte.

skulle jeg på fest på kvelden kunne jeg tidligere ofte ikke ta et raskt drag over med høvelen, da gikk halvparten av huden i ansiktet med i samme slengen. Nå kan jeg kjøre på med så mange pass jeg fidder og gå ut med en helt glatt barbering. Smooth:cool:

Til spørsmål:
- Hvor hardhendt bør man være med kosten i ansiktet?
- pleier dere å kjøre pass på tvers av ansiktet?
- noen som har gode hemmelige triks?
- hva har man gode erfaringer med i ansiktet etterpå? (jeg har svært kranglete hud og har prøvd alt av kremer. bruekr nå disse vekselvis. Tilføre fuktighet - Cliniderm.no funker fint for meg i hvertfall.

Barberer alltid med-hårs på første og andre passet. Så må det barberes litt på kryss og tvers, men det viktigste (for meg) er at jeg tar et par drag mot-hårs til slutt. Om dette blir på kryss, tvers eller oppover avhenger helt av hvordan skjegget gror på deg.

Etter mange års prøving og feiling har jeg holdt meg til denne de siste ti-femten årene:

Biotherm Ultra Confort

Sitter med to ukers "ferieskjegg" om no fjonene kan kalles for det og er usikker på om jeg tør å bruke mine nye Feather-blad med efter lang tid med "snillere" Derby-blad etter å ha lest her.

Har vært svært fornøyd med startkittet fra Barbershop med Proraso-produkter men når har jeg fått hjem Proraso shave cream istedet for den faste såpen, merker det er letter å få bra skum med cream.

Heldighvis kommer jeg særs langt med kun et pass og til nøds et ekstra sidveis pass over de store overflatene :)

- hva har man gode erfaringer med i ansiktet etterpå? (jeg har svært kranglete hud og har prøvd alt av kremer. bruekr nå disse vekselvis. Tilføre fuktighet - Cliniderm.no funker fint for meg i hvertfall.

Selv bruker jeg denne fra L'Occitane nå for tiden. Den lukter nydelig, og gir en frisk og fin følelse i huden.
51413TRXkPL._SL500_SS500_.jpg

Har prøvd denne tidligere, og er storfornøyd. Den lukter friskt av peppermynte, og er den av etterbarberingskremene som har gitt meg friskest følelse i ansiktet.

aftershave_4.jpg

Den første får du i L'Occitane sine egne butikker, nærmeste for oss tror jeg blir på Ski Storsenter, ellers er det vel butikk i Frognerveien. Den andre får du på Barbershop.no :)

Eski: Det er mye instruksjonsmateriale der ute, både på youtube og dedikerte forum.

Min egen rutine (jeg blir fort "rå" i kjakane):

Kost i varmt vann, hoppe i dusjen og vaske fjeset med det for øyet å myke opp skjegg mest mulig. Deretter skumme såpe, tar gjerne noen minutter å få fin konsistens. Jeg kjører to pass med hårene og lar det være med det, visuelt bra, men ikke barnerumpe. Jeg barberer meg på en god uke tre fire ganger.

I tillegg er rådet å ta seg GOD tid. Jeg har skåret meg en del ganger og det blør friskt hvis man er litt uheldig.

For min del er gammeldags barbering mer kos og nostalgi enn jakten på den perfekte shaven. Hadde jeg måttet se i nærheten av presentabel ut ift jobb tror jeg giletten hadde fått prioritet..

Ingenting kan måle seg med en god DE shave. Kjøpte selv for ett års tid tilbake Merkur Futur settet. Som inneholder høvel, kost, skål og stativ. Kunne aldri i verden tenkt meg å gått tilbake til plasthøvel med fem blader og en trasig trykkboks med såkalt skum. Får en mye tettere, bedre og behagligere shave med en DE høvel og de rette produktene.

Selv så kjører jeg med Derby blad da Feather var litt for aggressive mot huden, og komboen ifra The Gentlemens Refinery (Pre shave oil, barberkrem og etterbarberings krem), da blir ansiktet som nytt enten jeg har tre dagers eller samlet opp i en uke eller to :D

Idiotcheck - DE = Double Edge? :)

Første runde med Feather idag, synes det var konge, haft litt småkjip erfaring med Derbybladene i det siste

Jepp, det stemmer. En egg å hver side :)

Jeg synes også feather bladene er best, men det er fordi jeg har ganske kraftig skjeggvekst og da trengs det noe som kutter godt :)

Fikk Merkur Futur av kjæresten til bursdagen min forrige mandag, og sammen med Edwin Jagger grevlingbørste som jeg kjøpte i Oxford i sommer har jeg nå oppnådd barberingsnirvana.

Merkur 34C, og den gamle Gillette butterfly-høvelen jeg fant på hytta etter pappa var greie, men Futuren er jo helt rå. Uttrykket "som kniv i varmt smør" stemmer bra her. Med de andre høvelene kunne jeg vente max 2-3 dager før jeg barberte meg uten å måtte gå over med maskin først. Denne spiser alt! Bruker både Derby og Feather-blader i den. Har Derby på innstilling 3, og Feather på 2-3 (av 6). Helt rått, rett og slett.

Beste tråden på snikksnakk forumet :D

Har laget en brukerprofil på barbershop.no. Må bare lese meg opp på produktene og teorien så blir det nok en bestilling.

Aldri mer Gillette! :D

Edit: Aldri mer contemporary Gillette that is. Er veldig sugen på å prøve vintage Gillette DE høvler.

Redigert:
Jeg begynte med såpe og kost for ca 1.5 år siden. Barberte meg for første gang med vanlig barberskum her forleden for å kjenne forskjellen. For noe drit!!

Jeg har brukt Gillette høvel og skum/gel i alle år. Jeg kjenner ikke til noe annet, så dette skal bli veldig spennende med skikkelige saker.

Etter å ha satt meg inn i prosedyrer og teknikker innser jeg at jeg har gjort feil i alle år og. Haha...!

Endelig skal det kjedeligste jeg vet bli noe å glede seg til :D

Jeg har brukt Gillette høvel og skum/gel i alle år. Jeg kjenner ikke til noe annet, så dette skal bli veldig spennende med skikkelige saker.

Etter å ha satt meg inn i prosedyrer og teknikker innser jeg at jeg har gjort feil i alle år og. Haha...!

Endelig skal det kjedeligste jeg vet bli noe å glede seg til :D

Et tips: Bestill Merkur Futur med en gang. Det er den beste høvelen jeg har prøvd noensinne. Ellers er det bare å glede seg! Barbershop er uhorvelig flinke til å tappe kortet mitt..hehe. Next up derfra er barbersåpe fra Fitjar Såpekokeri. Må prøves! :)

Bestemte meg for å prøve dette da jeg liker å gjøre det meste "på gamlemåten", etter å ha sjekket litt så jeg på det som er tilgjengelig av justerbare høvler, det blir da de tre modellene fra Merkur, likte utseendet på Progress best men ikke plasten i enden, Futur ser litt for moderne ut etter min smak. Etter endel sondering kom jeg fram til at jeg skulle heller prøve en gammel modell fra Gillette, Fatboy fra 1958-60 som skulle være det ultimate og enda bedre kvalitet enn nye DE høvler, justerbar og det hele. Fant et strøkent eksemplar fra Ebay, den kostet endel men er bygget som en tanks... den oser kvalitet og er en drøm å bruke med Derby blader og skikkelig såpe, resultatet er veldig bra, jeg har egentlig aldri hatt noe problemer med vanlig våtbarbering men har til gode å få et godt resultat med maskin. Selv om dette er litt mer omstendelig måte å barbere seg på går jeg aldri tilbake til det moderne plasthelvete :cool: