En tråd for sjældenheder og curiositéter... Tidssonens sjeldneste?

I denne tråden, som forøvrig omhandler samme tema som denne, er det beskrevet et Longines Deck Chronometer anno 1956, i tekst og bilder. Hadde jeg fått til dette med å kopiere sitater fra andre tråder kunne jeg lagt det inn her, men nå får heller den/de som måtte ha interesse klikke her.

Kanskje vår danske venn kan gi oss litt flere detaljer om Longines'en også?
Selv har jeg ikke mer greie på det enn den informasjonen museumskuratoren hos Longines sendte meg, og jeg skulle gjerne visst litt mer om klokka.

Håper trådstarter ikke oppfatter dette som OT eller kupping av tråd, da dette er to tråder som egentlig burde vært en.

Thomas Mercer Chronometer ca 1957

Denne har levd ett tilbaketrukket og beskyttet liv de siste 40 årene.

Var originalt levert til en Norsk fiskebåt bygget på Ankerløkken verft i 1958 så jeg vil tro den er produsert ca. 1957
Dette er noe usikkert da serienr, sammenlignet med andre kan tyde på at det er noe eldre..?

Glasset må skrues av og viserene justeres (ikke mens det går)
Trekkes opp med nøkkelen.
Startes ved en rask "sving"
Da tikker og takker det i ca 56 timer.

:)
IMAG0728_zps0dd51c77.jpg
[/IMG]
P4201083_zps10fd2c53.jpg
[/IMG]
P4201104_zps886e8a1c.jpg
[/IMG]
P4201112_zps8071f78a.jpg
[/IMG]

Ser at jeg blir "belønnet" for ikke å ha vært så aktiv par år siden, denne tråden var virkelig leseverdig. Vakkert :)

Har to ganske unike klokker. En Ulysse Nardin Ulysse 1 Limited Edition i platina, finnes bare 350 stykker på verdensbasis så tror nok ikke så mange andre har den. Har også et arvet Longines lommeur i gult gull fra Longines vant Grand Prix i 1900, også ganske unikt, en klokke som er 113 år gammel.

u7hoEGB

Har to ganske unike klokker. En Ulysse Nardin Ulysse 1 Limited Edition i platina, finnes bare 350 stykker på verdensbasis så tror nok ikke så mange andre har den. Har også et arvet Longines lommeur i gult gull fra Longines vant Grand Prix i 1900, også ganske unikt, en klokke som er 113 år gammel.

u7hoEGB.jpg

There. I fixed it.

Skille

Stilig sak, ser gjerne mer til den!