En tråd for sjældenheder og curiositéter... Tidssonens sjeldneste?

Thomas Mercer Chronometer ca 1957

Denne har levd ett tilbaketrukket og beskyttet liv de siste 40 årene.

Var originalt levert til en Norsk fiskebåt bygget på Ankerløkken verft i 1958 så jeg vil tro den er produsert ca. 1957
Dette er noe usikkert da serienr, sammenlignet med andre kan tyde på at det er noe eldre..?

Glasset må skrues av og viserene justeres (ikke mens det går)
Trekkes opp med nøkkelen.
Startes ved en rask "sving"
Da tikker og takker det i ca 56 timer.

:)
IMAG0728_zps0dd51c77.jpg
[/IMG]
P4201083_zps10fd2c53.jpg
[/IMG]
P4201104_zps886e8a1c.jpg
[/IMG]
P4201112_zps8071f78a.jpg
[/IMG]
 
Ser at jeg blir "belønnet" for ikke å ha vært så aktiv par år siden, denne tråden var virkelig leseverdig. Vakkert :)
 
Har to ganske unike klokker. En Ulysse Nardin Ulysse 1 Limited Edition i platina, finnes bare 350 stykker på verdensbasis så tror nok ikke så mange andre har den. Har også et arvet Longines lommeur i gult gull fra Longines vant Grand Prix i 1900, også ganske unikt, en klokke som er 113 år gammel.

u7hoEGB
 
Har to ganske unike klokker. En Ulysse Nardin Ulysse 1 Limited Edition i platina, finnes bare 350 stykker på verdensbasis så tror nok ikke så mange andre har den. Har også et arvet Longines lommeur i gult gull fra Longines vant Grand Prix i 1900, også ganske unikt, en klokke som er 113 år gammel.

u7hoEGB.jpg

There. I fixed it.

Skille

Stilig sak, ser gjerne mer til den!
 
Skal se om jeg får tatt noen flere og bedre bilder som jeg kan legge ut:) takk for at dere viser interesse, veldig glad i de to, spesielt Ulyssen!
 
Gøy å se noe nytt og spennende. Som du har påpekt er det jo mye av de samme klokkene her inne, så vi trenger helt klart nye impulser. Mener det finnes et par andre Ulysse divere her inne, men da i stål.

Håper du blir her på sonen til tross for litt komunikasjonsvansker i starten. Vi liker å se på oss selv som et åpent og inkluderende forum, og det bør helt klart være rom for ulike meninger, også om de store klassikerne.
 
Sikret meg denne forleden:

Swisselectric-1.jpg


Ganske uvanlig vil jeg tro. Den var i utgangspunktet oppladbar, ladekontakten er under krona til venstre. Dessverre er akkumulatoren gått for lenge siden, så det er satt inn en plastring sånn at vanlige batterier kan brukes. Symbolet på skiva er ESA sitt. Den var sansynlighvis laget som en demo til potensielle kjøpere av urverket, Landeron 4750, en del av ESA. I 1960 var elektriske klokker akkurat i startfasen.

Flott 60-tallsdesign med asymetrisk kasse. Passe stor, 35mm bred uten kronene.

Mere her: Swisselectric
 
Redigert:
Vet ikke om den er veldig sjelden, men sjeldent jeg ser mye morsomt i urvei i egen familie.
Så idag slapp far skikkelig bomben og kom innom med denne lekkerbisken på armen
MTHxQn3.jpg

Usikker på om du fikk den Lemania'n på flex-mesh original men den ser ut til å være fra samme tidsepoke.
Oldefar sin gamle, leste på baksiden at den var waterproof da er den vel mest sannsynlig nyere enn sent 50-tall. 60?
Han hintet også om at han sitter på farfars gull-Perfecta fra -68, men der gikk visst ikke ting helt flytende - æ kjem innom @Arcticboy (den meshen trenger en aldri så liten ultralyd med - visst har du det Erik?) ;)
 
Redigert av en moderator:
Han hintet også om at han sitter på farfars gull-Perfecta fra -68, men der gikk visst ikke ting helt flytende - æ kjem innom @Arcticboy (den meshen trenger en aldri så liten ultralyd med - visst har du det Erik?) ;)

Superfin klokke! Femti og sekstitallsklokkene trenger ikke å være Omega...! Ultralyd: check
 
Redigert av en moderator:
Tror ikke jeg møter denne på hvert gatehjørne:
Lemania Regatta m/countdown timer.



Tommy
 
Tror ikke jeg møter denne på hvert gatehjørne:
Lemania Regatta m/countdown timer.



Tommy

Nydelig @Drturbo! :)

Disse regatta-klokkene (med dette designet) ble produsert av hhv. Aquastar, Tissot og Heuer. Jeg visste ikke at Lemania også gjorde det. Det er som du sier veldig sjeldent. Kanskje flere gjorde det også?

Noen av disse ble også co-branded av hhv. Aquastar og Tissot:

Tissot-Regate-3.jpg


Takk for at du deler dette, spesielt interessant for en vintage-nerd som meg. :)
 
Redigert av en moderator:
Mener å ha lest et sted at det var Lemania som produserte verkene til Tissot, Heuer etc....
Digger min, men den er nå til slags,,,,,
Tommy
 
Mener å ha lest et sted at det var Lemania som produserte verkene til Tissot, Heuer etc....
Digger min, men den er nå til slags,,,,,
Tommy

Stemmer det. De leverte også basis-verk til Omega og flere andre bl.a. ble kaliber 5100 brukt av ganske mange produsenter (Sinn kom jeg på brukte også Lemania). Kvalitet med andre ord. :)

Lykke til med salget! :)