En tråd for sjældenheder og curiositéter... Tidssonens sjeldneste?

Har kommet i kontakt med en person på nett som har god greie på Lemania klokker, og han kunne fortelle meg at min modell er fra 1972, svært sjelden med sort skive, og ofte brukt av svenske offiserer ( ikke noe å skryte av mener nå jeg).

Ellers kunne han fortelle at de få som finnes omsettes for mellom 3000-3500$, så min blir borte fra finn ganske kjapt, og blir værende på min lanke inntil videre.

Tommy
 
Håper denne kan ha livets rett her :)
KuNH3z1.jpg

Glycine Airman SST. Laget under noen få år sent -60.
The Airman SST
The year is 1967 and it was only six years previously that John F. Kennedy announced his support for “landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth”. It also marks an era of new technology and design that we see reflected in the way the watches were shaped and equipped.
SST stands for Supersonic Transport and we are led to believe that the mesmerizing engraving on the back of this new Airman model is a Boeing 2707. This ambitious project was canceled in 1971 before a prototype had been completed. The airplane on the Airman SST manual (page 26-27) however depicts a Concorde. Looking at all the pictures of Supersonic transports one is unable to determine which plane really was the inspiration source for this extraordinary back. It might well have been the Tupolev Tu-144. The Concorde and the Tupolev both had their first flight in 1968 and were hot news items during 1967.
One thing is certain. USAF pilots have put their marks on this watch. History
tells us that pilots were consulted during the development of the Airman 1.
The overwhelming success of the Airman under USAF personnel surely provided enough feedback material to use for developing a new model.
Characteristics that suggest this:
-Dial is divided into a grey right side 24-12 AM and a black left side 12-24 PM, a division mainly used in Anglo-Saxon countries
-The nickname pumpkin
-The alleged Boeing 2707 on the backside
Fra Boken Glycine Airman av André Stikkers
 
Redigert:
Takker for likes karler! Lover fler bilder men konemor valgte selvsagt kvelden ikveld å starte på årets billedbok før jul så ser vel pc'en igjen efter jul :)

Ser at dere patinister @MINUTE_REPEATER / @SpaceCowboy liket så jeg legger (klokke-)hodet for hogst.
Er det riktig at tritium her er "flatt" - ser jeg skiven fra skrå så bygger ikke "indeksen" særlig i høyde, er det forskjeller mellom tritium, radium, (super-)luminova?
 
Redigert av en moderator:
Deilig Airman @adamskater Denne modellen var helt ukjent for meg. Erfaringsmessig har eldre klokker og ur (1930-1965) mere lysmasse påført skiven. Uansett om det er radium eller tritium.
 
Redigert av en moderator:
Takker for likes karler! Lover fler bilder men konemor valgte selvsagt kvelden ikveld å starte på årets billedbok før jul så ser vel pc'en igjen efter jul :)

Ser at dere patinister @MINUTE_REPEATER / @SpaceCowboy liket så jeg legger (klokke-)hodet for hogst.
Er det riktig at tritium her er "flatt" - ser jeg skiven fra skrå så bygger ikke "indeksen" særlig i høyde, er det forskjeller mellom tritium, radium, (super-)luminova?

Tykkelse og høyde varierer. Jeg har ikke lagt merke til noe mønster her ift hva som brukes.

Når det gjelder materiale så brukte man radium først (så mye at glasset på gamle Paneraier ble gulgrønne på innsiden!), så tritium (lyser mer grønnlig) for siden å bytte til luminova (lyser mer hvitt). Er det litt liv i luminaen på ei vintage-klokke, kan man fyre den opp og se på fargen. Avslører ganske fort re-luminering.

Da jeg kjøpte min Airman så jeg også på Pumpkin-varianten. Da likte jeg ikke den interne bezelen og kasse-formen. Nå liker jeg begge (selvfølgelig), jf. kjøpet mitt av Aquastar (kasseform) og Hamilton (intern bezel). Kamel-spising igjen. :) Uansett: Veldig pen SST du har der @adamskater! Og jeg visste jo litt på forhånd hva du drev med... ;)

Ang. størrelse: Flere her på sonen skulle vært tvunget til å gå med 36-37mm klokker... ;) Det er virkelig bare en vanesak, i fleste tilfeller uavhengig av håndleddstørrelse. Dere går glipp av så mye!
 
Redigert av en moderator:
Takker for input karler.
Satte stor pris på input i løpet av handelen her @SpaceCowboy - vaffelkrone og hack var fint å få bekreftet som "check points)
 
Redigert av en moderator: