Tiende etappe: reiseklokke
Som nevnt i femte etappe, så har jeg sett mye på klokker med mulighet for å vise en sekundær tidssone. GMT-funksjonen fremstod som perfekt for meg som sjelden reiser til andre tidssoner, men som liker tanken på å gjøre det. Som en slags hellig gral og en klisje ligger nok Rolex GMT master med blå og rød aluminiumsbezel på førsteplassen. Men den koster langt over det jeg vil legge i en klokke på nåværende tidspunkt. Dermed trålet jeg urmakere i jakten på et alternativ som passet meg bedre. Jeg ble tidlig sjarmert av Longines Spirit Zulu Time med grønn bezel og sort skive, og både Tudor Black Bay GMT og Pro. Samtlige gir mye klokke for pengene vil jeg hevde. Under en helgetur til Sverige snublet jeg "tilfeldig" innom en forhandler for Grand Seiko og enda et fristende alternativ dukket opp: SBGM247G. For noen detaljer Grand Seiko har. Men for en jungel av ulike modeller.
Jeg startet litt forsiktig og fornuftig.
Trenger jeg egentlig en GMT-klokke? Nei. Det gikk flere måneder, og klokkene dukket stadig opp i bevisstheten der jeg prøvde de på hos forskjellige forhandlere.
Trenger jeg egentlig en GMT-klokke? Nei, men jeg har innmari lyst på en. Jeg laget meg en liste med fordeler og ulemper for de ulike modellene, men jeg var fortsatt ikke sikker. Flere modeller dukket opp i søkene, slik som Sinn 6060B og Baltic Aquascaphe GMT for å nevne noen. Etterhvert som månedene gikk ble det allikevel klart at det var en klokke som jeg likte litt bedre enn de andre, og som jeg alltid endte opp med å se lengst på. Når min lokale forhandler i tillegg antydet en nært forestående prisstigning ristet jeg tilslutt av meg all fornuft og nøkternhet. Jeg var ikke lenger i tvil, det skulle bli Longines Spirit Zulu Time, referanse L3.812.4.63.6.
Longines skriver selv at de har laget Spirit Zulu Time som en hyllest til luftfarstpionerene som de siste hundre årene har skrevet historie, spesielt de med en Longines på armen. Selv om de skuer bakover, så synes jeg de har klart å skape en moderne klokke, der størrelsen, bezel og fargene bidrar mye.
Klokken har en 24-timers keramisk bezel, med dyp grønn tone. Bezelen dreies med akkurat passe motstand begge veier, med stopp for hver time. Men det var ikke bezelen som overbeviste meg. Det er nemlig innenfor den at de virkelig vakre detaljene ligger – det som jeg mener skiller Zulu Time fra konkurrentene. Skiven er matt sort med arabiske tall. Ytterst er minuttene og sekundene markert med forgylte streker, med sekundære markeringer for 1/5 sekund/minutt. På innsiden ligger så en gyllen sirkel med nedfelte diamantformede timemarkører fylt med lume. De appliserte tallene har rikelig med lume og er omgitt av gyllent metall som gir en flott kontrast til skiven. Nedfelt klokken seks er et datovindu uten ramme, med hvite tall på matt sort bakgrunn. Skiven oppleves som svært ryddig, med logo pent plassert klokken tolv mellom Longines og Automatic. Sistnevnte er kanskje overflødig, men skaper en pen balanse med de fem stjernene som er plassert klokken seks mellom Zulu time og Chronometer.
Jeg har forstått det slik at mange får stjernene i halsen, heldigvis er jeg ikke en av dem. Stjernene er Longines sitt stempel for urverk med høy presisjon og kvalitet. Viserne er vakre i all sin enkelhet. En tydelig 24-timers-viser med pil og to blyantvisere for timer og minutter gir meget god lesbarhet. Det samme gir gyllent metall på viserne, en tydelig kontrast til skiven. Sekundviserens diamant vandrer pent og pyntelig avsted langs skivens ytterkant og treffer perfekt på de nedfelte timemarkører. Alt i alt har klokken svært høy lesbarhet – en rask klokke.
Jeg har lyst til å skrive mer om alle detaljene på overflaten, men det får være grenser for galskapen. Kassen er i pent børstet stål, med sine 42 mm er den realtivt stor, og avstanden mellom hornene er voksne 49,4 mm. Men ikke la det skremme deg, ta en tur til en forhandler og prøv den på. Jeg mener jeg bærer den pent nok, selv med mine slanke håndledd. Tross en oppgitt høyde til 14 mm oppleves den slankere. Klokken er trykktestet til 10 bar og med en skrukrone kan den fint bli med på et bad til sommeren. Og kronen er akkurat passe stor. Bak et dekorert baklokk skal det skjule seg et kaliber L844.4 som de hevder er in house, uten at jeg har undersøkt hva de legger i det. Urverket er justert til å oppfylle betegnelsen Chronometer etter COSC-standard. Urverket har romslige 72 timer gangreserve og har 25 200 halvsvingninger per minutt / 3,5 Hz.
Klokken har det som kalles ekte GMT eller
travelers GMT, der man enkelt kan stille timeviseren frem eller tilbake uten å endre 24-timersviseren. Tanken er å ha 24-timersviseren på hjemmetid, og så endre timesviseren til lokal tid ettersom man vandrer avsted, for eksempel langs den transsibirske jernbanen eller kanskje Route 66. Og når behovet melder seg kan man raskt skyve bezelen for å kunne lese av en tredje tidssone.
Lenken som følger med er smidig og lett på hånden, ikke bygger den mye heller. Jeg har ikke all verdens erfaring med lenker i dette prissegmentet, men jeg synes den ikke står tilbake for lenken til min Omega Seamaster Planet Ocean. Lenken har en hurtiglås som gjør den lett å ta av. Låsen har en fempunkts mikrojustering, der verktøy kreves. Den kler mange typer reimer, og jeg satser på å finne en kledelig sort tropic og en brun skinnreim med tid og stunder.
Jeg føler for å sammenligne den med Grand Seiko. Likheten mener jeg ligger i eiernes glede hver gang vi skuer ned på våre respektive klokker. Et hav av detaljer og perfeksjonisme. Den har vært en øyeåpner til Longines. Et merke med en solid historie som nå leverer klokker med et tydelig design og høy kvalitet til en pris som jeg mener kan kalles fornuftig. Det blir spennende å se de nye Zulu Time modellene i 39 mm og spesielt den nye med rød bezel.
Longines Spirit Zulu Time og jeg har såvidt blitt kjent, og jeg gleder meg til å bære den videre. Jeg tror jeg har fått dekket GMT-behovet for en stund, men kanskje ikke lysten på reiseklokker. For hvor stilig er ikke mange av klokkene med verdenstid-komplikasjon?
Etterord: Håret i suppen
Jeg hadde ikke hatt klokken mange dagene før jeg oppdaget en liten bit av en tråd som tittet frem bak 11-tallet. Riktignok først synlig i det jeg rettet et makroobjektiv og reproduserte den i 1:1 på bildebrikken. På de aller første bildene jeg postet av klokken skal jeg innrømme at jeg redigerte det bort (beklager til dere som føler dere lurt). Etter at jeg først hadde sett tråden, ble det til at jeg ikke klarte å la være å se den. Dermed troppet jeg neste virkedag opp hos forhandleren, og de sendte den i retur. Det endte med bytte av skive, og selv om byttet ble gjort i Norge, så tok det hele fire uker. Gjensynsgleden ble desto større, med en flott ny skive.