Enogtyvende etappe: Tysk fargeklatt
Tyske klokker kan jeg like. I starten, når klokkeinteressen var gryende, var Junghans det første tyske merket jeg ble oppmerksom på. Enkle design som lot til å romme alt man trengte. Men med økende interesse for klokker, så dukket stadig nye merker opp. Sinn, Damasko, Stowa, Laco, Nomos, Tutima, Glashütte Original, Hanhart, A. Lange & Söhne, Mühle Glashütte, Kudoke og D. Dornblüth & Sohn for å nevne noen. Med fanskaren som finnes her og andre steder, så kom jeg stadig tilbake til Sinn.
Sinn 556 er en modellserie som ble lansert desember 2007, og med flere likhetstrekk til Sinn 656. Begge er enkle pilotklokker. Både kassestørrelsen og formen med tydelige kronebeskyttere gjør at de er vanskelige å skille fra hverandre, men 556 er så vidt litt tykkere og har et baklokk med innsyn til urverket. Sinn 656 forsvant ut av produksjon i 2012.
Vis vedlegg 384575
Standardutgaven av 556 har en matt sort skive med enkle hvite time- og minuttmarkeringer og dato klokken tre. Fra 2011 ble standardutgaven hetende 556 I og en ny variant ble lansert, 556 A, med tall klokken 3, 6, 9 og 12 og datovindu klokken 4:30 – svært lik forgjengeren 656. Siden har det kommet et ganske så solid antall varianter av 556. Totalt 31 eller 32, litt avhengig av om man teller med den første utgaven før 2010 som en egen referanse. Noen har blitt en del av standardkolleksjonen, men de aller fleste er spesialmodeller. Spesielt japanerne har lagt sin elsk på Sinn. Det har resultert i mange spesialmodeller som kun har blitt solgt i Japan.
Jeg har laget en oversikt over alle modellene.
I april 2022 slapp Sinn fire varianter med ulike skivefarger; grønn (
emerald green), gul (
citrine yellow), lys blå (
aquamarine blue) og rød (
carnelian red). Hver av fargevariantene ble produsert i 400 eksemplarer. Jeg snublet over den grønne i august 2022, og ble nær bergtatt. Da hadde jeg akkurat kjøpt meg en Seiko Presage med grønn skive. Jeg konkluderte med at en grønn 556 ble både unødvendig og altfor kostbar. Men jeg laget et autosøk på finn, og fulgte med når disse dukket opp fra tid til annen. Da versjonen med gul skive dukket opp her på Tidssonen, klarte jeg ikke styre meg og klokken skiftet eier.
Vis vedlegg 384576
Kassen er 38,5 mm i diameter og er beskjedne 46.6 mm fra horn til horn. Sammen med en høyde på 11 mm gir det en liten kasse som ligger tett og fint på armen. Kronebeskytterne bygger ikke kassen mye ut i bredden, og passer fint inn. Kronen, som er signert med en S, er av typen skrukrone og har et godt grep. Sinn sitt valg av tysk som språk er gjennomgående, på både forsiden og baksiden, og det liker jeg veldig godt.
Vis vedlegg 384577
Skiven er særdeles enkel uten tall og dato, men med appliserte timemarkører som har polerte kanter og er fylt med selvlysende materiale. Alle timemarkørene er like, noe som kan kreve litt mer konsentrasjon i mørket for å lese klokken. Gulfargen kan variere litt avhengig av lyset, men er uten tvil gul uansett lys. Skiven har en sandpapirlignende struktur og i rett vinkel glitrer den. Subtilt, og det gir en viss eksklusivitet. Klokken er særdeles lettlest i dagslys. Om natten lyser den greit, men de nevnte timeindeksene gjør at den ikke er like lettlest i mørket. Jeg gir den en trygg åtte av ti.
Vis vedlegg 384578
Baksiden har – som alle 556 – innsyn til urverket gjennom et safirglass. Her ligger et Sellita SW200-1 som er pent og ryddig, uten annen utsmykking enn en rotor gravert med
Eine von 400. Urverket har 28 800 halvsvingninger i timen og en helt grei gangreserve på 38 timer. Selger informerte om at den gikk rimelig godt, men testen på timegrapheren overgikk forventningene:
| Posisjon | Rate (s/d) | Amplitude (gr) | Beat error (ms) |
| 1 - Skive opp | 3 | 293 | 0,0 |
| 2 - Krone høyre | 5 | 271 | 0,2 |
| 3 - Krone venstre | -2 | 267 | 0,0 |
| 4 - Krone opp | 0 | 261 | 0,0 |
| 5 - Skive ned | 0 | 282 | 0,0 |
| 6 - Krone ned | 5 | 269 | 0,3 |
Vis vedlegg 384579
Sinn 556 har gjennomgående hull for barettene, det gjør det svært enkelt å skifte reim. Det fulgte med to originale reimer fra selgeren. Den grå som klokken leveres med har en foldespenne av god kvalitet, men reimens tykkelse gjør at den bygger en del høyde. Jeg ville teste ut rimelige FKM-reimer fra CNS og bestilte en i grønn. Det ble en fulltreffer og har blitt den mest brukte reimen til klokka. I og med at klokken har en kasseform som ligner flere andre modeller jeg har, så forsøkte jeg også med lenkene jeg har til disse. Det viste seg at lenker for Seiko Alpinist også passer til Sinn 556, eller i alle fall nesten, og dermed hadde jeg en fin
beads of rice-lenke til den (risperle-lenke klinger ikke like bra). Den kler også Natoreimer, og enkelte skinnreimer, men et reimmonster er den ikke.
Vis vedlegg 384581
Vel vitende om at Sinn gjør ting grundig, så har jeg jaktet etter en original lenke til min 556. De er ikke lette å finne på bruktmarkedet, og når jeg fikk et tilbud hos Oslo Ur-Service, så klarte jeg ikke takke nei til en
fine link-lenke. Min Sinn kler definitivt lenken, og den skuffer ikke når det kommer til kvaliteten. Joda, den har ikke noe mikrojustering og passer kanskje ikke alle, men både for samboer og meg sitter den perfekt.
Vis vedlegg 384583
Tysk fargeklatt. Tittelen på denne etappen kan for noen kanskje fremstå som en selvmotsigelse, eller et
oksymoron om du vil. Det gjør det ikke for meg. For meg er Sinn ensbetydende med verktøyklokker, i en aller annen form. De skal fylle en funksjon og gjøre det skikkelig. For en klokke er funksjonen først og fremst tidsvisning, og det er derfor noe nesten poetisk over det å eie en Sinn som er blottet for komplikasjoner. At den dessuten sprer glede i hverdagen med sin gule skive er en klar bonus og i mine øyne ikke en selvmotsigelse. Dessuten kjenner jeg for mange fargerike og interessante tyskere til å kunne ha akkurat den fordommen. For deg som ønsker å misforstå meg; jeg snakker her om indre kvaliteter, ikke ytre kjennetegn.
Vis vedlegg 384580
I sommer ble den en klar favoritt, både til sjøs og til lands. Det kommer kanskje en dag da den ikke blir brukt nok, men det ser ikke ut til å bli med det første. 556 er definitivt ikke min siste tyske klokke, og med all sannsynlighet heller ikke min siste Sinn. Til det har de altfor mange spennende klokker og ikke minst kronografer.
Vis vedlegg 384582
Dette ble mitt innlegg nummer 900. Skissen til neste etappe er klar, men det gjenstår mye arbeid før jeg er i mål. Jeg kan røpe at det blir den mest omfattende etappen til nå, og vil mest sannsynlig bestå av en lengre tekst og bilder i en annen forumkategori i tillegg til etappen i denne tråden. Sånn, da har jeg lagt litt press på meg selv.